AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #1 Skrevet 5. september 2022 Og hva har du fra før? Anonymkode: 2599b...dfd
mmd Skrevet 5. september 2022 #2 Skrevet 5. september 2022 (endret) Det kommer vel an på hvilken avtale man er på. På LO/YS-avtalen er det meste fordelt 1. mai, så der er det ikke mye å hente. På UNIO/Akad-avtalen fordeles alt lokalt, der kan man kreve mer. Uorganiserte kan selvsagt ikke leve noe som helst, de må stole på at arbeidsgiver sørger for dem. Endret 6. september 2022 av mmd
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #3 Skrevet 5. september 2022 Jeg kommer til å be om det samme som bøndene Anonymkode: cbfde...866 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4 Skrevet 6. september 2022 Fikk 1 % i fjor, så jeg håper på litt mer i år. Er jo helt latterlig hele greia, blir sur av å tenke på det. Anonymkode: b5a00...c78
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #5 Skrevet 6. september 2022 Jeg er på YS avtalen. Jeg skal be om ett lønnstrinn og endring av stillingskode. Det er det siste som er viktigst for meg denne gangen. Anonymkode: 69035...66b
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #6 Skrevet 6. september 2022 Lite rom for individuelle forhandlinger i staten. Lønnsøkningen styres stort sett av fagforeningene. Ikke så lett å «be» om noe Anonymkode: 78605...a3f 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #7 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fikk 1 % i fjor, så jeg håper på litt mer i år. Er jo helt latterlig hele greia, blir sur av å tenke på det. Anonymkode: b5a00...c78 Ja, det er helt latterlig. Har alltid jobbet i staten, men blir man et sted mer enn noen få år sakker man akterut lønnsmessig. Jeg har fått en god lønn nå, men det er etter flere jobbytter de siste årene. Anonymkode: ff02b...d86 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #8 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja, det er helt latterlig. Har alltid jobbet i staten, men blir man et sted mer enn noen få år sakker man akterut lønnsmessig. Jeg har fått en god lønn nå, men det er etter flere jobbytter de siste årene. Anonymkode: ff02b...d86 Ja, jeg hadde nok tjent bedre hvor som helst ellers. Bare så synd jeg trives så godt her. Man skulle tro jurister tjener godt, men alle tjener bedre enn meg. Lærerne streiker for en lønn som er flere hundre tusen mer enn min 😅 Unner lærere alt godt altså. Anonymkode: b5a00...c78
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #9 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, jeg hadde nok tjent bedre hvor som helst ellers. Bare så synd jeg trives så godt her. Man skulle tro jurister tjener godt, men alle tjener bedre enn meg. Lærerne streiker for en lønn som er flere hundre tusen mer enn min 😅 Unner lærere alt godt altså. Anonymkode: b5a00...c78 Det høres virkelig ille ut ja og noe du burde gjøre noe med. Jeg er også jurist, men tjener som sagt godt nå etter å ha vært underbetalt i en jobb i noen år som jeg trivdes veldig godt i. Da byttet jeg jobb til tross for trivselen og gikk opp mye. Men dårligere lønn enn lærere trodde jeg ikke de fleste jurister i staten hadde hvis de ikke er nyutdannet? Anonymkode: ff02b...d86
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #10 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det høres virkelig ille ut ja og noe du burde gjøre noe med. Jeg er også jurist, men tjener som sagt godt nå etter å ha vært underbetalt i en jobb i noen år som jeg trivdes veldig godt i. Da byttet jeg jobb til tross for trivselen og gikk opp mye. Men dårligere lønn enn lærere trodde jeg ikke de fleste jurister i staten hadde hvis de ikke er nyutdannet? Anonymkode: ff02b...d86 Jeg har 570 000 i året, venninna mi som er lærer har 670 000 og streiker for mer. Jeg har jobbet i seks år som jurist. Anonymkode: b5a00...c78 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #11 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har 570 000 i året, venninna mi som er lærer har 670 000 og streiker for mer. Jeg har jobbet i seks år som jurist. Anonymkode: b5a00...c78 Ja, da er jeg enig i at du tjener altfor lite! 570 er jo det som nyutdannede i staten får nå etter det siste tariffoppgjøret. Dette hadde jeg tatt opp med leder/fagforening hvis jeg var deg og krevd en 2.5.3 forhandling. Det er jo mulig. Alternativt hadde jeg begynt å se meg om etter noe nytt. Uansett hvor godt man trives så er det en nedre grense for hva man skal finne seg i lønnsmessig og arbeidsgiver som tar deg for gitt. Anonymkode: ff02b...d86
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #12 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg kommer til å be om det samme som bøndene Anonymkode: cbfde...866 Du vil ha reduksjon av lønna? Anonymkode: 67a86...ac6 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #13 Skrevet 6. september 2022 Vi kommer til å kreve ca 1% i flatt tillegg til alle medlemmene våre. I tillegg vil jeg kreve 40k. Tjener litt over 700k. Organisert i akademikerne, så ingen sentrale tillegg. Hvor det lander til slutt er noe helt annet… det er jo lite penger å ta av. Igjen. Anonymkode: ca03c...145
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #14 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har 570 000 i året, venninna mi som er lærer har 670 000 og streiker for mer. Jeg har jobbet i seks år som jurist. Anonymkode: b5a00...c78 Jeg har to gode venner som er lærere, begge tjener nesten 800k… Nesten 100k mer enn meg, som har like lang arbeidserfaring i staten som de har i skolen, og jeg har mange ekstra år med utdanning i forhold til dem. Anonymkode: ca03c...145
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #15 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har 570 000 i året, venninna mi som er lærer har 670 000 og streiker for mer. Jeg har jobbet i seks år som jurist. Anonymkode: b5a00...c78 Hvor jobber venninnen din? Som lektor med 6 års ansiennitet kunne jeg tenke meg den lønna du skisserer at din venninne har 😊 Jeg tjener mindre enn deg altså. Anonymkode: 0c2d3...84b 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #17 Skrevet 6. september 2022 Jeg jobber i en satlig bedrift. Har kranglet og argumentert om lønn i alle år, men til svært liten nytte. Jeg ligger 150 000 under privat sektor. Hadde jeg ikke forhandlet, men akseptert årlig justering, slik jeg gjorde som ung og naiv de første årene, hadde jeg ligget enda 100 000 lavere i dag. Kravene mine har vært helt på det edruelige og fullt mulig å imøtekomme, men det gjøres konsekvent ikke. Det trikses med goder istededenor lønn osv. Jeg har måttet forhandle med HR med gode argumenter, men ser ikke noe argumentasjon i retur. Det kommer bare et brev med svar og ingen begrunnelse etter 5 måneders saksbegandling. Tenker jeg på meg selv som et lite AS, ville det være naturlig å forhandle, automatisk indeksjustere og inngå nye avtaler etter tilleggsutdannelser. AS'er leverer ikke tjenester til kunder som ikke er villige til å betale markedspris med mindre det gir prestisje, er strategisk eller de ikke har kunder. Har en mange nok kunder, er det jo håp og økonomisk vekst og profitt som gjelder. Det er da rart at det er så utrolig vanskelig å løsrive seg fra en arbeidsgiver som holder en underbetalt. Pensjon taper jeg og muligheter på boligmarkedet. Over 10 år, taper jeg ca.1 500 000 før skatt. Fin EK til sønnen min. Jeg blir vel fordi det føles trygt og pga. redsel for det ukjente. Beklager avsporing Anonymkode: aab82...aa4 1
tirben Skrevet 6. september 2022 #18 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har 570 000 i året, venninna mi som er lærer har 670 000 og streiker for mer. Jeg har jobbet i seks år som jurist. Anonymkode: b5a00...c78 Jeg er lærer og har over 20 års ansiennitet, tjener 580 000. 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #19 Skrevet 6. september 2022 Skriver nok minst 40k i kravet, men tviler på at det blir mer enn 10-15000kr i resultat. Anonymkode: fa75e...4f7
mmd Skrevet 6. september 2022 #20 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg jobber i en satlig bedrift. Har kranglet og argumentert om lønn i alle år, men til svært liten nytte. Jeg ligger 150 000 under privat sektor. Hadde jeg ikke forhandlet, men akseptert årlig justering, slik jeg gjorde som ung og naiv de første årene, hadde jeg ligget enda 100 000 lavere i dag. Kravene mine har vært helt på det edruelige og fullt mulig å imøtekomme, men det gjøres konsekvent ikke. Det trikses med goder istededenor lønn osv. Jeg har måttet forhandle med HR med gode argumenter, men ser ikke noe argumentasjon i retur. Det kommer bare et brev med svar og ingen begrunnelse etter 5 måneders saksbegandling. Tenker jeg på meg selv som et lite AS, ville det være naturlig å forhandle, automatisk indeksjustere og inngå nye avtaler etter tilleggsutdannelser. AS'er leverer ikke tjenester til kunder som ikke er villige til å betale markedspris med mindre det gir prestisje, er strategisk eller de ikke har kunder. Har en mange nok kunder, er det jo håp og økonomisk vekst og profitt som gjelder. Det er da rart at det er så utrolig vanskelig å løsrive seg fra en arbeidsgiver som holder en underbetalt. Pensjon taper jeg og muligheter på boligmarkedet. Over 10 år, taper jeg ca.1 500 000 før skatt. Fin EK til sønnen min. Jeg blir vel fordi det føles trygt og pga. redsel for det ukjente. Beklager avsporing Anonymkode: aab82...aa4 Problemet er at du ikke kan forhandle egen lønn i staten, unntatt når du får jobben. Det finnes ingen hjemmel, ingen mulighet for at enkeltansatte kan forhandle egen lønn. Det er bare fagforeningene som har forhandlingsrett i staten. Har du virkelig ikke skjønt det, selv etter mange år? Imponerende. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå