Gå til innhold

Den eeevige matsituasjonen er en tålmodighetsprøve!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner jeg er møkka dritta lei av den evige matsituasjonen med 2 åringen. Det er et helvette! Kjenner jeg må både puste til 10, be til gud og alt mulig for å ikke tørne. Barnet er sær! Det går i brødskive (jeg må virkelig gå på tå å hev for å ikke gjøre noe feil mtp pålegg osv osv, om brødskiva skal deles i 2 osv osv), grøt, havregryn, eller babygrøt. Jeg har prøvd ALT! Barnet vil ikke ha noe annet. Jo, forutenom noen sorter med frykt.

Jeg foreslår alle tilbud som jeg har tilgjengelig. H»n vil ikke ha noe. Om barnet vil ha joghurt så vil h»n bare ha det, å nekter å spise om jeg sier at barnet må spise noe med mer næring, og som er mettende. Barnet sier nei til alt, uansett hva pokker det er! Skal bare ha alt mulig som ikke er mettende! Nå i skrivende stund lå h»n å ropte «namnam» på soverommet. Jeg ordnet grøt, siden barnet sa «ja» til det forslaget. Når jeg da setter barnet til å spise, pirker h»n i det og kaster det på gulvet. Jeg kjennet jeg holder på å tørne!!!

Anonymkode: c11ae...1d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du høres ut som du stresser mye rundt mat og ikke lager det rolig og koselig rundt måltidet. Stress mindre sier jeg

Anonymkode: baadb...31a

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du høres ut som du stresser mye rundt mat og ikke lager det rolig og koselig rundt måltidet. Stress mindre sier jeg

Tror du ikke jeg gjør det?? Jeg virker stresset nå, men det er jo fordi jeg er irritert og fortvilet! Du kan ikke si at jeg er stressa ut ifra måten en person skrivet et innlegg på! 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du ikke jeg gjør det?? Jeg virker stresset nå, men det er jo fordi jeg er irritert og fortvilet! Du kan ikke si at jeg er stressa ut ifra måten en person skrivet et innlegg på! 

Jo det kan man utfra det du skriver!

• Liker 11
Skrevet

Min 2-åring er også litt vanskelig i matveien for tida. Lager ikke noe styr rundt det, fint hvis han vil ha, ok hvis han ikke vil ha. Han får ikke kaste maten, det er det eneste. Spiser han ikke noe særlig til et måltid så spiser han kanskje til neste, eller neste etter det, eller i barnehagen 🤷‍♀️ 

Han får tilbud om mer mat, men vil han ikke ha så er det også greit. Har vært noen dager hvor det går i melk, min frokostblanding, kanskje en smothie/grøtpose, og middag. Han tar det igjen senere.

En 2-åring skjønner ikke mettende og næring. Du kan heller prøve med "aua magen" som sulten, men ikke tving han. De trenger ikke alltid så mye mat som vi tror! 

Anonymkode: c9b02...3f0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Veldig, veldig mange andre kan kjenne seg igjen i det du skriver. Det BLIR bedre. Toåringer er koko. 

Trolig kommer han til å venne seg til nye ting etter hvert, men noen er sære i matveien. Man kan overleve det også. Uansett kommer han ikke til å være to år for evig, så man kan forholde seg til ting på en mye greiere måte etter hvert.

Pust med magen og husk du er en ekte superhelt.

• Hjerte 1
Skrevet

Autister har ofte problemer med mat. Nå er heldigvis din bare 2 år,så det kan også være helt normalt for en 2-åring

Anonymkode: cc6c1...f8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Min 2-åring er også litt vanskelig i matveien for tida. Lager ikke noe styr rundt det, fint hvis han vil ha, ok hvis han ikke vil ha. Han får ikke kaste maten, det er det eneste. Spiser han ikke noe særlig til et måltid så spiser han kanskje til neste, eller neste etter det, eller i barnehagen 🤷‍♀️ 

Han får tilbud om mer mat, men vil han ikke ha så er det også greit. Har vært noen dager hvor det går i melk, min frokostblanding, kanskje en smothie/grøtpose, og middag. Han tar det igjen senere.

En 2-åring skjønner ikke mettende og næring. Du kan heller prøve med "aua magen" som sulten, men ikke tving han. De trenger ikke alltid så mye mat som vi tror! 

Er bare det at jeg ikke vil at barnet skal legge seg sultent.. jeg har forsøkt med det siste du skriver, men funker ikke.. jeg er bare urolig.. barnet sier «namnam» men vil ikke ha noe.. så jeg skjønner ikke hvorfor..

• Liker 1
Skrevet

Mener du måltid?

Anonymkode: 62328...040

Skrevet

Jeg skjønner deg godt og det er klart man blir stresset innvendig, selv om man ikke viser det utvendig mot barnet. Har selv et barn på 2,5 år som har vært opp og ned i matveien heeele livet. Kan ha gode perioder og så kommer det dårlige perioder. Her var det helt krise i sommer nåe de siste to jekslene kom, tann nummer 19 og 20. ville bare ha brødskive dagen lang, evt skyr  klemmepose med yoghurt. Slik varte det i 4-6 uker. Heldigvis fikk vi lov å se i munnen og vi så at det var betent rundt de to tennene. Men jeg begynte også bli fortvilet over at det eneste vi fikk i barnet var brødskive, og gjerne uten pålegg på.. plutselig var matlysten tilbake og nå har vi bank i bordet vært inne i en god periode i tre ukers tid. Spiser mye mer variert og middag. Kan det være barnet ditt har noen jeksler på gang? Her brukte de sykt lang tid på å komme ordentlig opp i tannkjøttet. 

Anonymkode: a3c45...fbc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Faste måltider og ALDRI noe småspising mellom måltidene. Spiser han ikke ved et måltid, tar han det igjen ved neste. 

Og øv på språk, namnam er elendig ordforråd for en 2 åring. Han burde klare å gjøre seg tydelig forstått.

Anonymkode: e8b2d...e20

• Liker 3
Skrevet

Er han undervektig? Hvis ikke,ikke bry deg om at han ikke spiser. Tilby mat,vil han ikke spise så vent til meste måltid. Det går over.

• Liker 2
Skrevet

Ting endrer seg så raskt med disse små, ofte er det like greit å bare gi dem det de vil spise (gitt at det ikke er seigmenn og nonstopp 😄). Man kan stresse og gjøre en stor greie ut av det, men innen man har «plukket av dem» én ting dukker det opp noe nytt. Ingen dør av å spise litt ensidig en periode, brødskive er næring om det er litt grovt, test ulikt smørepålegg i tynt lag. Gi tran eller d-vitamindråper, test ut litt ulik mat og prøv å få et lite utvalg. Ostebiter, pølsebiter, pastaskruer, fiskepinner, mais, ostesmørbrød, hjemmelaget pommes frites, vafler med revet gulrot eller eple... Prøv å huske hva du selv likte. Jeg tenker kanskje det er lurt å droppe veldig søte ting så de ikke kun vil ha det. 

Min levde på youghurt naturell med knust banan og amerikansk grønnsaksblanding en periode i den alderen husker jeg, müsli spiste hun av og til. Ikke utpreget kresen nå (men med en litt kresen mor utfordres vel ikke smaksløkene voldsomt heller). Falt aldri for fristelsen å ty til Nugatti ol., men forstår at av og til må det til, når barnet er undervektig f.eks.

Selv var jeg et kresent barn, levde på brødskive med leverpostei og typisk barnemat som pølser og pasta lenge. Er fortsatt mer kresen enn mange andre voksne sikkert, men det går mer på å velge vekk det jeg ikke liker så godt når jeg kan (spiser aldri sjømat på restaurant f.eks., om det ikke inngår i en 10-retter). Er høflig i selskap 😄

Anonymkode: e7cf2...6cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er bare det at jeg ikke vil at barnet skal legge seg sultent.. jeg har forsøkt med det siste du skriver, men funker ikke.. jeg er bare urolig.. barnet sier «namnam» men vil ikke ha noe.. så jeg skjønner ikke hvorfor..

Men hvorfor tror du at barnet er sultent når det ikke vil ha mat? Kan det være barnet sier namnam fordi det rett og slett liker lyden?

• Liker 2
Skrevet

Hvordan spiser hen i barnehagen? Føler ofte at toåringen min er veldig småspist, spesielt til middag. Men vet hun spiser godt i barnehagen, og noen dager spiser hun store måltider. Kjenner flere som har hatt en "beige" periode på den tiden der det bare er mat uten farge som gjelder; pannekaker, grøt, fiskegrateng/fiskepudding. Så lenge barnet vokser innenfor egen kurve (og får i seg mat i barnehagen), handler det om å prøve å puste med magen. Men det med at ting blir feil; fy søren så slitsom det er! 

Anonymkode: 6b09d...3c0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2022 den 22.33):

Faste måltider og ALDRI noe småspising mellom måltidene. Spiser han ikke ved et måltid, tar han det igjen ved neste. 

Og øv på språk, namnam er elendig ordforråd for en 2 åring. Han burde klare å gjøre seg tydelig forstått.

Anonymkode: e8b2d...e20

Vet du hva, mr. bezzerwizzer, mitt barn er ett av de barna som har best ordforråd igorhokd til andre jevnaldrende i barnehagetrinnet. 😂«namnam» har barnet brukt siden h»n starter å snakke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet du hva, mr. bezzerwizzer, mitt barn er ett av de barna som har best ordforråd igorhokd til andre jevnaldrende i barnehagetrinnet. 😂«namnam» har barnet brukt siden h»n starter å snakke. 

I forhold til* skulle det stå

Skrevet

Ser du har fått mange gode råd her til nå :)

Barnet ditt er ikke unormalt for å si det sånn. Hvis barnet har fin vekstkurve kan du senke skuldrene :) Jeg ser ikke at du skriver noe om middag, men husk at spesielt middag skal være en hyggelig familiestund der man samles rundt bordet, så er det bare å servere det resten av familien spiser til barnet, og så er det viktig at en så ikke lager noen big deal ut av det eller maser og sier ting som "nå må du spise!" "Skal du ikke ta en bit av det nå?" Osv osv. 

Høyst sannsynlig kommer det jo til å ordne seg etterhvert 

Anonymkode: 3f2b6...2be

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kult. 

Anonymkode: 5fb9d...b13

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser du har fått mange gode råd her til nå :)

Barnet ditt er ikke unormalt for å si det sånn. Hvis barnet har fin vekstkurve kan du senke skuldrene :) Jeg ser ikke at du skriver noe om middag, men husk at spesielt middag skal være en hyggelig familiestund der man samles rundt bordet, så er det bare å servere det resten av familien spiser til barnet, og så er det viktig at en så ikke lager noen big deal ut av det eller maser og sier ting som "nå må du spise!" "Skal du ikke ta en bit av det nå?" Osv osv. 

Høyst sannsynlig kommer det jo til å ordne seg etterhvert 

Anonymkode: 3f2b6...2be

Enig i dette. Jeg har sett enorme forandringer på akkurat dette fra flere i omkretsen som begynte å lese seg opp på conscious parenting, og der er det visst mye forskning som viser at ungene bare behøver å føle på kontroll over egne valg. Forsøk å kun gi spørsmål om mat som gjelder to eller tre valg, "vil du denne brødskiva eller denne yoghurten?" Og så setter du den fra den uten å mase om å spise. Ikke oppfordre til å ta en bit, la barnet spise på egenhånd. Etter en stund fjerner du barnet fra maten hvis ikke noe mer blir spist, og så forsøker du igjen neste måltid. Det vil være bedre for både deg og barnet enn p forsøke å tvinge i mat før leggetid. Håper dette kan hjelpe!

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...