Gå til innhold

Hvorfor alt dette stresset med å få barn? VIL barnet bli født? Har dere tenkt på dét?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei, clickbait title - men;
Ikke alle er som meg. Svært få, faktisk - jeg skjønner dét.
Helt siden jeg var gammel nok til å tenke på dette med barn, har jeg tenkt at siden jeg selv ikke kunne samtykke til å bli født (og etter fødselen ofte har opplevd livet som et helt forjævlig overtramp dersom alternativet er fredelig non-existence), ville jeg ikke dra en ny sjel ut av eteren, kun så jeg skulle få oppleve å bli mor. 

Jeg er nå 33, og hele livet fortalte folk meg at "når du runder 30 vil du kjenne at det begynner å verke i egga" og lignende ting. Nope. Tvert imot - om jeg er i nærheten av barn for lenge, begynner det å verke i hodet. Jeg liker de fleste barn i min nærhet, nevøer og nieser og venners barn, men orker dem ikke så veldig lenge, litt slik man ikke orker fulle folk selv om de er morsomme en stund. Ikke virker det som om foreldrene jeg kjenner nyter rollen sin, heller. De klager støtt over å aldri ha tid til seg selv, dårlig råd, og ikke minst - over barnas atferd, bråk og ansvar som følger med oppfølging i barnehage, skole, osv. 

...Jeg ser liksom ikke noen grunn til å VELGE å få barn? Har vi som samfunn romantisert foreldrerollen (og spesielt morsrollen) i så stor grad at folk som egentlig ikke er skikket til rollen gønner på med prøvedagbøker og -rør, kunstige og rutinerte befruktningsforsøk i årevis bare for å ende opp med en unge som - i en alder av seks - skriker seg hes fordi han SER en bit brokkoli på noen andres middagstallerken? Til hans forsvar, han ba aldri om å eksistere, så hvorfor driver vi med det her? 

Eller, kanskje det er MEG det er noe galt med, som ikke nærer særlig trang til reproduksjon? Jeg kan vedgå at jeg tidvis har en liten sorg over at jeg aldri skal møte et lite menneske som er av meg, som jeg kan se meg selv i - men dette må da være verdens dårligste grunn til å få barn, og derfor lar jeg være. Man bør jo ikke få barn fordi man vil lage en liten mini-me, som garantert kommer til å mistrives i rollen?

Tør jo knapt å snakke høyt om det her til venninner, søstre og svigersøstre - men jeg tenker det hver gang jeg møter dem. For noe utmattende herk. Nei takk.

Anonymkode: d5893...86f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk er forskjellige. Noen vil ha barn. Andre vil ikke. Begge deler er helt greit. Jeg kunne aldri gått gjennom livet uten barn, jeg har fem stykker. Jeg har barnløse venninner som overhodet ikke kunne tenke seg å noensinne sette barn til verden. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Siden jeg ble gravid på p-pillen, med en steril mann. Så tror jeg nok det barnet ønsket å bli født.

Anonymkode: 7c8cf...40d

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Lorieen skrev (1 minutt siden):

Folk er forskjellige. Noen vil ha barn. Andre vil ikke. Begge deler er helt greit. Jeg kunne aldri gått gjennom livet uten barn, jeg har fem stykker. Jeg har barnløse venninner som overhodet ikke kunne tenke seg å noensinne sette barn til verden. 

Ja, folk er forskjellige. Men har du noen gang TENKT på alt dette med barn? Filosofert rundt det, liksom? Hva som er etisk forsvarlig? Eller har du bare tenkt "jeg liker barn, jeg vil ha barn" og latt det stå til?
Barna dine vil vokse opp i en ekstremt vanskelig tid, og du har fem av dem. Tror du alle fem vil leve til de blir gamle, eller tror du de vil lide og dø tidlig grunnet effektene av global oppvarming, matmangel, sykdom eller krig? Det er sånt man faktisk bør tenke litt på.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Siden jeg ble gravid på p-pillen, med en steril mann. Så tror jeg nok det barnet ønsket å bli født.

Anonymkode: 7c8cf...40d

Haha, da kan jeg være med på at en eller annen høyere makt insisterte. Jeg bøyer meg i støvet der!

• Liker 2
Skrevet

Ja, folk er forskjellige. Men har du noen gang TENKT på alt dette med barn? Filosofert rundt det, liksom? Hva som er etisk forsvarlig? Eller har du bare tenkt "jeg liker barn, jeg vil ha barn" og latt det stå til?
Barna dine vil vokse opp i en ekstremt vanskelig tid, og du har fem av dem. Tror du alle fem vil leve til de blir gamle, eller tror du de vil lide og dø tidlig grunnet effektene av global oppvarming, matmangel, sykdom eller krig? Det er sånt man faktisk bør tenke litt på.

Vanskelige tider har det alltid vært. Menneskene har ikke sluttet å få barn av den grunn, enten det har vært krig, hungersnød, naturkatastrofer eller what not. Jeg har ingen garanti for at alle barna mine vil leve til de blir gamle - men det har ingen foreldre hatt noensinne. Jeg er ikke bekymret. Life finds a way.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Så...må man spørre sæden om det er noen det er noen som vil bli til barn? Og så spørre egget? Og høre om de vil bli til et barn o denne verden,??? 🤣

Hvordan i helsikes får du samtykker til å få barn? 

Anonymkode: 3a1e0...328

• Liker 2
Skrevet

Huff. Ja har tenkt dette selv noen ganger. Jeg trives for det meste ikke med å være i live på denne kloden, så hvorfor skulle jeg bringe et barn inn i det, bare fordi det er «vanlig» og forventet av både samfunn, venner og familie? På en måte er det veldig trist å ikke få barn, for da skuffer jeg mine foreldre som har et stort ønske å bli besteforeldre. Får jeg ikke barn, er det jo jeg som tar fra dem et stort ønske, og en stor glede 😪

Anonymkode: 432e1...a66

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har to barn og elsker å være mamma! Skulle gjerne hatt to til om det var mulighet. 

Jeg forstår fortsatt veldig godt at mange velger å la være å få barn. Det er kaos, det er slitsomt og man ofrer stort sett alt av egen fritid og man savner litt sitt gamle jeg. 

Jeg tror at man bare er forskjellig, har ulike syn på livet og det må folk akseptere. Det skal være lov å si at man ikke vil ha barn og det skal være lov å si at man ønsker flere barn uavhengig av hvor mange en har fra før.

Hurra for eget valg 🥳

Anonymkode: 3e46a...e5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så...må man spørre sæden om det er noen det er noen som vil bli til barn? Og så spørre egget? Og høre om de vil bli til et barn o denne verden,??? 🤣

Hvordan i helsikes får du samtykker til å få barn? 

Anonymkode: 3a1e0...328

Man får jo ikke spurt om samtykke. Nettopp. Så derfor bør man la være å få barn. Det er ikke etisk forsvarlig. Det er eksistensiell voldtekt.

Skrevet

Mange gode poeng her, men kanskje livet handler om mer enn seg selv og sitt eget syn på tilværelsen? Meningen med livet er ikke nødvendigvis å oppnå spesifikke ting, eller å jage etter lykke - nymotens meningsløst. Alt i livet som er verdt noe er hardt arbeid og barn er et eksempel på det. Man mister på en måte seg selv og blir en del av kretsløpet (ikke død enda, men nesten, satt litt på spissen).

Anonymkode: 67080...39d

• Liker 1
Skrevet

Argumentet med at barnet ikke har valgt å bli født har jeg aldri skjønt. Da kan man ikke skaffe seg et dyr heller- har det valgt å bli født, separert fra sin mor og bo hos deg kanskje? Eller spise en potet- Har den valgt å bli avlet opp og revet ut av jorden, vasket og kokt for så å samtykke å bli spist? Nei?

Anonymkode: 9fb41...792

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er et interessant spørsmål du stiller. Dessverre finnes det folk som har opplevd å stå i situasjonen hvor man har bragt et menneske inn i verden som rett og slett ikke fikser livet. Det har du ikke lyst å oppleve.

Anonymkode: c466c...7dd

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man får jo ikke spurt om samtykke. Nettopp. Så derfor bør man la være å få barn. Det er ikke etisk forsvarlig. Det er eksistensiell voldtekt.

Huff... stakkars dine foreldre...

Ja vi som var fått barn..vi må jo være helt forferdelig...tenkt at vi har fått 2 fantastisk barn som får så mye kjærlighet og flott liv....

• Hjerte 1
Skrevet

Barn er ikke helt et selvstendig individ når de blir født. De ser på seg selv og mor som ett fram ti de er ca 1 år. De skjønner ikke selv at de er til.  Det er derfor det er så viktig med speiling, å prate mye til baby samt å gi det mye kroppskontakt.    

Så lenge mennesker har sexdrift kommer til det til å bli født barn som både er ønsket og ikke.  Sexdriften er en av de sterkeste driftene vi har. 

Anonymkode: e3313...a39

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Argumentet med at barnet ikke har valgt å bli født har jeg aldri skjønt. Da kan man ikke skaffe seg et dyr heller- har det valgt å bli født, separert fra sin mor og bo hos deg kanskje? Eller spise en potet- Har den valgt å bli avlet opp og revet ut av jorden, vasket og kokt for så å samtykke å bli spist? Nei?

Anonymkode: 9fb41...792

Jeg har ikke satt en eneste kattunge til verden, har du? Jeg har hatt en del katter, men de har jeg funnet via Finn.no - én kattunge fant jeg forkommen og ensom i hagen, så jeg tok den inn og fôret den opp. Best cat I ever had. Men jeg har aldri bestemt at noen kattunger skulle bli født. Folk bør være flinkere til å sterlisere dyra sine. Når dét er sagt, er en gjennomsnittlig norsk katt langt lykkeligere enn eieren sin. De jakter, de koser, de spiser, de sover. De har det fett som faen, kattene. Poteten har det enda fetere - den kan ikke tenke eller føle i det hele tatt. Den bare ER. Chill!

...Men å sette til live et høyt intelligent vesen som garantert vil lide enormt de neste åra UANSETT hvor god forelder du er, det skjønner jeg ikke.

Skrevet

Jeg vet ikke. Jeg har fått ett barn. Får noen ganger vondt i magen av å tenke på alt det fæle hun vil oppleve i livet. Livet er jo ubehag. En del fine ting også, men ubehag er uunngåelig. Gruer meg til hun blir så stor at menn begynner å se på henne. 

Anonymkode: 458ef...255

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke satt en eneste kattunge til verden, har du? Jeg har hatt en del katter, men de har jeg funnet via Finn.no - én kattunge fant jeg forkommen og ensom i hagen, så jeg tok den inn og fôret den opp. Best cat I ever had. Men jeg har aldri bestemt at noen kattunger skulle bli født. Folk bør være flinkere til å sterlisere dyra sine. Når dét er sagt, er en gjennomsnittlig norsk katt langt lykkeligere enn eieren sin. De jakter, de koser, de spiser, de sover. De har det fett som faen, kattene. Poteten har det enda fetere - den kan ikke tenke eller føle i det hele tatt. Den bare ER. Chill!

...Men å sette til live et høyt intelligent vesen som garantert vil lide enormt de neste åra UANSETT hvor god forelder du er, det skjønner jeg ikke.

Lide? Jeg kjenner ytterst få mennesker som lider. 

• Liker 1
Skrevet
Lorieen skrev (Akkurat nå):

Lide? Jeg kjenner ytterst få mennesker som lider. 

Så heldig du er da, jeg kjenner svært, svært mange som lider. Av store og små årsaker, men det er mye sykdom (både psykisk og fysisk), kjærlighetsløse ekteskap, tapte livsmuligheter, traumer, dårlig økonomi, og alt annet som bare drar en ned. Og det handler ikke om at jeg ser det jeg vil se, jeg hører det folk forteller meg. Jeg er en veldig sosial person (siden jeg har tid nok når jeg ikke har barn) og kjenner svært mange folk i svært mange samfunnslag og subkulturer. Lidelse er vel det eneste de egentlig har felles, faktisk. Alle sliter med noe.

• Nyttig 1
Skrevet

Så heldig du er da, jeg kjenner svært, svært mange som lider. Av store og små årsaker, men det er mye sykdom (både psykisk og fysisk), kjærlighetsløse ekteskap, tapte livsmuligheter, traumer, dårlig økonomi, og alt annet som bare drar en ned. Og det handler ikke om at jeg ser det jeg vil se, jeg hører det folk forteller meg. Jeg er en veldig sosial person (siden jeg har tid nok når jeg ikke har barn) og kjenner svært mange folk i svært mange samfunnslag og subkulturer. Lidelse er vel det eneste de egentlig har felles, faktisk. Alle sliter med noe.

Alle sliter med ting i perioder av livet. Det er ikke det samme som at de lider. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...