Gå til innhold

Kan vi få redusert åpningstider i butikker fremover i et forsøk på å spare strøm??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste akkurat om en Spar butikk på Sørlandet som vil gjøre det.

Hvis det sprer seg så blir det enda mer stusselig fremover 

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
GrønnNellik68 skrev (11 minutter siden):

Det er veldig greit med kveldsåpne butikker, men jeg forstår om de har få kunder etter kl 20-21 og velger å stenge litt tidligere. Mange matbutikker holder åpent til 22-23 nå.  
De må vel spare der de har best mulighet.  Bedre enn å måtte øke prisene.

Endret av Adobyen
Skrevet
Adobyen skrev (17 minutter siden):

Det er veldig greit med kveldsåpne butikker, men jeg forstår om de har få kunder etter kl 20-21 og velger å stenge litt tidligere. Mange matbutikker holder åpent til 22-23 nå.  
De må vel spare der de har best mulighet.  Bedre enn å måtte øke prisene.

Bakeriet der jeg handler brød har ihvertfall økt prisene ganske radig..... 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror de bruker strømprisene som et påskudd til å kutte ned på personal kostnadene. Det de sparer i strøm på å skru av lyset en time tidligere er ikke mange kronene. ( alt av frys/kjøl/ kasse system må fortsett være på). Synd på ansatte som får kutt i arbeidstimene.  

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet

Trist for småbutikker og andre små bedrifter i Sør-Vest. Disse skulle selvfølgelig ha like stor rett på normal strømpris som bedrifter ellers i landet. Men Støre ofrer slike for å holde seg inne med EU, selvfølgelig..

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Topsi skrev (16 minutter siden):

Bakeriet der jeg handler brød har ihvertfall økt prisene ganske radig..... 

ja, nesten alt har steget veldig, og det øker nok ikke pågangen fra kundene heller. Det er ikke morsomt å være forbruker når prisene bare stiger.

Skrevet
Juliv skrev (23 minutter siden):

Jeg tror de bruker strømprisene som et påskudd til å kutte ned på personal kostnadene. Det de sparer i strøm på å skru av lyset en time tidligere er ikke mange kronene. ( alt av frys/kjøl/ kasse system må fortsett være på). Synd på ansatte som får kutt i arbeidstimene.  

Det stemmer ikke helt.
En del kjøledisker tømmes, noen kan heves i temperatur (øl og brus for eksempel) Man legger duk over frysere og foran kjøleskap som ellers er åpne og man slipper at dører åpnes jevnlig og slipper varme ned i frys/kjøl. 

Jeg tror nok at de sparer en del strøm på å kutte åpningstider og med energikostnaden man ser nå vil dette kutte en del kostnader, og om man sparer personalkost i tillegg vil jo det hjelpe på strømregningen det også. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Endlessly skrev (52 minutter siden):

Det stemmer ikke helt.
En del kjøledisker tømmes, noen kan heves i temperatur (øl og brus for eksempel) Man legger duk over frysere og foran kjøleskap som ellers er åpne og man slipper at dører åpnes jevnlig og slipper varme ned i frys/kjøl. 

Jeg tror nok at de sparer en del strøm på å kutte åpningstider og med energikostnaden man ser nå vil dette kutte en del kostnader, og om man sparer personalkost i tillegg vil jo det hjelpe på strømregningen det også. 

Du har et poeng der, den aktuelle butikken ts referer til estimerer å spare 100kwt om dagen ved å stenge 1 time før. De skrur av øl og brus kjøl i 19 tia. 

Skrevet
GrønnNellik68 skrev (1 time siden):

Stusselig? Da jeg vokste opp på 80-tallet, stengte dagligvaren kl 17-18 (15). Det gikk helt fint det også. Jeg ser at disse lange åpningstidene er lettvinte, men de er langt fra nødvendige.

• Liker 4
Skrevet
Juliv skrev (1 time siden):

Jaha? Tror du ikke kjøpmannen selv bestemmer hvor mange ansatte han trenger på jobb til enhver tid? 

Jeg tviler sterkt på at en kjøpmann velger å stenge butikken tidligere bare for å kutte i antall arbeidstimer.

Jeg tipper butikken i utgangspunktet ikke drar inn så mye de siste kveldstimene, at nå gjør de høye strømprisene i hvert fall det ikke lønnsomt å ha åpent de siste timene. 

En kjøpmann kan ikke ha ansatte på jobb og strøm i butikken de siste timene når handlinga ikke veier opp for utgiftene til dette.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Julia20 skrev (10 minutter siden):

Jaha? Tror du ikke kjøpmannen selv bestemmer hvor mange ansatte han trenger på jobb til enhver tid? 

Jeg tviler sterkt på at en kjøpmann velger å stenge butikken tidligere bare for å kutte i antall arbeidstimer.

Jeg tipper butikken i utgangspunktet ikke drar inn så mye de siste kveldstimene, at nå gjør de høye strømprisene i hvert fall det ikke lønnsomt å ha åpent de siste timene. 

En kjøpmann kan ikke ha ansatte på jobb og strøm i butikken de siste timene når handlinga ikke veier opp for utgiftene til dette.

Med mindre kjeden setter retningslinjer for åpningstider, så er det opp til kjøpmann om han/hun vil redusere åpningstidene. Jeg er helt enig i det du skriver med at de mest sannsynlig har lite omsetning den siste timen. 
Om de ønske å kutte ned på åpningstidene for å spare kostnader så må de selvfølgelig gjøre det.
 Jeg skjønner ikke hvorfor man skal bruke strøm prisene som begrunnelse. Når de mest sannsynlig sparer mer i pers kost. 

Skrevet
charactouy skrev (1 time siden):

Stusselig? Da jeg vokste opp på 80-tallet, stengte dagligvaren kl 17-18 (15). Det gikk helt fint det også. Jeg ser at disse lange åpningstidene er lettvinte, men de er langt fra nødvendige.

Det er jo å gå tilbake i tid ikke at ting går fremover lengre .. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror vi tåler fint om butikkene stenger kl 20 f.eks i stedet for kl 23. 

• Liker 5
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (15 minutter siden):

Det er jo å gå tilbake i tid ikke at ting går fremover lengre .. 

Ikke alle fremskritt er positive, dermed er ikke nødvendigvis alle tilbakesteg negative. 

• Liker 3
Skrevet
Juliv skrev (41 minutter siden):

Med mindre kjeden setter retningslinjer for åpningstider, så er det opp til kjøpmann om han/hun vil redusere åpningstidene. Jeg er helt enig i det du skriver med at de mest sannsynlig har lite omsetning den siste timen. 
Om de ønske å kutte ned på åpningstidene for å spare kostnader så må de selvfølgelig gjøre det.
 Jeg skjønner ikke hvorfor man skal bruke strøm prisene som begrunnelse. Når de mest sannsynlig sparer mer i pers kost. 

Den høye strømprisen kan være tungen på vektskålen som snur knepent overskudd til underskudd, og vil dermed være utløsende faktor for kostnadskutt ved redusert åpningstid selv om det ikke er grunnlag for hovedbesparelsen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er de samme personene som handler fem på stengetid uansett om butikken har åpent til 17 eller 23. Det så vi tydelig da jeg jobbet i butikk og vi hadde åpent to timer lenger i turistsesongen. Jeg har alltid lurt på når de ville ha handlet hvis butikken var døgnåpen…

• Liker 5
Skrevet
charactouy skrev (1 time siden):

Ikke alle fremskritt er positive, dermed er ikke nødvendigvis alle tilbakesteg negative. 

Ok 

Skrevet

Søndagsåpne dagligvarer er helt ok de kan stenge 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye denne spar butikken sparer på og stenge en time før. ( ser noen snakker om å slå av lyset, men regner med de bruker litt på oppvarming av lokalet utover også) jeg regner med at de har regnet på dette så godt det lar seg gjøre, de stenger ihvertfall ikke før for og tape penger. 

Satt og tenkte på dette i går, i forhold andre butikker og mot desember. Skal vi kjøre full på med masse lysende nisser og julelenker, og vil sentrene kjøre utvidete åpningstider med midtnattsåpent i år? Jeg håper ikke det. 

• Liker 2
Skrevet

Da vil det jo bare bli vanskeligere for dem som jobber shift.

Vi har bruk for disse åpningstidene (7-23) ,så man slipper søndagsåpent. Hvis man kutter ned tidene i ukene, blir bare behovet for søndagsåpent også større 🤷‍♀️ Kortsiktig dum løsning spør du meg. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...