Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi er et par i 50 åra, Bodd sammen i 12 `a 15 år. Har det greit, men ikke godt nok. Har og blir avist på ulike måter over en 4-5 års periode, det er det jeg sliter med nå. 

Alt startet året før han ble 50 år. nå 53. Har måttet avlyse båttur, sydentur, konserter x 2, påsketur m/hytte. Vi elsket å gjøre alt dette før, og vi kjøpte slike gaver/overraskelser til hverandre i bursdags- og julegaver. Mange var misunnelige. Vi har vært med på masse turer og vi er veldig/var veldig typisk gammelt ektepar, gjorde alt sammen. Vi likte alt av friluftsaktiviteter. Vi har snakket mye om akkurat dette og det eneste han sier er at han ikke har lyst lenger. Han liker heller ikke varmen. Vi begge trur det ble en slags 50 års krise. Han er ikke den snakkesalige typen heller. Han har aldri hatt noen kompiser/beste venner og når noen ønsker å bli bedre kjent med han så trekker han seg fort unna. Han sier selv at han ikke er deprimert. Jeg har gjort alt for å støtte han og tar alltid hensyn til han. 

Men, nå er liksom alt helt tomt. Ingen sex,(helt greit) han hører og ser på pad'n hele tiden. Ikke utro, han bare gjemmer seg bort. Ser på alt av serier og lukker ørene. Han ser på alt av fotball. Han sier ofte helt feil svar om jeg spør om noe, han har ikke lyst til å møte venner. Han avbryter meg når jeg skal fortelle noe, da kan kan fikle med noe plutselig eller si noe helt annet eller peke på tvn. VET 100% at han ikke er utro, trur ikke han er interessert i det hele tatt i andre mennesker. Jeg backer han hele tiden og passer på han. Han vil ikke trene, kjedelig å lage mat. Han klarer ikke å stikke av heller om han vil avslutte forholdet. Jeg er klar jeg.. både til å hjelpe samt flytte selv. Jeg klarer meg helt fint, men vil få han på beina og våkne opp. Vi satt nå hele helgen uten knapt å si noe. bare- var maten god, skal vi se på serie? Nei, vi får vel legge oss...

Jeg blir mere og mere opptatt med å tenke på meg selv nå. (føler at jeg har prøvd alt nå) Så jeg gjør alt av hage stell, vasker bilen (bensinstasjon) snekrer og har nå startet å trene igjen i kjelleren. Kjøpte meg tredemølle under covid'n samt treningsutstyr. Har blitt med ut med jobben. Prøver å gjøre noe jeg selv har lyst til. Tar en kopp kaffe med familien min, drar på plantasjen, så kan han bare ligge på sofaen og se på seriene sine.

Tenkte kanskje å foreslå om vi skulle ha hvert vårt soverom fremover, og skylde på at han snorker så mye, eller at jeg ikke vil vekke han siden jeg hoster endel etter covid'n. 

Har dere noen tanker ideer?

Anonymkode: d7691...f93

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver at dere begge tror det er en slags 50-års krise. Han er med andre ord bevist problemet selv? Hva gjør han for å prøve og endre situasjonen?

• Liker 1
Skrevet

Noe forårsaker at man endrer seg så drastisk, hva med å komme til bunns i det før du evt tvinger frem et brudd? 

• Nyttig 1
Skrevet

Han har endret oppførsel ganske brått, og er nå sky, lite eventyrlysten og ukonsentrert? Kan det være tidlig demens?

Anonymkode: c91b9...931

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenkte straks på depresjon. Har han snakket med legen sin om dette?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Så vondt ❤

Han høres deprimert ut eller veldig nedfor. Hvis han ikke vil snakke om det og ikke gjøre noe med det, så må du jo da vurderer om du kan fortsette å leve slik eller gå. 

Anonymkode: b5a1f...5ce

• Nyttig 1
Skrevet

Hei, skulle ønske han kunne svare selv. Jeg føler bare at han graver seg mere ned i sofan. Men jo, noe som faktisk er positivt, hans søster har bedt han om hjelp vedr deres mor da hun begynner å bli skrøpelig noe han absolutt ikke er vant til. Han har ikke noe stort forhold til familien sin heller. Og jeg har sagt til moren hans at om det er noe så må du bare spørre barna dine om hjelp, Hun kaller meg også for barna sine. Jeg synes han må bistå mer. Det er bare søstra som har bistått hele veien (4 år yngre)

Gjest supernova_87
Skrevet

Synes det høres ut som depresjon. 

Snakker du med ham om at du tenker på å gå. Noen ganger må det til for at man skal våkne, og ta tak i problemene sine. Det som er sikkert er at han ikke kommer ut av denne situasjonen uten hjelp. 

Skrevet

Dette er vel klassiske symptomer på depresjon? Passivitet, sosial isolasjon, generell gledesløshet … . Noen har depressive trekk som en integrert del av sin personlighet, men såvidt jeg forstår, har dette kommet gradvis i løpet av de siste 3-4 årene. Han burde oppsøke en psykolog/psykiater. Depresjon er det generelt veldig gode prognoser for hvis den blir behandlet, men en ubehandlet depresjon kan vare i årevis.

Anonymkode: 5cf4c...92c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Enig med de over som nevner depresjon.  Han bør oppsøke fastlegen. 

Endret av Muskath
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hormonforstyrrelse? Så lavt testosteronnivå at han blir helt passiv? Har dere i det hele tatt snakket om at det kan være en årsak til at «han ikke har lyst» til noe lenger? Har han vært til legen? Eller kanskje han er en sånn mann som ikke går til legen selv om hjertet svikter.. 

Anonymkode: 72779...508

• Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for alle tilbakemeldinger, skal prøve å forstå han litt mer. Og ja han er en av dem som ikke går så ofte til legen. Jeg har sagt at han må passe på selv når det gjelder helsa, Han er selv ansvarlig og jeg hjelper jo uansett.  Skal prøve å pushe litt til om legebesøk

Skrevet

Hei. Da ha jeg fått han til å bestille time hos legen💪I dag virket han veldig stakkarslig mot meg og plutselig begynte kose meg på kneet. Jeg fikk dratt han med ut på roaf for å kaste litt søppel. Jeg kjørte. Han var veldig rar, nesten litt nervøs kanskje. Da vi kom hjem lagde jeg middag og klipte gresset ute, noe han har hatt en uke på. Gadd ikke si noe mere. Så får vi se hva som skjer videre. Natta

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

I dag hadde jeg en lang samtale med han under middagen. Jeg startet samtalen med- ja hva tenker du fremover, har du noen ønsker eller drømmer? Ja hva da svarer han. Feks reise på tur, hytte eller noe annet? Da svarer han nei og spør tilbake har du? Ja jeg har lyst på reiser og fjellet spesielt nå om høsten. Ja jeg kan bli med jeg sier han. Og så flyter praten, men jeg stopper ikke. Jeg sier at jeg synes det er vanskelig siden jeg har måttet avlyse 5 turer tidligere inkl konserter. Så sier han ja men det var da. Ok sier jeg, men jeg tvinger deg ikke, jeg vil bare vite om hva du ønsker og synes, for jeg vil ut.. jeg vil ikke bli sittende hjemme i feks ferier, da drar jeg heller alene osv. Etter en lang prat spør jeg om han husker at han lovte å klippe gresset forrige uke. Ja det husker han, men det regnet jo. Ikke hver dag svarte jeg og dessuten så gjorde jeg der selv i går. Trur du jeg er Alfheimer spør han. Nei jeg trur ikke det svarer jeg, men du er litt humør syk sier jeg og ikke så lett å vite. Det skjer jo også mye etter en har blitt 50😊Han er enig igjen og lover å spørre legen😢😢😫🥰

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Så bra han bestilte time! Virker jo som om livsgleden er i ferd med å visne helt bort❤️Virket han bekymret selv også? Den siste samtalen deres hørtes så sår ut. Når fikk han time? 

Anonymkode: d5304...a9a

Skrevet

Han har legetime om en uke, men jeg tenker å forsøke å nå legen hans

• Liker 1
Skrevet

Flott at han har gått med på å oppsøke lege, for her er det jo "unormalt" store endringer over kort tid. Slik du beskriver samlivet deres så høres det ikke ut som dette skyldes relasjonelle problemer men heller noe hos han. Viktig å få utredet dette før du begynner en prosess mot et brudd. 

Skrevet

Ja, ring legen hans og ytre bekymring, si at det er som han er som en annen person. Nevn demens, depresjon, så kanskje legen utfører rette testene selv om mannen din muligens kommer til å bagatellisere alt når han endelig kommer til legen.

Anonymkode: a0fe9...cc7

Skrevet (endret)

Hei, igjen takk for tilbakemeldinger. Har gitt beskjed om dette til legen hans nå (kjenner at jeg ble kvalm av meg selv, kanskje jeg tar totalt feil) 😢❤️Tenk om han bare er dritt lei meg.. Vel vi får i allefall se, håper på det beste vedr hans tilstand, så får jeg se an forholdet etterpå

Endret av Pia 51 år
  • Hjerte 1
Skrevet
Pia 51 år skrev (5 timer siden):

Hei, igjen takk for tilbakemeldinger. Har gitt beskjed om dette til legen hans nå (kjenner at jeg ble kvalm av meg selv, kanskje jeg tar totalt feil) 😢❤️Tenk om han bare er dritt lei meg.. Vel vi får i allefall se, håper på det beste vedr hans tilstand, så får jeg se an forholdet etterpå

Jeg synes ikke det høres ut som han er drittlei deg.

Havbris skrev (7 timer siden):

Flott at han har gått med på å oppsøke lege, for her er det jo "unormalt" store endringer over kort tid. Slik du beskriver samlivet deres så høres det ikke ut som dette skyldes relasjonelle problemer men heller noe hos han. Viktig å få utredet dette før du begynner en prosess mot et brudd. 

Enig.

Anonymkode: 567b5...c57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...