Gå til innhold

Søke skoleplass i annen kommune

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går man frem for å søke skoleplass for et barn i en annen kommune enn man bor i?

Barnet går på den skolen nå, men ønsker å fortsette der når vi flytter. Har sett litt på hjemmesiden til kommunen, men finner ikke ut noe!

Hun går siste året på barneskolen nå. Ungdomsskolen er på samme skole.

Anonymkode: 2e816...ef3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør forberede barnet og deg selv på at det vil bli veldig vanskelig å få beholde plass på gammel skole. Når dere flytter, overtar ny kommune ansvaret for opplæringen, og må da betale deres gamle kommune skolepenger for plassen. Det er svært sjeldent kommuner er villige til det.

Det du bør gjøre, er å ringe ny kommune og spørre hvordan du skal gå frem for å søke. Det er deres nye kommune som må lage et vedtak om at de betaler for skoleplass i den andre kommunen. Om barnet har spesielle behov kan det være større sannsynlighet for å beholde plassen; da må PP-tjenesten eller BUP legge ved en anbefaling om hvorfor det er viktig at nåværende skoleplass beholdes. 

Anonymkode: bdade...5fe

• Liker 3
Skrevet

Som AB over sier er det bostedskommunen som har det økonomiske ansvaret og det er veldig uvanlig at barn får lov å gå på skole i andre kommuner enn bostedskommunen. Husk at barnet heller ikke vil ha rett til skoleskyss annet enn til nærskolen. Ring kommunen og snakk med dem, men du må være forberedt på at dette ikke kommer til å skje. Dette er grunnen til at mange familier ikke flytter vekk fra skolekretsen og jeg er fristet til å si at dere burde tenkt dere om flere ganger før dere valgte å flytte. Det er dessverre alltid barna som må betale den største prisen.

Anonymkode: a6348...4bc

Skrevet

Jeg har ikke mulighet til å bo her jeg bor, så det er dessverre ikke et tema. Hadde aldri flyttet om jeg kunne fortsette å bo her.

Skrevet

Men takker for tips, skal ringe og høre med den nye kommunen! 

Skrevet

Ja, bare ring og spør. Det skader ikke. Hvis dere bor på et lite sted er det kanskje litt mer sannsynlig at det går enn på større steder hvor det er mer rift om skoleplassene.

Anonymkode: a6348...4bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...