AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #1 Skrevet 5. september 2022 Har ofte kjent meg utrygg når jeg har besøkt hovedstaden. Nå har jeg bodd her et par måneder. Er fortsatt veldig på vakt, og analyserer omtrent alle menn som skal gå forbi meg, eller som går bak meg. Det har vært så mye knivstikkinger, og hendelser med både øks, machete og pistoler. Her jeg bor har det også vært en del innbrudd, noe som er min største skrekk. Kan jo med det samme spørre dere som er oppvokst i Oslo, kan du kjenne på samme utrygghet? Eller er slike hendelser blitt så dagligdags at du ikke bryr deg så mye om det? Eller kanskje du tenker at «det skjer ikke meg»? Jeg ser for meg at jeg ikke blir boende her i så veldig mange år, føler jeg bare går rundt og er redd. Eller kanskje det bare er jeg som er litt pinglete? Anonymkode: 57028...583 1 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #2 Skrevet 5. september 2022 Bodd her i syv år nå, og føler meg egentlig aldri helt trygg nei. Blitt bedre etter at vi flyttet fra Grønland, men likevel... Mye sirener, mye bråk. Anonymkode: a2119...8c7 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #3 Skrevet 5. september 2022 Alltid følt meg trygg, bodd der i drøyt tjue år. Anonymkode: d7a38...1e8 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #4 Skrevet 5. september 2022 Jeg er generelt redd for menn, og det er jeg uansett om jeg er i Oslo, Bodø eller Førde. Tar forholdsregler uansett hvor jeg er, og unngår å gå i mørke folketomme gater Anonymkode: 99759...e02 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #5 Skrevet 5. september 2022 Jeg har vokst opp og bor fortsatt i den mest utsatte og kriminelle bydelen. Har aldri følt meg redd for noen her, de går ikke etter vanlige folk men andre innad kriminelle miljøer. Jeg har følt meg redd for menn på gata ANDRE steder i Oslo, steder hvor det er mange fulle og kokainrusa menn. På vestkanten og akerbrygge der de bortskjemte mennene henger fordi de tror de har krav på å få deg bare de vil og strekker ut en hånd og tar deg i skrittet mens du går forbi. Har også følt meg redd på vei hjem fra byen men kun utenfor utestedet hvor det er størst risiko for at noen velger å følge etter meg, og aldri i nabolaget mitt. Er man en vanlig person som ikke har konflikter med kriminelle, og oppfører deg greit og ikke oppsøker kriminelle mens det ser ut som du har klær til verdi av 100.000 kr på deg så har du ingenting å være redd for Anonymkode: 127e5...0bd 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #6 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bodd her i syv år nå, og føler meg egentlig aldri helt trygg nei. Blitt bedre etter at vi flyttet fra Grønland, men likevel... Mye sirener, mye bråk. Anonymkode: a2119...8c7 Grunnen til at man hører mye sirener på Grønland er fordi hovedveien til og fra legevakta og brannstasjonen OG politistasjonen går der. Det har ikke noe med at alle disse sirenene har noe med ting som skjer på Grønland å gjøre Anonymkode: 127e5...0bd 10 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #7 Skrevet 5. september 2022 Bodd 11 år i Oslo sentrum og aldri følt meg utrygg eller opplevd noe skummelt. Det er relativt lite tilfeldig vold og kriminalitet i byen. Man må som regel oppsøke det eller være i miljøet. Å gå alene gjennom mørke smug ville jeg aldri gjort i noen som helst storby. Anonymkode: 967cb...c4e 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #8 Skrevet 5. september 2022 Aldri følt meg utrygg eller opplevd noe vondt i Oslo. Bodd her hele livet (43år). Men jeg går ikke full gatelangs natterstid. Mannen (som ikke er herfra) er redd for meg og krever at jeg tar taxi hjem om ute etter mørkets frembrudd. Noe jeg synes er unødvendig, men gjør det for hans skyld. Anonymkode: 35f19...2eb 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #9 Skrevet 5. september 2022 Ja, føler meg like trygg her som hvor som helst annen plass. Anonymkode: 833dd...fb5 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #10 Skrevet 5. september 2022 Født og oppvokst i Oslo. Bodd der i et relativt langt liv etterhvert. Kan ikke si jeg noen gang har følt meg utrygg. Aldri hatt noen kjipe erfaringer. Anonymkode: 3477a...51f 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #11 Skrevet 5. september 2022 Føler meg nesten aldri redd, og jeg jobber i den mest belastede bydelen. Anonymkode: bc5c8...47c 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #12 Skrevet 5. september 2022 Føler du deg utrygg i Finnmark? Anonymkode: 644b7...00e 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #13 Skrevet 5. september 2022 Har bodd her siden 2004, i litt forskjellige bydeler som Majorstuen, Torshov og Sagene. Føler meg som regel trygg men ikke på kvelden/natta, da unngår jeg å gå alene helst. Og i noen situasjoner føler jeg meg utrygg, feks om det er mye folkemengder eller noen rare folk der. Men det går mer på meg enn på Oslo for jeg har den samme redslen i andre byer og har også litt angstproblemer. Anonymkode: 46755...c07 1
Grüner Skrevet 5. september 2022 #14 Skrevet 5. september 2022 Føler meg stort sett trygg i Oslo for jeg har erfart at det er veldig sjelden at uskyldige blir angrepet på gata. Som regel så er det gjenger som krangler med hverandre eller noen som krangler pga dop eller penger som blir angrepet. Blind vold, ran på åpen gate og overfallsvoldtekter er ganske sjelden, men det er uansett lurt å ta sine forhåndsregler hvis en er ute etter mørkets frembrudd og ikke gå hjem alene fra byen gjennom ei mørk bakgate. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #15 Skrevet 5. september 2022 Uansett hvor man bor så kan man jo ikke stole på mennekser 100%. men det hindrer meg ikke annet enn at jeg ikke går gjennom mørke parker men heller går hovedveier og er litt på vakt. Anonymkode: a7350...d7c
frukrines Skrevet 5. september 2022 #16 Skrevet 5. september 2022 (endret) Jeg er kvinne på 30 som har bodd her i 7 år nå, og jeg føler meg ganske trygg her. Er innflytter fra bygda, og har reist mye hjem alene etter kveldene på byen, og opplevd lite som er ubehagelig. Jeg hadde ikke gått gjennom en bakgate, men det hadde jeg ikke gjort i en småby heller. Endret 5. september 2022 av frukrines Rettelse 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #17 Skrevet 5. september 2022 Oslo er kriminalitetens store episenter. Har selv vært vitne til to voldshendelser på nært hold, på åpen gate midt på dagen. Så ja. Veldig utrygg i Oslo. Anonymkode: 12d01...0ef 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #18 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Oslo er kriminalitetens store episenter. Har selv vært vitne til to voldshendelser på nært hold, på åpen gate midt på dagen. Så ja. Veldig utrygg i Oslo. Anonymkode: 12d01...0ef I følge statistikken er det Finnmark som har mest voldskriminalitet.. Anonymkode: 644b7...00e
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #19 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Føler du deg utrygg i Finnmark? Anonymkode: 644b7...00e AnonymBruker skrev (56 minutter siden): I følge statistikken er det Finnmark som har mest voldskriminalitet.. Anonymkode: 644b7...00e Litt spesielt å dra frem gammel statistikk fra 2017 uten å oppgi kilden. Statistikken til SSB fra 2021 sier noe annet, der ligger Oslo på topp med 10,7 per 1000 innbygger og Agder på andreplass med 7,7. https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/kriminalitet-og-rettsvesen/statistikk/anmeldte-lovbrudd-og-ofre Anonymkode: 93798...424 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #20 Skrevet 5. september 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Grunnen til at man hører mye sirener på Grønland er fordi hovedveien til og fra legevakta og brannstasjonen OG politistasjonen går der. Det har ikke noe med at alle disse sirenene har noe med ting som skjer på Grønland å gjøre Anonymkode: 127e5...0bd Hehe, det er mye sirener hvor vi bor nå... Fullt klar over at Grønland er et knutepunkt... For oss var Grønland grusomt fordi det stadig var machete slagsmål i smuget bak leiligheten, det var tvilsomme folk overalt og selv om at det er betryggende med politi, så er det ikke så betryggende når de patrolerer området konstant. Følte meg aldri trygg der, og ble forfulgt til porten mer enn en gang. Anonymkode: a2119...8c7 1 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå