AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #21 Del Skrevet 5. september 2022 Jeg skjønner ja, men så har jeg en sær dialekt selv og vokste opp i en tid med massevis av norsk visesang på radio, der forskjellige dialekter var en ting. Har også det samme inntrykket som flere andre her, at folk i de mest sentrale østlandsområdene virker å ikke forstå norske dialekter så godt; noe som er merkelig siden det kommer folk dit fra hele landet og resten av verden. Jeg har bodd på mange forskjellige steder rundt om i Norge, og bare møtt på dette fenomenet i Oslo og omegn. Men hvis jeg møter noen fra landlige distrikter på Østlandet, da er det ikke noe problem for dem å forstå meg. Anonymkode: b39bf...b6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 5. september 2022 #22 Del Skrevet 5. september 2022 Jeg forstår når det synges på dialekt ja. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 5. september 2022 #23 Del Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har motsatt inntrykk, for østlendinger (i alle fall Oslo) er kanskje omgitt med mest dialekter, med tanke på innflyttere fra andre steder i landet til studier, jobb osv. Vant til mange dialekter fra studietida! Og vant til svensk og dansk også. For å svare på spørsmålet: ja, forstår dialekt, men ikke alltid slang-ord. Anonymkode: 18fae...04a For folk fra andre steder enn Oslo har ikke studert eller møtt innflyttere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #24 Del Skrevet 5. september 2022 Hvor mange av dere forstår 100% av denne sangen uten å se på teksten? https://youtu.be/7N4T64q0Pc0 Anonymkode: e154b...224 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #25 Del Skrevet 5. september 2022 Tenker du seriøst at noen snakker dialekt mens andre snakker "norsk"? Det sier så vanvittig mye om hvordan folk fra det sentrale østland ser på alle oss utenfor ring 3 🤦♀️ Vi har har to skriftspråk på norsk, og alle snakker en eller annen dialekt. Bare innad i Oslo er det flere dialekter. Så jævlig overlegent ass! Anonymkode: 0d74e...9c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #26 Del Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tenker du seriøst at noen snakker dialekt mens andre snakker "norsk"? Det sier så vanvittig mye om hvordan folk fra det sentrale østland ser på alle oss utenfor ring 3 🤦♀️ Vi har har to skriftspråk på norsk, og alle snakker en eller annen dialekt. Bare innad i Oslo er det flere dialekter. Så jævlig overlegent ass! Anonymkode: 0d74e...9c1 Folk fra det sentrale Østlandet? Det er da opptil flere deltakere (formodentlig fra andre steder i landet) her i tråden som påstår at folk fra Østlandet ikke forstår dialekter, som om det ikke finnes dialekter på Østlandet. Anonymkode: 1446c...f7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #27 Del Skrevet 5. september 2022 Språkøret er forskjellig fra person til person. Har selv ingen problem med å forstå Norges dialekter eller svensker. og dansker som ikke snakker altfor fort. Syngingen til Kim Larsen forstår jeg, for han er langsom. Anonymkode: 4edf7...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 5. september 2022 #28 Del Skrevet 5. september 2022 Har virkelig ingen problemer med å forstå dialekt, verken snakkende eller syngende - og jeg snakker østlandsk... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #29 Del Skrevet 5. september 2022 Er vel bare Oslo-folk som ikke skjønner noe som ikke høres ut som bokmål. Anonymkode: 718c3...ab4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #30 Del Skrevet 5. september 2022 Tror det.. Men jeg må liksom vite på forhånd at "dette er norsk sang, han synger med Bergensk dialekt". Da er det lettere å forstå når man vet hva man skal lytte etter. Ellers hadde jeg ikke skjønt det.. Anonymkode: cf707...ca8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beerbellygirl Skrevet 5. september 2022 #31 Del Skrevet 5. september 2022 Ja,så klart. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #32 Del Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvor mange av dere forstår 100% av denne sangen uten å se på teksten? https://youtu.be/7N4T64q0Pc0 Anonymkode: e154b...224 😂 Norsk er herlig. Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke forstår alle ord i alle dialekter. Om jeg forstår meningen med sangen kommer da altså helt an på hvor mange dialektord som er i teksten. Anonymkode: 70163...d61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #33 Del Skrevet 8. september 2022 Har kun problemer med å få med meg alt Kvelertak synger, ellers kommer jeg ikke på noen. Anonymkode: 41c40...201 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 8. september 2022 #34 Del Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (På 5.9.2022 den 21.55): Tenker du seriøst at noen snakker dialekt mens andre snakker "norsk"? Det sier så vanvittig mye om hvordan folk fra det sentrale østland ser på alle oss utenfor ring 3 🤦♀️ Vi har har to skriftspråk på norsk, og alle snakker en eller annen dialekt. Bare innad i Oslo er det flere dialekter. Så jævlig overlegent ass! Anonymkode: 0d74e...9c1 AnonymBruker skrev (På 5.9.2022 den 22.05): Folk fra det sentrale Østlandet? Det er da opptil flere deltakere (formodentlig fra andre steder i landet) her i tråden som påstår at folk fra Østlandet ikke forstår dialekter, som om det ikke finnes dialekter på Østlandet. Anonymkode: 1446c...f7a Sentrale Østlandet? Rent geografisk blir vel det Innlandet? Og der snakker folk flere forskjellige dialekter ja… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #35 Del Skrevet 8. september 2022 Har ikke problemer med det nei, og jeg er Sunnmøring😄 tror de fra Østlandet og Oslo gryta har størst problemer med å forstå dialektene rundt om i landet. Anonymkode: 8b35c...ea2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #36 Del Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (På 5.9.2022 den 23.53): Er vel bare Oslo-folk som ikke skjønner noe som ikke høres ut som bokmål. Anonymkode: 718c3...ab4 Det er vel heller den generelle motviljen mot Oslo-folk, som gjør at folk fra distrikts-Norge liker å henge ut oss fra hovedstaden. Jeg elsker at vi har et langstrakt land med både by og bygd. Er glad i både dialekter og "bygdefolk". Bare så trist at piggene deres alltid er ute når det blir snakk om Oslo-folk. Anonymkode: 4b7a3...568 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 11. november 2022 #37 Del Skrevet 11. november 2022 Ja. Forstår alt utenom nynorsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heydayotheinterweb Skrevet 11. november 2022 #38 Del Skrevet 11. november 2022 Alle dialekter er dialekter i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #39 Del Skrevet 11. november 2022 Ingen synger på bokmål. Bokmål er et skriftspråk. Samtlige i Norge snakker dialekt. Jeg antar du mener "synger på en annen dialekt enn standard østlandsdialekt". Jeg skjønner helt fint de fleste dialekter, men sliter med Gåte. Anonymkode: 92feb...d8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #40 Del Skrevet 11. november 2022 Jeg må nok innrømme at jeg slet med å forstå hvilket språk Kaizers sang på da jeg hørte dem første gang. Men når jeg først er "inne i det" og vet hvilket språk og hvilken dialekt jeg hører etter, så går det helt fint. Kaizers føler jeg at jeg forstår ALT av... Men det kan jo være hjernen min tolker ord der jeg ikke hører ordentlig. Anonymkode: bcf97...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå