Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg ønsker å lage litt babymat selv. Middager o.l. Ser st det ofte står at man kan bruke usalta smør feks og havremelk eller lignende. Hva med gryr sin fløte? På innholdsfortegnelsen står det at den inneholder 6 forskjellige E-stoffer. Hva tenker dere om å gi så mange E-stoffer? Jeg tenker jo i utgangspunktet at de ikke skal ha det i set hele tatt. Baby er rett over 6 mnd.

Skrevet

Hvorfor ikke bruke fløte i stedet? Eller kokkos og raps olje hvis laktose er problemet?

Anonymkode: b4607...8e9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor ikke bruke fløte i stedet? Eller kokkos og raps olje hvis laktose er problemet?

Om laktose er problemet så bruker man jo bare de laktosefrie produktene 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: b8f40...77d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Skal jo helst ikke ha meieriprodukter før de er 1 år. 

• Liker 1
Skrevet

Sant det. Jeg brukte morsmelk i barnematen på det tidspunktet jeg. Tror det gjør den lettere å fordøye for baby også 🤷🏼‍♂️

• Nyttig 2
Skrevet

De skal ikke ha havre, ris eller soya melk før ett år heller.

Du kan bruke melkeprodukter i maten til barnet, men det skal ikke gies alene før ca ett år.

Husker ikke hvorfor, men det var set jeg ble fortalt.

Anonymkode: a1bbd...a39

• Liker 4
Skrevet

Forøvrig, hvis du gir barnet grøt, så ser du at det er melk i ingrediensene der. Det er helt vanlig å gi barnet mat med melkeprodukter.

Og man skal ikke erstatte melkeprodukter med plantebasert mer eller mindre man må, da det ikke er like god næring.

• Liker 2
Skrevet

Det beste er å blande ut med enten MME eller morsmelk. 

Anonymkode: 51667...958

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, Coiljente said:

Hei.

Jeg ønsker å lage litt babymat selv. Middager o.l. Ser st det ofte står at man kan bruke usalta smør feks og havremelk eller lignende. Hva med gryr sin fløte? På innholdsfortegnelsen står det at den inneholder 6 forskjellige E-stoffer. Hva tenker dere om å gi så mange E-stoffer? Jeg tenker jo i utgangspunktet at de ikke skal ha det i set hele tatt. Baby er rett over 6 mnd.

Alle "stoff" har eit E-nummer, innkudert feks vann. Så e-stoff er eit vagt begrep. Google dei ulike stoffa om du er veldig nyskjerrig på kva dei er. 

Anonymkode: 9fb39...2b8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Forøvrig, hvis du gir barnet grøt, så ser du at det er melk i ingrediensene der. Det er helt vanlig å gi barnet mat med melkeprodukter.

Og man skal ikke erstatte melkeprodukter med plantebasert mer eller mindre man må, da det ikke er like god næring.

Det siste der er jo bare tull. Ingen grunn til å spise kumelk baserte produkter. Vi er ikke kalver, dessuten er kumelk direkte linket til brystkreft.

Ville gått for morsmelk. Din egen morsmelk. Ikke en ku sin. 

Anonymkode: 6f3e1...780

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
Coiljente skrev (2 timer siden):

Hei.

Det beste er å bruke morsmelk eller morsmelkerstatning. Baby skal ikke ha meieriprodukt før fyllte 1år. Vann eller morsmelk holder. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det siste der er jo bare tull. Ingen grunn til å spise kumelk baserte produkter. Vi er ikke kalver, dessuten er kumelk direkte linket til brystkreft.

Ja 👏🏼

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke gitt noe som inneholder kokosolje eller kokosfett. Det er en versting når det kommer til dårlig fett.  
Ang e-stoffer så strides de lærde. 

Men hold deg hvert fall unna e-407, e-433 og e-466! Google it 

Anonymkode: 7295d...0d5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jaha, bare tull?

Hvorfor må da havremelk tilsettes D vitamin, fosfat, jod og kalsium?

Må man det med kumelk? Nei.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det lenge siden du fikk barn eller? Babyer skal ikke ha meieriprodukt før fylte 1år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jaha, bare tull?

Hvorfor må da havremelk tilsettes D vitamin, fosfat, jod og kalsium?

Må man det med kumelk? Nei.

Hvorfor er morsmelk fra ku tilsatt D-vitamin da? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor har du kilden om at kumelk er direkte linket til brystkreft? 

Vis ossgjerne hvor du har dette fra. 

Anonymkode: df569...a8c

Skrevet
Mamajune11 skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er morsmelk fra ku tilsatt D-vitamin da? 

Av samme grunn som salt er tilsatt jod. Det er noe befolkningen får i seg for lite av, og derfor tilsettes det i noen matvarer mange bruker en del av. 

Anonymkode: 35bcb...bdd

Skrevet
Coiljente skrev (2 timer siden):

Hei.

Det verste stedet du kan spørre om råd til er nemlig her 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️ oppfordrer deg til og kontakte babyens helsesylepøeier på Hs  og søk opp Babymat koke bøker du kan bestille eller låne på biblioteket 👍 aldri spør her. Folk trolls er og skremmer og sier mye rart. 

Anonymkode: df569...a8c

• Liker 3
Skrevet

Hvis det er farlig å gi barn melkeprodukter før de er ett år, er det mange av oss gæmlisene som aldri ville ha overlevd...

Det må da være lov til å bruke sunn fornuft?

Anonymkode: e628d...a67

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...