Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen på 5 mnd og vi har hatt en dårlig natt, med veldig oppstykket søvn. Han holder på å venne seg til sprinkelsengen sin etter å ha brukt bedside crib siden fødselen, men liker den ikke, så han våkner mye. Jeg vil gjerne tilrettelegge for trygg samsoving og la han sove med oss, for da sover han mye bedre, men samboeren min er skeptisk med tanke på sikkerheten, og mener vi gjør oss selv en bjørnetjeneste om vi begynner med det. Det siste bryr jeg meg ikke om, alt jeg vil er jo bare at vi skal få en grei natts søvn ☹️ Blir skikkelig frustrert, og vil han skal lese seg opp om trygg samsoving, men han er i utgangspunktet veldig skeptisk.

En ørliten utblåsning der. Det jeg egentlig lurer på er hva dere gjør når dere er så trøtte at dere ikke har noe å gi? Pleier å leke, synge, prate og kose mye med babyen, men hittil i dag har det ikke blitt så mye. Heldigvis er han fornøyd med å ligge en stund på babygymmen, og han leker jo en stund med rangler osv. selv også, men det gnager litt på samvittigheten at jeg ikke er like tilstedeværende, selv om jeg er her fysisk. Hva gjør dere på sånne dager?

Anonymkode: cf83e...a9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sendte mannen på eget soverom og samsover selv med babyen. Jeg orker ikke kampen med sprinkelsenga, så legger han der for kvelden men når natten kommer og han trenger pupp og trøst kommer han over i vår seng igjen. 

Anonymkode: d57dd...b5b

• Hjerte 1
Skrevet

Da synes jeg du skal la samboeren ta babyen om natten noen netter, så får han selv kjenne på hvordan det er å ikke få noe søvn. 

Og så kan du jo bare gjøre det? Du trenger ikke mannens tillatelse til å ha babyen oppi sengen din. 

Jeg samsov med minsten, og herreGUD så mye bedre det var for oss alle. 

Begge mine har sovet rævva om natten, og vært avhengig av å bli trillet konstant for å sove om dagen, så null sjanse for å få sovet da heller.. Jeg prøvde å være mest mulig ute i frisk luft og dagslys. Drakk så mye koffein jeg kunne og samtidig ikke overstige anbefalingen for ammende kvinner. 

Men ja, man blir jo nummen etter for lite søvn over lang tid, og ja, da er det fryktelig vanskelig å være mentalt tilstede. 

Anonymkode: 136eb...300

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ts her. Samboeren min tar babyen ofte på natta, så kan ikke trumfe gjennom med noe på det grunnlaget. Jeg tar jo all amming selvsagt, men hver gang det trengs byssing eller bleieskift er det samboeren min som står opp for å ta det, så han gjør alt han kan. Han har med andre ord like mye søvnmangel som meg i dag. Jeg føler meg ikke trygg på å sove med babyen i senga før det er bedre tilrettelagt for det, og det kan jeg nesten ikke sette i gang med når vi allerede har pratet om det og han er så imot det. Han vil vi skal prøve noen netter til med sprinkelseng fordi andre netter har vært bedre, og han har et håp om at han skal venne seg til det...

Skrevet

Helt ærlig, jeg mener det ville vært galt å trumfe den ene forelderen på å samsove. Det går på sikkerhet og det er kjempeviktig at foreldrene er samkjørte og enige på ting som går på sikkerhet. Det gjelder ikke bare samsoving, men alt mulig, som sikring i bil osv. Tenk om det skjer noe og så koker det ned til en praksis som den ene ikke var komfortabel med og som så blir klandret. For en jævlig skvis å stå i.

Hvor lenge siden dere byttet til sprinkelseng?

Anonymkode: 6777e...d18

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Helt ærlig, jeg mener det ville vært galt å trumfe den ene forelderen på å samsove. Det går på sikkerhet og det er kjempeviktig at foreldrene er samkjørte og enige på ting som går på sikkerhet. Det gjelder ikke bare samsoving, men alt mulig, som sikring i bil osv. Tenk om det skjer noe og så koker det ned til en praksis som den ene ikke var komfortabel med og som så blir klandret. For en jævlig skvis å stå i.

Hvor lenge siden dere byttet til sprinkelseng?

Anonymkode: 6777e...d18

Ja, alle sånne ting er vi veldig opptatt av å være enige om. Vi ble enige om å se på mulighetene for å gjøre noe annerledes, men ingen kan trumfe gjennom noe. 

Det er rundt to uker siden vi byttet til sprinkelseng. Det gikk ganske greit i starten, men siste uka har det bare blitt verre og verre. 

Skrevet

Du skriver at andre netter har vært bedre. Ser du noen mønster i hvorfor? Jeg tenker det enkleste er alltid og gjøre det som er lettest og gir mest resultater der og da, men det gir ikke nødvendigvis noen bedre utfall i det lange løpet. Så jeg er litt enig med din samboer om og prøve litt til, spesielt siden dere har gode netter også. 

Anonymkode: 43250...cb7

Skrevet

Har dere mulighet til å ta ev den ene siden på sprinkelsenga og ha senga inntil slik at den blir som en litt stor bedside crib? Ha sprinkelsenga inntil veggen og deres skjøvet helt inntil slik at det ikke er noen fare for at det blir glippe? 
Har selv måtte gjøre det på den måten da ingen barna mine har vært klare for å sove alene før over året.

Anonymkode: 3a236...52f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skriver at andre netter har vært bedre. Ser du noen mønster i hvorfor? Jeg tenker det enkleste er alltid og gjøre det som er lettest og gir mest resultater der og da, men det gir ikke nødvendigvis noen bedre utfall i det lange løpet. Så jeg er litt enig med din samboer om og prøve litt til, spesielt siden dere har gode netter også. 

Anonymkode: 43250...cb7

Neei, ser ikke noe mønster 😕

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har dere mulighet til å ta ev den ene siden på sprinkelsenga og ha senga inntil slik at den blir som en litt stor bedside crib? Ha sprinkelsenga inntil veggen og deres skjøvet helt inntil slik at det ikke er noen fare for at det blir glippe? 
Har selv måtte gjøre det på den måten da ingen barna mine har vært klare for å sove alene før over året.

Anonymkode: 3a236...52f

Skulle ønske det gikk an, men nei... I tillegg er sprinkelsenga så lav også, at han ligger mye lenger ned enn vår seng, så han har ikke sjans til å se oss om han våkner. Skjønner jo at det ikke er noe gøy for ham når han er vant til bedside crib.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...