Gå til innhold

Gå fra bordet før alle er ferdig å spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes du om de som går fra bordet før alle er ferdig å spise?

Anonymkode: ef2dc...08d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt irriterende. I hvert fall hvis det er gjester av mine barn. Da blir mine barn straks ferdige de også. 

Men det er ikke min kamp å ta med andres barn. Så jobber vi heller med det i familien. 

Kommer an på alder også.  De minste kan godt slippe. Og vi andre kan slippe en utålmodig 2-åring som egentlig vil gå 😉

Anonymkode: e4839...bdb

• Liker 6
Skrevet

PS, her venter barn på alle barn. De trenger ikke å vente på oss voksne før tenårene 

Anonymkode: e4839...bdb

• Liker 10
Skrevet

Det er god kutyme å spørre de som har servert maten før man går.

• Liker 5
Skrevet

Hvis man vil gå fra bordet før alle er ferdige spør man verten/vertinnen. Jeg har tre barn så de har mange venner som støtt og stadig spiser med oss og jeg har ennå aldri opplevd at noen av vennene bare har forlatt bordet uten å spørre. Her har vi en regel om at barna må vente på hverandre, men trenger ikke vente på de voksne. Jeg ville stusset hvis en voksen ville gå fra bordet før alle var ferdige så fremt det ikke var en spesiell grunn.

Skrevet

Har vi besøk må barna sitte ved bordet til alle barna er ferdig spist. Har vi selskap må barna sitte litt lenger enn normalt bare for å lære at de kan og klarer å sitte der.

Venner av barna er det samme regler for. 

Anonymkode: 29006...ecf

• Liker 1
Skrevet

Ungene venter på hverandre, men ikke på de voksne. Toåringen får litt friere tøyler noen dager. 
Men jeg reiser meg ikke før jeg er ferdig, og det vet de- 

Anonymkode: 199bb...4df

• Liker 3
Skrevet

Jeg liker ikke at noen sitter og ser på at jeg spiser mens de venter på at jeg skal bli ferdig. Så bare å gå for min del, jeg har aldri skjønt dette opplegget. Det blir som at kattene mine skulle sitte og vente på at den tredje var ferdig før de gikk og vasket seg eller la seg, det er jo helt sykt. 
Om man naturlig blir sittende er det jo noe helt annet. Da sitter man og prater, lager seg en kopp te osv. Men å sitte der bare fordi det er en regel som sier det har jeg aldri skjønt meg på.

Anonymkode: f9fef...274

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Hos oss har barna ventet på barna, men når alle barna er ferdige, har de fått gå. Særlig ved besøk. Har det bare vært oss i familien, så har vi vært litt løsere på regelen, for da var det ikke alltid sånn at det hastet for de andre å gå fra selv om en var ferdig.

Har aldri vært noe problem.

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke huske at jeg eller andre barn, verken hos meg selv eller hos andre, ble fortalt at vi skulle sitte der til alle andre var ferdig. Med mindre det var en venninne som ellers ville blitt sittende der alene med den andres foreldre, da satt vi jo. Men ellers gikk alltid vi barna fra bordet når vi var ferdig det jeg kan huske.

Anonymkode: f9fef...274

Skrevet

Vi venter til alle er ferdig med å spise.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kommer an på. Kjenner noen som spiser i to timer. Jeg har ikke tid til å vente ved et spisebord i to timer. 

Anonymkode: 3f32c...460

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er du ferdig er det lov å gå, noen ganger går de andre ganger blir de sittende å prate litt. Syns det er veldig nazi 1970 å tvinge mennesker å sitte ved bordet, uansett alder. 

• Liker 4
Skrevet

Voksne folk bør sitte til alle er ferdige. Unntaket er om det er noen som er ekstremt treige, som en av onklene mine, som fint sitter ved bordet og spiser en time etter at alle andre er ferdige. 

Små barn tvinger jeg ikke til å sitte ved bordet - det er jo bare straff for alle oss andre som da ikke får matro. 

Anonymkode: 7fc36...acf

• Liker 4
Skrevet

Nå er våre barn fremdeles små, eldste er bare tre, men vi jobber med det. Målet er at alle skal sitte til alle er ferdig, men det er mange år til vi er der. Ved vennebesøk kommer vi nok til å gjøre unntak.

Da jeg var barn spiste vi ofte så langsomt på besøk at foreldre og søsken gikk fra før oss. Vi var en pratsom gjeng, og hadde lært å ikke snakke med mat i munnen. Søsken fikk også gå fra før oss. Dette var en god løsning for alle parter.

Treåringen vår har endelig lært å sitte til han er ferdig, etter at besteforeldre ødela all treningen i sommer. Nå jobber vi med å sitte ved bordet til vi har sagt han får gå fra. Når det er innlært kan vi forlenge tiden han må sitte.

Anonymkode: 7c3af...e27

Skrevet

Jeg har vokst opp med at vi venter med å gå fra bordet til alle er ferdige å spise. Er 26 og har selv fått en datter nå og jeg lar henne gå fra bordet før jeg og samboer/barnefar er ferdige å spise, men hun må takke for maten først før hun får gå..synes det er feil å tvinge henne til å sitte ved bordet helt til vi er ferdige, hun spiser opp maten sin og er alltid ferdige før oss uansett. 

Anonymkode: 85e0d...144

• Liker 3
Skrevet

Det går fint å lære seg å vente ved bordet, det betyr ikke at man skal sitte skolerett med armene i fanget uten å "tøyse" slik vi måtte hos mine besteforeldre på tidlig 70 tall :P men et snev av normal folkeskikk er en fin ting å lære seg både som barn og voksen.. 

• Liker 3
Gjest Villfisker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Voksne folk bør sitte til alle er ferdige. Unntaket er om det er noen som er ekstremt treige, som en av onklene mine, som fint sitter ved bordet og spiser en time etter at alle andre er ferdige. 

Små barn tvinger jeg ikke til å sitte ved bordet - det er jo bare straff for alle oss andre som da ikke får matro. 

Anonymkode: 7fc36...acf

Ikke enig. Jeg spiser fort, og gidder ikke å vente på andre som spiser seint. Praten kan man ta etterpå, uten mat i munnen. 

Ja, jeg vet det går an å prate når man har svelget ned også, men overraskende mange forstår ikke/vil ikke forstå det. Noen snyter seg til og med ved bordet, etter måltidet, nærmest som et rituale etter middagen 🤮

Nå kan jeg velge å ikke spise sammen med folk som dette lenger. Har nemlig noen i familien som er slik.

Heldigvis ikke de nærmeste som sitter slik ved bordet.

Skrevet

Her slippes barna fra bordet når de er ferdige. Det er for at vi som fortsatt spiser skal kunne få litt matro videre. Ellers blir det litt leven og støy fra barna som er ferdige.

Anonymkode: 11aba...929

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...