AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #1 Skrevet 6. september 2022 (Utenom barn med spesielle behov) 2+ år Anonymkode: 97a94...ec4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #2 Skrevet 6. september 2022 Hvor langt er et tau? Krevende er individuelt. Hva jeg opplever som krevende eller neppe det samme som du opplever. Vi har ulikt toleransevindu, erfaring og triggere. Anonymkode: e83ec...d30 6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #3 Skrevet 6. september 2022 Hæ? For et merkelig spørsmål. Hva som oppleves krevende, er vel nokså individuelt. Og barn er ofte krevende i perioder, eller på noen områder eller situasjoner, eller enkelte dager. Anonymkode: 44595...c4c
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hæ? For et merkelig spørsmål. Hva som oppleves krevende, er vel nokså individuelt. Og barn er ofte krevende i perioder, eller på noen områder eller situasjoner, eller enkelte dager. Anonymkode: 44595...c4c Det finnes ikke merkelige spørsmål, bare merkelige svar ☺️ Anonymkode: 97a94...ec4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #5 Skrevet 6. september 2022 Småbarn kan være krevende fordi de er spesielt energiske, kvikke, utforskende, har sterk temperament og mange følelsesutbrudd, må gjetes og passes på hver våkne minutt. vi hadde slike barn. Leste i «barns utvikling»-bøker at det var en «krevende personlighetstype», ble litt fornærma. Fordi: jeg tenker, de barna som er for rolige, heller ligger litt bak enn foran i utvikling motorisk og mentalt/språklig, de må følges opp på en helt annen måte og skaper nok mye mer bekymring. Vi som foreldre sov som steiner hver natt, utslitte, men bekymringsløse. Våre venner som hadde barn som satt stille og smilte tilsynelatende fornøyde, ikke snakket stort, ikke ville løpe, klatre, snakke- uten at det nødvendigvis betydde spesielle behov, for tidlig å si, de lå våkne om natta fra seg av bekymring. Krevende er det uansett. For sjenert, for frampå. For aktiv, for lite aktiv. Generelt er kjennetegnet på krevende småbarn at de er småbarn. Anonymkode: d40b3...864
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #6 Skrevet 6. september 2022 Det fremste kjennetegnet på et krevende barn, er at det ikke er lettvint. Anonymkode: 759df...c34
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #7 Skrevet 6. september 2022 At det finnes foreldre som synes barn er krevende er ikke det samme som at barnet faktisk er krevende. Det er på ingen måte slik at et barn automatisk er krevende fordi det har foreldre som tåler lite eller ikke klarer å takle det. Alle barn har perioder som krever mer av foreldrene deres, men et krevende barn er unormalt aktiv, grensetestende og opposisjonell. Anonymkode: 78838...002 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #8 Skrevet 6. september 2022 Min femåring er en oppvakt, kjærlig og snill type. MEN - han kan være veldig intens. MÅ ta og røre på ting, MÅ kitle eller ta på folk for å tulle, MÅ bare så mye. Er veldig på. På besøk hos andre, må det gjentatte beskjeder til om hva han ikke får lov til, han hører etter med et halvt øre. Slitsomt? Ja, jævlig irriterende til tider. Men jeg håper det går over. Anonymkode: 8993a...fb8 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #9 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): At det finnes foreldre som synes barn er krevende er ikke det samme som at barnet faktisk er krevende. Det er på ingen måte slik at et barn automatisk er krevende fordi det har foreldre som tåler lite eller ikke klarer å takle det. Alle barn har perioder som krever mer av foreldrene deres, men et krevende barn er unormalt aktiv, grensetestende og opposisjonell. Anonymkode: 78838...002 Dette. Anonymkode: c0e1f...b1e
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #10 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): At det finnes foreldre som synes barn er krevende er ikke det samme som at barnet faktisk er krevende. Det er på ingen måte slik at et barn automatisk er krevende fordi det har foreldre som tåler lite eller ikke klarer å takle det. Alle barn har perioder som krever mer av foreldrene deres, men et krevende barn er unormalt aktiv, grensetestende og opposisjonell. Anonymkode: 78838...002 Dette. Jeg har en venninne som klager over hvor krevende barnet hennes er. Men når vi er sammen, og jeg ser hva hun reagerer på, så er det jo tydelig at det er hun som har lav terskel for å bli stresset og sliten, og ikke barnet det er noe galt med. Anonymkode: ce615...164
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #11 Skrevet 6. september 2022 Her er jeg enig med de andre, det finnes ikke en fasit. Det varierer hva foreldre syns er krevende, og hvordan de håndterer barnet, og handler dermed like mye om de voksne rundt som barna. I barnehagen og på skolen blir gjerne et barn som har vanskeligheter med å følge reglene og rutinene oppfattet som krevende. Det kan f.eks. handle om et barn som er aktivt og har vanskeligheter med å sitte i ro, og dermed ikke sitter rolig og spiser under måltider, lager mye lyd og forstyrrer undervisning eller løper av gårde i feil retning ute på tur. Som noen andre nevner, stille og rolige barn blir ofte ikke oppfattet som like krevende fordi de ikke forstyrrer resten. Men for en forelder, og for barnet selv, kan det kjennes veldig vanskelig at barnet f.eks. er ensomt, står og ser på mens de andre utfolder seg, ikke tør å snakke osv. Noen syns gråt og sutring er mest krevende, andre blir mer trigget av sinne, roping og kasting, mens andre igjen syns det er vanskeligst med barnet som sitter i et hjørne og prøver å være usynlig. Anonymkode: e8b18...0ab
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #12 Skrevet 6. september 2022 Jeg synes det at min gutt på 3,5 år aldri hører etter er utrolig krevende. Det er ikke én beskjed som går inn. For noen andre er sikkert ikke det krevende i det hele tatt, men det er det for meg, det kan få meg til å klikke i vinkel 🙈 Anonymkode: f3796...6f3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå