AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #1 Skrevet 6. september 2022 Dvs. du som er partner med en som eier hus/leilighet osv som du også bor i. Hvor mye betaler du i måneden? Hva betaler du for? Har dere samboerkontrakt? Gikk dere via banken? Trenger råd🤞🏼 Anonymkode: 6e7e8...b15
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #2 Skrevet 6. september 2022 Jeg betaler halvparten av fellesutgifter (strøm, tv, osv osv), og halvparten av rentene på boliglånet. Ellers er han mer opptatt av at jeg skal spare slik at jeg kan kjøpe meg inn, jeg er nylig ferdig utdannet, så har ikke hatt super økonomi til å sette av så mye. Vi har planer om å rive dette og bygge nytt, da vil begge bli stående på lån og eierskap. Vi har ikke samboerkontrakt, men vi venter barn i desember så vi skal snakke med en advokat (han har gratis rådgivning via fagforening) om både testamente og samboerkontrakt. Anonymkode: c3fc1...e81 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #3 Skrevet 6. september 2022 Da vi ble samboere, flyttet mannen inn til meg. Han kjøpte seg ikke inn, siden vi planla å kjøpe noe sammen innen et års tid. Han betalte halve fellesutgiftene (som inkluderte internett, tv, a-konto strøm osv). Vi hadde samboerkontrakt, ja. Anonymkode: e16ba...8c1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4 Skrevet 6. september 2022 Du må betale 50% alle utgifter, mannen er dum om han godtar noe annet. Eks: Fellekostnader, lån, strøm. Dette deles på 2, ellers får du leie noe alene. Anonymkode: f5ac9...5aa
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #5 Skrevet 6. september 2022 Jeg betaler strømmen Anonymkode: 5ca74...77b
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #6 Skrevet 6. september 2022 Jeg betaler noe mat og en og annen bilrelatert utgift. Klær til barnet, etc. Har ikke kontrakt. Burde ordne noe. Anonymkode: 3bf66...3b3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #7 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg betaler noe mat og en og annen bilrelatert utgift. Klær til barnet, etc. Har ikke kontrakt. Burde ordne noe. Anonymkode: 3bf66...3b3 Uff, skjerp deg. Du lever farlig med den holdning, skaffe deg kontrakt og papirer på ALT. Forhold tar slutt. Anonymkode: f5ac9...5aa
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #8 Skrevet 6. september 2022 Hvis min kjæreste skulle bodd med meg skulle han betalt følgende: Halvparten av felleskostnader, det blir 2026 kr. Så halvparten av strøm og selvfølgelig spleising på mat. Anonymkode: ac019...0e1
NewStart87 Skrevet 6. september 2022 #9 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Uff, skjerp deg. Du lever farlig med den holdning, skaffe deg kontrakt og papirer på ALT. Forhold tar slutt. Anonymkode: f5ac9...5aa Enig i dette. Så viktig med kontrakt. Har selv brent meg kraftig på å ikke ha det.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #10 Skrevet 6. september 2022 Kjæresten min vil at jeg skal betale opp i mot 6000 i måneden. Jeg har bare en ekstrahjelpstilling, men heldigvis får jeg jobbe mye slik at jeg får ubetalt litt over dette beløpet. Men jeg er ikke sikret at jeg får det hver måned. Hva synes dere vi burde gjøre i vår situasjon? Anonymkode: 6e7e8...b15
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #11 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjæresten min vil at jeg skal betale opp i mot 6000 i måneden. Jeg har bare en ekstrahjelpstilling, men heldigvis får jeg jobbe mye slik at jeg får ubetalt litt over dette beløpet. Men jeg er ikke sikret at jeg får det hver måned. Hva synes dere vi burde gjøre i vår situasjon? Anonymkode: 6e7e8...b15 Du burde få deg mer jobb så du kan betale for deg Anonymkode: 0f28b...2d4 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #12 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du burde få deg mer jobb så du kan betale for deg Anonymkode: 0f28b...2d4 Det jobber jeg aktivt med. Men er det ikke mer rettferdig å betale ut ifra det vi får utbetalt? Altså ikke 50/50. Anonymkode: 6e7e8...b15 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #13 Skrevet 6. september 2022 Jeg er student(20 år)og har en kjæreste som er 20 år eldre enn meg og som har penger på bok og tjener godt. Men jeg føler for å betale litt for meg likevel. Ting som tamponger og ting bare til meg på dagligvarebutikken betaler jeg ofte for selv. Jeg liker også å spandere av og til når vi er ute å spiser. Jobber i klesbutikk ved siden av studiene. Men han står for de største utgiftene. Jeg har egen bil som jeg betaler på selv. Anonymkode: 9b95d...fa1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #14 Skrevet 6. september 2022 Jeg er den som eier i vårt samliv. Han betaler ca 7000 kr i måneden. Jeg har totale utgifter på boligen på 16 000 i måneden. Så i praksis betaler han ca halvparten av alle utgifter minus nedbetalingsdelen av lånet mitt 😊 Anonymkode: 7c397...0c5 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #15 Skrevet 6. september 2022 For 2 år siden var jeg i den situasjonen. Vi visste vi skulle flytte og kjøpe sammen etter 6-12 mnd. Mannen foreslo derfor at vi betalte halvparten av fellesutgiftene (mat, strøm, renovasjon etc) sammen, men at jeg ikke betalte husleie til han. I stedet sparte jeg så mye jeg bare kunne til EK. Her må jeg presisere at han visste jeg ikke sløser penger, hadde jeg gjort det ville jeg ikke hatt samvittighet til den løsningen selv. Et år senere kjøpte vi sammen, er nå gift, og har helt felles økonomi. Om planen ikke var å kjøpe felles eller gifte seg snart ville jeg 1. Hatt samboerkontrakt og 2. Betalt husleie. Men jeg ville kjøpt meg inn så fort som mulig, for jeg liker ikke å betale på andres lån. Derav samboerkontrakt som må presisere hva som skjer ved brudd. Jeg er glad vi gjorde det slik vi gjorde det, men vi visste vi var solide og planla fremtiden sammen. Hadde det vært et forhold vi ikke var sikre på ville vi ikke gjort det slik. Anonymkode: 55fb8...528
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #16 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Uff, skjerp deg. Du lever farlig med den holdning, skaffe deg kontrakt og papirer på ALT. Forhold tar slutt. Anonymkode: f5ac9...5aa Jepp, det er ikke helt bra. Må få ordnet opp noe. Jeg bor jo "gratis" da og får spart litt, men eier ingenting. Anonymkode: 3bf66...3b3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #17 Skrevet 6. september 2022 Min stefar flyttet inn hos oss. Mamma tilbydde han å kjøpe seg inn i huset for en symbolsk sum, men han nektet. Ble pottesur og mente mamma var egoistisk/ gjerrig. Mamma betalte alt, han betalte strøm og litt mat. Resten av pengene sine brukte han på reiser og til seg selv privat. Etter 30 år tok forholdet slutt da han var utro og han fikk panikk. Trodde han skulle få halve huset og hytta. Mamma sa; du får skaffe deg en advokat og vise til verdipapirer og hva du eier, så finner vi nok en løsning.. 😅 nå er han 60 år og gjeldsslave i en stusslig leilighet han kjøpte for blodpris. Mamma er i 50 årene, gjeldfri. Hytte og hus, reiser mye med venner. men kan gjerne bo «på andre» og det kan føles deilig lenge, helt til man bikker 50 og det blir slutt og en må begynne helt på nytt Anonymkode: ac808...c8c 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #18 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg er den som eier i vårt samliv. Han betaler ca 7000 kr i måneden. Jeg har totale utgifter på boligen på 16 000 i måneden. Så i praksis betaler han ca halvparten av alle utgifter minus nedbetalingsdelen av lånet mitt 😊 Anonymkode: 7c397...0c5 Enig, man bør ikke nedbetale andres lån. Jeg er dame og eier, og kjæresten min skal slippe å spleise på lånet mitt når han flytter inn. Alle andre utgifter deler vi på to, bortsett fra studielån og private billån og mobilutgifter/private abonnementer. Anonymkode: f8243...26a
Ellah Skrevet 6. september 2022 #19 Skrevet 6. september 2022 Min eks betalte 4000 kr hos meg, det ble vel ca halvparten av fellesutgifter (inkl internett), halvparten av renter og halvparten av strøm (før den ble ekstrem) + at det var igjen litt ekstra til vedlikehold osv. Mener at kun halvparten av løpende utgifter er litt lite, da det blir mer slitasje på leilighet og inventar når man er to, men likevel skal ikke samboer betale halvparten av avdrag på lån. Blir litt vinn/vinn, samboer leier billig og du får litt ekstra til å dekke uforutsette utgifter.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #20 Skrevet 6. september 2022 Min samboer betaler ikke på mitt lån, eller mine renter. Men vi betaler ca halvparten hver på resterende utgifter, også spytter han inn litt ekstra på matposten, mtp at han tjener mer enn det jeg gjør. Anonymkode: 837b1...899
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå