Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer drikker hver dag. 

Da vi møttes dro vi mye ut sammen på fester, men det roet seg med tiden da vi heller ønsket å være hjemme sammen. Dessverre fant jeg ut at han bruker narkotika da han fester (som han vet jeg er sterkt imot) og at han har gått bak ryggen min med andre kvinner. Dette har ført til at jeg er ukomfortabel med å dra ut sammen med han, noe som han merker. Han drar sjeldent ut, men drikker stort sett hjemme hver dag. Jeg har ingen kontroll på hvor mye, fordi han kjøper og drikker i skjul. Jeg har ikke lagt så mye merke til det eller brydd meg før på lørdag… Jeg var sammen med kollegaene mine da han var sur over sms fordi jeg ikke hadde svart på meldingen hans på 10 minutter. Jeg dro hjem og han var forbannet. Han ropte og kalte meg stygge ting, så jeg ba han dra. Han begynte å knuse ting rundt seg, ta tak i meg, dytte meg slik at jeg fikk vondt. Jeg fikk han ut til slutt og dagen etterpå kom han hjem og sa unnskyld. Han sa at han gjorde dette fordi han var full. Jeg fortalte han hvor vondt jeg hadde det både fysisk og psykisk pga dette og at jeg ikke var komfortabel med at han skal drikke hver eneste dag etter dette. Han var helt enig og sa han hadde ingen problem med å slutte med det, og vi kom fram til at det var greit med mat eller om vi skulle gjøre noe gøy sammen. 
i dag kommer jeg hjem fra jobb og han drikker igjen. Vet ikke hva jeg skal si eller gjøre? Sa ifra igår akkurat hva jeg mener om dette og han var helt enig…Dette er ikke første gangen jeg er redd han, fordi han har gjort ting før da han har tatt noe, men aldri av kun øl.  Jeg er så redd for at han skal bli voldelig mot meg eller seg selv igjen. Han blir så stygg mot meg når han drikker eller ruser seg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff dette er ikke bra, skjønner du føler deg utrygg. Han har tydelig problemer med rus, og at han blir aggressiv mot deg er et faresignal du burde ta på alvor. Sikkert ikke lett men du burde komme deg ut av forholdet. Har du venner eller familie som kan hjelpe deg? 

Anonymkode: 6eb00...ee9

Skrevet

Familie og venner vet en god del om dette, men sliter skikkelig med å komme meg ut. Alt jeg ønsker er jo at han skal ønske å forandre seg, men det virker ikke som han vil det.

Skrevet
Suzie3000 skrev (2 minutter siden):

Familie og venner vet en god del om dette, men sliter skikkelig med å komme meg ut. Alt jeg ønsker er jo at han skal ønske å forandre seg, men det virker ikke som han vil det.

At han skal forandre seg når han ikke er motivert blir nok vanskelig. Han har store problemer om han drikker hver dag, og antagelig så vil han ikke innrømme at det er et problem. Det er ikke lett å leve med en som er rusavhengig og samtidig gå å være redd. Du vil få det dårlig psykisk og livet ditt kan bli styrt av hans problemer. Snakk med noen, enten venner, familie eller profesjonelle fagfolk. Du må ikke bære på dette alene. 

Anonymkode: 6eb00...ee9

• Liker 2
Skrevet
Suzie3000 skrev (12 minutter siden):

Hans familie og venner?

Jeg hadde ikke turt å fortsette med han her, i hvert fall ikke det å bo sammen. Hva skjer når han begynner å bli voldelig mot deg, sånn på ordentlig? Du er i startfasen av det som er et voldelig forhold, psykisk og fysisk. Ja, han trenger hjelp, men du skal ikke måtte tåle vold selv om. Jegg vil anbefale dere å flytte fra hverandre, og han bør snakke med fastlegen sin, få hjelp til rusproblemer/andre problemer hos psykolog, og begynne på sinnemestrings kurs.

I hvor mange år har dere kjent hverandre?

Anonymkode: 48c4c...1fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hans familie og venner?

Jeg hadde ikke turt å fortsette med han her, i hvert fall ikke det å bo sammen. Hva skjer når han begynner å bli voldelig mot deg, sånn på ordentlig? Du er i startfasen av det som er et voldelig forhold, psykisk og fysisk. Ja, han trenger hjelp, men du skal ikke måtte tåle vold selv om. Jegg vil anbefale dere å flytte fra hverandre, og han bør snakke med fastlegen sin, få hjelp til rusproblemer/andre problemer hos psykolog, og begynne på sinnemestrings kurs.

I hvor mange år har dere kjent hverandre?

Anonymkode: 48c4c...1fc

4 år

Gjest Wrightandrong
Skrevet

Dette høres ikke ut som et sunt forhold. Når dette mønsteret bare ser ut til å eskalere, bør du forlate relasjonen for din egen del. 

Skrevet

Rusmisbrukere/alkoholikere blir ikke kurert av seg selv. Har han tenkt å oppsøke hjelp for rusproblemet og sinneproblemet sitt? Hvis ikke er dette noe du må godta å leve med, for da blir du ikke kvitt det.

Jeg lurer på hvorfor ikke vennene og familien din har tatt initiativ til å hjelpe deg ut av forholdet når de vet hvordan du har det!

Anonymkode: 43197...967

• Liker 1
Skrevet

Han drikker hver dag, tar narkotika på fest, holder på med andre damer og nå skriker han stygge ting til deg og dytter deg. Hva hadde du sagt om en venninne eller en datter hadde opplevd dette?

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt at folk ikke følger opp samtaler de har... Hadde vi hatt en slik episode, og mannen min hadde lovet å slutte å drikke på hverdager, og jeg hadde funnet han godt nedi ei ølflaske dagen etter, hadde jeg jo konfrontert han tvert. Minnet han på  hva han lovte dagen før, og sagt at hvis han ikke kan vise at han klarer dette på egen hånd, må han få hjelp. Hvis ikke, hadde jeg avsluttet forholdet... Ferdig snakket!

Kan skjønne at man blir redd når noen blir voldelig, men desto større grunn til å ta opp igjen tråden mens det fortsatt er friskt i minnet. Ok, så blir han voldelig igjen, men da vet du for deg selv at det var siste gangen, for da bryter man jo ut av forholdet. 

Anonymkode: 65c8f...d2b

• Liker 2
Skrevet
Suzie3000 skrev (8 timer siden):

Vet ikke hva jeg skal si eller gjøre?

Det er ikke noe å si, han er som han er og det er absolutt ingenting som tyder på at han har lyst til å bli noe annet.

Men når det gjelder hva du skal gjøre; har du virkelig ingen aning om hva som er fornuftig av deg å gjøre i denne situasjonen? Enn hvis du tar noen skritt tilbake og ser helt obejtivt på det? Hvis du gjør deg og samboeren til noen ansiktsløse, anonyme personer, hva vil du si at ikkedrikkeren i situasjonen skal gjøre? Jeg håper du tar denne øvelsen.

• Nyttig 2
Skrevet

1. Hva ville du sagt til en venninne eller en i familien om de var utsatt for samme person? Hva hadde du forventet av denne personen? 

2. 4 år uten å sette større krav til denne mannen er beundringsverdig. Når det er sagt, sett krav til han hver dag. Følger han ikke opp, så krev at han oppsøker hjelp. Si at du gjerne støtter han hele veien, at han ikke trenger å være alene.

OM du tror at han blir et bedre menneske uten alkoholen, så tror jeg at du må fokusere på at han blir rusfri om dere skal fortsette dette. Sett krav med et tidspunkt om når han må ha søkt hjelp (finn gjerne ut og hjelp han på vei med å finne hvilke krav han har), hvis han ikke innfrir kravet, så forlater du han. 

Jeg forstår at du etter så mange år er redd for å dra. Men noen ganger må du være egoistisk. I dette tilfellet må du være det. Vil du fortsette å ha det slik? Du spør om råd her, så da tenker jeg at dette er et rop om hjelp. Finn deg en leilighet i skjul, gjerne et godt stykke vekk fra han du bor med. Spør om hjelp fra familie og venner til å "skjule" deg. Evt spør de om hjelp til å komme deg ut av dette.

Du blir kontrollert, fordi du er det eneste han kan kontrollere. Han ser at du er redd, og hans kjærlighet til alkohol og stoffer er større enn hans kjærlighet til deg. Ellers hadde du vært hans første prioritet vs alkoholen. 

Hans venner er ræva som tillater han å holde på slik. 

Anonymkode: 26691...f45

• Nyttig 2
Skrevet
Suzie3000 skrev (10 timer siden):

Vet ikke hva jeg skal si eller gjøre?

Du trenger ikke å si noe. Du kan kun redde deg selv, han ønsker ikke å endre seg.

Avslutt samboerksapet.

Anonymkode: 2ed52...b63

• Nyttig 2
Skrevet
Suzie3000 skrev (15 timer siden):

Samboer drikker hver dag. 

Da vi møttes dro vi mye ut sammen på fester, men det roet seg med tiden da vi heller ønsket å være hjemme sammen. Dessverre fant jeg ut at han bruker narkotika da han fester (som han vet jeg er sterkt imot) og at han har gått bak ryggen min med andre kvinner. Dette har ført til at jeg er ukomfortabel med å dra ut sammen med han, noe som han merker. Han drar sjeldent ut, men drikker stort sett hjemme hver dag. Jeg har ingen kontroll på hvor mye, fordi han kjøper og drikker i skjul. Jeg har ikke lagt så mye merke til det eller brydd meg før på lørdag… Jeg var sammen med kollegaene mine da han var sur over sms fordi jeg ikke hadde svart på meldingen hans på 10 minutter. Jeg dro hjem og han var forbannet. Han ropte og kalte meg stygge ting, så jeg ba han dra. Han begynte å knuse ting rundt seg, ta tak i meg, dytte meg slik at jeg fikk vondt. Jeg fikk han ut til slutt og dagen etterpå kom han hjem og sa unnskyld. Han sa at han gjorde dette fordi han var full. Jeg fortalte han hvor vondt jeg hadde det både fysisk og psykisk pga dette og at jeg ikke var komfortabel med at han skal drikke hver eneste dag etter dette. Han var helt enig og sa han hadde ingen problem med å slutte med det, og vi kom fram til at det var greit med mat eller om vi skulle gjøre noe gøy sammen. 
i dag kommer jeg hjem fra jobb og han drikker igjen. Vet ikke hva jeg skal si eller gjøre? Sa ifra igår akkurat hva jeg mener om dette og han var helt enig…Dette er ikke første gangen jeg er redd han, fordi han har gjort ting før da han har tatt noe, men aldri av kun øl.  Jeg er så redd for at han skal bli voldelig mot meg eller seg selv igjen. Han blir så stygg mot meg når han drikker eller ruser seg

Hvorfor går du ikke?? Har det da mye bedre uten en slik kjernekar 

Anonymkode: dede4...67a

• Liker 2
Skrevet
Suzie3000 skrev (14 timer siden):

Det er riktig holdning. Du må virkelig gjøre alt for å endre han. Det er din jobb. Din oppgave i livet. La han dra deg ned i søla, så du må bruke årevis på å komme deg til hektene igjen.. 

Trodde folk visste bedre i 2022.... 

Anonymkode: 63135...66a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er riktig holdning. Du må virkelig gjøre alt for å endre han. Det er din jobb. Din oppgave i livet. La han dra deg ned i søla, så du må bruke årevis på å komme deg til hektene igjen.. 

Trodde folk visste bedre i 2022.... 

Vær litt forsiktig med å bruke ironi i slike sammenhenger, det er ikke alltid at folk skjønner hva som egentlig menes.

Til deg, TS, vil jeg si at det forholdet du beskriver er et skadelig forhold å være i. Det har allerede gått fire år der han stort sett gjør som han vil, og du finner deg i det.

Hadde han villet forandre seg, hadde han gått inn for å gjøre det. Ingen kan gjøre det for ham, han må ville det selv. Og det er absolutt ingenting som tyder på at han ønsker forandring.

I mellomtiden kaster du bort år av livet ditt med å vente forgjeves. Er det dette du vil med ditt liv?

Anonymkode: 1f13a...42e

Skrevet

En gang voldelig, alltid voldelig.

+

En gang alkoholiker, alltid alkoholiker.

= Løp, det blir ikke bedre.

Anonymkode: 33336...6b9

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Sikkert like greit å komme seg avgårde før han kverker deg.

Anonymkode: e35f0...f5b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Vær litt forsiktig med å bruke ironi i slike sammenhenger, det er ikke alltid at folk skjønner hva som egentlig menes.

Til deg, TS, vil jeg si at det forholdet du beskriver er et skadelig forhold å være i. Det har allerede gått fire år der han stort sett gjør som han vil, og du finner deg i det.

Hadde han villet forandre seg, hadde han gått inn for å gjøre det. Ingen kan gjøre det for ham, han må ville det selv. Og det er absolutt ingenting som tyder på at han ønsker forandring.

I mellomtiden kaster du bort år av livet ditt med å vente forgjeves. Er det dette du vil med ditt liv?

Anonymkode: 1f13a...42e

Dette må du nesten underbygge. Hvor har du det fra at ironi eller sarkasme for den saks skyld ikke bør brukes i slike sammenhenger? 

Skrevet

Jeg snakket med han idag om dette og han sier at han ikke tenkte på at det kunne skuffe meg at han satt og drakk allerede dagen etter vi hadde hatt en samtale om det. Han mener at han har ikke noe alkoholproblem og at dette ikke skal skje igjen. Så da er det vel bare å vente å se.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...