Lea9201 Skrevet 5. september 2022 #1 Skrevet 5. september 2022 (endret) Jeg er på min 1,5 uken på Aduvanz (prøvde ut Ritalin i 2 uker først byttet grunnet vedvarende bivirkninger), og har noen spørsmål ang. en bivirkning jeg har nå. Et par timer etter jeg tar tabletten så begynner jeg å få noen slags muskelspenninger/"spasmer" i skuldre/rygg/ut i armene. Skuldrene mine trekkes på en måte automatisk opp mot ørene mine, og er en merkelig følelse av at det spenner seg. Dette gjør jo åpenbart at jeg får vondt/ubehag i skuldre, rygg og armer, og føler jeg må "knekke" på plass skuldrene (lager mye lyd når jeg gjør dette). Jeg har problemer fra før av at jeg spenner en del muskler pga angst, og har hatt betennelser både i rygg, skuldre og bieceps pga dette (+ høye skuldre). Så det kan være at dette bare er at medisinen gjør at jeg har blitt mer observant på det, men det føles annerledes enn normalt. Legen min sier at dette ikke er en vanlig bivirkning og kunne komme av andre ting. Men jeg hadde to dager pause fra Aduvanz forrige uke, og begge disse dagene var dette helt borte. Så var det tilbake dagen jeg startet igjen. Jeg har også lest på egen hånd at muskelspenninger kan være en bivirkning av sentralstimulerende, men finner ikke så mye info eller erfaringer om det. Ville derfor høre her om det er noen som har opplevd det samme av Aduvanz (Evt annen medisin) og om det har gått over eller hvordan erfaringen deres har vært? Håper noen har erfaringer å dele! Også veldig gjerne annet som gjelder adhd medisin. Endret 5. september 2022 av Lea9201 1
Avstand Skrevet 6. september 2022 #2 Skrevet 6. september 2022 Kan det være noe slags adrenalin? Aduvanz kan litt følelse av adrenalin, og kroppen oppfatter det kanskje som at en situasjon er litt stresset.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #3 Skrevet 7. september 2022 Får man sykemelding fra jobb om man opplever heftige bivirkninger under utprøving av adhd medisin? Jeg skal utredes nå og gruer meg allerede i tilfelle jeg må begynne på medisiner🙈 Syns så utrolig mange må igjennom mye feiling før de treffer rett med type medisin og dose. Og det går vel kraftig ut over livskvaliteten? Hvordan klarer man denne prosessen i en hard hverdag med 3 barnehagebarn?😳 Anonymkode: a1e4c...b43
Maestro Skrevet 7. september 2022 #4 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Får man sykemelding fra jobb om man opplever heftige bivirkninger under utprøving av adhd medisin? Jeg skal utredes nå og gruer meg allerede i tilfelle jeg må begynne på medisiner🙈 Syns så utrolig mange må igjennom mye feiling før de treffer rett med type medisin og dose. Og det går vel kraftig ut over livskvaliteten? Hvordan klarer man denne prosessen i en hard hverdag med 3 barnehagebarn?😳 Anonymkode: a1e4c...b43 Jeg bodde gikk på skole og arbeid, under utprøving av medisiner 😊 Ble jeg veldig dårlig så ga jeg beskjed til jobben min.
Lea9201 Skrevet 7. september 2022 Forfatter #5 Skrevet 7. september 2022 Avstand skrev (15 timer siden): Kan det være noe slags adrenalin? Aduvanz kan litt følelse av adrenalin, og kroppen oppfatter det kanskje som at en situasjon er litt stresset. Hmm det har jeg faktisk ikke tenkt på. Det er jo mulig, skal gjøre litt research på det.
Lea9201 Skrevet 7. september 2022 Forfatter #6 Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Får man sykemelding fra jobb om man opplever heftige bivirkninger under utprøving av adhd medisin? Jeg skal utredes nå og gruer meg allerede i tilfelle jeg må begynne på medisiner🙈 Syns så utrolig mange må igjennom mye feiling før de treffer rett med type medisin og dose. Og det går vel kraftig ut over livskvaliteten? Hvordan klarer man denne prosessen i en hard hverdag med 3 barnehagebarn?😳 Anonymkode: a1e4c...b43 Snakk med arbeidsgiveren din etter/hvis du får en diagnose og du er enig med legen din om medisinutprøving. Forklar situasjonen, så skal de nok klare å tilrettelegge til deg. Det er heller ikke alle som opplever kraftige bivirkninger, så ikke bruk tid på å bekymre deg så mye over det nå før du har startet (lettere sagt enn gjort, jeg vet..), for da ender du bare opp med dobbelt opp med bekymringer og stress. Fokuser først og fremst på utredningen, og ta det der fra! Masse lykke til!
seda005 Skrevet 16. februar 2023 #7 Skrevet 16. februar 2023 Jeg er på dag 2 med Aduvanz og opplever akkurat det samme! De første timene får jeg omtrent ikke til å bøye knær/albuer fordi musklene er så anspente. Pluss en hel del andre forferdelige bivirkninger. Har du en oppdatering?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #8 Skrevet 16. februar 2023 vil bare si at jeg har tatt aduvanz et år og denne medisinen har gjort under for min hverdag med adhd. Det er litt bivirkninger i starten ja. Anonymkode: b3e81...15b
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #9 Skrevet 16. februar 2023 Fikk sobril i tillegg i en overgangsfase pga uutholdelige spenninger, gikk seg til etter hvert. Tok noen uker. Anonymkode: 7f491...873
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå