Gå til innhold

Eier ikke unge i dag respekt for inngåtte avtaler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tenåring.  Som stadig opplever at de som de har avtaler med ditcher i siste liten og kommer opp med en haug med dårlige unnskyldninger. 

Eks jeg kjører tenåringen 30 minutter til et arrangement. Når vi først kommer frem, kommer det en avlysning.  Selv om vedkommende vet om reisevei. Tenåring selvfølgelig sykt skuffet. 

I går så skulle tenåringen hjelpe en annen med avtake om å møtes kl 16. Dette krevdes det endel jobb til iom det var mye utstyr som skulle tas med, og rigges.  30 min kjøring og to timer rigging. Vedkommende dukker ikke opp, og tenåring etterspør hvor vedkommende blir av. Da spør vedkommende om det kan gjøres dagen etter. Tenåring sier nei. Har vært her i 3 timer å rigget klart til deg, så det blir i dag eller ingenting.  Så vedkommende bekreftet å komme allikevel.  Så kommer det masse unnskyldninger om busser osv. Og kommer da kl 18:00. Første beskjed var å bli med venner på kjøpesenter. Som vedkommende da var på. Det er 10 min mellom hver buss fra kjøpesenteret og 5 minutter kjøring. Så åpenbart ikke noe problem å bruke lagt mindre enn to timer. Så sannsynligvis har vedkommende da heller blitt med venner på kjøpesenter allikevel,  og holdt tenåringen på vent i 5 timer. 

Lærer dere ikke barna å holde seg til avtalte avtaler?

Dette er bare ti tilfeller, men det finnes så mange fler. 

Anonymkode: 5f858...5a7

• Liker 1
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken avtale må rigges til i 3 timer??

Er du samme dama som må planlegge turer og pakke sammen så vonde ting ikke skal skje? 

Anonymkode: fe61b...9fe

• Liker 4
Skrevet

Høres ut som dårlige venner rett å slett. 

Har en 14 og 12 åring. Gutter. Aldri hørt om at noen avlyser avtaler. Mulig det er jente du har og at de er verre?

Anonymkode: 06323...df1

Skrevet

Ikke skyll på foreldrene. Ungdom formes av sosiale medier og Internett i dag. Med så mye skjermkontakt glemmer de at mennesker er ekte folk med følelser 

Anonymkode: 3e71e...72e

• Liker 4
Skrevet

Nei, kan ikke si at vi har opplevd det. De har alltid fulgt opp avtaler både våre og vennene. Vi har en av hvert kjønn.

Anonymkode: 56a7d...5b4

• Hjerte 1
Skrevet

Har ikke opplevd det som et problem her. Høres veldig kjipt ut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke skyll på foreldrene. Ungdom formes av sosiale medier og Internett i dag. Med så mye skjermkontakt glemmer de at mennesker er ekte folk med følelser 

Foreldre har ansvaret for at barna ikke blir drittsekker uansett. Ikke skyld på sosiale medier.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvilken avtale må rigges til i 3 timer??

Er du samme dama som må planlegge turer og pakke sammen så vonde ting ikke skal skje? 

Anonymkode: fe61b...9fe

Wtf prater du om?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Å lære å holde seg til inngåtte avtaler lærer man av foreldre, uavhengig av sosiale medier. Skjønner at mange får litt fomo av sosiale medier. Og tilbud om å bøo med på ting skjer spontant. Og det er jo greit, om man ikke har avtalt noe med noen andre.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Da burde du lære ungdommen din at han rigger ned og drar hjem. Sette grenser for seg selv, rett og slett. Da blir det ikke noe av denne hjelpen/avtalen senere heller, for man skal ikke la seg utnytte.

Endret av BobbySocks
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Da burde du lære ungdommen din at han rigger ned og drar hjem. Sette grenser for seg selv, rett og slett. Da blir det ikke noe av denne hjelpen/avtalen senere heller, for man skal ikke la seg utnytte.

Men når det var rigget, på forhånd, benyttet tenåringen utstyret til annet prosjekt. Men kunne ha gjort dette hjemme, og sluppet å bruke mye tid på rigging. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal ikke forsvare det de andre gjør, men det høres ut som om din tenåring kanskje legger en del mer i disse avtalene enn motparten? Hvis det skjer igjen og igjen så må man jo på et tidspunkt begynne å forholde seg til realiteten, at enten er disse folkene upålitelige eller avtalene er mer diffuse enn tenåringen oppfatter. Som eksempel slutte å bruke to timer i forkant på å rigge noe til, når man ikke vet om den andre kommer. Det er også en slags livslærdom at folk kan være upålitelige og man ikke skal være naiv. 

Anonymkode: 686c8...9c1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mange folk skjønner ikke hva vennskap er. De behandler andre mennesker som et servicetilbud de kan benytte når det passer dem selv; bare komme og gå som de vil.

Anonymkode: 2124c...384

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skal ikke forsvare det de andre gjør, men det høres ut som om din tenåring kanskje legger en del mer i disse avtalene enn motparten? Hvis det skjer igjen og igjen så må man jo på et tidspunkt begynne å forholde seg til realiteten, at enten er disse folkene upålitelige eller avtalene er mer diffuse enn tenåringen oppfatter. Som eksempel slutte å bruke to timer i forkant på å rigge noe til, når man ikke vet om den andre kommer. Det er også en slags livslærdom at folk kan være upålitelige og man ikke skal være naiv. 

Anonymkode: 686c8...9c1

Hvordan mener du en avtale skal inngås da? Når det var den andre som oppfordret og hadde lyst til å prøve dette. Maste om å få det til dagen før, til og med. Men passet ikke. Så de ble enige om dagen etter, og ja det var påpekt at det ble endel jobb. Så blir det musestille. Og får ikke vite om tur på kjøpesenter ol før etter vedkommende skulle ha vært på plass.  Bedre iallefall ha avlyst på morgenen eller dagen før. Ikke etter alt er rigget og klart.  Så nei, sette handler nok mer om dårlig holdning og oppførsel på den som inngikk avtalen,  som ikke var min tenåring. Dessuten de er to som avtaler, og da er det også to som holder en avtale.  Og særlig ligger ansvaret på den som maser seg til noe. 

Jeg antar dette var et øyeblikk av å ha mer lyst til å henge med venner på kjøpesenter. Noe man ikke gjør i en slik situasjon. Det er en grense for hvor sent man avlyser. 

Ikke for det. Har opplevd lignende med voksne også. Ledet en gruppe iht småturer. Lavterskel tilbud. Medlemmene bestemte hva vi skulle ut på. Jeg hadde påmelding, slik at jeg skulle slippe å reise ut å vente på ingen. Satte siste frist frist avlysning en time før. 

Da jeg hadde måtte bla droppe foreldremøte ol tidligere og ventet på folk som ikke kom. 

Men neida,  de klarte bare ikke å skrive at de ikke kom allikevel.  Så sto der og ventet på ingen i skogen alene.  Så kutta ut gruppa til slutt. Da det ikke var nor poeng, da folk ville alt mulig, men ikke stiller. Voksne folk må da kunne skrive at de ikke kommer en time før,  når andre bruker fritiden sin på noe de egentlig ønsker selv

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er voksen, men ser mye av det du beskriver rundt meg nå. Mange har et løssluppent forhold til avtaler. 

Anonymkode: dc8e6...638

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Er nok mer personavhengig tror jeg.

Anonymkode: b91f1...895

• Liker 3
Skrevet

Noen følger ikke opp barna sine med avtaler nei, og det lærer dem til å bli egoistiske og bryr seg ikke om andre sin tid. Ser en gjenganger i dette med foreldre som er skilt hvor samværsforelderen, feks far, blir nedprioritert hos mor, når barnet blir eldre lærer barnet seg til at dette ikke er så viktig å følge opp, noe som igjen viser seg i voksenlivet med at barnet kommer for sent på jobb, tar ikke avtaler med venner/familie seriøst.

Anonymkode: 92481...731

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men når det var rigget, på forhånd, benyttet tenåringen utstyret til annet prosjekt. Men kunne ha gjort dette hjemme, og sluppet å bruke mye tid på rigging. 

Viss dette skjer igjen og igjen, bør ungdommen din uansett sette seg i respekt ved å avlyse og ikkje akseptere at vennen kjem 2 timar seinare. 

Anonymkode: 473c4...f67

• Liker 1
Skrevet
spinner skrev (56 minutter siden):

Foreldre har ansvaret for at barna ikke blir drittsekker uansett. Ikke skyld på sosiale medier.

Nei det har de ikke. Barn vokser til voksne folk og de tar egne valg og formes av det de bruker mest tid på/med, og det er ikke med foreldrene sine 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en tenåring.  Som stadig opplever at de som de har avtaler med ditcher i siste liten og kommer opp med en haug med dårlige unnskyldninger. 

Eks jeg kjører tenåringen 30 minutter til et arrangement. Når vi først kommer frem, kommer det en avlysning.  Selv om vedkommende vet om reisevei. Tenåring selvfølgelig sykt skuffet. 

I går så skulle tenåringen hjelpe en annen med avtake om å møtes kl 16. Dette krevdes det endel jobb til iom det var mye utstyr som skulle tas med, og rigges.  30 min kjøring og to timer rigging. Vedkommende dukker ikke opp, og tenåring etterspør hvor vedkommende blir av. Da spør vedkommende om det kan gjøres dagen etter. Tenåring sier nei. Har vært her i 3 timer å rigget klart til deg, så det blir i dag eller ingenting.  Så vedkommende bekreftet å komme allikevel.  Så kommer det masse unnskyldninger om busser osv. Og kommer da kl 18:00. Første beskjed var å bli med venner på kjøpesenter. Som vedkommende da var på. Det er 10 min mellom hver buss fra kjøpesenteret og 5 minutter kjøring. Så åpenbart ikke noe problem å bruke lagt mindre enn to timer. Så sannsynligvis har vedkommende da heller blitt med venner på kjøpesenter allikevel,  og holdt tenåringen på vent i 5 timer. 

Lærer dere ikke barna å holde seg til avtalte avtaler?

Dette er bare ti tilfeller, men det finnes så mange fler. 

HVA må rigges så lenge!? Uansett høres denne vennen ut son et rasshøl. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...