Gå til innhold

Igangsettelse etter 2 naturlige fødsler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er gravid med nr 3 og det er nå bestemt at fødselen skal settes i gang iløpet av de neste to ukene om ingenting skjer av seg selv før den tid (senest uke 38+2). 

De to forrige fødslene mine for 10 år og 8 år siden startet av seg selv noen dager etter termin. Begge fødslene var drømmefødsler som gikk helt etter boka (forutenom epidural pga høyt blodtrykk) 10 min pressetid med nr 1 og en pressrie med nr 2. 

Nå som igangsetting er «bestemt» har jeg helt panikk… har hørt så mye negativt om igangsatte fødsler (kjemiske rier, stormrier, hks og ofte vakuum/tangforløsning blandt annet). Mtp at mine to forrige ikke kom før etter termin, så er det vel heller tvilsomt at det skjer noe av seg selv denne gangen. 

Noen som har erfaring med å bli satt i gang etter å ha født «naturlig» før? Vil kroppen huske selv om det er 8 år siden sist?  

- Jeg er fullt klar over at det sikkert er helt tilfeldig, men jeg er desperat etter litt informasjon for å få litt kontroll oppe i hodet 😅

- Fødsel blir satt i gang av god medisinsk grunn, så det er ikke nor alternativ å ikke sette i gang i uke 38 😣

Takk på forhånd ❤️

Anonymkode: 64ba7...996

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første fødsel startet av seg selv, mens de to andre var igangsatte. De igangsatte fødslene var klart best. Det var to styrtfødsler (nr 2 tok 2 timer og nr 3 tok 24 minutter) og det krevde veldig lite å få i gang fødselen og jeg trengte aldri riestimulerende drypp. Jeg hadde riktignok stormrier, men det hadde jeg med den første fødselen også så det er tydeligvis bare sånn mine fødsler er og fordelen med nr 2 og 3 var at de ikke varte så lenge og da gikk det greit å holde ut stormriene uten å bli helt utslitt. Har du født før så har du født før så kroppen din husker selv om det er åtte år siden sist. :) Masse lykke til, nå er det ikke lenge igjen.

Skrevet

Faren for komplikasjoner er større ved igangsettelse. Det er blant annet derfor man ikke gjør det "for moro skyld", og igangsatte fødsler regnes automatisk som risikofødsler (så man får ikke føde på Storken og andre "naturlige" fødeavdelinger). 

Dette er forskning, ikke anekdotiske "bevis" av andre på KG. 

Så ja, du har økt risiko for tang og tare og annen styggedom. STOR risiko er det derimot ikke. 

Anonymkode: 55326...8b8

Skrevet

Nå har jeg ikke født naturlig før men ble igangsatt. Jeg fikk stormrier som igjen medførte jeg måtte ha epidural fordi blodtrykket ble skyhøyt. Fødselen stoppet opp og det ble riestimulerende. Baby likte ikke riestimulerende men gikk til 10 cm og fikk ikke presse på 1-2 timer fordi riene ikke var effektive nok. Fikk beskjed om at det var stor sjanse for vakuum. Etter 14 timer aktiv fødsel ble det bestemt hk pga babyen viste tydelige tegn til stress og pulsfall. Så for meg var igangsetting langt fra noe positiv erfaring. 

Anonymkode: 3075f...259

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...