AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #1 Skrevet 5. september 2022 https://borsen.dagbladet.no/nyheter/frykter-superboble-tragedie/77073158 Hva tenker dere? Synes det har blitt spådd flere ganger de siste årene, men ser jo aldri ut til å bli virkelighet. Heldigvis, men som en som fortsatt står utenfor boligmarkedet, skulle jeg dog ønske at prisene i det minste stagnerte og sluttet å øke. Anonymkode: 861d6...b48
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #2 Skrevet 5. september 2022 En ting er i allefall sikkert, vi er i en jappetid, og det kommer til å smelle hardt for veldig mange. Er bare å se på alle de dyre bilene og båtene, så skjønner man at noe er alvorlig galt... Anonymkode: 720c7...da3 1
Portia Catonis Skrevet 6. september 2022 #3 Skrevet 6. september 2022 Dagbladet elsker krigstyper og dommedags-overskrifter. Det er det de tjener penger på. Nå er ikke folk redde for Corona lengre, så da må de skremme med noe annet. Det går nok bra skal du se.. 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): En ting er i allefall sikkert, vi er i en jappetid, og det kommer til å smelle hardt for veldig mange. Er bare å se på alle de dyre bilene og båtene, så skjønner man at noe er alvorlig galt... Anonymkode: 720c7...da3 Håper du det smeller for de som har båter og biler? Er det litt misunnelse i bildet her? Skulle du ønske du hadde det samme? Anonymkode: e3b40...b37
Gjest Paramount Skrevet 6. september 2022 #5 Skrevet 6. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): En ting er i allefall sikkert, vi er i en jappetid, og det kommer til å smelle hardt for veldig mange. Er bare å se på alle de dyre bilene og båtene, så skjønner man at noe er alvorlig galt... Anonymkode: 720c7...da3 Dyre biler og båter er tegn på at mange har det veldig bra faktisk. Det er når alle kjører rundt med rustholker man skjønner at noe er alvorlig galt. Sikkert litt frustrerende for de som har en drøm om at alle skal ha ensfargede klær og kjøre kollektivt. Endret 6. september 2022 av Paramount
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #6 Skrevet 6. september 2022 om jeg hadde hatt pengene til det så hadde jeg aldri villet vært i den standarden med alt så dyrt, stort og flott som mange er. Jeg er ikke typen til det heldigvis. Anonymkode: a6f36...4a2 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #7 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): om jeg hadde hatt pengene til det så hadde jeg aldri villet vært i den standarden med alt så dyrt, stort og flott som mange er. Jeg er ikke typen til det heldigvis. Anonymkode: a6f36...4a2 Så du har lite penger? du skriver «stort og flott» på en litt nedverdigende måte og er glad du «heldigvis» ikke er slik. sannheten er at du drømmer om å ha det alle har, men beskytter deg selv med å si at du aldri ville hatt det Anonymkode: e3b40...b37 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #8 Skrevet 6. september 2022 Paramount skrev (4 timer siden): Dyre biler og båter er tegn på at mange har det veldig bra faktisk. Det er når alle kjører rundt med rustholker man skjønner at noe er alvorlig galt. Sikkert litt frustrerende for de som har en drøm om at alle skal ha ensfargede klær og kjøre kollektivt. Problemet oppstår først når folk låner penger til disse tingene. Anonymkode: 6ad82...9ba 2
Gjest Paramount Skrevet 6. september 2022 #9 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Problemet oppstår først når folk låner penger til disse tingene. Anonymkode: 6ad82...9ba Vil heller si at optimisme og velstand blir mer synlig når du kjøper en stor båt eller bil for et lån du klarer å håndtere. Det vil alltid være noen som låner for mye. Låner du for mye til en stor båt, selger du båten når det kniper og tar et mindre tap. Dersom du må låne for å kjøpe en rustholk da snakker vi om problemer. Vi er på vei dit med de politikerne og den staten vi har i dag.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #10 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): https://borsen.dagbladet.no/nyheter/frykter-superboble-tragedie/77073158 Hva tenker dere? Synes det har blitt spådd flere ganger de siste årene, men ser jo aldri ut til å bli virkelighet. Heldigvis, men som en som fortsatt står utenfor boligmarkedet, skulle jeg dog ønske at prisene i det minste stagnerte og sluttet å øke. Anonymkode: 861d6...b48 Men dette handler jo ikke om bare boligmarkedet. Anonymkode: d1ece...df9
Teoretisk sett Skrevet 6. september 2022 #11 Skrevet 6. september 2022 Ja. Artikkelen er fra USA men når en superboble sprekker sprer det seg, Tror det er lurt å tenke gjennom forbruket å forberede for litt smalere tider. 1
Jr.Garcon Skrevet 7. september 2022 #12 Skrevet 7. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 5.9.2022 den 23.06): https://borsen.dagbladet.no/nyheter/frykter-superboble-tragedie/77073158 Hva tenker dere? Synes det har blitt spådd flere ganger de siste årene, men ser jo aldri ut til å bli virkelighet. Heldigvis, men som en som fortsatt står utenfor boligmarkedet, skulle jeg dog ønske at prisene i det minste stagnerte og sluttet å øke. Anonymkode: 861d6...b48 Jeg blir i alle fall utrolig sjokkert hvis ikke renta stiger kraftig utover - det vil dra boligprisene ned. Den skandaløst høye inflasjonen vi har kommer aldri til å komme ned hvis vi har en behagelig lav boliglånsrente på 3-4 %. Tidligere så har i alle fall alle kurer for å få bukt med inflasjon vært veldig ubehagelige - ikke noen myk landing- tviler på det blir noe unntak denne gangen. Men du har helt rett i at det har vært spådd flere ganger. Men det som virkelig var prikken over i-en nå var all pengebruken fra stat og regjering under pandemien, det tror jeg gjorde så at siste sjanse for en myk landing forsvant. Så kommer krigen og energikrisen på toppen av det igjen. Jeg hadde aldri turt å kjøpe bolig nå. Endret 7. september 2022 av Jr.Garcon 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #13 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (På 5.9.2022 den 23.06): https://borsen.dagbladet.no/nyheter/frykter-superboble-tragedie/77073158 Hva tenker dere? Synes det har blitt spådd flere ganger de siste årene, men ser jo aldri ut til å bli virkelighet. Heldigvis, men som en som fortsatt står utenfor boligmarkedet, skulle jeg dog ønske at prisene i det minste stagnerte og sluttet å øke. Anonymkode: 861d6...b48 En krise er alltid potensiell, helt til den plutselig oppstår. Hvis man vet hva man skal se etter kan man se tegnene komme snikende over lengre tid før situasjonen oppstår, men likevel kommer krisen alltid brått og overraskende: "Jeg visste det ville skje, men jeg trodde ikke det ville skje nå!". Jeg er ingen ekspert, men jeg velger å lytte til de som har kunnskapen jeg mangler. Nå, når stadig fler kommer til samme konklusjon om at USA og Europa er på vei inn i en resesjon, tror jeg på dem. Og med en resesjon kommer tøffe tider for de aller fleste. Det kan ta to dager før den kommer, eller det kan ta to år, men den kommer. Anonymkode: 4ffe5...27c 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #14 Skrevet 7. september 2022 Har normalt stor respekt for fagpersoner, men også økonomisk historie har en tendens til å gjenta seg selv. Nå har jeg lest dommedagsprofetier hvert kvartal siden 2008, før eller siden inntreffer selvfølgelig resesjon. Det betyr ikke at alle som roper ulv "treffer på spådommen". Anonymkode: be957...21f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #15 Skrevet 7. september 2022 Skal ikke gi dagbladet klikk ved å gå inn på den artikkelen der. Jeg tror de som ikke lever over evne vil klare seg fint, akkurat som i jappe-tiden. De som har fort dyr bolig, de som har kjøpt luksus som hytte, biler, båt etc de kan komme til å slite ja. Leste igår at hvis strømprisen kommer på 10 kwt i vinter, vil hyttestrømmen alene koste de 20.000 Lykke til med å selge den båten! Det er mange som kommer til å gå en skummel tid i møte, med gjeld og krav. Kanskje de må tvangsselge boligen også.Men for folk flest, som ikke har havnet i luksusfellen og som gjelder de fleste, vil det bare bety strammere økonomi. Anonymkode: 6aeaa...797 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #16 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): om jeg hadde hatt pengene til det så hadde jeg aldri villet vært i den standarden med alt så dyrt, stort og flott som mange er. Jeg er ikke typen til det heldigvis. Anonymkode: a6f36...4a2 nja, det vet du vel først når du er i situasjonen.... Da står valget mellom å gå i graven med stappfull bankkonto, eller gi bort mengder til veldedighet. Eller...bruke litt mer på seg selv. Anonymkode: 99d28...c05
Gjest Frysepinne Skrevet 7. september 2022 #17 Skrevet 7. september 2022 Portia Catonis skrev (På 6.9.2022 den 3.20): Dagbladet elsker krigstyper og dommedags-overskrifter. Det er det de tjener penger på. Nå er ikke folk redde for Corona lengre, så da må de skremme med noe annet. Det går nok bra skal du se.. He, he, jeg har aldri vært enig med deg i noe før, men akkurat her er det fullt sammenfall. Det er så mye penger i det norske samfunnet at det er ikke klokt. Man skulle ikke tro det når man leser KG (og db), men det fins masse rom for de fleste mennesker å stramme inn hvis det skulle bli behov for det.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #18 Skrevet 7. september 2022 Paramount skrev (16 timer siden): Dyre biler og båter er tegn på at mange har det veldig bra faktisk. Det er når alle kjører rundt med rustholker man skjønner at noe er alvorlig galt. Sikkert litt frustrerende for de som har en drøm om at alle skal ha ensfargede klær og kjøre kollektivt. Det er et tegn på at folk har brukt altfor mye penger når Porsche er blitt en av de vanligste bilmerkene i nabolaget, og at det er helt normalt å ha ny båt med 250 hester ++. Det er ofte noen år etterpå at man skjønner at det har vært bobler og jappetid. Nå ser man jo det helt klart i nåtid... Anonymkode: 720c7...da3 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #19 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er et tegn på at folk har brukt altfor mye penger når Porsche er blitt en av de vanligste bilmerkene i nabolaget, og at det er helt normalt å ha ny båt med 250 hester ++. Det er ofte noen år etterpå at man skjønner at det har vært bobler og jappetid. Nå ser man jo det helt klart i nåtid... Anonymkode: 720c7...da3 Om man har tatt opp dyre lån, og sitter i stillinger som er utsatt i nedgangstider, så er jeg enig. Men i egen omgangskrets har jeg inntrykk av at man kjøper etter evne. Det er mange som var heldige med tanke på inngang boligmarkedet, som igjen fører til at man kan kjøpe både Tesla og Porsche uten billån. Anonymkode: 99d28...c05 1
Gjest Paramount Skrevet 7. september 2022 #20 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er et tegn på at folk har brukt altfor mye penger når Porsche er blitt en av de vanligste bilmerkene i nabolaget, og at det er helt normalt å ha ny båt med 250 hester ++. Det er ofte noen år etterpå at man skjønner at det har vært bobler og jappetid. Nå ser man jo det helt klart i nåtid... Anonymkode: 720c7...da3 Enig i det. Men det er ikke alvorlig at folk har det bra. Og det bør være lov til å realisere noen guttedrømmer når du er i en periode hvor du føler deg ekstra heldig. Det er et klart signal om at enkelte har for mye når de feks kjøper biler som ikke egner seg på norske veier. Det forteller oss også at du behøver ikke alltid være smart for å bli rik. Men fokuset bør rettes mot de som ikke har det bra, ikke mot de som har det for bra. Du løser ikke problemet ved å gjøre alle fattige slik enkelte drømmer om, kan det se ut til. Det er de rikeste som trekker de mindre heldige med seg. Vi trenger rike mennesker i landet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå