AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #1 Skrevet 6. september 2022 Har en gutt på 12 som driver med fotball og har tidligere vært mye sammen med klassekameratene i nabolaget. Han går på fotball med den samme gjengen 3-4 dager i uka, men gradvis har han sluttet å henge med dem på fritiden. Han mener de har endret seg og forsøker å være kule og tøffe, mens han er en stille og forsiktig type som aldri tør å ta igjen eller si ifra. Han heller mot de nerdete typene som gir ham minst mulig motstand. Flere av disse går heller ikke på fotball. Han er glad i å game og har tidligere i alle fall gamet med de gamle gutta, men nå har de andre begynt å henge mye ute og noen interesserer seg for jenter også, så han har få å spille med. Han har en bestevenn som er kjempestille og forsiktig og veldig nerdete. Han er den eneste han interesserer seg for om dagen. De kan holde på med veldig barnslige ting, som de andre på trinnet er ferdige med for lengst. De har vel også fått noen kommentarer på akkurat det. Gutten min er veldig umoden og barnslig for alderen, og er ikke så flink til å sette ord på ting. Han har få interesser utenom fotball og gaming. Mens de andre gutta ser på star wars og begynnere å interessere seg for voksenting henger han igjen i animasjonsverdenen. Han føler dermed at han har lite å snakke med med de gamle gutta han hang med før, og føler seg utafor. Tidligere var han kjempegodt likt og var sammen med alle, så det har skjedd gradvis. Vi vil jo gjerne at han skal ha litt flere å spille på, og mener det er naturlig at han også henger litt med de han spiller såpass mye fotball med, f.eks. blir med dem å spille etter skoletid osv. , men nå nekter han helt, så vi har ikke pusha det noe mer. Før sommeren var han inne i en fin flyt og var litt med dem av og til, nå er det full nekt. Nå er det kun han ene vennen han vil være med. Virker som han ikke trives like godt på skolen lenger heller. Jeg spurte ham nemlig om det nylig. Han sier det er greit, men hørtes ikke ut som det var topp som det har vært tidligere. Han hater vold, og det at gutta har blitt litt tøffere med hverandre på skolen, litt knuffing og lekeslossing, det kan han ikke fordra. Andre har en tendens til å tulle og tøyse med ham siden han er liten av vekst, ikke slemt ment, men det ender ofte i at han får seg en trøkk. Det liker han ikke. Han sier ifra, men de tror han er med på leken og tar ham vel ikke seriøst nok. Neste år er det ungdomsskolen og vi er redd han ikke vil klare å tilpasse seg. Miljøet blir jo ikke mindre tøft etterhvert. Er det noe vi bør gjøre, eller går det seg bare til tro? Dette er vår første ungdom så jeg vet ikke hvor mye som kan skje i endring fremover, men her er det sikkert noen som har erfaring? Anonymkode: 6b413...f12
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #2 Skrevet 7. september 2022 Dytter, ingen som har svar til meg? Anonymkode: 6b413...f12
Overaltalltid Skrevet 7. september 2022 #3 Skrevet 7. september 2022 Tenker så lenge han har det bra og trives. Ikke alle er skapt for store vennegjenger. Noen trives med få, noen alene. Noen bruker masse energi på skolen og trenger en timeout etter. Vi er alle forskjellige og på forskjellige stadier i livet. Når man kommer til en alder i ungdomsårene så enten følger man etter eller så har man behov for å ligge litt etter. Ofte er ungdomsskolen mindre skummel rett å slett fordi ungdommer på ungdomsskolen er veldig opptatt med seg og sitt. Lettere blende inn i mengden og finne likesinnede . Ikke bekymre deg , så lenge han har en . Og ikke isolerer seg helt så må man bare la de være. Er du bekymret kan du også snakke med noen, feks lærer eller helsesøster. Lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #4 Skrevet 7. september 2022 En tanke jeg fikk når jeg leste dette er at det kan bli store forskjeller mellom guttene som har kommet i pubertet allerede og de som enda ikke har kommet i puberteten i denne perioden. Kan dette være med å spille inn? ellers er det jo en god ting at han har en god kompis med felles interesser! Anonymkode: f42a7...930
Tuba Skrevet 7. september 2022 #5 Skrevet 7. september 2022 TS, det er typisk barn i den alderen. Min sønn var akkurat lik, men overgangen til ungdomskolen gikk supert. Han har funnet nye venner som er mer lik seg selv og trives generelt mye bedre. 1
Million Skrevet 7. september 2022 #6 Skrevet 7. september 2022 DERE "mener" det er naturlig at han henger med de gamle kompisene? Er jo ikke hva dere mener som har noe å si her, det er jo faktisk sånn at han må få velge sine egne venner selv! Hvis han ikke trives med dem lenger pga endringene som skjer i puberteten og alderen de er i, så er det ingenting dere kan gjøre med det. Dere kan jo ikke tvinge han til å henge med gutter som er bøllete og lekeslåss hele tiden, når sønnen deres ikke liker det! La han være i fred og få drive med de tingene han vil. Han modnes i sitt eget tempo og finner selv de vennene han trives best med.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #7 Skrevet 7. september 2022 Så lenge han selv uttrykker trivsel, ville jeg ikke pushet noe. Mye kan endre seg av seg selv, både med pubertet/modning, og etterhvert ungdomsskole. Bare vær en trygg havn som lytter og elsker ubetinget. Jeg ville imidlertid utforsket litt nærmere det han sier om de andre guttene og skolen. Både i samtale med gutten, og ev kontakt med lærer, bare for å utelukke at det ligger noe mer og vondere bak, som bør tas tak i! Anonymkode: 58d5f...f4e
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #8 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så lenge han selv uttrykker trivsel, ville jeg ikke pushet noe. Mye kan endre seg av seg selv, både med pubertet/modning, og etterhvert ungdomsskole. Bare vær en trygg havn som lytter og elsker ubetinget. Jeg ville imidlertid utforsket litt nærmere det han sier om de andre guttene og skolen. Både i samtale med gutten, og ev kontakt med lærer, bare for å utelukke at det ligger noe mer og vondere bak, som bør tas tak i! Anonymkode: 58d5f...f4e Ja det var det vi også tenkte. Forhøre oss litt med lærer, for dette er noe han har nevnt tidligere også. Anonymkode: 6b413...f12
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #9 Skrevet 7. september 2022 Million skrev (1 time siden): DERE "mener" det er naturlig at han henger med de gamle kompisene? Er jo ikke hva dere mener som har noe å si her, det er jo faktisk sånn at han må få velge sine egne venner selv! Hvis han ikke trives med dem lenger pga endringene som skjer i puberteten og alderen de er i, så er det ingenting dere kan gjøre med det. Dere kan jo ikke tvinge han til å henge med gutter som er bøllete og lekeslåss hele tiden, når sønnen deres ikke liker det! La han være i fred og få drive med de tingene han vil. Han modnes i sitt eget tempo og finner selv de vennene han trives best med. Vi pusher ingenting lenger men synes det er dumt da, at han ikke er noe sammen med de han har mest å gjøre med på organisert aktivitet. Anonymkode: 6b413...f12
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #10 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): En tanke jeg fikk når jeg leste dette er at det kan bli store forskjeller mellom guttene som har kommet i pubertet allerede og de som enda ikke har kommet i puberteten i denne perioden. Kan dette være med å spille inn? ellers er det jo en god ting at han har en god kompis med felles interesser! Anonymkode: f42a7...930 Ja det kan hende men nå har jeg lite erfaring med gutter i puberteten så vet ikke åssen det utarter seg? Anonymkode: 6b413...f12
Million Skrevet 7. september 2022 #11 Skrevet 7. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi pusher ingenting lenger men synes det er dumt da, at han ikke er noe sammen med de han har mest å gjøre med på organisert aktivitet. Anonymkode: 6b413...f12 Hvorfor skulle det være noen automatikk i det? At en gjeng unger tilfeldigvis er påmeldt og havnet på samme lag i en idrett, betyr ikke automatisk at de har noen interesser felles eller føler personlig vennskapskjemi overfor alle de andre. Bra dere ikke pusher han lenger. Han er for gammel til det å bli pushet over på de og de "vennene". Endret 7. september 2022 av Million
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #12 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi pusher ingenting lenger men synes det er dumt da, at han ikke er noe sammen med de han har mest å gjøre med på organisert aktivitet. Anonymkode: 6b413...f12 Hvorfor er det dumt? De spiller fotball sammen, det betyr ikke at man må henge sammen utenom. Du syntes dette er dumt, men sønnen din vil ikke. Ergo; sønnen din syntes ikke det er dumt og har tatt et godt valg for seg selv. Du skal støtte sønnen din, han er i en alder hvor det å stå opp for seg selv, sette grenser og gjøre det som føles riktig for en selv - må læres. Så jeg syntes ikke du er så godt forbilde for sønnen din akkurat nå. Kaller han umoden fordi han foretrekker animasjon? Jeg er 29 år og kan godt sette på en animasjonsfilm, jeg er ikke umoden selv om. Det handler ene og alene, om smak og behag. Sønnen din er bare 12 år gammel. Anonymkode: d91a7...54b
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #13 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det kan hende men nå har jeg lite erfaring med gutter i puberteten så vet ikke åssen det utarter seg? Anonymkode: 6b413...f12 Du får søke opp på nettet og ta en prat med skolehelsetjenesten. Viktig at du som mor innehar den kunnskapen som trengs for å støtte sønnen din, og være en trygg omsorgsperson som han kan komme til hvis det er noe. Snakker dere ellers åpent om følelser og hvordan dere har det? Eller har dere et litt overfladisk hjem? Anonymkode: d91a7...54b
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #14 Skrevet 7. september 2022 "Mens de andre gutta ser på star wars og begynnere å interessere seg for voksenting henger han igjen i animasjonsverdenen" Hey! Mannen min jobber i et animasjonsstudio og samtlige av hans kollegaer fra 20-60 "henger igjen i animasjonsverdenen". Det er faktisk en helt legitim interesse som kan vare gjennom hele livet. Anonymkode: 1cd06...b4d
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #15 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du får søke opp på nettet og ta en prat med skolehelsetjenesten. Viktig at du som mor innehar den kunnskapen som trengs for å støtte sønnen din, og være en trygg omsorgsperson som han kan komme til hvis det er noe. Snakker dere ellers åpent om følelser og hvordan dere har det? Eller har dere et litt overfladisk hjem? Anonymkode: d91a7...54b Ja vi snakker masse om det hjemme og han forteller masse også. Anonymkode: 6b413...f12
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #16 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): "Mens de andre gutta ser på star wars og begynnere å interessere seg for voksenting henger han igjen i animasjonsverdenen" Hey! Mannen min jobber i et animasjonsstudio og samtlige av hans kollegaer fra 20-60 "henger igjen i animasjonsverdenen". Det er faktisk en helt legitim interesse som kan vare gjennom hele livet. Anonymkode: 1cd06...b4d Ok ser at den var litt uheldig formulert. Det var bare et forsøk på et eksempel på ting hvor de andre har litt mer "vokseninteresser" da, altså beveger seg mer inn i de voksnes verden. Tv-serier, filmer osv er et eksempel. De andre ser mye på tv og film for vokse, han ser kun på det som har 7-årsgrense. Han føler generelt at det er vanskelig å prate med de andre fordi de snakker om ting han ikke aner hva er. Og når man da i tillegg trekker seg unna er det ikke lett å få igang en samtale. En venn han har hatt en stund nå har vokst fra ham litt, så han spør sjelden vår sønn om å henge lenger, han vil heller henge med resten av gjengen og synes nok vår sønn er litt barnslig. Synd, for de hadde veldig god kontakt før. Anonymkode: 6b413...f12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå