Gå til innhold

Feriereise med foreldrene mine - de klarer ikke å reise alene. Hvem betaler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor har fått slag, og er delvis lam i venstre side. Kan gå med stav, men det går sakte. Bruker helst rullestol over større avstander. 

De hadde gledet seg til å bli pensjonister, men kun et år etterpå fikk hun slaget. De har gledet seg veldig til å reise i pensjonisttilværelsen.

De har spurt meg om jeg kan være med. De føler det blir lettere om vi er tre. Vi har et godt forhold, og jeg kan tenke meg å være med. 

Det er snakk om 2 uker til Rauma sol eller Solgården i Spania. For tre vil turen komme på 60-70 000. Det er helpensjon.

Jeg er enslig og har ingen barn. Jeg må ta ferie fra jobben. 

Meningen var jo at foreldrene mine skulle betale alt. De har god økonomi. Nå har broren min satt seg på bakbeina, og mener at det er skikkelig urettferdig at jeg får reise på gratisferie. Men saken er jo at jeg kommer til å måtte jobbe litt i ferien. Mamma trenger en del hjelp. Pappa ordner stell og personlige hygiene. Jeg kommer til å hjelpe til under måltid, gå turer med henne, være i basseng med henne. Trille rullestolen (pappa kan pga. rygg ikke trille så mye). Alt av organisering gjør jeg også.

Jeg har ikke økonomi til å reise uten at de betaler. Jeg ønsker å hjelpe - men jeg ønsker ikke konflikt innad i familien. 

What to do? Avlyse ferien? Be foreldrene mine prate med bror?

Anonymkode: 22cb8...4e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er litt urettferdig mot din bror. Kanskje dere heller skal finne en dato han også kan bli med? Syns det blir mest fair hvis han også får muligheten til å bli med, og det gjør jo at alle får litt mer avlastning siden du virker som du syns det blir litt «jobb» å dra på turen. 
Dersom han ikke vil prøve å få det til i nærmeste framtid eller prøver å strekke seg lengst mulig for å få det til, så var det vel foreldrene dine som spurte deg om å bli med, han har ikke noe «krav» om å få bli med heller. Dine foreldre har også lov å gi deg en gave, her i form av ferie, uten å gi noe til han, men rettferdig er det ikke, så da gir det mening han blir litt sur hvis han ikke får være med og du får såpass mye mer enn han. 

Anonymkode: 9a369...09a

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

What to do? Avlyse ferien? Be foreldrene mine prate med bror?

Anonymkode: 22cb8...4e1

Kan det være et alternativ at brore din får være med neste gang? 

Anonymkode: 11e0c...206

• Liker 14
Skrevet

Kan dere ikke reise annenhver gang, du i år, han til neste år f.eks?

Tenker at det er naturlig at den som reiser med for å hjelpe får gratis ferie.

Anonymkode: fa04a...d8c

• Liker 14
Skrevet

Nei det er overhodet ikke dårlig gjort!!! Du får være med for at du skal være til hjelp, ikke for at du skal få en gratis ferie. Planen var jo at bare de skulle reise, så hvis moren din ikke hadde blitt skadet så hadde sikkert ikke du blitt spurt heller. 

Anonymkode: 5c1ac...712

• Liker 41
Skrevet

Men har han lyst til å være med eller reise i stedet for deg? Eller mener han bare at det er urettferdig at du får «betalt ferie»? Jeg mener at du selvfølgelig ikke skal betale noe for turen. Du jobber ved å passe på mor, og du bruker store deler at din dyrebare ferie. Regner med at du ikke ville valgt Solgården hvis du skulle på ferie med venner. 

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Da kan jo broren din dra istedenfor deg, og så kan han være støttekontakt i 2 uker.

Anonymkode: f848d...0fc

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Broren din er urimelig. Det blir jo ikke bare ferie for deg, da du hjelper dine foreldre. Dette virker som misunnelse fra din bror. 

Anonymkode: ae00f...329

• Liker 23
Skrevet

Syns broren din høres litt egoistisk ut. Unner han ikke foreldrene deres såpass? Det handler jo ikke om at du skal få en gratis ferietur, men at de skal få en fin ferie med god hjelp fra noen de stoler på. Du blir jo å hjelpe de fra morgen til kveld, og skal ikke bare ligge å dra deg på stranden hele dagene 🙄 Så får dere eventuelt reise annenhver gang om din mor ønsker det. Selvfølgelig skal du ikke betale for turen når du er med som assistent. 

Anonymkode: eb8e6...fdc

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Broren din er en dust.

For noen år siden dro jeg på "ferie" til syden med svigermor for å hjelpe henne med moren hennes som var pleietrengende.

Ingen i familien reagerte negativt på at svigerbestemor betalte for meg også.

Anonymkode: 45061...251

• Liker 9
Skrevet

Bror er urimelig. Jeg ville sagt til ham at dette er jobbeferie, foreldrene våre kommer seg ikke ivei uten hjelp fra oss barna. Du må gjerne ta min plass denne gang og bruke av din ferie for å være pleier for foreldre. Eller han kan bli med neste tur, så tar dere annenhver gang fremover.

Tenker pipa får annen lyd da.

Anonymkode: 4a944...271

• Liker 10
Skrevet

Enkelte er så smålig. Han har ingenting med om du blir med. 
Er det fordi du får spandert tur han steiler? Eller fordi du blir med og ikke han? 
Vi er 3 søsken, og våre foreldre hjelper til helt ulikt, alt etter behov. Jeg er glad mamma kan hjelpe min søster med f eks ny varmepumpe, uten at hun må punge ut noe ala samme sum for oss alle 3.

det er hver sin gang å få hjelp til noe. 
misunnelse og ikke evne å unne andre finnes heldigvis ikke i min familie. 
Vi er oppvokst med å unne hverandre 

Anonymkode: 722b9...e4e

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Så utrolig urimelig av broren din! Du fungerer jo som en ledsager for moren din. De trenger deg og du har ikke råd til å bli med om du betaler selv (syns de kunne betalt selv om du hadde råd også). Er det sånn at broren din ønsker å ta din plass nå eller på en senere tur, eller er han bare opptatt av at du ikke skal få noen form for fordeler? 

Foreldrene dine bør snakke med bror. Forklare saken ordentlig. Kanskje er han bare korttenkt og skjønner ikke at dette bare blir avslapning for deg.

• Liker 6
Skrevet

Nei du må ikke avlyse turen, så klart du skal bli med foreldrene dine på tur! Du kan snakke med din bror og forklare hva dette dreier seg om, og så foreslå at han blir med neste gang. Det burde ikke være vanskelig for en voksen mann å forstå. Jeg kan forstå at han synes det er sårt, men samtidig må han jo klare å unne foreldrene sine, og deg, denne turen. Det må han faktisk bite i seg. 

Anonymkode: 6c6d8...297

• Liker 7
Skrevet

Skjønner han at de ikke kan dra aleine?

Og at du ikke har råd til å bli med om de ikke betaler?

Hvis han er innforstått med begge disse tingene er han en egoistisk dust. 

Er han ikke innforstått med disse tingene bør noen forklar det til han. Gjerne litt sakte og med høy stemme, for tror kanskje han har litt tungt for det. 

• Liker 10
Skrevet

For en kjip bror. Er ganske sikker på at min bror ikke hadde reagert, av og til får jeg noe og av og til han. 

Du kan bli med denne gangen og han en annen gang? Det er jo i utgangspunktet ikke DIN ferie, du er med som hjelp. Er det samme som at jeg skulle tatt med min søster som barnevakt, såklart betaler vi da 

• Liker 5
Skrevet
Nasse Nøff skrev (5 timer siden):

Regner med at du ikke ville valgt Solgården hvis du skulle på ferie med venner. 

Nettopp. Er broren klar over hva slags sted de reiser til? Det er jo ikke et feriemål for unge friske mennesker.

Anonymkode: b7784...56b

• Liker 8
Skrevet

Han har jo absolutt ingenting med hva de bruker pengene til. Han får jo ev være med da. Hvis han vil budra selv til å hjelpe dem.

Frekk bror.

Anonymkode: 86095...9cf

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...