AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #1 Skrevet 6. september 2022 Jeg refererer til reportasjen på NRK i går om barn/ungdommer som ikke tør å dusje på skolen etter gym, pga av at de er redd for hva de andre vil si om kroppen deres. Er deres barn sånn? Anonymkode: a1d4d...8bd
Arkana Skrevet 6. september 2022 #2 Skrevet 6. september 2022 (endret) Ja, alle tre (4., 6. og 9. trinn) dusjer på skolen etter gym. Endret 6. september 2022 av Arkana 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #3 Skrevet 6. september 2022 Arkana skrev (Akkurat nå): Ja, alle tre (4., 6. og 8. trinn) dusjer på skolen etter gym. Vet du at de gjør det? Jeg sa også til moren min at jeg dusjet, men dusjet ikke en eneste gang på ungdomsskolen. Samme med alle andre i klassen. Anonymkode: cddcf...b29 10 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4 Skrevet 6. september 2022 Ja, mine gjør det, også han som går idrett på vgs. de vil jo ikke gå rundt å stinke Anonymkode: 21008...008
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #5 Skrevet 6. september 2022 Mitt barn har ikke noe problem med det, men jeg hadde. Har vært overvektig siden jeg var liten og nektet å dusje etter gymmen. Det verste var å høre alle de slanke jentene klage over hvor "feite" de var. Hva tenkte de da om meg som faktisk var det liksom? På ungdomsskolen hadde vi heldigvis gym de siste timene. På vgs flyttet jeg på hybel og valgte en som lå veldig nær skolen sånn at jeg kunne gå hjem og dusje. Selv om de sier på skolen at alle må dusje, så hadde jeg sagt at datteren min fikk slippe hvis hun hadde hatt det som meg. Men hun har ikke gitt uttrykk for noe sånt, så jeg passer meg for å gi inntrykk av at det skulle være noe problematisk, og har ikke fortalt om hvordan jeg selv hadde det. Anonymkode: b11db...504 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #6 Skrevet 6. september 2022 Min gutt gjorde det hele barneskolen. Han fortalte at det var et fåtall av guttene som dusjet. Nå som han har begynt på ungdomsskolen, dusjer han ikke. Men det er fordi gymtimen er i siste time, så det er like greit å dusje hjemme. Anonymkode: e201e...4e2 1
Arkana Skrevet 6. september 2022 #7 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet du at de gjør det? Jeg sa også til moren min at jeg dusjet, men dusjet ikke en eneste gang på ungdomsskolen. Samme med alle andre i klassen. Anonymkode: cddcf...b29 Jeg kan selvsagt ikke garantere at det alltid blir gjort, men det jeg observerer og hører gjør at jeg er veldig sikker på at det stemmer. At det finnes barn som lyver til foreldrene sine om dusjing er ikke et argument for at jeg skal tro det gjelder mine.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #8 Skrevet 6. september 2022 Ts her. Min sønn på tjue har dusjet etter gymmen i alle år og gikk på toppidrett på vgs og da måtte han dusje siden han var klissvåt av svette og det stinket. Er dette noe som har vært der i flere år eller kommet de siste to-tre årene? Er det flest jenter som ikke dusjer? Anonymkode: a1d4d...8bd
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #9 Skrevet 6. september 2022 Arkana skrev (Akkurat nå): Jeg kan selvsagt ikke garantere at det alltid blir gjort, men det jeg observerer og hører gjør at jeg er veldig sikker på at det stemmer. At det finnes barn som lyver til foreldrene sine om dusjing er ikke et argument for at jeg skal tro det gjelder mine. Du ser vel om håndkleet er vått når de kommer hjem? Ikke alle er så utspekulert at de gjør håndkleet vått i vasken for å lure foreldrene. Ts Anonymkode: a1d4d...8bd
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #10 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts her. Min sønn på tjue har dusjet etter gymmen i alle år og gikk på toppidrett på vgs og da måtte han dusje siden han var klissvåt av svette og det stinket. Er dette noe som har vært der i flere år eller kommet de siste to-tre årene? Er det flest jenter som ikke dusjer? Anonymkode: a1d4d...8bd Det har vært sånn lenge. Fra 1.-5. hadde vi ikke dusj, så da var det ikke aktuelt, men fra 6. klasse til ut ungdomsskolen var det ingen i jentegarderoben som dusjet. Tror de fleste guttene i klassen dusjet. Jeg er 25. Anonymkode: cddcf...b29 1
Arkana Skrevet 6. september 2022 #11 Skrevet 6. september 2022 (endret) Jeg tror dette har vært økende ikke bare de siste to-tre årene. Jeg tenker at sosiale medier er en del av årsaken. Større mulighet til å sammenligne kroppen sin med urealistisk perfeksjon gjør sannsynligvis at flere er bekymret for at de ikke er normale og når de da ikke får se andre normale kropper i dusjen får de heller aldri kjenne på følelsen av at de faktisk er helt normale. Jeg tror absolutt dette gjelder flere jenter enn gutter. Jeg kan også se for meg at det finnes skoler som henger etter hva gjelder oppgradering av dusjen og at flere hadde dusjet om det så litt hyggeligere ut eller det var skillevegger slik at man ikke stod fullstendig på utstilling. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du ser vel om håndkleet er vått når de kommer hjem? Ikke alle er så utspekulert at de gjør håndkleet vått i vasken for å lure foreldrene. Ts Anonymkode: a1d4d...8bd Ja, håndklærne er våte og dusjsåpen minker samt at de kommer hjem med fuktig hår hvis gymtimen har vært mot slutten av dagen. I tillegg har jeg f.eks. overhørt eldstemann diskutere med vennene sine hvorfor enkelte i klassen ikke dusjer etter gym og at de synes det er ekkelt. Det lukter ikke akkurat blomster av tenåringer etter to timer gym. På ungdomsskolen har de både fellesdusj og noen helt private dusjrom og det er fint. Endret 6. september 2022 av Arkana 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #12 Skrevet 6. september 2022 Skjønner ikke dette kollektive presset om å dusje naken på skole etc. Jeg hata det, svetter heldigvis lite, så droppa det, men vi ble tvunget til det i perioder. Det må være lov å få bestemme sånt selv. Eksponering iht å gjøre det ofte, gjorde ikke at jeg syntes det ble lettere etterhvert. Det ble værre. Vi hadde også diskusjoner om å få dusje båser på skolen. Vi fikk ikke pga argumenter om at vi hadde godt av det. Jeg fant ingen fordeler med det den gangen. Og 30 år etter har jeg ennå ikke funnet noen fordeler. Hva godt har det gjort meg. Ingenting faktisk. Jeg ble bare enda mer kappa sjenert. Så heier på de som som i dag 30 år senere kjemper for deres dusj båser. Å vise seg naken for andre bør være frivillig, og det må være lov å slippe, om man ikke liker det. Anonymkode: f7dd8...b28 11
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #14 Skrevet 6. september 2022 Kanskje en idé med båser? Veldig trist at folk ikke tør å vise seg nakne for hverandre. Bør være en så mye mer naturlig ting å gjøre. I vår klasse dusjet alle unntagen et pr stykk. Anonymkode: d82a9...201
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #15 Skrevet 6. september 2022 Scoops skrev (2 minutter siden): Mine barn dusjer ikke på skolen Hvorfor ikke? Ts Anonymkode: a1d4d...8bd
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #16 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg refererer til reportasjen på NRK i går om barn/ungdommer som ikke tør å dusje på skolen etter gym, pga av at de er redd for hva de andre vil si om kroppen deres. Er deres barn sånn? Anonymkode: a1d4d...8bd 12 og 15 her. De dusjer ikke på skolen etter gym. Men 12 åringen dusjer ifm. svømming på skolen. Har sjekket med lærer og fått klarsignal på at de er ok at de dusjer hjemme i stedet. Anonymkode: 2be95...968
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #17 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje en idé med båser? Veldig trist at folk ikke tør å vise seg nakne for hverandre. Bør være en så mye mer naturlig ting å gjøre. I vår klasse dusjet alle unntagen et pr stykk. Anonymkode: d82a9...201 Ja, det der er trist. Kommer vi til å ende opp med en nasjon hvor alle får angst? Dette er ikke sunt. Ser det også i svømmehallen, mange som ikke dusjer der. Går rett ut i bassenget, selv om det informeres om at det må dusjes før bading. Anonymkode: 21008...008 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #18 Skrevet 6. september 2022 Selvsagt dusjer de etter gymmen. Kun skitlugger som ikke dusjer etter trening Anonymkode: dcdd7...379 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #19 Skrevet 6. september 2022 Yngste i 7. klasse dusjer. Hun i 10. dusjer ikke. Anonymkode: 1a155...baa
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #20 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg refererer til reportasjen på NRK i går om barn/ungdommer som ikke tør å dusje på skolen etter gym, pga av at de er redd for hva de andre vil si om kroppen deres. Er deres barn sånn? Anonymkode: a1d4d...8bd For ~15 år siden gikk jeg på ungdomsskolen, og vi hadde store problemer med at jentene drev med «solo-dusjing». Dette førte jo til at man kom for seint til neste time, for det ikke var nok tid til dette. Det ble innført «fellesdusjing» for de av oss som ikke brydde oss om kropp, og resten fikk drive på som de ønsket. Jeg hadde mine pinlige - ikke se på kroppen min den er stygg - periode i 6-7 klasse. Når jeg kom opp på ungdomsskolen var jeg vokst av meg den holdningen, og kroppen var slik den var og ikke noe jeg kunne gjøre noe stort med. Jeg synes at de fleste skoler kunne hatt stort utbytte av å sette opp dusjbåser. Vegger i det minste vil gi mange den private følelsen de føler de mangler, men en bås ville vært det beste. Jeg personlig mener at dette ville fått flere til å dusje. For det er i en viss alder, når kroppen endrer seg, at mange blir flaue, og se ønsker ikke å kle av seg foran andre. Anonymkode: 0172f...f67 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå