Gå til innhold

Innafor å be barna bort til andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For vår 2. klassing er det fortsatt slik at vi gjerne ber venner hjem på fritida, et par ganger løpet av uka/helg. Men dessverre opplever vi at hen ikke blir så mye invitert av andre. Forstår at andre er opptatte, men samtidig merker vi at andre møtes også. 
Noen opplever det kanskje som frekt å spørre om hen kan komme å leke hos andre, mens andre tar det greit. Jeg personlig synes det er helt greit, men jeg kjenner jeg likevel holder litt igjen. Samtidig er jo barnet mitt i den fasen hvor venner og lek er veldig viktig og fint. Ved trinnet er det ikke tatt noe initiativ til lesegrupper heller. Jeg synes jo det er litt leit at det er først og fremst vi som oftest tar initiativ til lek hos oss, mens tilbake er det ikke så ofte. Hen går gjerne til naboen som er 3 år eldre, og de leker sammen, men jeg ser det også er viktig å holde en kontakt med elever på trinnet. Jeg vil ikke virke masete heller, så hvordan gå fram? Det er ikke snakk om vær dag selvfølgelig, men at det blir mer naturlig, sånn i helg også når vi har bedre tid.

Anonymkode: baee7...55f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er helt greit å ta kontakt med andre foreldre å avtale om unger kan leke hos dem, så lenge de også kan leke hos dere. 
Datteren min har ei i klassen hvor jeg støtt og stadig får meldinger av moren med spørsmål om datteren kan komme til oss, det går fint det som regel, men det passer aldri andre veien. Og denne klassevenninnen blir fra kl 11 på dagen til kl 20, det er aldri noe spørsmål om middag, det er tydeligvis bare en selvfølge.

Anonymkode: caafd...14b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har enda ikke helt fått meg til å invitere ungene bort, men har tenkt på det noen ganger. Særlig eldstemann blir sjelden invitert til noen, selv om vi har invitert mange hjem til oss. Flere har invitert seg hjem til oss, og det synes jeg er helt greit. Det sitter bare litt langt inne å gjøre det selv. 

Anonymkode: 3bf95...ca2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det er helt greit å ta kontakt med andre foreldre å avtale om unger kan leke hos dem, så lenge de også kan leke hos dere. 
Datteren min har ei i klassen hvor jeg støtt og stadig får meldinger av moren med spørsmål om datteren kan komme til oss, det går fint det som regel, men det passer aldri andre veien. Og denne klassevenninnen blir fra kl 11 på dagen til kl 20, det er aldri noe spørsmål om middag, det er tydeligvis bare en selvfølge.

Anonymkode: caafd...14b

Hvordan er dialogen med foreldrene?

TS

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har enda ikke helt fått meg til å invitere ungene bort, men har tenkt på det noen ganger. Særlig eldstemann blir sjelden invitert til noen, selv om vi har invitert mange hjem til oss. Flere har invitert seg hjem til oss, og det synes jeg er helt greit. Det sitter bare litt langt inne å gjøre det selv. 

Anonymkode: 3bf95...ca2

kanskje det er kultur for å gjøre det slik da, og du kan gjøre det selv?

selv ønsker jeg å snu trenden litt, at det skal gå begge veier, men vil liksom ikke mase heller. 
TS

Skrevet

problemet kan fort bli at de andre foreldrene føler seg "forpliktet" til å ta imot andres unger. Selv om ungene egentlig ikke kommer særlig godt overens, så er det ikke sikkert at foreldrene har lyst til å si at "ungen min har allerede mange andre venner, men liker ikke ungen din noe sælig. Derfor gidder vi aldri å avtale noe som helst -leke-avtaler med dere" liksom. 

Anonymkode: bcfd2...1e3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg liker ikke folk som inviterer seg selv på besøk og har vært heldig med at det har sjelden skjedd. Vi har en forelder på trinnet som gjør dette og det er fordi hen har planer og mangler barnevakt... Mitt barn leker ikke med barnet det er snakk om en gang... :P   

For min del så har vi vært de som har hatt mye besøk opp gjennom årene, noe av grunnen er nok fordi jeg som regel alltid har middag klar etter skolen og så sier jeg alltid ja så det blir det enkleste. 😄 Så er det jo noen som ikke for ha besøk og så har man noen som MÅ være ute og ikke for være inne og så har vi de som har en veldig travel hverdag og enten ikke vil eller orker å ha besøk. 

Nå de siste året så har mitt barn begynt å være med noen andre og de har samme opplegg som meg så nå er han en del på besøk hos de og så er de innom oss av og til. Der er ting litt mer på samme nivå og alt må ikke planlegges, om de går her eller der spiller ingen rolle og ting er veldig easy.

Jeg har og fått telefoner fra noen av vennene til mitt barn opp gjennom årene der som regel mor da har tenkt på dette at vi har så mye besøk og de har lyst til å gjøre gjengjeld men de sliter med å få det til på grunn av livet og forpliktelser rett og slett. Alle har sitt og det er jo som regel en grunn for at ting skjer, eller ikke skjer. Så å "invitere" seg selv over til folk er ikke en ok måte å gjøre det på for min del. Man inviterer som regel om man kan og så tar man det derfra. Når barna blir eldre så ordner de jo med dette selv og da tenker jeg nok at ditt barn og går mer hjem med andre. :) Er nok enklere for foreldre når bara sine besøk er litt eldre for da krever det jo ingenting overhodet. Husker når vi hadde med besøk fra barnehagen, omg, da var skolen en oppgradering altså for det kunne være et styr. :ler:

• Liker 3
Skrevet

Det er det jeg også tenkte: at det er selvsagt ulike meninger.  Og jeg tenker at med årene fikser ungene dette selv selvsagt, men nå trener vi litt på å holde avtaler, gå til andre venner selv f.eks, men være i dialog med foreldre. 

Ts

Gjest Some guy
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

For vår 2. klassing er det fortsatt slik at vi gjerne ber venner hjem på fritida, et par ganger løpet av uka/helg. Men dessverre opplever vi at hen ikke blir så mye invitert av andre. Forstår at andre er opptatte, men samtidig merker vi at andre møtes også. 
Noen opplever det kanskje som frekt å spørre om hen kan komme å leke hos andre, mens andre tar det greit. Jeg personlig synes det er helt greit, men jeg kjenner jeg likevel holder litt igjen. Samtidig er jo barnet mitt i den fasen hvor venner og lek er veldig viktig og fint. Ved trinnet er det ikke tatt noe initiativ til lesegrupper heller. Jeg synes jo det er litt leit at det er først og fremst vi som oftest tar initiativ til lek hos oss, mens tilbake er det ikke så ofte. Hen går gjerne til naboen som er 3 år eldre, og de leker sammen, men jeg ser det også er viktig å holde en kontakt med elever på trinnet. Jeg vil ikke virke masete heller, så hvordan gå fram? Det er ikke snakk om vær dag selvfølgelig, men at det blir mer naturlig, sånn i helg også når vi har bedre tid.

Kast han ut av huset når han har venner på besøk. Ikke noe ipad/tv spilling greier. Du kan la dem leke spill litt i startet, men kast dem ut etterhvert mens det enda er fint vær. Skal låve deg at de plutselig er på sine sykkler og hos andre venner. Før du vet av det er de en dag hos han ene, en dag hos han andre. Og når han noendager ikke har noen på besøk, kast han ut av huset og si at han kan sykkle bort til han eller hun eller noen og spørre de om å leke. 

:)

Skrevet

Det har vært flere her som har invitert seg selv, så jeg opplever at det er innafor. Men likevel så sitter det litt inne å gjøre det samme altså... Har tenkt en del på det, da vi har hatt de fleste på gruppa i barnehagen på besøk opp gjennom, og de har lekt fint, men så er det ikke alle som inviterer igjen. Mitt barn gleder seg til å komme på besøk til dem, og tiden går og så blir det ikke noe.

Synes det er litt vanskelig å vite om de har nok besøk av de som de kjenner godt og de synes det er slitsomt å ha min der i tillegg, eller om de bare glemmer å invitere tilbake. Har nettopp begynt på skolen nå. Hvis folk ikke inviterer tilbake når det har gått en tid, så tror jeg at jeg må ta mot til meg og spørre om min kan bli med hjem.

Anonymkode: 50b2e...80c

Skrevet

Jeg tenker at andre kanskje ikke orker besøk av andre barn så ofte. Mange foreldre er jo sliten etter jobb. Ofte har en søsken også en må ta hensyn til. Yngre søsken som feks trenger ro før/ved legging, diverse en skal få unna hjemme osv. 

Kan dere ikke heller oppfordre til at barna møtes utendørs?

Skrevet

Synes det er en uting å spørre om barna kan komme til andre. Jeg har tre gutter, og de er veldig snille og greie gutter som sjeldent maser om å leke med andre. De har hverandre og leken er som regel alltid fin. Føler selv det er ganske harmonisk.. de finner på lite bøll.  

Når en av guttene har besøk derimot ødelegges ofte den roen, det er krangling, masing om ting mine barn ikke maser om, henging fra lysekroner og tegning på veggene…!! Jeg er sliten etter jobb og vet hvordan ting fungerer med mine barn. Alle spiser alt og hører på beskjeder. Har ofte ikke alltid overskudd til å mate andres barn som ikke liker vanlig mat og ikke hører.. 🙈 Sorry, nå er jeg negativ, og ikke alle barn er sånn. Men skal du sende barna til andre skal du vite at barna spiser det de får, ikke maser på den voksne, er en god venn for barna de besøker osv (ikke herskesyk…). 

Mitt yngste barn er 6 år og en populær gutt, men helt ærlig er det bare en av hans venner det bare er hyggelig å ha på besøk. De andre krever så mye av meg at jeg begrenser besøk mest mulig.

Anonymkode: 316d5...207

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...