AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #1 Skrevet 6. september 2022 Vi en en vennegjeng på 5 personer som av og til møtes og av og til drar på turer sammen. Alle har vi barn og familie. En i denne gjengen sliter nok mer enn oss andre med den psykiske biten. Vi har en Messengergruppe som vi ofte skriver til hverandre i og holder kontakt. Denne venninna er veldig flink til å skrive/poste mye som gjør at vi skal gi henne empati. Og etter x antall år så ser jeg meg nok litt lei av det fordi det er så energikrevende mitt oppi livet AS. Uansett hva vi råder henne til å gjøre med hennes problemer så blir ikke rådene tatt til følge og hun krever empati til alle døgnets tider. Jeg giftet meg tidligere i år, og da skulle hun og mannen komme. På selve dagen får jeg beskjed om at hun er syk og de kommer derfor ikke. Men jeg vet (har mine kilder) at hun ikke var syk. Mannen ønsket å gjøre andre ting den dagen og hun ville derfor ikke gå alene. Jeg er oppgitt over at hun lyver så og det mest ergerligste er jo at vi har betalt kuvertpris for dem på 3000,- til sammen. Jeg er rett og slett forbanna over at de ikke kunne ha gitt beskjed før selve dagen slik at vi kanskje kunne ha spart de pengene. Nå skal vi alle møtes og bo på hotell i en storby om noen dager og jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til henne da jeg rett og slett er lei hele greia. Men konfronterer jeg henne så vet jeg at det blir dårlig stemning i gruppa. Hva burde jeg gjøre? Jeg kunne selvsagt ha kommet med mange flere eksempler på «dårlig venninne» situasjoner (for det er flere av dem), men jeg dropper det da dette er det nyeste saken som for min del får begeret til å renne over. Anonymkode: afe68...a67 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #2 Skrevet 6. september 2022 Jeg hadde også en sånn venninne, hun var invitert i bryllupet mitt og. Men hun dukket ikke opp. Det ble ghosting på hun for å si det sånn. Nå 5 år senere har vi ingen kontakt. Anonymkode: 6735f...338 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #3 Skrevet 6. september 2022 Hun er jo syk om hun sliter så mye at hun ikke klarer å gå alene i bryllupp. Du virker veldig lite forståelsesfull for psykisk sykdom, men jeg skjønner at du er lei av klaging. Anonymkode: 2ea98...98a 3 2
Olive_North Skrevet 6. september 2022 #4 Skrevet 6. september 2022 Altså hva vil du oppnå med det? Å få ut din frustrasjon, eller finne en løsning? 1 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #5 Skrevet 6. september 2022 Det er enda et langt stykke der i fremtiden der alle i den norske befolkning forstår psykisk sykdom. 😐 Anonymkode: 86122...25b
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #6 Skrevet 6. september 2022 Kan du prøve å ta det opp med henne på en sivilisert måte? Anonymkode: 45296...46d
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #7 Skrevet 6. september 2022 La henne få denne turen uten at det blir drama. Du har andre som du kan prate med. Ta opp med henne etter turen, at du synes det er vanskelig å forholde seg til henne når du fikk vite at hun ikke var syk, men valgte å prioritere mannen sitt ønske på din bryllupsdag. Psykisk sykdom vet jeg alt om. Jeg har vært din venninne, i alt du forteller om henne. Jeg var også en del av en vennegjeng som har måttet stå ut med min sørgelige tankegang. Det er slitsomt å være den personen mentalt. Men jeg forstår også hvorfor mine venninner spurte om hvorfor jeg ikke søker hjelp. De er ikke mine psykologer, og de kan ikke bære mitt liv og tanker på sine skuldre. Så jeg fikk nok av min egen tankegang når de vinklet det på den måten. De er ikke psykologer. De kan ikke ordne opp noe for meg. Det hjelper verken meg eller de, at jeg sitter på så mye vondt. Det er ikke sånn de er mindre glad i meg fordi jeg har det vondt. Så jeg oppsøkte psykolog, og traff en flott en. Det har hjulpet på forholdet mellom meg og mine venninner, og jeg ser at de gladelig deler mer av sine liv som er positive. Jeg ser også at mine venninner tar mer kontakt for å møtes, fordi de slipper å høre på alle mine tanker. De har mer senkede skuldre ovenfor meg og tripper ikke over gulvet lenger. De vet at jeg tåler å høre deres meninger uten at jeg skal bli fornærmet, såret, lei, sint osv. Fremgangamåte har ALT å si. Anonymkode: 73b0f...d90 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #8 Skrevet 6. september 2022 Hvorfor er du venner med henne når du bryr deg så lite om henne? Hvor er empatien? Hvor er omsorgen? Hvor er kjærligheten? Anonymkode: d9f45...15b 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #9 Skrevet 6. september 2022 Du bør vertfall ikke ta opp noe som helst på turen. Jeg har vært på noen slike ferieturer med både venner og familie der noen skal "ta opp noe" og ender opp med å ødelegge turen for alle sammen. Det synes jeg er veldig egoistisk. Hvis du har et problem med henne så vent til dere har kommet hjem, hvis du ikke klarer å dra på turen uten å konfrontere henne, så bli hjemme - for de andres skyld. De fortjener ikke å få turen ødelagt av det som kan skje ved en konfrontasjon. Anonymkode: d7ba1...f6a 3 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #10 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi en en vennegjeng på 5 personer som av og til møtes og av og til drar på turer sammen. Alle har vi barn og familie. En i denne gjengen sliter nok mer enn oss andre med den psykiske biten. Vi har en Messengergruppe som vi ofte skriver til hverandre i og holder kontakt. Denne venninna er veldig flink til å skrive/poste mye som gjør at vi skal gi henne empati. Og etter x antall år så ser jeg meg nok litt lei av det fordi det er så energikrevende mitt oppi livet AS. Uansett hva vi råder henne til å gjøre med hennes problemer så blir ikke rådene tatt til følge og hun krever empati til alle døgnets tider. Jeg giftet meg tidligere i år, og da skulle hun og mannen komme. På selve dagen får jeg beskjed om at hun er syk og de kommer derfor ikke. Men jeg vet (har mine kilder) at hun ikke var syk. Mannen ønsket å gjøre andre ting den dagen og hun ville derfor ikke gå alene. Jeg er oppgitt over at hun lyver så og det mest ergerligste er jo at vi har betalt kuvertpris for dem på 3000,- til sammen. Jeg er rett og slett forbanna over at de ikke kunne ha gitt beskjed før selve dagen slik at vi kanskje kunne ha spart de pengene. Nå skal vi alle møtes og bo på hotell i en storby om noen dager og jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til henne da jeg rett og slett er lei hele greia. Men konfronterer jeg henne så vet jeg at det blir dårlig stemning i gruppa. Hva burde jeg gjøre? Jeg kunne selvsagt ha kommet med mange flere eksempler på «dårlig venninne» situasjoner (for det er flere av dem), men jeg dropper det da dette er det nyeste saken som for min del får begeret til å renne over. Anonymkode: afe68...a67 Skjønner at du er lei. Jeg har hatt en venninne i mange år som jeg har kuttet ut av andre grunner. Orket ikke mer drama og dritt fra henne. Tenker at det er ikke meningen at alle skal være venner og tror at de med mange venner i voksen alder ikke har evne til å sette grenser for seg selv. Anonymkode: 3c3a0...170
Pilga Skrevet 6. september 2022 #11 Skrevet 6. september 2022 Det er tydelig at du har fått en overdose av henne og hvordan hun er. Hvorfor skal du legge mer i henne og deg, enn det det faktisk er? Jeg hadde prøvd å fokusere mer på de resterende i gruppen, enn henne. For eksempel at jeg hadde minglet mer med de andre/hatt mer kontakt med dem. Du får ta deg en liten pause fra henne mentalt sett, så får du se om du orker å komme sterkere tilbake noen gang Da dere skal på tur, sørg for at du henger mer med de andre, enn akkurat henne! Feks deling av rom, sitte ved siden på restaurant osv. Vennskapet deres blir jo ikke bedre av at noen "klikker", så det er jo best for både deg og hun at dere tar litt pause med litt avstand.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #12 Skrevet 7. september 2022 On 9/6/2022 at 10:45 AM, AnonymBruker said: Nå skal vi alle møtes og bo på hotell i en storby om noen dager og jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til henne da jeg rett og slett er lei hele greia. Men konfronterer jeg henne så vet jeg at det blir dårlig stemning i gruppa. Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: afe68...a67 Du burde ha takket nei til denne turen hvis du ikke klarer å være sammen med henne uten å skape dårlig stemning for alle andre. Anonymkode: 4bff1...835 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #13 Skrevet 7. september 2022 Hold deg mest mulig unna på turen. Etterpå snakker du med henne. Si at du forstår at hun har det vanskelig, men at det er frustrerende for dere når hun ber om råd men ikke hører på dere. Spør om hun kanskje burde snakke men en psykolog. Anonymkode: 7547d...375
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå