AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #1 Del Skrevet 5. september 2022 Jeg vurderer å prøve medisiner, men har lest at dersom man også har autisme, kan dette "bringe fram" autismen mer, siden ADHD'en er undertrykt. Mange forteller at autismens rutinepregete og repetitive natur kræsjer med ADHD'ens dopaminjag og behov for uforutsigbarhet, og at når sistnevnte dempes litt vil autismen ha friere lende til å etablere positive rutiner og forutsigbarhet... Hvilket er positivt. Men autisme bringer jo med seg en del vanskelige ting også, som sosial awkwardness og perfeksjonistisk nitpicking på seg selv og alt annet, samt OCD. Min eksplosive sosiale fremtoning er sannsynlig et resultat av ADHD, selv om jeg også føler meg socially awkward, men hvordan vil jeg da være på medisiner? Har noen erfaring med å ha begge? Fortell alt dere vil fortelle. Anonymkode: c9652...a1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #2 Del Skrevet 6. september 2022 Umulig å si hvordan du vil være. Hvordan folk er påvirket av autismen sin, vil være veldig ulikt, på samme måte som at folk har ulike problemer med ADHD. Både jeg og nevøen min har aspergers + ADHD, og vi er veldig, veldig forskjellige. For ham er det ADHD'en som er mest plagsom i hverdagen. Han går på medisiner for det, og plages veldig med insomnia. Mens for meg er det autismen som er den store bøygen i hverdagen. Jeg går ikke på noen medisiner, men jobber heller med meditasjon og fysisk trening for å holde plagene litt i sjakk. Anonymkode: 52303...e76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #3 Del Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg vurderer å prøve medisiner, men har lest at dersom man også har autisme, kan dette "bringe fram" autismen mer, siden ADHD'en er undertrykt. Mange forteller at autismens rutinepregete og repetitive natur kræsjer med ADHD'ens dopaminjag og behov for uforutsigbarhet, og at når sistnevnte dempes litt vil autismen ha friere lende til å etablere positive rutiner og forutsigbarhet... Hvilket er positivt. Men autisme bringer jo med seg en del vanskelige ting også, som sosial awkwardness og perfeksjonistisk nitpicking på seg selv og alt annet, samt OCD. Min eksplosive sosiale fremtoning er sannsynlig et resultat av ADHD, selv om jeg også føler meg socially awkward, men hvordan vil jeg da være på medisiner? Har noen erfaring med å ha begge? Fortell alt dere vil fortelle. Anonymkode: c9652...a1e Jeg har begge og bruker medisin. Det stemmer at medisinen kan gjøre deg mer autistisk. Jeg blir mindre rastløs, ikke behov for å være sosial, kan bli lettere irritert av støy, tåler rot mindre, men den gjør meg også mindre humørsyk, ting blir ikke så kjedelig, tiden går fortere og jeg blir mye mer tålmodig. Du blir ikke sosialt awkard av den. Jeg har fått masse sosial trening og det er ikke slik at du blir sosialt tilbakestående av det. Anonymkode: a899c...5a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå