Gå til innhold

Hvordan få barnet til å samarbeide om morgenen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger kan det gå som en drøm, men noen ganger (ganske mange ganger) blir det en kamp om klokka. Og dette til tross for at jeg sørger for å ha god tid. Står opp en time og et kvarter før vi må kjøre. På en god dag, har vi mer enn god nok tid, på en dårlig dag, kommer vi oss nesten ikke ut i tide. 

Hvordan gjør dere foreldre det? Min på 3,5 bruker laang tid på å spise. Så skal han ha i seg en medisin om morgenen også (som han liker), men her også drøyer han tiden til det uendelig, og kan også finne på å nekte og ha i seg medisinen (og da har vi det gående, fordi han må ha denne medisinen morgen og kveld). 

Så er det stell. Her kan han være fullstendig umulig. Nekte å ha på seg bukse, sparke av seg buksa. Nekte å pusse tenner. Så dytte hånda mi bort så jeg ikke skal få lov til å pusse. Sånn kan han holde på en stund, og jeg må fysisk holde han fast for å få til og pusse. Dette skjer ikke ofte, men noen ganger. 

Jeg prøver å holde en lystig tone om morgenen, ikke stresse. Men når barnet har sittet 15-20 minutter med matbordet uten å ha rørt maten sin, må jeg begynne å minne på dette om tid. At vi snart må gå på badet og stelle, så om han skal spise, må han gjøre det nå. Det er som han skal drøye ut tiden med alt om morgenen fordi han vet vi ikke har all verden med tid. 

Har dere noen tips og triks som hjelper om morgenen?

Anonymkode: b75ad...7a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med belønningsskjema? Barnet får sette på et klistremerker for hver morgen det har gjort alt det skulle/ble bedt om uten tull. Så vanker det premie etter x antall klistremerker. 

Anonymkode: 53b16...3ef

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Noen ganger kan det gå som en drøm, men noen ganger (ganske mange ganger) blir det en kamp om klokka. Og dette til tross for at jeg sørger for å ha god tid. Står opp en time og et kvarter før vi må kjøre. På en god dag, har vi mer enn god nok tid, på en dårlig dag, kommer vi oss nesten ikke ut i tide. 

Hvordan gjør dere foreldre det? Min på 3,5 bruker laang tid på å spise. Så skal han ha i seg en medisin om morgenen også (som han liker), men her også drøyer han tiden til det uendelig, og kan også finne på å nekte og ha i seg medisinen (og da har vi det gående, fordi han må ha denne medisinen morgen og kveld). 

Så er det stell. Her kan han være fullstendig umulig. Nekte å ha på seg bukse, sparke av seg buksa. Nekte å pusse tenner. Så dytte hånda mi bort så jeg ikke skal få lov til å pusse. Sånn kan han holde på en stund, og jeg må fysisk holde han fast for å få til og pusse. Dette skjer ikke ofte, men noen ganger. 

Jeg prøver å holde en lystig tone om morgenen, ikke stresse. Men når barnet har sittet 15-20 minutter med matbordet uten å ha rørt maten sin, må jeg begynne å minne på dette om tid. At vi snart må gå på badet og stelle, så om han skal spise, må han gjøre det nå. Det er som han skal drøye ut tiden med alt om morgenen fordi han vet vi ikke har all verden med tid. 

Har dere noen tips og triks som hjelper om morgenen?

Har du involvert han i det som skjer, i form av at han har en rolle i morgenen, fremfor og bli holdt fast og tvunget gjennom morgenen? Har du snakket med han om hva han skal gjøre - fx en liten sjekkliste? Selv små barn kan være med på og utføre. Man kan begynne kvelden før, med hvilken bukse man skal ha på seg dagen etter, om han vil brunost eller skinke i morgen, ha stjerner som fører til noe gøy en morgen på medisin/tannpuss (pannekaker ved 10 stjerner), prøve gjøre det litt lysbetont, forventninger og skape mestring å få til ting. 

Anonymkode: cc9e4...275

• Liker 2
Skrevet

Lek og tull og tøys, og gi barnet en følelse av medbestemmelsesrett i eget liv. 

Det med lek og tull og tøys er noe jeg finner ekstremt utfordrende. Jeg er ikke en leken og tullete og tøysete person, og ihvertfall ikke kl 6 om morgenen, og IHVERTFALL ikke når ungen oppfører seg irrasjonellt og ikke samarbeider. 

Men det er altså ekstremt effektivt. 

Leke at sokken kommer og spiser foten. Ta buksen på hodet. 

En annen ting er valg. "Vil du ha den eller den buksen". "Vil du ta medisinen med vann eller melk". Om barn føler at de ikke har noen valg, vil de mukke der de kan, for å desperat få LITT kontroll over sitt eget liv. 

Så er det dette med klare og tydelige grenser, og logiske konsekvenser. 

Somler ved matbordet? Javel. En visuell timer. Når det røde feltet på klokken er nede, må vi rydde av bordet. Så er det helt opp til barnet om han har spist opp eller ei. Da ryddes maten vekk. Synd for ham om han ikke har spist. Da er det han som får gå sulten. 

Og holde seg roooooliiiiiigggg... det er så inforjævlig vanskelig.... men så viktig.. 

Anonymkode: f512f...1ab

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Min er snart 3,5. Vi syns det funker best for oss å snakke om hva vi skal i morgen når han har lagt seg.  Da sitter jeg ved sengen å sier, når vi stor opp i morgen skal vi gå på badet, der skal vi børste håret, vaske hender, ansikt og tenner.  Så skal vi ta på klær (han får være med å velge hvilken genser og sokker han skal ha på), også skal vi spise (spør om a eller b pålegg) før vi tar på sko og drar i barnehagen.  Så er han forberedt på morgendagen.  Det har funket for oss det siste året.  Så får han vitainbjørn når vi kommer i bilen som "belønning".

Men alle barn er ulike.  Men som andre sier, innvolver barnet mer og forberede dem.

Anonymkode: 1b6d5...17d

Skrevet

Det finnes ingen fasit. Men hva er det dere gjør de morgenene det funker bra? Er det noe som kan brukes og gjøres mer av på de vrange morgenene?

Jeg har en på 4 og en på 2,5 og har mine triks med dem, som helt sikkert ikke er overførbare for alle. Fireåringen steller og kler på seg med en gang hun kommer ut av senga. Da er hun så trøtt at hun ikke protesterer på noe. På toåringen fungerer det fortsatt å selge inn tøyet hun skal ha på før hun rekker å protestere, f.eks. "se, den lomma på denne buksa da, og genseren har paljetter, de glitrer!" Det skal sies at hun er veldig mye mindre opptatt av hva hun har på seg enn søsteren var på samme alder. Foreløpig. Med storesøster la jeg frem det hun skulle ha på kvelden før, og la bort hindringer, f.eks. glittertøflene som kunne føre til melt down om hun ikke fikk ha de på ute i snøværet. 

Jeg prøver å gå inn for å lage god stemning. Vi spiser frokost hjemme, og det pleier å være en koselig stund. Ellers fungerer lek på begge. Vi er f.eks. paw patrol som skal på oppdrag, og må ta på pelsen (klærne) spise valpematen vår, pusse tenner med magisk tannkrem, ta på litt spesialutstyr (yttertøy) komme oss ut i fartøyet vårt fort. 

Anonymkode: 68325...30b

• Liker 1
Skrevet

Min fireåring spiser frokosten i barnehagen. Det sparer vi en del tid på. Men det blir noen kamper om klær og tannpuss. Hun har tildels sterke meninger om klær og noen ganger vil hun ha på klær som ikke er etter vær for å si det mildt. Gir henne da et alternativ, denne eller den. Hvis ikke du kler på deg nå, så må mamma gjøre det. Jeg bruker også mye telling til 3 😂 virker på både fireåringen og syvåringen 🙈 de vet at når jeg har telt til 3, da skjer det enten de vil eller ei. Da får de fart på seg og ordner det selv. 

Morgenene er ekstremt stressende synes jeg, men det blir mindre stress jo mer som er gjort klart dagen før. Og at de spiser i barnehagen og SFO. Men han må kanskje spise i forbindelse med medisinen? Kanskje han kan få en banan eller lignende og så spise mer i barnehagen? 

Anonymkode: 30028...77b

Skrevet

Barnet vårt spiser i bhg.

Vi går rett på badet,og så kler vi på oss.

Klærne er lagt frem fra kvelden før.

Ingen av mine barn har protestert på klærne, bortsett fra kanskje motvillighet til å gå med stillongs...😁

Nå har vi en 3-åeing som er veldig samarbeidsvillig, så vi har vel aldri hatt problemer med å komme oss ut døren om morgenen, ( iallfall ikke mange gangene). Vi gjør det samme hver morgen, og barnet får ta med seg en kosebamse på vei til bhg.

Vet dog hvordan trasse barn er😅😅 så skjønner at dette kan være utfordrende.

Anonymkode: 069eb...84c

Skrevet (endret)

Det virker som han bruker både maten og medisinen som en arena til å ta kontroll, fordi han vet at du ikke kan gi deg og at dere ikke har uendelig med tid. Har du noe supergøy han kan få gjøre om morgenen dersom det er tid igjen etter at han er klar? Prøve å gjøre det til et mål for ham å bli fort ferdig, med masse støtte underveis. så klart.

Endret av Hactar
  • Liker 1
Skrevet

Klær finner jeg frem dagen før, og dette får han til en viss grad være med å bestemme. Han kan se favorittgenseren henge til tørk på klestativet og si han vil ha på seg den i morgen, og får da ha på seg den. Men å gi valg som «vil du ha på deg den eller den i morgen?» funker veldig ofte ikke her. Han klarer ikke ta et valg, bestemmer og ombestemmer seg hele tiden, og når morgenen kommer, kan han finne på å si at han ikke skulle ha den buksa likevel, også har vi det gående.

Han får bestemme selv hva han vil spise til frokost, og han får spille litt på iPaden før vi skal dra om han blir ferdig i tide. 

Jeg føler at hvilket humøret han våkner i, har mye å si for hvordan morgenen ender. Noen ganger er han samarbeidsvillig og hører etter. Andre ganger skal han drøye ut alt til det uendelige.

Ts

Skrevet

Jeg lurer også på om han bruker så lang tid på maten om morgenen, er fordi matlysten ikke helt er der omtrent rett etter han har våknet. Kanskje skal jeg prøve å snu det og ta stell først, så frokost.. bare litt mindre praktisk 😅

Ts

Skrevet

Her spiser de frokost i barnehagen. Men får gjerne en skive når jeg lager matpakkene. 
Mine er 3,5 år, 5 år og 7,5 år. Eldste spiser en skive hjemme.

jeg står opp ca 45 min før vi skal ut døren, fikser meg selv og noen småting. 30 min før vi skal gå vekker jeg ungene. De vasker seg og kler på seg selv, mens jeg lager matpakker. 
Til de to minste finner jeg frem klær kvelden før, noe klær jeg vet de liker. Av og til er de med å finne klær kvelden før eller vi bytter ut noe på morgenen - dersom klærne jeg hadde valgt plutselig ikke var favoritter lengre🙈

pleier å gå ganske bra. 

Anonymkode: fa7ac...349

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her spiser de frokost i barnehagen. Men får gjerne en skive når jeg lager matpakkene. 
Mine er 3,5 år, 5 år og 7,5 år. Eldste spiser en skive hjemme.

jeg står opp ca 45 min før vi skal ut døren, fikser meg selv og noen småting. 30 min før vi skal gå vekker jeg ungene. De vasker seg og kler på seg selv, mens jeg lager matpakker. 
Til de to minste finner jeg frem klær kvelden før, noe klær jeg vet de liker. Av og til er de med å finne klær kvelden før eller vi bytter ut noe på morgenen - dersom klærne jeg hadde valgt plutselig ikke var favoritter lengre🙈

pleier å gå ganske bra. 

Her får de ikke skive i hånden før de har kledd og stelt seg. Fast rutine 🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...