Gå til innhold

Kollega planlagt masse avspassering og jeg er gravid, men ingen vet det enda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bare 13 uker på vei og ønsker å vente til uke 18 med ordinær ultralyd før jeg sier noe. Kollegaen min har kuppet hele feriekalenderen og skal avspassere veldig mye før jul. Det er snakk om flere uker. Jeg er redd dette medfører stor belastning for meg. Hun har allerede booket billetter og gleder seg til ferie.

Hva gjør jeg?

Anonymkode: 6a72a...379

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sørger for at belastningen din ikke blir større igjennom kommunikasjon med din sjef. Jeg ville gitt klar beskjed om at jeg kun gjør min jobb, og resterende får de leie inn vikar for. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er leders ansvar å få denne kabalen til å gå opp. Kvinner blir gravide, det vet de og må være forberedt på.

Anonymkode: dfcbe...22f

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er en sak for din leder, du skal ikke la det gå ut over kollegaen din at du er gravid, på samme måte som at det ikke skal gå ut over deg at kollegaen din tar ferie. 

Anonymkode: 9542c...439

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Husker jeg med 60% skulle tvinges til å jobbe 80% pga en kollega ble gravid....dette ble et helvetes styr. Jeg nektet såklart, vant til slutt.

Aldri livet om jeg står ekstra pga noen har satt seg selv i denne situasjonen.

Anonymkode: 2c030...ec5

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

At du er gravid har ingenting med kollegaen din å gjøre. Hvis du ikke skulle klare ekstra arbeidslast så er det opp til sjefen å løse dette. 

Anonymkode: f949e...fe0

• Liker 11
Skrevet

...og kanskje du klarer å jobbe helt normalt ganske lenge og?

Skulle de bli ekstra belastning så får du ta det opp med sjefen.

• Liker 5
Skrevet

Jeg forstår hvorfor arbeidsgivere helst ikke vil ha kvinner ansatt som er potensielle mødre i nærmeste fremtid.

• Liker 9
Skrevet

Jeg skjønner nesten ikke problemstillingen. Du spør hva du skal gjøre? Ingenting, vel? Du er gravid, det har ingenting å si for din kollega. Hvis belastningene blir for store på jobb, er det noe du må ta opp med arbeidsgiver.

Anonymkode: 703b1...595

• Liker 13
Skrevet

Jeg er like langt på vei som deg, og har ikke planlagt at jeg ikke skal kunne jobbe verken normalt eller ekstra til jul. Det kommer an på formen. 

Det er egentlig en uting at andres ferie eller permisjon medfører ekstraarbeid for de som sitter igjen, men jeg har selv en sånn sjef som ikke hentet inn vikar da jeg hadde 8 mnd permisjon. Det ble bare fordelt på resten, akkurat som jeg har hatt masse ekstraarbeid når andre har fått barn. Det skal ikke være sånn.

Det er ikke noe å stresse med helt enda hvert fall. Som gravid kan du stort sett jobbe ordinær arbeidstid OG ekstra. Jeg jobbet masse overtid frem til jeg gikk ut i permisjon sist. Skulle du av diverse plager ikke kunne jobbe mer enn ordinær jobb, så må du si i fra til sjefen. Da er det hans ansvar å dekke opp for dette. Skulle du ikke klare din egen arbeidslast engang, så må du sykemeldes, og det er igjen din sjefs ansvar å løse krisen.

Fri til svangerskapskontroller osv. har du krav på, så det blir igjen sjefens problem å løse disse tingene hvis andre er i ferie over lengre tid.

Anonymkode: 0ced6...122

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg forstår hvorfor arbeidsgivere helst ikke vil ha kvinner ansatt som er potensielle mødre i nærmeste fremtid.

Fordi det er så tungvint å skaffe vikar?

De aller fleste gravide kan jobbe normalt hele svangerskapet, og sjefen betaler ikke permisjonen, så utgiften til en vikar kommer ikke i tillegg til den ansattes lønn. Nå er det også flere menn som velger å ta ut større del av permisjonen en før, så den delen er ikke bare et kvinneproblem.

Om den ansatte ikke klarer å jobbe som før under graviditeten, og må sykemeldes, så er ikke det noe verre enn når Kari på 60 år sykemeldes fordi hun har vondt i nakken. 

• Liker 5
Skrevet

Skjønte ikke helt dette…. At du er gravid har ingenting med din kollega sin ferie å gjøre

Anonymkode: efa03...1fc

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke ditt problem. Du tar hensyn til din egen helse først.

Anonymkode: 75503...d41

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke ditt problem. Du tar hensyn til din egen helse først.

Anonymkode: 75503...d41

Det er heller ikke kollegaen sitt problem. 

knapt nok gravid og allerede superdupergravid *sukk* 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er heller ikke kollegaen sitt problem. 

knapt nok gravid og allerede superdupergravid *sukk* 

Nei, det er evt. sjefens problem å løse kabalen hvis en har ferie og den andre sykemeldes, uansett årsak.

Nå er hele denne tråden svært hypotetisk all den tid TS bare er 13 uker på vei.

• Liker 4
Skrevet

Hva du gjør? Pust med magen og slutt å krisemaksimere. Din kollega kan iallfall ikke avlyse ferien sin bare fordi du har valgt å bli gravid?!

Om du er redd arbeidsbelastningen blir for stor så går du og snakker med sjefen om hva plan hen har for når vedkommende er på ferie. At du er gravid trenger ikke å ha noe med saken å gjøre, det kan være du er i fin form da. Men hovedproblemet her høres jo ut som bemanningen blir for lav når kollega skal på tur uavhengig av graviditet, og det er jo noe du må ta ut med sjefen på generelt grunnlag. Du trenger ikke å bruke eller si noe om graviditeten enda.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg er like langt på vei som deg, og har ikke planlagt at jeg ikke skal kunne jobbe verken normalt eller ekstra til jul. Det kommer an på formen. 

Det er egentlig en uting at andres ferie eller permisjon medfører ekstraarbeid for de som sitter igjen, men jeg har selv en sånn sjef som ikke hentet inn vikar da jeg hadde 8 mnd permisjon. Det ble bare fordelt på resten, akkurat som jeg har hatt masse ekstraarbeid når andre har fått barn. Det skal ikke være sånn.

Det er ikke noe å stresse med helt enda hvert fall. Som gravid kan du stort sett jobbe ordinær arbeidstid OG ekstra. Jeg jobbet masse overtid frem til jeg gikk ut i permisjon sist. Skulle du av diverse plager ikke kunne jobbe mer enn ordinær jobb, så må du si i fra til sjefen. Da er det hans ansvar å dekke opp for dette. Skulle du ikke klare din egen arbeidslast engang, så må du sykemeldes, og det er igjen din sjefs ansvar å løse krisen.

Fri til svangerskapskontroller osv. har du krav på, så det blir igjen sjefens problem å løse disse tingene hvis andre er i ferie over lengre tid.

Det er som regel sånn det blir i  praksis i det meste av arbeidslivet. Går man ut i permisjon, fordeles lasten på de resterende uansett, og dersom TS blir svangerskapspermittert så ryker nok ferien til kollegaen ganske kjapt om de ikke er ennå flere personer det kan fordeles på. 

Anonymkode: 6957a...665

Skrevet

Må nesten le av all forutinntatthet. Jeg var også sånn som ble sur når andres gravoditet gikk ut over meg, og hatet henting i barnehagen osv. 

Nå er jeg en del eldre, og " satte meg selv" i " situasjonen" fordi jeg snart må ha donoregg pga. alder. 

Har aldri sagt at kollega ikke skal ha fri. Utfordringen er belastningen det medfører på avdelingen når bemanningen kan være svekket som følge av svangerskapet. Legen fraråder meg økt belastning. 

Feil sted å søke råd. Jeg tror jeg vet hva jeg skal gjøre. 

Takk for konstruktive svar

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må nesten le av all forutinntatthet. Jeg var også sånn som ble sur når andres gravoditet gikk ut over meg, og hatet henting i barnehagen osv. 

Nå er jeg en del eldre, og " satte meg selv" i " situasjonen" fordi jeg snart må ha donoregg pga. alder. 

Har aldri sagt at kollega ikke skal ha fri. Utfordringen er belastningen det medfører på avdelingen når bemanningen kan være svekket som følge av svangerskapet. Legen fraråder meg økt belastning. 

Feil sted å søke råd. Jeg tror jeg vet hva jeg skal gjøre. 

Takk for konstruktive svar

Du har jo fått svar på det. Hvis du ikke kan jobbe mer enn ordinær arbeidsbelastning så må sjefen drukne de andre i arbeid, hente inn vikar eller nekte den andre ferie. 

Du nevnte ingenting i hovedinnlegget om at du har et risikosvangerskap, noe som hadde gitt andre svar. Regner med at det er det du har, siden du ikke kan øke belastningen noe, og allerede fått beskjeden etter 13 uker?

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...