Gå til innhold

Hva er din posisjon i den såkalte kulturkrigen? Er det Woke eller antiwoke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ingen av delene. Synes begge sider er håpløse. Noen dager er Wokegjengen mest slitsomme, andre dager er det Antiwoke som er mest slitsomme. Folk har blitt helt besatt av å beskylde hverandre for alt mulig.

Anonymkode: 63e65...109

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min posisjon er at å snakke om kulturkrig er å lete med lykt etter problemer. Det er en virkelig krig på gang, da kan du ta kulturkrigen din og stikke et sted hvor jeg ikke ser den.

Anonymkode: 152c2...df4

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Anti

Anonymkode: 3bb30...a0d

• Liker 4
Skrevet

De fleste wokere og antiwokere på YT er griftere som kun er ute etter å tjene penger. Spør du en normal person på gata så vet han ikke hva disse ordene betyr og referer til .

Anonymkode: d90bd...68d

• Liker 4
Skrevet

Nei, jeg er asleep når det gjelder rasisme, kjønnsdiskriminering og slikt. Vi rasister vi er asleep når vi konfronteres med den slags. Vi er veldig mot det å være woke, for de som er woke ser problemene med rasisme, diskriminering og disse tingene.

Anonymkode: 9b2a7...b6b

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De fleste wokere og antiwokere på YT er griftere som kun er ute etter å tjene penger. Spør du en normal person på gata så vet han ikke hva disse ordene betyr og referer til .

Anonymkode: d90bd...68d

Det kalles å være blind for samfunnspåvirkningen og de enorme kreftene vi møter i SoMe og på nett hver dag. Det er ikke et pluss i boka for den personen idag som hevder de ikke vet hva woke er for noe. Jeg forventer at folk leser litt mer enn Se og Hør og VG.

Forøvrig ivrig motstander av Woke djevelskapen!

Endret av Thanos
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Litt oppgitt over begge delene. Forstår noen av poengene og syntes de er greie. Andre virker det som man har bare for å være sær.

Typisk, jeg forstår at "neger" er negativt  , selv om noen hevder at det ikke mener det slik. Jeg mener det er lett å la være å bruke uttrykket og lite å krangle om. Ikke bruk det, alle er happy.

Så har du woke cancel culture som tar helt av med sterke fronter. Typisk parkbenker, pensum på skolene og om ikke afrikansk kultur blir løftet frem som bedre og mer fantastisk en alle andre så er man ikke tidsriktig.

Det virker bare krampaktig og ikke lite selvhatene selvutslettende i et forsøk på å være så riktig som mulig. Typisk white guilt på steroider, alle er rasister, spesielt hvite, selv antirasister er egentlig rasister fordi x y z.

Så kan akademikerne i Oslo splitte hår å finne sammenhenger som i deres øyne gjør alle til rasistiske hatere. Noen burde ikke gå med visse frisyrer fordi slike frisyrer ble brukt under slavetiden til å gjemme våpen og det er feil at hvite klipper seg slik osv.

Noen bare leiter etter noen å kritisere fo rå fremstå som ultra woke, antirasist, antikolonist, anti ditt og datt. Blir bare slitsomt.

Noen prøver for hardt og ødelegger for de moderate med gode poenger.

Anonymkode: e8bb1...78b

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Veldig lite tilhenger av woke. 

Anonymkode: d07f3...077

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen prøver for hardt og ødelegger for de moderate med gode poenger.

Anonymkode: e8bb1...78b

Ja! Er det noe jeg er lei av, er det mer og mer polarisering i nærmest hvert eneste debattema; utskjelling og stempling med negative ord brukes i stedet for å lytte til hverandres argumenter: man tillegges en haug med dårlige egenskaper med én gang man er uenig om en ting.

Anonymkode: 84b38...979

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg er skeptisk til woke, og mener at påfallende ofte er anti-woke mest woke.

Jeg forsøker å holde meg sentrisk i verdispørsmål og tenker at de som er best til å løse utfordringer er de som står i dem.

Jeg synes både woke og anti-woke ofte har uforsonlige holdninger til utfordringer de ikke selv er berørt av.

Endret av Snok1
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er delt. At det er rasisme å si at noen har vakkert hår, at de kler den fargen på genseren, spørre hvor de opprinnelig kommer fra (selv om de skulle være født i Norge skjønner de fleste at spørsmålet henspeiler på kulturell bakgrunn), at det er rasistisk å flette håret eller spise indisk mat eller å gå i haremsbukse eller å male hennamønster på armene på ferie, rasisme å være sammen med en mørkhudet person (det er visst "objektivifisering" og å "ta alle de bra POC-mennene fra POC-kvinner), rasisme å stille samme krav til muslimer som til alle andre mennesker, rasisme å reagere negativt på sosial kontroll, fordi man må "respektere andre kultur og religion", altså - jeg bare orker ikke. Jeg synes ikke at transpersoner har noen rett til å konkurrere i idrett (derimot skal de selvsagt få lov å bedrive idrett), og jeg ser problemet med at en som identifiserer seg som kvinne men er straffedømt for voldtekt (utført med sin intakte penis) skal få lov å sone i et kvinnefengsel.

Og på den annen side - hvor vanskelig er det å la være å bruke ordet neger? Det spiller ingen rolle om den som sier det ikke anser det som negativt, hvis noen forteller deg at DE oppfatter det negativt. Hvor vanskelig er det å si hun og Kari til Karl, hvis det er viktig for ham/henne/hen? Hvorfor spiller det noen rolle om Amanda som er i jentegarderoben en gang har vært mann/gutt? Hvorfor skal ikke lesbiske eller homofile få lov å gifte seg og få barn? Hvem plager det egentlig at Ahmed bruker lunchpausen sin til å be på et bakrom, så lenge han ikke tar/får flere pauser enn de andre ansatte? Hva er problemet med at noen ikke vil spise svin, eller drikke alkohol? Hvorfor er det verre enn at mange ikke liker fisk, eller sopp, eller ikke spiser kjøtt eller animalske produkter i det hele tatt?  Jeg ser problemet med at en lærer eller politi bruker hijab eller turban, siden de skal/bør være upartiske, men hvorfor skulle det være et problem at en sykepleier, en ansatt på Kiwi eller en som jobber på Jernia bruker hijab? Om noe er det jo mer hygienisk at folk i helsevesenet har håret bundet pent unna.

Anonymkode: ff9b7...f5d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Veldig lite tilhenger av woke. 

Du er også asleep? Det er så bra å være asleep. Da ser en ingen problemer. Da er en blind for alt og viser ikke medfølelse eller empati med noen. Det er så kjekt å være asleep. ☺️

• Liker 1
Skrevet

Anti selvsagt. Woke ødelegger jo alt det tar på, inkludert kultur. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

nå kjente eg meg skikkelig gammel...woke? antiwoke?  et ord eg aldri har brukt..og heller ikke visst hva betydde..før nå.

altså... ha respekt for dine medmennesker, ikke oppfør deg som en dritt og vær snill. Så blir verden en bra plass :) 

Anonymkode: 727a5...9a3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du er også asleep? Det er så bra å være asleep. Da ser en ingen problemer. Da er en blind for alt og viser ikke medfølelse eller empati med noen. Det er så kjekt å være asleep. ☺️

Nei. Men å være woke er å lete med lys og lykter etter problemer og diskriminering og marginalisering over absolutt alt. Alt med måte. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

nå kjente eg meg skikkelig gammel...woke? antiwoke?  et ord eg aldri har brukt..og heller ikke visst hva betydde..før nå.

altså... ha respekt for dine medmennesker, ikke oppfør deg som en dritt og vær snill. Så blir verden en bra plass :) 

Anonymkode: 727a5...9a3

Det er høyreekstreme begrep. Det er ingen som er antirasist og feminist som kaller seg selv "woke". Det er de høyreekstreme som har funnet opp begrepet for å latterliggjøre, håne, gjøre narr av.

For det er lettere å si at, "jeg er ikke woke", enn å si at, "jeg er ikke antirasist" (for hva sier det om en da hvis en sier at en ikke er motstander mot rasisme?).

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Men å være woke er å lete med lys og lykter etter problemer og diskriminering og marginalisering over absolutt alt. Alt med måte. 

Nei? Du er ikke asleep? Du er woke altså?

Gjest Muffin man
Skrevet

Syntes debatten har blitt så polarisert at jeg tok et aktivt valg ved å ikke finne dette  interessant. Virker som altfor mange bruker litt vel mye energi på å konsumere "rants" om dette uten at det fører til annet passiv sutring og klaging.

Prøver å forholde meg til urettferdighet rundt dette uten å plassere meg selv i forhold  til stemplene om jeg er woke eller antiwoke. Sliter med å identifisere meg med noen av sidene slik de blir presentert.

Skrevet

Debatter som egentlig bare foregår på internett driter jeg i. 

Eller pleier du å diskutere "woke" med noen i familieselskap? Nei? Nettopp. 

Anonymkode: e5447...1e0

Skrevet

Jeg er woke, men ikke med i noen krig. Jeg baserer ikke mitt bilde av en politisk bevegelse på clickbait tittler, fordummende videoer eller hva twitter pyskopater skriver. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...