AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #1 Skrevet 5. september 2022 Permisjonen er over og ettåringen vår har begynt i barnehagen. Kjenner at det er vanskelig å være småbarnsmamma og arbeidstaker samtidig. I teorien bør mor og far dele sykt-barn-dager likt. Problemet er at ved sykdom er barn ofte mye våkne om natten, og det er jeg som må ta nettene hos oss. Min mann får migrene hvis han sover for dårlig. Og når jeg er oppe deler av natten, er det jo naturlig at jeg tar sykt-barn-dag også. I tillegg sliter barnet vårt litt med søvn. I natt var hun våken i tre timer, og det var det også jeg som tok meg av. Var så sliten da jeg stod opp i dag at jeg tok ut egenmelding. Nå ligger jeg i sengen. Hvordan skal dette gå? Jeg må jo få gjort jobben min også.... Litt fortvilet nå. Hvordan gjør dere andre det med sykt-barn-dager og soving? Anonymkode: 14af0...d8b 1 1
Gjest Albbas Skrevet 5. september 2022 #2 Skrevet 5. september 2022 Går på jobb selv om jeg har sovet dårlig. Legger meg tidlig samme kveld. Prøver å jobbe inn noen ekstra avspaseringstimer jeg kan bruke på dager med lite søvn. Men det er tøft med småbarn og full jobb ja, spesielt første året.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #3 Skrevet 5. september 2022 Jeg tenker hvis dere begge er tilbake i jobb, må man også prøve og avlaste hverandre. Jeg forstår at mannen din får migrene av lite søvn, men det er ikke en «free-pass» for at han ikke skal stå opp om natta. Da tenker jeg at han er nødt til og finne balansen hvor han ikke får det, ellers kommer du til og gå på veggen. Og han må ta seg av både deg og barnet til slutt. Hvordan gjør dere det på kvelden? Bsre som eksempel: - Du legger deg 22. Han tar barnet frem til 03. Du tar babyen 03-07. Han sover til 08. Deler dere det opp på noen måte? Anonymkode: daacc...f91 18
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #4 Skrevet 5. september 2022 Sånn er det nok for de fleste. Det er helt vanlig at småbarn våkner ofte om natten, og ja, det er beintøft. Vi har en på 18 mnd som sover helt rævva, må opp ørten ganger om natten, og så er han våken for dagen kl 5. Har en storebror i tillegg som skal passes på. Vi bare biter tennene sammen og går på jobb. Noen ganger med 3-4 timers søvn. Det er dritt, og nei, jeg klarer ikke prestere som før på jobb. Kaffe, kaffe, og mer kaffe... og tar meg fristk luft og pustepause ila dagen, spiser lunsjen mens jeg går en tur, eller tar meg rett og slett en løpetur og jobber inn tiden om kvelden ol. Om mannen får migrene, må han finne sweet spoten hvor han kan hjelpe så mye han klarer om natten. Anonymkode: edc4c...a3a 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #5 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tenker hvis dere begge er tilbake i jobb, må man også prøve og avlaste hverandre. Jeg forstår at mannen din får migrene av lite søvn, men det er ikke en «free-pass» for at han ikke skal stå opp om natta. Da tenker jeg at han er nødt til og finne balansen hvor han ikke får det, ellers kommer du til og gå på veggen. Og han må ta seg av både deg og barnet til slutt. Hvordan gjør dere det på kvelden? Bsre som eksempel: - Du legger deg 22. Han tar barnet frem til 03. Du tar babyen 03-07. Han sover til 08. Deler dere det opp på noen måte? Anonymkode: daacc...f91 Takk for svar. Det som skal til for at han ikke forhåpentligvis ikke får migrene er regelmessig søvn. Det kan være at han rett og slett må ta noen netter og ha påfølgende dager med migrene. Barnet legges rundt klokken 20.00. Så pleier hun å våkne noen ganger i løpet av kvelden. Da er jeg nede, gir smokk og holder henne på brystet til hun finner roen igjen. Vi har to eldre barn og er som oftest ikke ferdig med legging av de før klokken 22.30. Vi legger et barn hver. Vi må også hjelpe disse barna med lekser, evt. kjøring og generelt være litt sammen med de uten minste etter hennes leggetid. Når alle barna er i seng er det bare å gjøre evt. småting før neste dag, spise litt og komme seg i seng selv. Leser litt på nett før jeg sovner hvis jeg orker det. Minsten pleier å våkne noen ganger i løpet av natten. Da får hun smokk og noen ganger ligger hun å klager en del før hun til slutt sovner igjen. Jeg tar ansvar for henne om natten. Hun sover i sengen vår etter vi har lagt oss. Klokken 06.30 starter dagen igjen. Min mann står først opp. Jeg står opp 06.40 og går på jobb. Mannen vekker yngste 07.15 og tar henne i bhg. De to eldste vekkes, men ordner det meste selv. HI Anonymkode: 14af0...d8b
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #6 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Sånn er det nok for de fleste. Det er helt vanlig at småbarn våkner ofte om natten, og ja, det er beintøft. Vi har en på 18 mnd som sover helt rævva, må opp ørten ganger om natten, og så er han våken for dagen kl 5. Har en storebror i tillegg som skal passes på. Vi bare biter tennene sammen og går på jobb. Noen ganger med 3-4 timers søvn. Det er dritt, og nei, jeg klarer ikke prestere som før på jobb. Kaffe, kaffe, og mer kaffe... og tar meg fristk luft og pustepause ila dagen, spiser lunsjen mens jeg går en tur, eller tar meg rett og slett en løpetur og jobber inn tiden om kvelden ol. Om mannen får migrene, må han finne sweet spoten hvor han kan hjelpe så mye han klarer om natten. Anonymkode: edc4c...a3a Hva mener du med "sweet spoten"? Kanskje jeg må prøve å like kaffe. Har aldri likt kaffe, de gangene jeg har smakt smaker det skikkelig dårlig. Må gjøre et nytt forsøk. HI Anonymkode: 14af0...d8b
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #7 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva mener du med "sweet spoten"? Kanskje jeg må prøve å like kaffe. Har aldri likt kaffe, de gangene jeg har smakt smaker det skikkelig dårlig. Må gjøre et nytt forsøk. HI Anonymkode: 14af0...d8b Hvor mye han kan være våken om natten uten å få migrene. Sweet spot = der det er akkurat perfekt mengde av noe. Trenger ikke smake godt, det viktige er koffeinen 😛 Så du kan drikke redbull eller fjortis-energidrikk om du så ønsker. Anonymkode: edc4c...a3a 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #8 Skrevet 5. september 2022 Det er en svært krevende situasjon å stå i. Jeg er fortsatt i mammaperm med minstemann, og gruer meg sykt mye til å begynne på jobb igjen. I natt har eldste på 4 år vært våken 4-5 ganger og jeg hadde ikke fungert på dagtid om jeg skulle vært på jobb nå. Løsningen for oss blir nok at jeg trapper ned til 70-80 % stilling. Da klarer jeg vel akkurat å holde hodet over vannet Anonymkode: 6c299...c84
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #9 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Permisjonen er over og ettåringen vår har begynt i barnehagen. Kjenner at det er vanskelig å være småbarnsmamma og arbeidstaker samtidig. I teorien bør mor og far dele sykt-barn-dager likt. Problemet er at ved sykdom er barn ofte mye våkne om natten, og det er jeg som må ta nettene hos oss. Min mann får migrene hvis han sover for dårlig. Og når jeg er oppe deler av natten, er det jo naturlig at jeg tar sykt-barn-dag også. I tillegg sliter barnet vårt litt med søvn. I natt var hun våken i tre timer, og det var det også jeg som tok meg av. Var så sliten da jeg stod opp i dag at jeg tok ut egenmelding. Nå ligger jeg i sengen. Hvordan skal dette gå? Jeg må jo få gjort jobben min også.... Litt fortvilet nå. Hvordan gjør dere andre det med sykt-barn-dager og soving? Anonymkode: 14af0...d8b Hatt mange søvnløse netter og gått på jobb som vanlig.. Ja, det er slitsomt, men det går over. Anonymkode: 23c76...3bf 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #10 Skrevet 5. september 2022 De aller fleste av oss må gå på jobb selv med lite eller ingen søvn. Sånn er det bare når man har barn. Anonymkode: 99918...b7d 9
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #11 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): De aller fleste av oss må gå på jobb selv med lite eller ingen søvn. Sånn er det bare når man har barn. Anonymkode: 99918...b7d Det er kjipt, men sånn er det. Kan jo hende barnet ikke sover på mange år ennå. Men noe burde jo mannen klare selv med migrene. Anonymkode: 3a6b8...30b 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #12 Skrevet 5. september 2022 I den perioden la jeg meg samtidig som barna, i 18-19 tiden. Fikk ikke sammenhengende søvn, men akkumulert ble det allikevel noen timer. Ser dere har eldre barn, men tenker at dere må bytte på. En tar ansvar for minste og legger seg samtidig som barnet. Den andre følger opp de eldre barna. Hvis de legger seg så sent som 22.30 må de være ganske store og bør være selvdrevne. Anonymkode: b6c19...95a 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #13 Skrevet 5. september 2022 Om mannen din får migrene (og ikke bare vondt i hodet) ville jeg ha lagt til rette for søvn hos ham. Men dere kan gjøre andre grep. Legg minste syv og ikke åtte. Så får hun heller stå opp en time før. Du legger deg klokken 22. er de eldre barna oppe etter det får mannen din ta seg av det. Da skulle su i det minste få en hel time ekstra søvn per natt (forhåpentligvis😅) Ville vi ha gjort i alle fall. Anonymkode: ed27b...2f2 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #14 Skrevet 5. september 2022 Høres ut som om dere legger barna seint i forhold til "normalen"? Ettåringer flest legger seg vel rundt 19. Og barn som er så små at de fremdeles må legges av foreldrene, pleier ikke være oppe til 22:30. Så kanskje se litt på leggetidene i huset? Anonymkode: edc4c...a3a 11
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #15 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Høres ut som om dere legger barna seint i forhold til "normalen"? Ettåringer flest legger seg vel rundt 19. Og barn som er så små at de fremdeles må legges av foreldrene, pleier ikke være oppe til 22:30. Så kanskje se litt på leggetidene i huset? Anonymkode: edc4c...a3a Tenker det samme. Og om de eldste barna må legges tenker jeg det er på tide å venne dem av det, evt gjøre dem klare tidlig og så si de kan lese/være på rommet sitt om de ikke vil sove. Virker som søvnrutinene deres må fikses på. Anonymkode: 64eda...5d9 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #16 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Permisjonen er over og ettåringen vår har begynt i barnehagen. Kjenner at det er vanskelig å være småbarnsmamma og arbeidstaker samtidig. I teorien bør mor og far dele sykt-barn-dager likt. Problemet er at ved sykdom er barn ofte mye våkne om natten, og det er jeg som må ta nettene hos oss. Min mann får migrene hvis han sover for dårlig. Og når jeg er oppe deler av natten, er det jo naturlig at jeg tar sykt-barn-dag også. I tillegg sliter barnet vårt litt med søvn. I natt var hun våken i tre timer, og det var det også jeg som tok meg av. Var så sliten da jeg stod opp i dag at jeg tok ut egenmelding. Nå ligger jeg i sengen. Hvordan skal dette gå? Jeg må jo få gjort jobben min også.... Litt fortvilet nå. Hvordan gjør dere andre det med sykt-barn-dager og soving? Anonymkode: 14af0...d8b Hvordan du og barnefar fordeler sykt-barn-dager er for øvrig helt opp til dere, og ingenting arbeidsgiver har noe med. Så bare slapp av. Dere valgte å få barn, og når man vil ha barn så burde man være forberedt på hvordan livet kommer til å se ut? En ettåring er fortsatt baby, kanskje du kan gå ned i stilling for en periode, hvis du kjenner at det må til. Syntes det er mange foreldre nå i dag, som bare prioriterer jobb og karriere foran barnet sitt. Man går glipp av veldig mye, disse småbarnsårene får man ALDRI tilbake - og det er nå du har anledning til å virkelig få en god og trygg tilknytning til barnet ditt. Anonymkode: 786c4...973 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #17 Skrevet 5. september 2022 Beklager at jeg er brutal her og jeg skjønner at det er tøft, men egenmelding fordi du mistet noen timers søvn en natt? Da går du fort tom for både egenmeldingsdager og forståelse på jobben - det er ikke arbeidsgiver som skal ta støyten for at du har småbarn og en mann som ikke klarer ta sin del. Jeg lurer også på hvordan barn som er så små at de må legges, ikke er i seng før 22.30? Her høres det jo ut som om nye rutiner over hele linja er på sin plass. Må du opp med barn hver eneste natt, kan du ikke samtidig legge deg 23 og så ta egenmelding for å sove ut. Anonymkode: 756a7...b3a 12
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #18 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for svar. Det som skal til for at han ikke forhåpentligvis ikke får migrene er regelmessig søvn. Det kan være at han rett og slett må ta noen netter og ha påfølgende dager med migrene. Barnet legges rundt klokken 20.00. Så pleier hun å våkne noen ganger i løpet av kvelden. Da er jeg nede, gir smokk og holder henne på brystet til hun finner roen igjen. Vi har to eldre barn og er som oftest ikke ferdig med legging av de før klokken 22.30. Vi legger et barn hver. Vi må også hjelpe disse barna med lekser, evt. kjøring og generelt være litt sammen med de uten minste etter hennes leggetid. Når alle barna er i seng er det bare å gjøre evt. småting før neste dag, spise litt og komme seg i seng selv. Leser litt på nett før jeg sovner hvis jeg orker det. Minsten pleier å våkne noen ganger i løpet av natten. Da får hun smokk og noen ganger ligger hun å klager en del før hun til slutt sovner igjen. Jeg tar ansvar for henne om natten. Hun sover i sengen vår etter vi har lagt oss. Klokken 06.30 starter dagen igjen. Min mann står først opp. Jeg står opp 06.40 og går på jobb. Mannen vekker yngste 07.15 og tar henne i bhg. De to eldste vekkes, men ordner det meste selv. HI Anonymkode: 14af0...d8b Hæææ. En ettåring som legger seg såpass sent, jaha😂.. Normalen er at ettåringer legger seg imellom kl 18-19 om kvelden. Syntes jo alle disse barna legger seg veldig sent, for øvrig. Men ettåringen ihvertfall, det burde dere endre på - høres ikke helt bra ut Anonymkode: 786c4...973 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #19 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Beklager at jeg er brutal her og jeg skjønner at det er tøft, men egenmelding fordi du mistet noen timers søvn en natt? Da går du fort tom for både egenmeldingsdager og forståelse på jobben - det er ikke arbeidsgiver som skal ta støyten for at du har småbarn og en mann som ikke klarer ta sin del. Jeg lurer også på hvordan barn som er så små at de må legges, ikke er i seng før 22.30? Her høres det jo ut som om nye rutiner over hele linja er på sin plass. Må du opp med barn hver eneste natt, kan du ikke samtidig legge deg 23 og så ta egenmelding for å sove ut. Anonymkode: 756a7...b3a Tenkte jeg også.. jeg dro ofte på jobb med svært lite søvn, trodde det var vanlig. Sønnen hadde reflux og kastet ofte opp på natta. Jeg sov da minimalt.. men dro jo på jobb Anonymkode: efd9d...614 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #20 Skrevet 5. september 2022 Kan jo legge til at det høres ut som, at dere har svært lite rutiner og faste rammer i hjemmet deres. Dette går utover alle sammen, og spesielt deg som mor - som tar mye av ansvaret. Ettåringen skal legge seg mellom 18-19 på kvelden, kl 20 er utrolig sent for en så liten en.. De andre barna skal også legges, og burde ikke være i seng senere en 20-20:30. Og da må dere innføre "legge-rutiner" med kveldsmat, tannpuss, lese på senga/kos. Dette burde jo dere som foreldre ha startet med for lenge siden, når dere allerede har flere barn og du sliter i hverdagen? Skjønner ikke helt logikken din/deres. Anonymkode: 786c4...973 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå