AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #1 Skrevet 5. september 2022 Hei alle sammen! Beklager for teit spørsmål, men jeg vet lite om bryllup generelt. Jeg bor på andre siden av kloden med min utenlandske partner. Vi har tenkt gifte oss ganske snart, og det blir nok her. Det blir bare en 20 minutt lang opplevelse med en celebrant og to vitner. Kanskje fem. Jeg ønsker meg bryllup i Norge, men med dyre priser, fly streik og generelt dårlig økonomi… så blir ikke det noe av akkurat nå. Det samme gjelder familien I Norge med tanke på å fly hit. Over til mitt teite spørsmål: er det mulig å ha to «bryllup»? Ett på papir, og en som bare er sermoni? Vil så gjerne at min familie skal få være med på det.. Så hvis ingen kan si «Vil du ha blablabla som står ved din side, til din ektefelle?» for andre gang….. hva kan man gjøre får å lage ei liksom seremoni, eller noe som ligner? Mange som sikkert sier ta heller festen i Norge, men den bryr jeg meg lite om 😂💙 vil bli «gitt bort». noen som har vært i lignede situasjon og funnet en løsning som funket? 😊 Anonymkode: 21d36...0b1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #2 Skrevet 5. september 2022 Du kan ha en seremoni med HumanEtisk Forbund. Sjekk Human.no Det er også mulig å ha en velsignelse i kirken, det er oppimot det samme som en vielse. Anonymkode: a02f9...41b 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #3 Skrevet 5. september 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Hei alle sammen! Beklager for teit spørsmål, men jeg vet lite om bryllup generelt. Jeg bor på andre siden av kloden med min utenlandske partner. Vi har tenkt gifte oss ganske snart, og det blir nok her. Det blir bare en 20 minutt lang opplevelse med en celebrant og to vitner. Kanskje fem. Jeg ønsker meg bryllup i Norge, men med dyre priser, fly streik og generelt dårlig økonomi… så blir ikke det noe av akkurat nå. Det samme gjelder familien I Norge med tanke på å fly hit. Over til mitt teite spørsmål: er det mulig å ha to «bryllup»? Ett på papir, og en som bare er sermoni? Vil så gjerne at min familie skal få være med på det.. Så hvis ingen kan si «Vil du ha blablabla som står ved din side, til din ektefelle?» for andre gang….. hva kan man gjøre får å lage ei liksom seremoni, eller noe som ligner? Mange som sikkert sier ta heller festen i Norge, men den bryr jeg meg lite om 😂💙 vil bli «gitt bort». noen som har vært i lignede situasjon og funnet en løsning som funket? 😊 Anonymkode: 21d36...0b1 Skal du gifte deg religiøst eller borgerlig? Man kan fint gifte seg et sted også få en velsignelse i kirka et annet sted Vi giftet oss, altså hadde vielsen under korona (på rådhuset, kjempefint der også), og festen to år senere, og da viste vi seremonien på skjerm. Det er jo også en løsning. Vi er ikke religiøse, så å få en velsignelse i kirka var ikke aktuelt for oss. Anonymkode: ec14a...387 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #4 Skrevet 5. september 2022 Jeg har vært i et bryllup som egentlig var en velsignelse. Da ble selve vielsen holdt i brudens hjemland en tid i forveien med mesteparten av hennes familie, mens bare de nærmeste av hennes familie kom til velsignelsen her i Norge. Vielsen og det påfølgende selskapet var da et enkelt, uformelt arrangement (dvs. enkelt etter amerikansk standard 😄), mens velsignelsen var til forveksling likt et stort kirkebryllup med prest, løfter, kjole med slep og slør og stor middag, og bare en liten vri på ordene i selve seremonien. (Jeg husker ikke om forloverne hadde noen rolle, eller bare var til stede for syns skyld.) Jeg vet ikke hvilke alternativer man har om en kirkelig velsignelse ikke er aktuelt (men det høres jo ikke ut som det er uaktuelt heller). Kanskje man evt. kunne gå for noe á la å fornye løftene deres, slik enkelte gjør? Anonymkode: 8eead...097 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #5 Skrevet 5. september 2022 Tusen takk alle sammen! Jeg visste verken om kirkelig velsignelse, ei om humanistisk symbolsk seremoni uten juridisk ekteskapsinngåelse. Jeg er åpen for begge, må høre med partneren min hva han vil ha. Jeg et veldig glad for at jeg kan ha seremoni i Norge med familien tilstede, så tusen takk for alle svar. 💙 Anonymkode: 21d36...0b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå