Gå til innhold

Lønnsoppgjør i staten - hva skal du be om?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Lite rom for individuelle forhandlinger i staten. Lønnsøkningen styres stort sett av fagforeningene. Ikke så lett å «be» om noe

Anonymkode: 78605...a3f

Men da må du sende inn krav til din fagforening, og argumentere for hvorfor du skal ha lønnsøkning. Hvis ikke kan du ikke forvente å få særlig mye. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fikk 1 % i fjor, så jeg håper på litt mer i år. Er jo helt latterlig hele greia, blir sur av å tenke på det. 

Anonymkode: b5a00...c78

Dersom du bare fikk 1% i lønnsopprykk i fjor (sentralt per 1. mai og  lokalt per 1. juli), og ikke er nyansatt så skjønner jeg at du er sur. Men jeg tipper du fikk en del mer om du tenker deg om. Alle fikk minimum ca 8000 kr sentralt, noe som er godt over 1% gir de aller fleste. Lokalt kommer i tillegg. 

• Liker 1
Skrevet
mmd skrev (1 time siden):

Problemet er at du ikke kan forhandle egen lønn i staten, unntatt når du får jobben. Det finnes ingen hjemmel, ingen mulighet for at enkeltansatte kan forhandle egen lønn. Det er bare fagforeningene som har forhandlingsrett i staten. Har du virkelig ikke skjønt det, selv etter mange år? Imponerende. 

Se deg for god til å være spydig. Det kler ingen og blir fort en dårlig uvane. Der vi er, har vi mulighet til individuell forhandling i tillegg til fagforeningenes forhandling, men det hjelper særdeles lite. Å jobbe innenfor stat er vesentlig dårligere betalt enn det private, og som noen her sier, så seiler man akter ut lønnsmessig etter kort tid. 

Anonymkode: aab82...aa4

Skrevet

Problemet er at du ikke kan forhandle egen lønn i staten, unntatt når du får jobben. Det finnes ingen hjemmel, ingen mulighet for at enkeltansatte kan forhandle egen lønn. Det er bare fagforeningene som har forhandlingsrett i staten. Har du virkelig ikke skjønt det, selv etter mange år? Imponerende. 

Nja. Dette er ikke riktig. Man kan dersom man får et annet jobbtilbud eller f.eks ekstraordinær arbeidsinnsats eller vesentlig endring av arbeidsoppgavene forhandle med leder og få din leder til å fremme et 2.5.3 krav, lønnsforhandlinger på særlig grunnlag på deg. Eller kreve at din fagforening fremmer dette kravet på vegne av deg. Jeg har gjort dette flere ganger. 

Anonymkode: ff02b...d86

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

. Å jobbe innenfor stat er vesentlig dårligere betalt enn det private, og som noen her sier, så seiler man akter ut lønnsmessig etter kort tid. 

Men så har ansatte i staten langt mindre krav og sikker jobb ut arbeidslivet. Det er nesten en fornærmelse mot oss i det private. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nja. Dette er ikke riktig. Man kan dersom man får et annet jobbtilbud eller f.eks ekstraordinær arbeidsinnsats eller vesentlig endring av arbeidsoppgavene forhandle med leder og få din leder til å fremme et 2.5.3 krav, lønnsforhandlinger på særlig grunnlag på deg. Eller kreve at din fagforening fremmer dette kravet på vegne av deg. Jeg har gjort dette flere ganger. 

Men det er like fullt fagforeningene og arbeidsgiver som forhandler lønn i disse tilfellene, ikke du som enkeltansatt. 

Endret av mmd
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Se deg for god til å være spydig. Det kler ingen og blir fort en dårlig uvane. Der vi er, har vi mulighet til individuell forhandling i tillegg til fagforeningenes forhandling, men det hjelper særdeles lite. Å jobbe innenfor stat er vesentlig dårligere betalt enn det private, og som noen her sier, så seiler man akter ut lønnsmessig etter kort tid. 

Beklager, det var ikke meningen. Men det virket som du har forsøkt å forhandle lønn selv mange ganger og ikke skjønner hvorfor disse framstøtene ikke blir tatt alvorlig av arbeidsgiver. Det skyldes selvsagt at det ikke finnes noen mulighet til å forhandle lønn selv. 

Skrevet

Dersom du bare fikk 1% i lønnsopprykk i fjor (sentralt per 1. mai og  lokalt per 1. juli), og ikke er nyansatt så skjønner jeg at du er sur. Men jeg tipper du fikk en del mer om du tenker deg om. Alle fikk minimum ca 8000 kr sentralt, noe som er godt over 1% gir de aller fleste. Lokalt kommer i tillegg. 

Nei, fikk 1 %. Lønna mi gikk opp rundt 5500 kroner. 

Skrevet

Vi får vel rundt 4-6%. Jeg har lagt meg på høyere. Har 790’ idag og bedt om 860’. Det fordi de jeg sammenligner meg med internt i kommunen har det samt at har en mye er utsatt stilling mtp risiko. 

Anonymkode: baaf6...304

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei, fikk 1 %. Lønna mi gikk opp rundt 5500 kroner. 

Da må du være medlem av Akademikerne, som bare hadde lokale forhandlinger.  Hvis ikke har det skjedd en feil, alle andre fikk et minimumstillegg fra 1. mai i fjor. 

https://www.parat.com/paratforsvar/lonn-tariff-arbeid-7576-544050/lokale-forhandlinger/lonnsoppgjoret-2021

• Liker 1
Skrevet
mmd skrev (6 minutter siden):

Da må du være medlem av Akademikerne, som bare hadde lokale forhandlinger.  Hvis ikke har det skjedd en feil, alle andre fikk et minimumstillegg fra 1. mai i fjor. 

https://www.parat.com/paratforsvar/lonn-tariff-arbeid-7576-544050/lokale-forhandlinger/lonnsoppgjoret-2021

Juristforbundet, men de ligger vel under Akademikerne. Så ja. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Juristforbundet, men de ligger vel under Akademikerne. Så ja. 

Skjønner. Ja, det kan være en fordel å være på den andre avtalen, der er man i alle fall sikret minimums lønnsutvikling. I år er absolutt minimum  lønnsutvikling 1,7%. 

Skrevet
mmd skrev (31 minutter siden):

Skjønner. Ja, det kan være en fordel å være på den andre avtalen, der er man i alle fall sikret minimums lønnsutvikling. I år er absolutt minimum  lønnsutvikling 1,7%. 

Ja, er nå liksom Juristforbundet som er for oss jurister da 🙈 I kommunen gikk jeg alltid opp mye mer, med samme fagforening. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ja, er nå liksom Juristforbundet som er for oss jurister da 🙈 I kommunen gikk jeg alltid opp mye mer, med samme fagforening. 

Det er mange jurister som er medlemmer av andre foreninger. Det viktigste er å finne en fagforening som kan ivareta dine interesser som ansatt i staten, og som har en lønnspolitikk som du støtter. Det er ikke nødvendigvis Juristforbundet. 

Endret av mmd
  • Liker 3
Skrevet

Men det er like fullt fagforeningene og arbeidsgiver som forhandler lønn i disse tilfellene, ikke du som enkeltansatt. 

De forhandler formelt ja, de som er parter etter Hovedavtalen i staten. Men det stemmer altså ikke at du som enkeltansatte ikke kan forhandle med din sjef eller fremme et krav gjennom din fagforening.  Og i en 2.5.3 forhandling er det arbeidsgiver som beslutter utfallet. Så det er fullt mulig å benytte de muligheter som er innenfor rammene av HTA. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

De forhandler formelt ja, de som er parter etter Hovedavtalen i staten. Men det stemmer altså ikke at du som enkeltansatte ikke kan forhandle med din sjef eller fremme et krav gjennom din fagforening.  Og i en 2.5.3 forhandling er det arbeidsgiver som beslutter utfallet. Så det er fullt mulig å benytte de muligheter som er innenfor rammene av HTA. 

Du kan be din fagforening (eller leder) om å fremme krav gir deg, ja. Men det et slett ikke sikkert kravet blir fremmet. Eventuelt om det blir fremmet slik du foreslår. Både arbeidsgiver og fagforeninger gjør helt selvstendige vurderinger, mange krav blir aldri fremmet fordi de ikke hører hjemme innenfor bestemmelsene i HTA 2.5.3. 
Det er gir øvrig kun forhandlinger etter HTA 2.5.3,2 som ikke kan tvistes. 

Så beklager, du som ansatt har ingen mulighet til å forhandle lønna di selv. 

Endret av mmd
Skrevet
mmd skrev (13 minutter siden):

Du kan be din fagforening (eller leder) om å fremme krav gir deg, ja. Men det et slett ikke sikkert kravet blir fremmet. Eventuelt om det blir fremmet slik du foreslår. Både arbeidsgiver og fagforeninger gjør helt selvstendige vurderinger, mange krav blir aldri fremmet fordi de ikke hører hjemme innenfor bestemmelsene i HTA 2.5.3. 
Det er gir øvrig kun forhandlinger etter HTA 2.5.3,2 som ikke kan tvistes. 

Så beklager, du som ansatt har ingen mulighet til å forhandle lønna di selv. 

Nei, det er ikke sikkert kravet blir fremmet. Men arbeidstaker har selvsagt mulighet til å fremsette krav på vegne av seg selv ovenfor leder eller fagforening selv om det ikke sikkert at kravet blir fremmet.  Selvsagt vil arbeidsgiver (også i staten) ønske å beholde folk med viktig kompetanse. Dersom en ansatt sitter med et annet jobbtilbud så vil arbeidstaker sitte med et forhandlingskort overfor leder og arbeidsgiver. Jeg har selv fått lønnsøkning på denne måten flere ganger. Formelt så er det min leder som har fremmet kravet. Men da har jeg formelt forhandlet med min sjef først og det vi har blitt enige om er det kravet som er blitt fremmet og den lønna jeg har fått.  Formelt kan man ikke forhandle direkte på vegne av seg selv, men man sitter selvsagt individuelt med forhandlingsmulighet ovenfor leder der 2.5.3 kan benyttes. Denne bestemmelsen blir benyttet i stort omfang alle stedene jeg har jobbet i staten nettopp for at også staten som arbeidsgiver skal ha mulighet til å beholde arbeidstakere med viktig kompetanse. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nei, det er ikke sikkert kravet blir fremmet. Men arbeidstaker har selvsagt mulighet til å fremsette krav på vegne av seg selv ovenfor leder eller fagforening selv om det ikke sikkert at kravet blir fremmet.  Selvsagt vil arbeidsgiver (også i staten) ønske å beholde folk med viktig kompetanse. Dersom en ansatt sitter med et annet jobbtilbud så vil arbeidstaker sitte med et forhandlingskort overfor leder og arbeidsgiver. Jeg har selv fått lønnsøkning på denne måten flere ganger. Formelt så er det min leder som har fremmet kravet. Men da har jeg formelt forhandlet med min sjef først og det vi har blitt enige om er det kravet som er blitt fremmet og den lønna jeg har fått.  Formelt kan man ikke forhandle direkte på vegne av seg selv, men man sitter selvsagt individuelt med forhandlingsmulighet ovenfor leder der 2.5.3 kan benyttes. Denne bestemmelsen blir benyttet i stort omfang alle stedene jeg har jobbet i staten nettopp for at også staten som arbeidsgiver skal ha mulighet til å beholde arbeidstakere med viktig kompetanse. 

I de tilfeller man har en «viktig» kompetanse som arbeidsgiver mener er vanskelig å erstatte, har den ansatte selvsagt et sterkt kort, og man kan regne ned at kravet fremmes.  Men mange (de fleste?) har kompetanse som det det går x antall av på dusinet, og da nytter det ikke å true ned å slutte om man ikke får økt lønn. 

Uansett så kan man ikke forhandle lønn selv i staten. Man kan bare gi innspill og håpe at noen andre vil fremme kravet. 

(jeg fikk forresten selv opprykk etter denne bestemmelsen selv for noen år siden. Nå sitter jeg imidlertid på andre siden av bordet, som mangeårig hovedtillitsvalgt i en stor fagforening/i en stor statlig virksomhet, der jeg har forhandle maaaange lønnskrav etter alle hjemler)

Endret av mmd
Skrevet
mmd skrev (16 minutter siden):

I de tilfeller man har en «viktig» kompetanse som arbeidsgiver mener er vanskelig å erstatte, har den ansatte selvsagt et sterkt kort, og man kan regne ned at kravet fremmes.  Men mange (de fleste?) har kompetanse som det det går x antall av på dusinet, og da nytter det ikke å true ned å slutte om man ikke får økt lønn. 

Uansett så kan man ikke forhandle lønn selv i staten. Man kan bare gi innspill og håpe at noen andre vil fremme kravet. 

(jeg fikk forresten selv opprykk etter denne bestemmelsen selv for noen år siden. Nå sitter jeg imidlertid på andre siden av bordet, som mangeårig hovedtillitsvalgt i en stor fagforening/i en stor stadig virksomhet, der jeg har forhandle maaaange lønnskrav etter alle hjemler)

Nja, jeg har erfaring med at forhandling med leder i forkant både etter 2.5.3 nr 1 og 2 har ført frem. Ikke bare for meg, men for mange andre også. Og fremmer du krav gjennom din fagforening så vil de nok svært ofte fremme det formelt på din vegne selv om det ikke fører frem. Det er min erfaring. Fagforeningene ønsker jo heller ikke misfornøyde medlemmer. 
Jeg har også en annen erfaring med 2.5.3 annet ledd. Den har blitt benyttet i mye større grad av arbeidsgiver aktivt der jeg har vært for å beholde medarbeidere enn det du gir utrykk for her. Har også jobbet med dette flere steder selv så jeg er like godt kjent med regelverket som deg. Det vi kan enes om er at den ansatte ikke formelt kan fremme kravet på vegne av seg selv. Men man  kan være aktiv selv med krav og ønsker både overfor leder og sin fagforening. Men selvsagt avhenger det av om du er konkurranseutsatt også og at arbeidsgiver ønsker å beholde deg og din kompetanse. 

• Liker 1
Skrevet
mmd skrev (10 timer siden):

Det er mange jurister som er medlemmer av andre foreninger. Det viktigste er å finne en fagforening som kan ivareta dine interesser som ansatt i staten, og som har en lønnspolitikk som du støtter. Det er ikke nødvendigvis Juristforbundet. 

Takk, har egentlig ikke tenkt over det. Men hvordan i all verden finner man ut hvem som får best resultat av fagforeningene? Og det vil vel uansett til syvende og sist være opp til arbeidsgiver om de ønsker å gi mer til én enn resten? Vi får jo alle det samme her, fagforening eller ei. Har jo av og til tenkt å gi opp hele fagforeningen ettersom vi får samme lønn uansett. Men jeg er jo for fagforeninger, så det ville vært for dumt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...