Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter som han nå fått jobb på Rema1000. Jeg tror ikke hun takler det, får besten sammenbrudd kvelden før, kan komme og ringe kl 2 på natta fordi hun stesser. Hva man kan gjøre?

Anonymkode: 015f8...246

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun kan få en jobb som er mindre offentlig. Feks helsevesenet trenger folk. 

Anonymkode: 6ddad...ecd

Skrevet

Hva sliter hun med i jobben? :) hva stresser hun med?

Anonymkode: 4876f...9e4

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva sliter hun med i jobben? :) hva stresser hun med?

Hun stresser ikke PÅ jobb, men i forkant. Får panikkanfall

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har ei datter som han nå fått jobb på Rema1000. Jeg tror ikke hun takler det, får besten sammenbrudd kvelden før, kan komme og ringe kl 2 på natta fordi hun stesser. Hva man kan gjøre?

Snakk med henne og finn ut hva som er feil. Det kan tenkes at hun bør skifte jobb, at det er noe feil med sjef eller kollegaer eller kanskje det er et mindre problem som f eks at hun er ny på jobben , ting er for viktige og så  har hun ikke funnet roen enda.

• Nyttig 1
Skrevet

Litt sånn som elever med skolevegring, der er der også gjerne stress og angstanfall bare med tanken på skole. Kanskje hun burde fått hjelp fra helse? Lære seg å øke toleransevinduet sitt, samt teknikker til å roe ned stress og angst. 

Anonymkode: f3720...23c

• Liker 3
Skrevet

Hun trenger hjelp. Dette er en enkel jobb som de fleste klarer . 

Anonymkode: f1ac6...cea

• Liker 5
Skrevet

Blir hun mobbet eller trakassert på jobb? Hvis ikke, hun må ta seg sammen.

Anonymkode: 204c0...cb6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke bare å ta seg sammen når man har angst. Men jenta trenger hjelp. Har hun hatt angst tidligere, og hvis ja, har hun vært i behandling? 

Anonymkode: e5399...239

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Lytt til henne, se om du klarer å få henne til å sette ord på hva hun føler og om denne følelsen er sann i forhold til hvordan en arbeidsøkt faktisk ble. Hun må oppleve å bli lyttet til og forstått, men samtidig ikke unødig fratas muligheten til å mestre. Hvis hun får det til så er det jo kjempefint og gode samtaler med trygge voksne er alltid lurt. Det kan være skadelig å presses for langt, ikke gjør det men hjelp å bidra med alt du har, så får du heller mangle litt søvn.  Dersom hun ikke får til dette så har hun likevel hele livet foran seg og vil få nye muligheter, men det kan hende det involverer noe tilrettelegging og voksenstøtte 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun trenger hjelp. Dette er en enkel jobb som de fleste klarer . 

Anonymkode: f1ac6...cea

Det er neppe at jobben er så avansert, men at det er mye mennesker som kommer og går, ser hva man gjør, kanskje føler hun at hun blir vurdert, redd for at kjente skal se henne. 

Kjenner ei som jobbet flere år i større og roligere frittliggende butikk men ikke fikset butikk på senteret. Det er en spesiell greie. Jeg hadde ikke fikset jobb i matbutikk på grunn av lignende problemstillinger. Har jobbet 4 år i en annen slags travel butikk. Litt vanskelig å forklare nøyaktig hvorfor det blir sånn. 

Anonymkode: 6565f...ab2

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er neppe at jobben er så avansert, men at det er mye mennesker som kommer og går, ser hva man gjør, kanskje føler hun at hun blir vurdert, redd for at kjente skal se henne. 

Kjenner ei som jobbet flere år i større og roligere frittliggende butikk men ikke fikset butikk på senteret. Det er en spesiell greie. Jeg hadde ikke fikset jobb i matbutikk på grunn av lignende problemstillinger. Har jobbet 4 år i en annen slags travel butikk. Litt vanskelig å forklare nøyaktig hvorfor det blir sånn. 

Anonymkode: 6565f...ab2

Det grelle lyset og den jæklige støyen som det ofte er på slike steder.

Anonymkode: dca2d...cc4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun stresser ikke PÅ jobb, men i forkant. Får panikkanfall

Hvorfor stresser hun før jobb? Hva er grunnen? Har du snakket med henne? Det er litt vanskelig og gi råd uten og ane hva som er problemet. Det må kanskje også være en årsak til at det er så ille FØR jobb, men ikke PÅ jobb. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor stresser hun før jobb? Hva er grunnen? Har du snakket med henne? Det er litt vanskelig og gi råd uten og ane hva som er problemet. Det må kanskje også være en årsak til at det er så ille FØR jobb, men ikke PÅ jobb. 

Virker som angst, og da er det ikke unaturlig å få panikkanfall før man skal noe, spesielt hvis man føler at man ikke strekker til, mestrer oppgavene, føler seg ukomfortabel osv. 

• Liker 3
Skrevet

Ta det opp med en fastlegen, der kan hun få henvisning å info til fagfolk som kan hjelpe henne lære å kontrollere anfallene. Finnes puste teknikker osv hun kan bruke får å roe "hjærnen" 

(Får meg har det hjulpet med frisk luft å puste teknikker samt jeg har laget meg en "knapp" som på en måte kobler ut støy og uro) 

Om dette ikke hjelper pleide jeg ha "krise medisiner" men disse sluttet jeg helt med da jeg ble gravid :) disse medisinene var stor hjelp å bare å ha nattbord skuffen uten å bruke de forde de gir en trygghet bare av å være der å dermed minsker behovet :) 

Mulig en utredning på DPS kan være en løsning i tilfelle angsten er t symptom på noe underliggende som det ofte kan være.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Herregud for et fjernt svar, blir helt matt.

Anonymkode: b2973...579

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Herregud for et fjernt svar, blir helt matt.

Anonymkode: b2973...579

Jeg tenker at i noen situasjoner må man bare skjerpe seg og tåle å stå i ubehaget. Hvis behandling hadde vært løsningen på alle problemer, hadde vi ikke hatt så svimlende mange uføre i Norge. Livet er både kjipt og skummelt av og til, det er envdel av å være voksen.

Anonymkode: fae7a...793

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg tenker at i noen situasjoner må man bare skjerpe seg og tåle å stå i ubehaget. Hvis behandling hadde vært løsningen på alle problemer, hadde vi ikke hatt så svimlende mange uføre i Norge. Livet er både kjipt og skummelt av og til, det er envdel av å være voksen.

Anonymkode: fae7a...793

Så bra ihvertfall ikke du er behandleren 

• Liker 1
Skrevet

Ts; be dattera si snakke med legen om det og muligheten for at dette er angst. Det er gode prognoser for feks e-behandling av angst via HelseBergen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Virker som angst, og da er det ikke unaturlig å få panikkanfall før man skal noe, spesielt hvis man føler at man ikke strekker til, mestrer oppgavene, føler seg ukomfortabel osv. 

Joda, jeg har hatt det selv, men det er ikke en løsning «det funker ikke, punktum». Man må jo snakke med mennesket det gjelder og prøve finne ut av hva som trigger det og følelsene som oppstår. Er det denne jobben i seg selv? Har det skjedd noe til / fra jobb? Har det skjedd noe på jobb? Er løsningen og slutte i denne jobben, og finne en ny? Hva slags jobb kunne det vært? Vil det løse alt sammen? Eller er det slik at det er et større omfang og man trenger profesjonell hjelp? Jeg prøver finne ut av hva TS forventer av denne tråden ved og stille litt spørsmål, både hva hun vet og hvordan hun har tilnærmet seg dette, for det er svært lite info :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...