AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #1 Skrevet 6. september 2022 Hei. Sliter voldsomt psykisk med å bo hjemme for tiden pga mange psykiske kriser og sterk angstlidelse. Til tross for at både legen og psykologen min kjemper for å få meg innlagt, får jeg stadig avslag på døgnbehandling hos dps. har noen erfaring eller tips til private steder man kan betale for å legges inn over en lenger periode? Steder med kvalifisert helsepersjonell og oppfølging? Og hvor mye må man i så fall ut med? (forstår at spørsmålene mine er veldig generelle her, men jeg blir svært glad for alle svar, ideer og erfaringer.) Tusen takk! Anonymkode: 5e9f7...b78
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #2 Skrevet 6. september 2022 Du kan og bør klage på avslag, men opphold på institusjon er ikke fordi man sliter med å bo hjemme, det er for behandling. Hvis sykehuset ikke ser at det vil være behandling for deg å være der kvalifiserer du ikke. Jeg vil tro at tiltak som å flytte hjemmefra og jobbe med roten til sine psykiske plager er viktige ting å vise til før man søker behandling på institusjon. Jeg kjenner ikke til private steder for kun psyken kun med rusproblematikk også og der koster det opp mot 80.000 å innlegges. Du finner sikkert noe på Google ellers er det også gratis dagsentere i regi av kommunen man kan gå til Anonymkode: b8e13...604 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #3 Skrevet 6. september 2022 Redigering: beklager om jeg misforstod. Du skal såklart ha hjelp om du er voksen og så syk at du ikke klarer å bo for deg selv. Mulig jeg feiltolket og tok utgangspunkt i at du var ungdom som bodde hos foreldrene. Beklager det Klag på avslag Anonymkode: b8e13...604
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Redigering: beklager om jeg misforstod. Du skal såklart ha hjelp om du er voksen og så syk at du ikke klarer å bo for deg selv. Mulig jeg feiltolket og tok utgangspunkt i at du var ungdom som bodde hos foreldrene. Beklager det Klag på avslag Anonymkode: b8e13...604 Jeg er voksen og bor alene ja. Tusen takk for svar! Anonymkode: 5e9f7...b78
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #5 Skrevet 6. september 2022 Flere med erfaringer eller tanker? Anonymkode: 5e9f7...b78
skreppamedleppa Skrevet 6. september 2022 #6 Skrevet 6. september 2022 Det er desverre blitt en enorm utvikling i psykratrien der så og si alle skal klare seg selv og bo hjemme, det er få og lite institusjonsbehandling. Det er først en massiv kamp for å få komme inn, og en blir puffet fort ut igjen. Det er selvsagt bra at en ønsker å hjelpe folk der de faktisk er; som er hjemme. Men det er også veldig mange som trenger og behøver døgnbemannet døgnbehandling for å bli bedre. Disse pasientene er blitt sviktet grovt de senere årene. Der har psykratrien skutt seg i leggen de senere årene synes jeg. Jeg vet om flere som har gått inn og ut av døgnbehandling men ikke fått den hjelpen de har trenkt da det omtrent går etter klokken for å puffet de ut igjen. Til slutt har det blitt så gale for denne pasientgruppen at de har valg å ruse seg og tilslutt fått den gode langtidsbehandlingen de har tenkt i en institusjon for rus der også det psykiske hjelpetilbudet er langt sterkere og bedre enn på dps. Men det er trist at det er slik det går for mange før de faktisk får den hjelpen de behøver og trenger og ikke minst har krav på. Dette hjalp nok sikkert ikke deg, men bare et lite oppgitt klagesukk fra meg.. Men det er mye klaging og purring som skal til. Jeg vil også tro at Modum bad er en plass det eventuelt går an å søke seg til.. Hvor lang ventetid og eventuelle priser er jeg dog dessverre usikker på... Jeg håper så inderlig du får den hjelpen du behøver ❤ 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #7 Skrevet 6. september 2022 skreppamedleppa skrev (3 timer siden): Det er desverre blitt en enorm utvikling i psykratrien der så og si alle skal klare seg selv og bo hjemme, det er få og lite institusjonsbehandling. Det er først en massiv kamp for å få komme inn, og en blir puffet fort ut igjen. Det er selvsagt bra at en ønsker å hjelpe folk der de faktisk er; som er hjemme. Men det er også veldig mange som trenger og behøver døgnbemannet døgnbehandling for å bli bedre. Disse pasientene er blitt sviktet grovt de senere årene. Der har psykratrien skutt seg i leggen de senere årene synes jeg. Jeg vet om flere som har gått inn og ut av døgnbehandling men ikke fått den hjelpen de har trenkt da det omtrent går etter klokken for å puffet de ut igjen. Til slutt har det blitt så gale for denne pasientgruppen at de har valg å ruse seg og tilslutt fått den gode langtidsbehandlingen de har tenkt i en institusjon for rus der også det psykiske hjelpetilbudet er langt sterkere og bedre enn på dps. Men det er trist at det er slik det går for mange før de faktisk får den hjelpen de behøver og trenger og ikke minst har krav på. Dette hjalp nok sikkert ikke deg, men bare et lite oppgitt klagesukk fra meg.. Men det er mye klaging og purring som skal til. Jeg vil også tro at Modum bad er en plass det eventuelt går an å søke seg til.. Hvor lang ventetid og eventuelle priser er jeg dog dessverre usikker på... Jeg håper så inderlig du får den hjelpen du behøver ❤ Applauderer dette innlegget! Det du skriver om hjelpen som tilbys psykisk syke pasienter uten rusproblematikk vs pasienter med rusproblematikk (som selvsagt også har en like legitim grunn for å få hjelp(!)) er spot on. Faktum er at pasienter uten rusproblematikk havner i annen rekke her. Og jeg kan forstå at man som hjelpetrengende derfor kan ender opp med å ty til rus både for rusens effekt, men kanskje også i noen tilfeller for å lettere nå hjelp via en annen kanal. Føler at dette blir snakket alt for lite om. (og for ordens skyld: pasienter med rusproblematikk er selvsagt vel unt all hjelp de får og mer til.) Anonymkode: 5e9f7...b78
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #8 Skrevet 6. september 2022 Finnes ikke mange flere alterativer enn modum bad her Anonymkode: 5e9f7...b78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå