Gå til innhold

Føler ingenting lenger og holder menn nesten for narr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forrige forholdet mitt var preget av utroskap og mye smerte. Jeg sørget mer i forholdet enn da det ble slutt og gikk i terapi i flere år etterpå men fortsatt så greier jeg ikke å utvikle følelser for noen selvom det nærmer seg ti år nå. Mormoren til en venninne valgte å være evig singel etter hun kom seg ut av et dårlig ekteskap og hun trives på mange måter men det virker også litt ensomt. Hun har hvertfall barn og stor familie og det har ikke jeg.  

Lurer egentlig bare på om det er flere her som har blitt helt flat i følelsene for motsatt kjønn lenge etter brudd? Jeg er åpen og imøtekommende, bruker tid på å prøve å bli godt kjent og gi mennene en ordentlig sjanse og ønsker det kommer men det er bare helt dødt i følelseslivet. Har måttet avslutte datingen med menn som jeg virkelig burde likt og falt for og det er frustrerende å alltid måtte dra "Det er ikke deg det er meg.". Nå begynner det å føles som jeg holder menn for narr fordi jeg er på datingsider og tar initiativ til å bli kjent, og engasjerer meg i samtaler for å prøve å utvikle følelser når det ikke går men jeg skulle ønske at det gikk. 

Anonymkode: 2adbc...fa7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg også. Det er fordi jeg klarer ikke forholde meg til normal, uproblematisk kjærlighet. Det er som om det alltid må være en grad av smerte, eller emosjonelt kaos eller utrygghet, for at jeg skal kunne føle kjærlighet. Det er ikke sunt, det vet jeg.  Og når jeg er som jeg er så vil det bare bety at jeg kommer til å innlede forhold med kjipe menn som ikke er bra for meg. Og det vil jeg ikke.
Flotte, gode, fantastiske menn har forelsket seg hodestups i meg de siste år, men jeg klarer ikke føle noenting tilbake. Jeg er så irritert på meg selv. Føler meg skadet. Og får mye dårlig samvittighet for disse fine mennene som føler så sterkt for meg. :(

Jeg tror det er mulig å endre på det da, om man klarer å jobbe med seg selv
og innse at resultatet etter smertefulle, turbulente forhold er at man har fått en usunn tilknytningsstil. Hvis man vet hva som er galt da kan man endre på ting. Jobbet du noe med det i terapien? Jeg har ikke gått i terapi selv, men skulle gjerne gjort det.

Anonymkode: 2b8ad...41e

• Liker 1
Skrevet

Virker her som du bare prater med de?

Du bør ha sex, og tilbringe endel tid for å utvikle følelser.

Date de du liker og er fysisk tiltrukket av over tid. Lite følelser er bare en fordel i datinglivet! Se etter god sex og koselige kvelder.

Anonymkode: aa918...a16

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg også. Det er fordi jeg klarer ikke forholde meg til normal, uproblematisk kjærlighet. Det er som om det alltid må være en grad av smerte, eller emosjonelt kaos eller utrygghet, for at jeg skal kunne føle kjærlighet. Det er ikke sunt, det vet jeg.  Og når jeg er som jeg er så vil det bare bety at jeg kommer til å innlede forhold med kjipe menn som ikke er bra for meg. Og det vil jeg ikke.
Flotte, gode, fantastiske menn har forelsket seg hodestups i meg de siste år, men jeg klarer ikke føle noenting tilbake. Jeg er så irritert på meg selv. Føler meg skadet. Og får mye dårlig samvittighet for disse fine mennene som føler så sterkt for meg. :(

Jeg tror det er mulig å endre på det da, om man klarer å jobbe med seg selv
og innse at resultatet etter smertefulle, turbulente forhold er at man har fått en usunn tilknytningsstil. Hvis man vet hva som er galt da kan man endre på ting. Jobbet du noe med det i terapien? Jeg har ikke gått i terapi selv, men skulle gjerne gjort det.

Har hørt mye bra om boka Attached, av Amir Levine.

Anonymkode: 30326...6eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg også. Det er fordi jeg klarer ikke forholde meg til normal, uproblematisk kjærlighet. Det er som om det alltid må være en grad av smerte, eller emosjonelt kaos eller utrygghet, for at jeg skal kunne føle kjærlighet.

Det høres veldig destruktivt ut men det er bra du er klar over det så du kan unngå det. For min del søker jeg trygge og sunne relasjoner og har ikke er usunt tiltrekningsmønster men alt av følelser er bare flatt.  Til tider føler jeg med sånn rundt venner og kollegaer også, at jeg opptrer sånn som forventes av meg og viser engasjement og glede utad men ikke føler noe innvendig. 

Det er ikke sunt, det vet jeg.  Og når jeg er som jeg er så vil det bare bety at jeg kommer til å innlede forhold med kjipe menn som ikke er bra for meg. Og det vil jeg ikke.

Sitat

Hvis man vet hva som er galt da kan man endre på ting. Jobbet du noe med det i terapien? Jeg har ikke gått i terapi selv, men skulle gjerne gjort det.

Jobbet såklart med dette i terapien. Det var pga forholdet og å bearbeide det at jeg begynte i terapi. Jeg lærte mye og forstår hvor det kommer fra men fikk beskjed om at det ville bli normalt igjen med tiden men syns det begynner å ta veldig lang tid da.. Usunne tankemønstre og tiltrekningmønstre tror jeg er lettere å snu men vet ikke hvordan det er med å skru på hjertet sitt igjen når det er blitt til sten :(

Skrevet

Det er ingen som går i terapi i flere år etter et samlivsbrudd så fremt det ikke er tusen andre underliggende årsaker også. 

Det er kanskje greit å påpeke.. 

Denne vinklingen om at alt ondt i livet skyldes mannen begynner å bli ganske kjedelig å få gjengitt i det uendelige. 

Du får gjøre som folk flest ved et samlivsbrudd, gå videre - eller stagner helt. Ditt valg. 

Anonymkode: ee764...4b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Date de du liker og er fysisk tiltrukket av over tid. Lite følelser er bare en fordel i datinglivet! Se etter god sex og koselige kvelder.

Så du mener at om man har sex så kommer følelsene etterhvert av seg selv? Hmm.. Spesielt.. 

Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

Så du mener at om man har sex så kommer følelsene etterhvert av seg selv? Hmm.. Spesielt.. 

Ja selvfølgelig. 

Det er jo problemet med f eks fuckfriends.

Damene utvikler lettere følelser. 

Ikke spesielt i det hele tatt.

Vennesona er vennesona av en grunn.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Å ha sex med noen jeg ikke har følelser for er ikke en positiv opplelvelse for meg så det er ikke aktuelt. Men vi prater, flørter, kysser, tilbringer mye tid og mange dates sammen, så kommer det dit at jeg følelsene enda ikke har utviklet seg  føler absolutt ingenting,  bryr meg ikke om de skulle møtt noen andre, gleder meg ikke til å møtes, er bare som en oppgave og et ork å holde kontakt og møtes. Ikke det at jeg er negativt innstilt for jeg er positivt innstilt hele veien men hjertet blir aldri med og da føles det jo tamt til slutt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja selvfølgelig. 

det er muligens det dummeste jeg har lest i dag.. 😄 og jeg har lest en del på KG i dag altså..

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ingen som går i terapi i flere år etter et samlivsbrudd så fremt det ikke er tusen andre underliggende årsaker også. 

Det er kanskje greit å påpeke.. 

Denne vinklingen om at alt ondt i livet skyldes mannen begynner å bli ganske kjedelig å få gjengitt i det uendelige. 

Du får gjøre som folk flest ved et samlivsbrudd, gå videre - eller stagner helt. Ditt valg. 

Anonymkode: ee764...4b9

Nå spurte jeg ikke etter innspill fra betterwissere som ikke har innsikt i hverken etterfølgende av fysiske, psykiske og emosjonelle traumer fra forhold eller min ellers friske bakgrunn så det er ikke behov for at du engasjerer deg her :)

Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

det er muligens det dummeste jeg har lest i dag.. 😄 og jeg har lest en del på KG i dag altså..

Dette viser jo også forskning. 

Selv om du personlig ikke har problemer med å ha sex rundt om, så vil man lettere altså få følelser for de man har sex med. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette viser jo også forskning. 

Selv om du personlig ikke har problemer med å ha sex rundt om, så vil man lettere altså få følelser for de man har sex med. 

så nå er det JEG som anbefaler seg overalt? 🤣 makeløst..

Skrevet

Men sånn seriøst TS, så lenge du er ærlig på at du ikke i utgangspunktet er ute etter et forhold når du dater men et vennskap så ser jeg ikke at du lurer noen :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja selvfølgelig. 

Det er ikke sånn at man får følelser kun fordi man har sex og langt fra sånn at det er positivt å ha sex med noen man ikke har en eneste følelse for. For min del hadde jeg følt meg enda mere emosjonelt død av det , ligge der å late som det er digg mens jeg bare vil dytte han vekk og få han ut av huset og klandrer meg selv for at jeg ikke klarer å føle noe. 

Nei noe grunnleggende følelser må være på plass. Tenning i det minste. Jeg kan visuelt se at det er kjekke og tiltrekkende menn men føler ingenting på innsiden det er problemet. Ingen fascinasjon, tenning, tiltrekning, glede, entusiasme etc selvom jeg virkelig prøver og oppfører meg som om jeg har disse følelsene. 

Skrevet
Carrot skrev (4 minutter siden):

Men sånn seriøst TS, så lenge du er ærlig på at du ikke i utgangspunktet er ute etter et forhold når du dater men et vennskap så ser jeg ikke at du lurer noen :)

Ja.. men jeg er egentlig ikke etter forhold og ikke useriøs dating eller sex. Så blir litt feil å si at jeg ikke er ute etter noe forhold når det er det jeg prøver å klare å føle meg klar for? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja.. men jeg er egentlig ikke etter forhold og ikke useriøs dating eller sex. Så blir litt feil å si at jeg ikke er ute etter noe forhold når det er det jeg prøver å klare å føle meg klar for? 

Litt skrivefeil her. Mente at jeg er jo egentlig ute etter forhold, og ikke useriøs dating eller sex. 

Skrevet (endret)

Så du vil ha en nær relasjon til en annen? 

Har du tenkt på hvorfor du er "avstumpet" som du sier og i hvike settinger det er mest fremtredende? (med hvorfor mener jeg om det er noe de sier, gjør, om det er noe i deg osv)

Endret av Carrot
Skrevet

Ts; har du brukt antidepressiva?  Noen får ødelagt følelseslivet sitt for resten av livet, etter bare kortvarig bruk av ssri. 

Anonymkode: c1919...708

Skrevet
Carrot skrev (8 minutter siden):

Så du vil ha en nær relasjon til en annen? 

Har du tenkt på hvorfor du er "avstumpet" som du sier og i hvike settinger det er mest fremtredende? (med hvorfor mener jeg om det er noe de sier, gjør, om det er noe i deg osv)

Ja jeg ønsker et forhold og å kunne få følelser igjen. Årsaken til at jeg har blitt sånn er pga mange år i forhold med mann som mishandlet meg fysisk, psykisk, seksuelt og emosjonelt. Disse tingene er bearbeidet i terapi og det var en stor lettelse å komme ut av forholdet og ingen sorg. Jeg begynte å leve fritt igjen men følelser generelt og enda mer romantiske følelser er enda fraværende i meg og det er fordi det fortsatt er sånn etter snart ti år at jeg begynner å reagere på om det virkelig er vanlig at tar så lang tid. Det er ikke noe de andre mennene sier eller gjør, som sagt "Det er meg ikke deg". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...