AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #1 Skrevet 5. september 2022 Jeg begynte i ny jobb etter sommerferien, og skulle gjerne dratt noen dager på hytta i høstferien. Er det innafor å spørre om et par feriedager når man akkurat har begynt? Anonymkode: dd4b4...9ec 1
Alauda Skrevet 5. september 2022 #2 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg begynte i ny jobb etter sommerferien, og skulle gjerne dratt noen dager på hytta i høstferien. Er det innafor å spørre om et par feriedager når man akkurat har begynt? Anonymkode: dd4b4...9ec Det tenker jeg bør være helt innafor, så sant det ikke skjer noe spesielt de dagene. Du er selvfølgelig klar over at du må ta fri uten lønn. 4
Ullvott Skrevet 5. september 2022 #3 Skrevet 5. september 2022 Har du tatt ut hele ferien fra forrige arbeidsgiver? Hvis ikke har du jo faktisk rett til å ta ut disse dagene hos den nye arbeidsgiveren i løpet av året. Lønn får du selvsagt ikke, men det skal jo dekkes av feriepengene du har opparbeidet fra før. Det er helt innafor å be om fri, og så vil det være opp til arbeidsgiver om de kan gi deg fri disse dagene. 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #4 Skrevet 5. september 2022 Tja..Kommer jo helt an på bransje og stilling vil jeg si. I "min" bransje vil det nok oppfattes som litt krevende å spørre om ekstra fri så tidlig etter arbeidsstart, med mindre det gjelder noe helt prekært (alvorlig skade/sykdom blant familiemedlemmer, dødsfall e.l.). Anonymkode: b17bd...1a8
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #5 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tja..Kommer jo helt an på bransje og stilling vil jeg si. I "min" bransje vil det nok oppfattes som litt krevende å spørre om ekstra fri så tidlig etter arbeidsstart, med mindre det gjelder noe helt prekært (alvorlig skade/sykdom blant familiemedlemmer, dødsfall e.l.). Anonymkode: b17bd...1a8 Hva slags viktig jobb har du da? Anonymkode: c1b55...032 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #6 Skrevet 5. september 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: Tja..Kommer jo helt an på bransje og stilling vil jeg si. I "min" bransje vil det nok oppfattes som litt krevende å spørre om ekstra fri så tidlig etter arbeidsstart, med mindre det gjelder noe helt prekært (alvorlig skade/sykdom blant familiemedlemmer, dødsfall e.l.). Anonymkode: b17bd...1a8 Å be om høstferie er ikke å be om ekstra fri. Man har likemenn rett på ferie selv om man bytter jobb i løpet av året. Man har til og med PLIKT til å ta ut hele sin lovpålagte ferie iløpet av året. Anonymkode: 38aa2...e14 2
Gjest Ghostface Skrevet 5. september 2022 #7 Skrevet 5. september 2022 Hadde ikke vært modig nok til å spørre om det selv.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #8 Skrevet 5. september 2022 Kommer jo veldig ann på hva slags stilling. Er det noen belastning for andre at du er borte (eller må du ta igjen oppgavene dine siden)? Kan du ta fri uavhengig av andre? Jeg har en stilling hvor jeg jobber selvstendig og ingen må steppe inn for meg om jeg er borte et par dager, så jeg hadde ikke følt at det var noe feil å be om et par dager høstferie. Anonymkode: 0c7ee...88f 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #9 Skrevet 5. september 2022 Har voksne folk høstferie? Anonymkode: 38aca...cff 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #10 Skrevet 5. september 2022 Har vel unger da. Anonymkode: c629c...f5c
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #11 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva slags viktig jobb har du da? Anonymkode: c1b55...032 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Å be om høstferie er ikke å be om ekstra fri. Man har likemenn rett på ferie selv om man bytter jobb i løpet av året. Man har til og med PLIKT til å ta ut hele sin lovpålagte ferie iløpet av året. Anonymkode: 38aa2...e14 Det handler ikke om at man har en jobb man tror er viktiger enn alle andres eller at man aldri skal kunne ta seg fri, men at det ikke fremstår så bra å være kravstor når man bare har jobbet et sted noen måneder. Generelt blir ikke arbeidstakere som krever mye før de viser hva de egentlig kan så populære i min bransje. Gjør det heller i motsatt rekkefølge, vis at man kan noe, deretter kan man ta seg litt fri. Anonymkode: b17bd...1a8 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #12 Skrevet 5. september 2022 Jeg tenker det er bare og spørre Anonymkode: a7047...8ef 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #13 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker det er bare og spørre Anonymkode: a7047...8ef dette! Anonymkode: c1b55...032 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #14 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Tja..Kommer jo helt an på bransje og stilling vil jeg si. I "min" bransje vil det nok oppfattes som litt krevende å spørre om ekstra fri så tidlig etter arbeidsstart, med mindre det gjelder noe helt prekært (alvorlig skade/sykdom blant familiemedlemmer, dødsfall e.l.). Anonymkode: b17bd...1a8 Herlighet! Legges det føringer for når folk har «lov» å spørre om fri/ferie!?!? Det er vel bare å spørre det, vel, også får man fri hvis det er mulig!?! Ja eller nei, liksom! Man har rett på ferie - helt uavhengig av bransje!! Også avgjør leder om det passer! Man skal ikke avstå fra å spørre om fri, bare fordi man er ny?!? Anonymkode: fc664...68b 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #15 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har voksne folk høstferie? Anonymkode: 38aca...cff Såklart. Hvordan følge opp unger ellers? Anonymkode: 330dd...96d 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #16 Skrevet 5. september 2022 Ghostface skrev (16 minutter siden): Hadde ikke vært modig nok til å spørre om det selv. Det er trist at folk er redde for å spørre om ferie…. Det verdte som kan skje er at man får beskjed om at det ikke passer…. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kommer jo veldig ann på hva slags stilling. Er det noen belastning for andre at du er borte (eller må du ta igjen oppgavene dine siden)? Kan du ta fri uavhengig av andre? Jeg har en stilling hvor jeg jobber selvstendig og ingen må steppe inn for meg om jeg er borte et par dager, så jeg hadde ikke følt at det var noe feil å be om et par dager høstferie. Anonymkode: 0c7ee...88f Uansett er det lov å spørre om ferie… En oppegående arbeidsgiver gir vurderer dette og sier ja eller nei…. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har voksne folk høstferie? Anonymkode: 38aca...cff Voksne folk har 5 uker ferie…. Noen ønsker naturligvis å ta ut ferie når barna er hjemme og slenger Er ikke du voksen, siden du lurer på dette med ferie? 😊 Anonymkode: fc664...68b 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #17 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Herlighet! Legges det føringer for når folk har «lov» å spørre om fri/ferie!?!? Det er vel bare å spørre det, vel, også får man fri hvis det er mulig!?! Ja eller nei, liksom! Man har rett på ferie - helt uavhengig av bransje!! Også avgjør leder om det passer! Man skal ikke avstå fra å spørre om fri, bare fordi man er ny?!? Anonymkode: fc664...68b Du har selvsagt lov å spørre, men det handler om kutymer. Det tar seg rett og slett ikke bra ut å ha for mange krav når man er veldig ny i stillingen. Skjønner ikke at det skal være et problem å vente et halvt års tid. Anonymkode: b17bd...1a8 2
Gjest Ghostface Skrevet 5. september 2022 #18 Skrevet 5. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er trist at folk er redde for å spørre om ferie…. Det verdte som kan skje er at man får beskjed om at det ikke passer…. Uansett er det lov å spørre om ferie… En oppegående arbeidsgiver gir vurderer dette og sier ja eller nei…. Voksne folk har 5 uker ferie…. Noen ønsker naturligvis å ta ut ferie når barna er hjemme og slenger Er ikke du voksen, siden du lurer på dette med ferie? 😊 Anonymkode: fc664...68b Jeg hadde kanskje spurt om det senere, men ikke som ny. Der jeg jobbet, hadde man ikke høstferie eller vinterferie, fordi det var vernet bedrift. Endret 5. september 2022 av Ghostface
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #19 Skrevet 5. september 2022 40 minutter siden, AnonymBruker said: Du har selvsagt lov å spørre, men det handler om kutymer. Det tar seg rett og slett ikke bra ut å ha for mange krav når man er veldig ny i stillingen. Skjønner ikke at det skal være et problem å vente et halvt års tid. Anonymkode: b17bd...1a8 Arbeidsgiver har også PLIKT til å sørge for at arbeidstakerne tar ut den lovpålagte ferien. Det kan altså være ulovlig for både arbeidsgiver og arbeidstaker dersom man venter et halvt års tid. Man har ikke for mange krav om man spør før høstferien om det passer at man tar ut ferien da. Dersom det er et problem for arbeidsgiver med ferie akkurat da, så klarer vel arbeidsgiver å si nei. Herlighet!! Anonymkode: 38aa2...e14 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #20 Skrevet 5. september 2022 Jeg begynte i ny jobb 1.september, og har tenkt å be om to dagers avspasering i høstferien (som jeg har tenkt å jobbe inn før). Jeg har en ganske fri stilling, og det er ingen som tar min jobb de dagene jeg er vekke. Vi bestilte høstferien før jeg fikk jobben. Jeg tenker det er helt i orden å spørre om det! Anonymkode: 9dfe1...162 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå