Gå til innhold

Hvordan få det kaldere på rommet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og har ikke råd til å kjøpe tunge airconditioner, så jeg trenger råd til hvordan jeg kan få det kaldere på rommet, for akkurat nå sliter jeg med varme på rommet, og særlig når jeg skal sove. Har allerede skrudd alt av varme i huset, utenom badet. Sliter ikke med søvn på samme måte når jeg besøker familien min hjemme, for der har jeg aircondition, og trenger sårt noe som funker nå. Har slitt med søvn i 2 uker pga varmen

Anonymkode: 183a4...009

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vindu åpent og en vifte som sirkulerer lufta

• Liker 1
Skrevet

Spørs litt på hva det er som genererer varmen. 
Hvis det er vinduet, så kan du legge på en refleksiv film som da vil sørge for at det meste av lyset ikke kommer inn.

Bad og kjøkkenvifte kan hjelpe til med å dra varm luft ut, men er begrenset hvor stort volum dem kan håndtere.

Har du prøvd å bruke bambus sengesett? Den «suger» ikke til seg varmen ifra kroppen på samme måte som vanlige sengesett gjør.

Skrevet

Hva slags nattøy, og dyne eller teppe bruker du?

Anonymkode: 06e51...d01

Skrevet

De har sånn vifte som gir kald luft til 300kr på Rusta. Kjenner flere som har kjøpt den og er veldig fornøyde. Det kan derimot bli litt dyrt mtp strøm, men jeg vet ikke hvor mye den bruker.

Anonymkode: 5daea...44e

Skrevet

Lukke vindu og stenge ute sola om dagen. Gjennomtrekk om kvelden.

Anonymkode: 64e03...b47

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva slags nattøy, og dyne eller teppe bruker du?

Anonymkode: 06e51...d01

Eller for å si det sånn: ikke bruk nattøy og dyne, sov naken og med kun dynetrekket eller et laken over deg. Persienne eller rullegardin nede vil stenge ute om du har sol som står på vinduet og varme opp. Vindu på vidt gap når sola ikke står på den siden av huset.

Anonymkode: 0f66b...17a

• Liker 1
Skrevet

Ta en kald dusj før du legger deg.

Anonymkode: 64e03...b47

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Eller for å si det sånn: ikke bruk nattøy og dyne, sov naken og med kun dynetrekket eller et laken over deg. Persienne eller rullegardin nede vil stenge ute om du har sol som står på vinduet og varme opp. Vindu på vidt gap når sola ikke står på den siden av huset.

Anonymkode: 0f66b...17a

Minuset med gardiner, er at solen allerede da har kommet inn i rommet og har avlevert varmen til gardinene/persiennene.

Det hjelper dog mer enn å ikke ha noe foran vinduet i det hele tatt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er student og har ikke råd til å kjøpe tunge airconditioner, så jeg trenger råd til hvordan jeg kan få det kaldere på rommet, for akkurat nå sliter jeg med varme på rommet, og særlig når jeg skal sove. Har allerede skrudd alt av varme i huset, utenom badet. Sliter ikke med søvn på samme måte når jeg besøker familien min hjemme, for der har jeg aircondition, og trenger sårt noe som funker nå. Har slitt med søvn i 2 uker pga varmen

Det beste er jo å venne seg til det. Varme eller ikke varme er ren vane, så om du bare sover i varme noen uker til, så går det seg til. 
Dersom du fortsetter å tilrettelegge for slike nykker så blir du fort den dårlig tilpassede voksne som må reise på ferie med ørepropper, egen støymaskin og øyemaske. Ikke ta det valget. Ta deg heller bryet med å regulere egen søvn bedre nå, mens studiene er lette og livet leker. 

Og ikke sov med åpent vindu i en storby. Det er verken trygt når det kommer til rent innbrudd-tekniske greier eller når det kommer til luftkvalitet.

Anonymkode: 53e50...7a6

Skrevet

Åpne vinduet på soverommet et par timer før du legger deg.

Sov uten dyne og nattøy, ha et fleecepledd du kan dra over deg om du blir kald på natta.

Ha på vifte igjennom natta. Bruk ørepropper om du synes vifta bråker mye.

Om du er eier av huset - og sola står på soveromsvinduet ville jeg vurdert å få satt på et utvendig filter som reflekterer solstrålene vekk - så slipper du at det varme vindusglasset varmer opp soverommet.

Anonymkode: 9397b...aee

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det beste er jo å venne seg til det. Varme eller ikke varme er ren vane, så om du bare sover i varme noen uker til, så går det seg til. 
Dersom du fortsetter å tilrettelegge for slike nykker så blir du fort den dårlig tilpassede voksne som må reise på ferie med ørepropper, egen støymaskin og øyemaske. Ikke ta det valget. Ta deg heller bryet med å regulere egen søvn bedre nå, mens studiene er lette og livet leker. 

Og ikke sov med åpent vindu i en storby. Det er verken trygt når det kommer til rent innbrudd-tekniske greier eller når det kommer til luftkvalitet.

Anonymkode: 53e50...7a6

På hvilken måte er det styrete om en voksen har med ørepropper og øyemaske på reise? Det er ting som tar null plass.

Ingen byer i Norge har så dårlig luftkvalitet at man ikke kan sove med åpent vindu, og så lenge TS ikke har hybel/leilighet i første etasje er ikke sikkerhet et argument - selvfølgelig avhengig av beliggenhet osv.

Synes det var voldsomt til krisemaksimering! 

Anonymkode: 40755...00c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nå er det høst og kjøligere morgener og kvelder, så varmen burde ikke bli noe problem framover. 

Skrevet

Om noen måneder så klager du på at det er for kaldt :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...