Gå til innhold

Hvis du måtte velge mellom internett og strøm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva ville du valgt? Glem sånne detaljer som at routeren din kanskje går på strøm og at pc'en og mobilen ville sloknet uten, og lat som du både kunne og måtte velge en av delene. Jeg trenger faktisk ikke tenke meg om lenge for å komme til at jeg heller ville sittet i mørket bare opplyst av dataskjermen, så lenge jeg hadde tilgang på nyheter, underholdning, chat, musikk, film. Litt mørke og kulde blir en bagatell i forhold til tapet av dette. I realiteten ville selvsagt verden som vi kjenner den i dag kollapset uten hvilken som helst av delene. Få ville hatt jobb, ingen ville hatt lønn, vi ville sultet etter kort tid om vi ikke har egen åker, vi ville mistet oversikt over hvem som eide hva og det ville bli anarki og plyndring osv. Men rent bortsett fra det, hva ville du savnet mest sånn rent privat?

Anonymkode: 0316b...073

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville heller hatt strøm enn internett

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Strøm såklart. Et liv i mørket og fryst ihjel på vinteren og ikke hatt kjøleskap og komfyr og tv det vil jeg ikke. Da betyr ikke instagram og vgnett en dritt for å si det sånn 

Anonymkode: d0944...874

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
11 minutter siden, trøndermann38 said:

Ville heller hatt strøm enn internett

Hvilke strømrelaterte gleder er det som lokker? Lys, varme, et varmt måltid?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Strøm såklart. Et liv i mørket og fryst ihjel på vinteren og ikke hatt kjøleskap og komfyr og tv det vil jeg ikke. Da betyr ikke instagram og vgnett en dritt for å si det sånn 

Anonymkode: d0944...874

Det er jo lyst på dagen. Fryse ihjel forstår jeg er kjipt, selv om jeg bor i blokk og det aldri blir ordentlig kaldt. Kjøleskap og komfyr, ja definitivt praktisk. Men TV får man jo gjennom internett (i mitt tenkte scenario hvor man ikke trenger strøm for å å ha pc og nett). 

Skrevet

Teit scenario 🤣🤣 var uten strøm snart 1 døgn på nyåret. Det er ikke noe gøy. Man må klare seg uten lys, tv, kjøleskap, fryser, ovn..... ofrer lett nettet ja!

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilke strømrelaterte gleder er det som lokker? Lys, varme, et varmt måltid?

Ja alt det der, samt spilling, musikk, film og serier. 

Skrevet
4 minutter siden, trøndermann38 said:

Ja alt det der, samt spilling, musikk, film og serier. 

Alt det finner du på det strømløse internettet. 😅

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt det finner du på det strømløse internettet. 😅

Trenger ikke internett til noe av det der, har dvder og cder.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo lyst på dagen. Fryse ihjel forstår jeg er kjipt, selv om jeg bor i blokk og det aldri blir ordentlig kaldt. Kjøleskap og komfyr, ja definitivt praktisk. Men TV får man jo gjennom internett (i mitt tenkte scenario hvor man ikke trenger strøm for å å ha pc og nett). 

Livet uten internett hadde blitt kjedelig helt til jeg fant tilbake til vanen med å lese bøker og aviser. Livet uten strøm hadde blitt fordømt ubehagelig og slitsomt: 

• Iskaldt i huset hver morgen og hver gang jeg hadde vært bortreist, helt til jeg fikk fyrt nok til å få varme i huset.
  • Levende lys er kos når man bruker det frivillig, men ikke så kos når det er eneste lyskilde (bortsett fra den magiske PC-skjermen som ikke trenger strøm :P)
  • Levende lys er brannfarlig. Gasslykter også. Dvs. at man ikke har lys i det hele tatt i andre rom enn det man oppholder seg i, og må ha med seg lysestaker på vandring rundt i huset på kveldstid. 
  • Ikke kjøleskap eller fryser, dvs. avhengig av hyppige handleturer eller utetemperatur for å ta vare på maten jeg kjøpte inn.
  • Lage alt av mat på gassbluss eller vedovn, eller spise det kaldt. 
  • Dusje og vaske hår i kaldt vann, eller koke opp vann til vasking på gassblusset eller vedovnen. 
  • Vaske alle klær for hånd, i kaldt vann eller vann som er kokt opp på vedovn eller gassbluss. 
  • Det samme for oppvask, men her funker det dårlig å velge kaldt vann. 
  • Og apropos iskaldt vann, det er ikke bare bare å være hjemmefra i lengre tid på vinteren. Tenk om vannet fryser? 
  • I bunn og grunn bli satt tilbake til 1800-tallet, uten datidens tilpassede infrastruktur. 

Anonymkode: 1408d...b18

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

• I bunn og grunn bli satt tilbake til 1800-tallet, uten datidens tilpassede infrastruktur. 

Dette er det som skremmer meg, at vi er så totalt hjelpeløse i dag uten ting som ikke var oppfunnet for noen få generasjoner siden. Hvis både nett og strøm forsvant, hvor lang tid ville det ta dagens mennesker å få samfunnet opp på samme nivå som våre forfedre klarte? 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er det som skremmer meg, at vi er så totalt hjelpeløse i dag uten ting som ikke var oppfunnet for noen få generasjoner siden. Hvis både nett og strøm forsvant, hvor lang tid ville det ta dagens mennesker å få samfunnet opp på samme nivå som våre forfedre klarte? 

Tenker du da på hvor lang tid det vil ta oss å re-oppfinne dagens infrastruktur dersom ALL kunnskap om den - alle bøker, all kunnskap og erfaring mennesker sitter med i dag - forsvant? Hvilket år tenker du isåfall at representerer "våre forfedre" - er kunnskap fra 1850 akseptabelt, eller må vi tilbake til 850?

Eller tenker du på hvor lang tid det vil ta å fysisk bygge opp igjen strøm- og fibernettet vi har i Norge i dag (inkludert dammer, vindmøller, datasentere etc) med den kunnskapen vi har i dag?

Skrevet

Jeg ville heller hatt strøm

Fun fact: jeg levde uten internett fra 2005-2014

Skrevet

Hvordan skal jeg få internett uten strøm?

Anonymkode: 53e81...e40

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har jo fordelen at vi vet hvor samfunnet befant seg rett før disse tingene kom, så vi slipper å finne opp hjulet på nytt. Vi har også en del moderne utstyr som funker uten strøm og er bedre enn fortidens varianter. En moderne plastdunk veier en del mindre og er enklere å håndtere enn fortidens vaskebaljer av tre og sink, moderne gassbluss er enklere å håndtere enn vedkomfyrer (men hvor lenge har vi tilgang på gass uten strøm?). Husene våre er mye bedre isolert enn 1800-tallets hus. Det er mye annen teknologi som har blitt forbedret i mellomtiden (uten at jeg kommer på så mange eksempler). 

Og så har vi ting som har både fordeler og ulemper: Moderne vedovner varmer mer pr. kubbe enn gammeldagse, som betyr at vi trenger mindre tid og krefter til vedhogst. Men de er mye vanskeligere å koke på, pga. designet som er laget for å se bra ut og varme opp rommet, og ikke for flerbruk. 

Skrevet

Jeg levde uten internett de første 32 årene av livet mitt, og jeg vil klare meg gitt uten det hvis så skulle være. 

Jeg har levd uten strøm en kort periode også.  Det gikk bra for den lille perioden, men jeg ville mye heller hatt strøm enn internett.

Anonymkode: 2e9cd...e04

• Liker 1
Skrevet

Har levd uten internett mine første 21 leveår (til 1993), så jeg husker internet før www og kommers/reklame, og begynner egentlig å syns at mye var bedre den gangen før alt på død og liv måtte være digitalt og på nett. Ville savnet det nå, men uten strøm går jo alt i dass. Jeg syns samfunnet burde avdigitaliseres en hel del, det har faenmeg gått helt over stokk og stein. 

Anonymkode: c47a2...b49

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har jo fordelen at vi vet hvor samfunnet befant seg rett før disse tingene kom, så vi slipper å finne opp hjulet på nytt. Vi har også en del moderne utstyr som funker uten strøm og er bedre enn fortidens varianter. En moderne plastdunk veier en del mindre og er enklere å håndtere enn fortidens vaskebaljer av tre og sink, moderne gassbluss er enklere å håndtere enn vedkomfyrer (men hvor lenge har vi tilgang på gass uten strøm?). Husene våre er mye bedre isolert enn 1800-tallets hus. Det er mye annen teknologi som har blitt forbedret i mellomtiden (uten at jeg kommer på så mange eksempler). 

Og så har vi ting som har både fordeler og ulemper: Moderne vedovner varmer mer pr. kubbe enn gammeldagse, som betyr at vi trenger mindre tid og krefter til vedhogst. Men de er mye vanskeligere å koke på, pga. designet som er laget for å se bra ut og varme opp rommet, og ikke for flerbruk. 

Jeg glemte å si: I første omgang blir det også et problem å få erstattet alle de elektriske redskapene med manuelle. De gamle manuelle er stort sett på museum, eller ligger rustne og råtne i et uthus eller et loft et sted. Og hvordan skal vi lage de nye strømløse redskapene vi trenger uten strømløse redskaper å lage dem med? Glem drillen, den går på strøm. Skrutrekker er ikke noe problem, men hvor mange har et håndbor liggende?  Alle bjelker må sages med håndsag, samme hvor tykke. 

Bare et bittelite eksempel.

Gjest Ghostface
Skrevet

Strøm. Tar ofte internettfrie dager uansett, så det hadde ikke vært noe problem. Hadde internettfrie dager senest i helga.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...