Gå til innhold

Er det uetisk å kjøpe rasekatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det uetisk å kjøpe rasekatt når det er så mange katter som trenger et hjem? Har så lyst på en maine coon, men vennene mine synes jeg er gal som ønsker å kjøpe en så dyr katt når man kan adoptere en hjemløs katt. Hva tenker dere? Er det noen her som har rasekatt, og føler du at folk dømmer deg for det? 

Anonymkode: 9c427...911

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt huskatter og nå rasekatter. Har også jobbet som omplasseringshjem for katter i 8 år. Så veit alt det negative ved bostedsløse katter desverre 🙄

Her ble valget av rasekatter tatt fordi min samboer reagerer på huskatter, men ikke den rasen vi har nå. Så valgte ble tatt ut i fra hans allergi. 

Er både uenig og enig med dine venner. Men du bestemmer dette helt selv 😊

Anonymkode: 9eab2...8e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har adoptert en omplassert rasekatt. Så ja takk, begge deler 😂

Anonymkode: 21bff...1f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at så lenge valget faller på en rase som ikke har mye sykdom og plager pga. uvettig avl er det ikke uetisk å velge rasekatt. 

Men det er likevel mer etisk riktig å adoptere. :) 

Anonymkode: 28075...b8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du bestemmer selv hvilket dyr du ønsker å skaffe deg. 

Anonymkode: de301...bce

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er jo også en mulighet, om du har flaks. 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samme her. Hun skulle egentlig bli brukt for avl, men ble veiet og funnet for lett. 
Har en nydelig Bengal som får gå inn og ut som hun selv ønsker ☺️

Anonymkode: 2f09a...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å adoptere rasekatter, på Finn er de flere..

Anonymkode: b4bae...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er det uetisk å kjøpe rasekatt når det er så mange katter som trenger et hjem? Har så lyst på en maine coon, men vennene mine synes jeg er gal som ønsker å kjøpe en så dyr katt når man kan adoptere en hjemløs katt. Hva tenker dere? Er det noen her som har rasekatt, og føler du at folk dømmer deg for det? 

Anonymkode: 9c427...911

Nei det er ikke uetisk! Katten vil bli solgt uansett, da kan det like gjerne bli deg. Hvis du vil ha rasekatt så kjøper du det. 

Har to cornish rex, og én streetmix kjøpt fra Finn for 50kr,har aldri følt på at noen dømmer oss nei. Har kun positive erfaringer. 

Anonymkode: a203c...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del rasekatter har jo avlet frem egenskaper som det er mer tvilsomt at man finner hos huskatter, så hvis du er på jakt etter en spesiell personlighet, så gå for rasekatt. For eksempel har vi kjøpt en rase som er kjent for å være glade i vann, da vi er mye på båt.

Vil du ha rasekatt fordi den har et bestemt utseende, så er det uetisk.

Anonymkode: 3185c...676

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mer etisk å kjøpe huskatter til 3000 kroner stk, hvor kattemoren går usterilisert rundt og får kull etter kull etter kull mens eier håver inn. Det er ikke lenge siden det var en slik katteeier på dette underforumet, som lot katta si få kull etter kull "fordi hun var for syk til å bli kastrert"...... Rasekatter har vel (forhåpentligvis) et strengt reglement i fht hvor mange kull de kan få. 

Anonymkode: 7992d...03b

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En del rasekatter har jo avlet frem egenskaper som det er mer tvilsomt at man finner hos huskatter, så hvis du er på jakt etter en spesiell personlighet, så gå for rasekatt. For eksempel har vi kjøpt en rase som er kjent for å være glade i vann, da vi er mye på båt.

Vil du ha rasekatt fordi den har et bestemt utseende, så er det uetisk.

Anonymkode: 3185c...676

Mange velger katt ut ifra utseende.  Det er jo ikke noe bruksdyr.  Har lyst på Maine C selv engang og kommer til å søke etter en som har det utseende jeg liker. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Djungelvrål skrev (Akkurat nå):

Mange velger katt ut ifra utseende.  Det er jo ikke noe bruksdyr.  Har lyst på Maine C selv engang og kommer til å søke etter en som har det utseende jeg liker. 

Vi har kjøpt 2 stk hellig birma. Først og fremst pga at de har sosiale og rolige personligheter og fordi vi ville ha innekatter som trivdes med å være det, men definitivt også pga utseendet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er ikke mer etisk å kjøpe huskatter til 3000 kroner stk, hvor kattemoren går usterilisert rundt og får kull etter kull etter kull mens eier håver inn. Det er ikke lenge siden det var en slik katteeier på dette underforumet, som lot katta si få kull etter kull "fordi hun var for syk til å bli kastrert"...... Rasekatter har vel (forhåpentligvis) et strengt reglement i fht hvor mange kull de kan få. 

😭 :rasende:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

😭 :rasende:

Denne...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg adopterer selv. klarer ikke annet når det er så mange katter som trenger et hjem. Jeg liker heller ikke "raser". Raser er noe som for alvor dukket opp da det ble rase-konkurranser, noe jeg mener er helt forkastelig. Før det så var hester og hunder mest regionale, og avlet til å være forskjellige typer etter hva man skulle ha dem til. De måtte ikke være "renrasede" eller ha bestemte fysiske "trekk som er typiske for rasen". Alt det der er tull og jåleri, mens det å konsekvent avle på hunder som har gode gjeteregenskaper når man trenger en gjeterhund, eller store, kraftige hester når man trenger en arbeidshest, ikke er tull. Når det gjelder katter kan det absolutt være en fordel å ha en type katt som lettere slår seg til ro inne, om man skal ha en innekatt f.ex., men det med å avle for utseende er en så farlig sti å gå inn på, med alle slags dyr. 

Anonymkode: 29dec...4b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer etisk enn å kjøpe huskatt på finn, men mindre etisk enn å adoptere eller få seg omplasseringskatt, føler jeg. Det er i hvert fall mer regler og velferd i bildet enn huskattavl. 

Jeg ser at det kan være litt fordeler med å kjøpe rasekatt i mange tilfeller, men jeg kommer aldri til å gjøre noe annet en å adoptere, pga min egen samvittighet. Det ideelle hadde jo vært om det ikke fantes hjemløse katter og at man kun fikk seg katt gjennom organisert avl men sånn er det jo ikke. Jeg ønsker ikke å bidra til at det blir produsert flere katter, for det er jo slik at jo flere som kjøper rasekatt, jo mer vil oppdrettere avle, men hvis de merker at det går litt tregt å få solgt kattene så vil de gjerne bremse litt. Tilbud og etterspørsel. 
Det er andre ting som gjør at jeg ikke vil støtte det og, det er jo at katter som ikke blir kastrert har mye høyere fare for kreft, ppiller som mange av de gjerne går på, øker faren for kreft, i tillegg er det en stor psykisk og fysisk påkjenning for hunner(og hanner ang kjønnsdrift) å ha løpetid, være drektig og å føde og jeg synes ikke helt om mennesker som med vilje lar kattene sine gå gjennom det gang etter gang når vi uansett har overflod av katter, det er heller ikke slik at rasekatter hadde forsvunnet hvis vi i Norge hadde sluttet med det. Adopterer jeg redder jeg 2 katter i samme sleng, får jeg rasekatt så redder jeg ingen, for rasekatter er ikke vanskelig å få gitt vekk uansett. Mange rasekatter har enkelte helseproblemer som er mer typisk for de, og mange er dårlig avl(tenker på enkelte raser), så er huskatter generelt friskere fordi de har større variasjon i genene. 

Her er litt sånn pro/cons:

Adoptere fra dyrebeskyttelsen(eller andre dyreorganisasjoner): 

- koster ca 2000 kr.
- katten kommer ferdig kastrert, vaksinert, chippet, fått helsesjekk, ormekur og diverse tester(adoptere er billigere enn å få en gratis katt).
-dyrebeskyttelsen kan hjelpe deg med å finne en katt som passer best til akkurat deg da de blir kjent med katten på huset eller via fosterhjemmet. 
- noen ganger kan det være at de bare har voksne katter inne men dette er jo greit for da vet man akkurat hvordan personligheten deres er, men fullt mulig å få tak i kattunger der også. 
- hjemløse katter er ofte svært takknemlige dyr. 
- mye redde og skye katter men man kan be om å få en tryggere katt, jeg synes derimot det er litt av sjarmen med å adoptere, at man må trygge, hjelpe og bli kjent med katten. 
- man redder to katter i en smekk, du redder den du adopterer og det åpner en ledig plass hos dyrebeskyttelsen slik at de kan ta inn flere katter. 
-du støtter de som prøver sitt beste for hjemløse dyr.
-du vet ikke noe om historien til foreldrene til kattene og vet derfor mindre om sykdommer, gener o.l, men generelt sies det at huskatter har friskere gener enn rasekatter. 
-du må skrive kontrakt med dyrebeskyttelsen, det varierer litt hva som står i kontrakten. 
-dyrebeskyttelsen har strengere krav enn huskatter. 
- kan få råd og tips hos dyrebeskyttelsen. 
- du har mulighet for å være fosterhjem først for å teste ut om du trives med katten og om katten trives hos deg. 

Huskatter på finn feks: 

- pris: alt ifra gratis til flere tusen. 
- du støtter huskatt avl som fører til flere hjemløse katter, lidelser hos hjemløse og at eier kan utnytte hunnkatten sin som kan være dårlig for helsen. 
- vet lite om kattene har hatt det bra eller dårlig.
- varierende hvor mye man vet om foreldre, gener og sykdommer. 
- dyrere enn å adoptere.
- som regel kommer de ukastrert, uvaksinert, ikke helsesjekk eller idchippet (noen gjør dette før levering med det koster gjerne mer.)
- du får en kattunge du kan forme. 
- generelt lite oppfølging. 
- friere.

Rasekatt(varierer jo veldig på hvilke oppdretter man velger da de gjør ting litt forskjellig): 

- dyrt, koster som regel mange mange tusen.
- får stamtavle, hvis man vil gå på utstilling osv. 
-helsesjekket, id merket, vaksinert og kastrert(?)
- best oppfølging både før og etter. 
- får råd og tips.
-flere krav til hvem som får kjøpe.
- bedre oversikt over gener, sykdommer o.l. (Selv om de gjerne ofte har rasetypiske sykdommer og har dårligere genpool enn huskatter)
- rasekatter er som regel avlet slik at man vet bedre hvilken personlighet de får, slik at hvis man vil ha en kosete katt med lite energi så skaffer man den og den rasen og hvis man vil ha en spretten uavhengig katt skaffer man den og den rasen, men det er aldri en garanti og det er noe man kan be om hos dyrebeskyttelsen og.

- allergi vennlige raser. 
- mer unikt utseende. 
- oppdrettere kan hjelpe deg med å finne den katten i kullet som passer best til deg. 
- ofte har oppdrettere øvd på ting som kloklipp, børsting, sosialisering osv slik at man får en katt som er godt tilpasset.

Ofte ser jeg «innekatt» og «familiekatt» eller «rolig» som argumenter for å kjøpe rasekatt, men alle katter kan være innekatt med riktig eier og tilrettelegging. «Rolig» og «kosete» er egenskaper enkelte har avlet på for at det skal være større sannsynlighet for at de skal bli det, men det er alltid forskjeller innad i kull og det er aldri en garanti, det er en risiko hvis man kjøper en kattunge uansett fordi de kan bli helt annerledes når de er voksen. Adopterer man en katt som er voksen fra før av så vet man mer hva man får. Men kattunger er jo også greie å forme litt og man kan venne de til mye, men det får man jo både med huskattavl, raser og adopsjon. 

Jeg har flere i omkretsen som har rasekatter og selv passet mange rasekatter og det endrer ikke hva jeg tenker om de som personer, eller forholdet vårt, men jeg dømmer nok litt ja, og jeg blir litt «skuffet» om jeg kan si det slik, men jeg ser jo fristelsen, jeg har selv tenkt mange ganger at det hadde vært koselig å få en rasekatt og den prosessen det er. 

Anonymkode: e3723...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvert i mot. De som kjøper rasekatt er med på å gi katter en høyere status, og det er fint at folk må betale mye for dyrene sine.

Men det er viktig å passe på at man kjøper fra en god oppdretter som ikke driver rovdrift på dyrene sine, på samme måte som når man kjøper hund.

Anonymkode: 47d80...946

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...