Gå til innhold

Dere med rundt 20.000,- utbetalt i måneden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan får dere ting til å rundt?

Anonymkode: 2d961...f30

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor billig, har ikke barn, kjøper lite jeg ikke trenger og følger med på tilbud.

Anonymkode: 7c3e7...672

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg klarte meg fint da jeg hadde 17 000 utbetalt. Ikke noe stress. Hva er det du bruker penger på, da? 

Anonymkode: 3c54f...fd9

• Liker 3
Skrevet

Bor billig, sløser ikke. Sparer 3-5000 i måneden.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er tøft. Aldri råd til noe. Syden tur med barnet er det bare å glemme. 

Anonymkode: 5d0cd...d6d

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Jeg har litt i underkant av 18.000 utbetalt. Jeg har Mattilbud appen, så handler alltid mat på tilbud, sjekker tilbudene for kommende uke på appene hver søndag og skriver handleliste.

Har bil, men kjører veldig sjelden. En tank holder minst i 2 måneder.

Kjøper klær og sko på salg. Drikker veldig sjelden, ca 2 ganger i året med venner. Da hjemme hos hverandre og ikke ut på byen, så sparer penger på det.

Spiser ute eller har take away ca en gang i måneden. Kino en gang hver tredje måned ca.

Godteri en gang i uka og spiser ikke kjøtt hver dag, får proteiner fra egg.

Drikker ikke brus og mest vann. Har dessverre en uvane med å drikke en energidrikk hver dag siden jeg ikke liker kaffe. Prøver å drikke Powerking ( 12 kr med pant på Kiwi ) fremfor Monster som ligger på 24 kr + med pant. Planer om å kutte dette helt ut da det er unødvendig penger og sliter på tennene. 

Klipper og ordner håret selv. Det samme selvfølgelig med negler. 

Går fast til tannlegen en gang i året, hvis jeg ikke har klart å spare opp penger så blir det selvfølgelig litt stramt den måneden, men det går bra.

Begynner tidlig med planlegging og innkjøp av julegaver, i år begynte jeg i august. Deilig å ha det meste av gavene unnagjort før desember. 

Reiser ikke på ferie hvert år, men ca hvert fjerde år, hvis jeg har fått lagt av penger eller er så heldig at foreldre spanderer. Koser meg uansett veldig i Norge om sommeren og syntes vi har mye fint vær. Bor sentralt og kan gå til stranda, i tillegg har jeg sol i timesvis på verandaen. :) 

Har også en hund som jeg har delt ansvar for med ei dame, vi har delte utgifter på hunden så det blir mye billigere og hunden har så mye å si for livsgleden min.

Jeg har hatt lav inntekt hele voksenlivet og som yngre sleit jeg mye med det å føle meg utenfor, følte det var flaut å ha dårlig råd og ofte takke nei til ting, derfor gjorde jeg det idiotiske og brukte kredittkort for å kunne bli med på det sosiale. Istedenfor å si at jeg ikke hadde råd. Opparbeidet meg heldigvis ikke stor gjeld, men det ble en evig runddans med å betale ned på kredittkortet hver mnd, for så å ta ut penger på det igjen. Var nydelig da jeg for flere år siden betalte det ut da jeg var så heldig å forskudd på arv av bestefaren min ( som gikk bort i 2021 :hjerte: ), da betalte jeg ut kredittkortet mitt på 17.000 og bilen min. 

Nå er jeg flink til å si ifra til venner når jeg ikke har råd og må vente med ting. Da er vi flinke til å finne på noe gratis sammen istedenfor. Føler den situasjonen vi er i nå i Norge også gjør det lettere å snakke om trang økonomi. Nå leser man jo hver dag om folk som sliter med utgifter pga økte strømpriser, drivstoffpriser, matpriser og renter. Jeg har venner med forskjellig økonomi, fra uføre og lavtlønnet til høyere utdannet. Alle er like forståelsesfulle mot hverandre. 

Noe jeg ofte har slitt med er å sammenligne meg med andre, har ofte følt på det her inne når jeg har sett folk på min alder sitte med flere hundre tusen på konto og nedbetalt bolig. Det dummeste vi gjør er å sammenligne oss med hverandre og legger verdien i hvert menneske i penger.

Og misunnelsen er roten til mye vondt, man kan fort kjenne på misunnelse når man ser andre sitter godt i det. Da minner jeg meg selv på at mange har gått en lang vei for å komme dit ( i motsetning til meg som er syk og ikke har fått meg utdannelse ). Mange har slitt åresvis med utdanning og jobbet seg opp fra gulvet for å komme dit de er. Som syk ser jeg jo selv hvor avhengig jeg har vært og er av mennesker i helsevesenet ( og mange andre yrker ).Hadde jeg ikke hatt det teamet av mennesker med utdanning og kompetanse som har hjulpet meg og fortsatt hjelper, så hadde jeg slitt veldig. Uten de hadde jeg vært hjelpesløs. Så jeg unner virkelig disse menneskene som får seg utdanning lønnen for strevet de gjør. Så istedenfor å misunne dem når de reiser på ferie så tenker jeg at dette fortjener de, for dette er mennesker jeg kan takke for at har tatt utdanning og kan hjelpe meg. Og dette er i tillegg mennesker som gjør at jeg har tak over hodet og mat i magen.

Nå ble det litt mye fokus på utdanning her, så viktig å få frem mange av de andre som er viktige også, alt fra butikkansatte, til servitører til drosjesjåfører. Det er mange som skulle hatt bedre lønn for jobben de gjør og det håper jeg også virkelig de får.

Kanskje viktig å legge til at jeg ikke har barn ( og skal heller ikke ha ). Jeg føler virkelig med de som har barn og sliter, jeg har kun meg selv og hunden å tenke på.

Glemte å legge til: Røyker og snuser selvfølgelig ikke.

Endret av NewStart87
Tilleggsinformasjon.
  • Liker 8
  • Hjerte 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette får du jo uten å jobbe, så hva er poenget med å jobbe for den lønna?

Eks: Livsopphold NAV: 6500kr ca, dekker de strøm og husleie. Blir omtrent det samme.

Anonymkode: cc236...2ee

Skrevet

For meg går det fint pga

- ikke barn (frivillig for min del, så jeg har flaks der)

- lært meg å vente på det jeg vil ha

- lært meg å gi slipp på en del ønsker

- lært meg å forvente lite og være takknemlig for det jeg har

Har ca 17000 i mnd.

Egentlig vanskelig å sammenligne med TS uten å vite noe mer, det hadde kanskje vært lettere å peke ut hvorfor det ikke går rundt om vi visste mer om den situasjonen.

Jeg gjør alt av egenpleie selv bortsett fra voksing en gang i mnd. Klipper hår selv f eks. Jeg røyker ikke, drikker ikke, reiser ikke lenger, spiller ikke, med andre ord ingen sånne faste småsluk det renner penger ut av. Har ikke bil, går alle steder, buss en gang innimellom. Er heldig og har stort sett gratis tilgang til det som er hobbyer, eller det er ting jeg ikke trenger å bruke mye penger på.

Anonymkode: 48589...017

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette får du jo uten å jobbe, så hva er poenget med å jobbe for den lønna?

Eks: Livsopphold NAV: 6500kr ca, dekker de strøm og husleie. Blir omtrent det samme.

Jeg skjønner tankegangen din og at man kan miste litt av pågangsviljen til å jobbe, men jobben er jo mer enn bare penger? Komme seg ut, gjøre nytte av seg, ha gode kollegaer og føle man bidrar. 

Helt enig i at man absolutt burde ha mer betalt enn 20.000 hvis man jobber hundre prosent, også som ufaglært, men det gjør uansett noe med selvfølelsen å få betalt for en jobb enn å sitte i sofaen hele dag for penger fra sosialen. 

Anonymkode: edc3d...191

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Har 21000 og klarer meg greit med huslån og bil. Sparer litt og. Handler heller ikke dyr mat eller annet som er dyrt. 

Anonymkode: 54ed9...6eb

• Nyttig 1
Skrevet

Det går ikke. Reiser ofte hjem for å spise, men det forteller jeg ikke.

Anonymkode: bebe2...163

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg skjønner tankegangen din og at man kan miste litt av pågangsviljen til å jobbe, men jobben er jo mer enn bare penger? Komme seg ut, gjøre nytte av seg, ha gode kollegaer og føle man bidrar. 

Helt enig i at man absolutt burde ha mer betalt enn 20.000 hvis man jobber hundre prosent, også som ufaglært, men det gjør uansett noe med selvfølelsen å få betalt for en jobb enn å sitte i sofaen hele dag for penger fra sosialen. 

Jeg er helt uenig med deg. Føler ikke at jeg bidrar ved å jobbe, det er bare bortkasta tid. Pga samfunnet er ikke noe fellesskap, Kollegaer er heller ikke noe man velger selv, så de klarer jeg meg fint uten.

Da kan jeg heller dyrke mine interesser i stedet, som trening og vennskap. Har nok mennesker å bruke tid på, folk jobber turnus etc. :) Så har rett og slett ikke tid til å jobbe med levestilen min. Aldri livet om jeg skal stå i en lavlønnet jobb pga staten godtatt sosial dumping med bemanningsbyråer.

Levd slik i 5år nå, etter dagpengene tok slutt. Har tidligere jobbet i 15år sammenhengende.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan får dere ting til å rundt?

Anonymkode: 2d961...f30

Hva tror du selv? 

• Nyttig 1
Skrevet

Jobber 100% som fagarbeider i skole. Og med ferietrekk og skatt, har jeg 24000 utbetalt. Har 3 barn. 
Men har en mann som tjener godt, så det går fint rundt. Vi har delt utgiftene våre etter inntekt. Så jeg sparer 2000 i mnd ( vet det ikke er mye, men bedre en ingenting) og har stort sett penger til å være med på det jeg vil. Selv om slike ting begrenser seg i en travel hverdag. 

Anonymkode: f1115...183

Skrevet

Jeg har bare 13 000 utbetalt i måneden og jeg har barn. Det går egentlig ikke så veldig «rundt» for tiden og har vært nødt til å ta en del fra sparekontoer for å få råd til regninger. 

Anonymkode: ba05b...baa

• Hjerte 2
Skrevet

Alene med ett barn, og det går ikke. 

Anonymkode: 76821...b47

• Hjerte 3
Skrevet

Går fryktelig dårlig rundt. Har opparbeidet meg mye gjeld, så må prioritere hvilke regninger jeg skal betale hver måned. Er et paradoks at om man ikke har råd til å betale så blir det bare dyrere og dyrere… Akkurat som om det hjelper. 
Skjønner selvfølgelig at alle vil ha pengene sine, men litt tålmodighet og slækk hadde gjort susen for mange med lav inntekt.

Anonymkode: 5cd40...9e8

• Hjerte 1
Skrevet

Bor billig i en knøttliten leilighet. Har ingen barn. Tar ikke ferie.

Det går helt greit, men ikke noe luksusliv.

Anonymkode: d017c...0a0

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har ikke bil, har ikke barn, leier lite i stedenfor å eie, bruker lite penger på mat og klær.
Har null problem med å klare meg.
Men dere med barn har all min sympati. Da blir det fort vanskeligere å klare seg

Anonymkode: 3ac93...386

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Alene med ett barn, og det går ikke. 

Anonymkode: 76821...b47

Man skulle virkelig hatt mer når man har barn. 20.000 eller mindre kan gå for en enslig, men det blir noe annet når man har barn.

Barn koster, vokser ut av klær og sko, blir ofte bedt i bursdager, mange aktiviteter koster og de trenger næringsrik mat siden de er i vekst. Jeg var selv heldig som barn og vokste opp med alt jeg trengte, men har venner som ikke gjorde det samme. Det kan ikke være lett å vokse opp med dårlig råd. I tillegg er barn og ungdom gjerne veldig stygge mot hverandre. Også er det dette motepresset da, den ene går med Canada Goose jakke til minst 8000 mens den andre kanskje går i en sliten vinterjakke, det blir så forskjeller. Husker hvordan det var da jeg selv var ung, in med forskjellige merker. Pga dette er jeg for skoleuniform, så blir i det minste forskjellene mindre synlig på skolen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...