AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #1 Skrevet 5. september 2022 Hei, Jeg øvnske rgjerne å høre andres synspunkt på dette. Min mor har to søstre, altså har jeg to tanter fra morsiden. Jeg bor på samme plass som den ene tanta mi, mens mine foreldre og hun andre tanta bor andre steder i landet. Jeg har selv en familie med 3 små barn i tidlig skolealder og barnehage. Dere vet sekv hvordan dagene går rundt og at det er svært hektisk. Min tante som bor i samme by som meg, bor sammen med mannen sin. De har ikke noen barn, så de har det rimelig "avlappende" etter jobb. Saken er nå at den andre tanten min må komme på besøk til byen vår i ca 2-3 uker for å ordne noen ting. Hun er nå boende hos oss, da bi hentet henne på flyplassen. Det blei aldri avklart hvem hun skulle bo hos før hun reiste. Siden vi hentet henne, var det naturlig å be henne in til oss. Altså.. hva annet skal man gjøre? Og det er greit.. vi har ingenting imot å ha henne her. Vi tåler 2-3 uker med dette, selv om det er svært hektisk, og ja.. man føler seg ikke helt fri i sitt eget hjem. Men det som irriterer meg mest er at den andre tanten, som er altså søsteren, ikke tilbyr seg i det hele tatt om at hun kan bo hos henne i hvert fall i noen dager. Neeeeiii da.. dette bryr hun seg ikke om i det hele tatt. Gud fobry om noen skulle forstyrre hennes hverdag og husfred. De bor alene i ett stort hus, og har nok av plass. Men nei da.. ikke sjans for dette. Altså, jeg mener bare dette er egoistisk til de grader. Familismessig står hun nærmere sin egen søster enn jeg. Når man i tillegg ser på det praktiske, så er det mye mer praktisk at hun bor hos dem... Vi har den dagligdagse mølla med skole, barnehage, lekse, trening, leggetid, klær som vaskes osv osv. Jeg lurer bare på hva folk tenker om dette? Hverken jeg eller mannen er helt ok med at hun bor hos oss i 2-3 uker, men blir bare irritert over den andre tanten min som ikke gir en f.... Men når vi har familiesamkomster ved f.eks jul så skal hun alltid poengtere hvor viktig det er viktig at familien holder sammen, at vi har kontakt, at vi hjelper hverandre... bla bla bla... my ass! beklager frustrasjonen... hva tenker dere? Ville dere sagt noe eller bare latt det gå? Anonymkode: 11f20...ec2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #2 Skrevet 5. september 2022 Jeg må si jeg reagerer minst like mye på at hun bare reiser dit for 2-3 uker uten å avklare hvor hun skal bo. Det er da hennes ansvar, ikke ditt eller søsterens. Og det er på ingen måte sånn at du må invitere henne til å bo hos deg bare fordi du hentet på flyplassen. Jeg hadde bare spurt hvor hun skulle. Og hadde hun da hintet eller spurt om å bo hos deg, så hadde jeg sagt at det ikke passet og at vi i tilfelle måtte ha blitt spurt på forhånd. Anonymkode: 139fa...91e 7 6
ms. Perfect Skrevet 5. september 2022 #3 Skrevet 5. september 2022 Det er jo meget spesielt at tante skal være en plass i 2-3 uker uten avtalt oppholdssted? Dersom dere ikke har noe i mot at hun bor der, ser jeg ikke noe poeng hverken i å irritere seg, eller å si noe. Dersom det ikke er greit, burde dere ikke ha invitert henne til å bo hos dere i utgangspunktet. Å si noe nå, midt i oppholdet, vil bare føre til at hun som bor hos dere føler seg uvelkommen og dum. Det kan godt være at den andre tanten har trodd det har vært avtalt at hun skulle bo hos dere, og derfor ikke vil ødelegge for det. Det kan også være at det er tenkt at det kan være avlastende med tante på besøk, at hun kan bidra litt med både barn og hjem. 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #4 Skrevet 5. september 2022 Lukk opp munnen og si noe i stedet for vente på at folk skal lese dine tanker. Hvorfor tar tante-fra-annen-by det for gitt at hun kan bo hos deg? Hvem har i det hele tatt invitert henne? Anonymkode: 6f152...3d8 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #5 Skrevet 5. september 2022 Veldig spesielt å reise et sted man har kjente uten å avtale hvor man skal bo! Også ville jeg tatt kontakt med tante som bor på stedet og spurt om hun kan ta seg av søsteren sin litt. Hun er ikke tankeleser! Men bortsett fra det synes jeg det er tilreisende tante som er håpløs til å planlegge! Anonymkode: 16c8a...39a 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #6 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg må si jeg reagerer minst like mye på at hun bare reiser dit for 2-3 uker uten å avklare hvor hun skal bo. Det er da hennes ansvar, ikke ditt eller søsterens. Og det er på ingen måte sånn at du må invitere henne til å bo hos deg bare fordi du hentet på flyplassen. Jeg hadde bare spurt hvor hun skulle. Og hadde hun da hintet eller spurt om å bo hos deg, så hadde jeg sagt at det ikke passet og at vi i tilfelle måtte ha blitt spurt på forhånd. Anonymkode: 139fa...91e Jeg er helt enig... Hun er like tafatt som ikke avtaler noe på forhånd. Det var en akutt sak som dukket opp, så hun måtte komme seg hit. Men nå er situasjonen slik som den er. Den tanten som er på besøk er litt syk i tillegg, så det er ikke alltid like enkelt. Jeg er enig i mye av det du sier, og naturlig ville det vært at alle tilbød seg å bidra/hjelpe. evt spre litt på oppholdssted slik at hun besøker oss begge litt. Men som sagt, hun andre tanta bryr seg ikke en dritt. Jeg tener bare at hvordan hun andre tanta kan ta det for gitt at hennes søster kan bo hos sine nevøer uten å tilby seg no form for hjelp/bidrag. Anonymkode: 11f20...ec2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #7 Skrevet 5. september 2022 Det jeg ikke forstår er at dette ikke er en ressurs for dere? Hvis mine familiemedlemmer kommer hit er det ikke måte på hvor mye enklere alt går. Hjelp til husarbeid, matlaging, de tar med ungene på artige aktiviteter, kjører til og fra trening osv osv. Jeg elsker å ha besøk av barnløse voksne, da faller det mye mindre på meg og mannen. Og hvis de ikke bidrar så setter jeg de i sving. "Tante Lise, kan du støvsuge huset imorra? Ser det er på tide. 😊" eller "Hva har du lyst til å lage til middag imorra? Jeg kan handle det du trenger på vei hjem fra jobb. 😊". Ingen kommer på besøk her uten å bidra til felleskapet da, det gidder vi ikke. Anonymkode: 30015...83f 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #8 Skrevet 5. september 2022 Men, har du spurt dem da? "Tante utenbysfra, du ser det er hektisk hverdag her hos oss, har spurt din søster tanteher om du kan bo hos henne siste uken?" "Tanteher, kan ikke tante utenbys bo hos dere istedet, det er jo veldig hektisk hos oss for både henne og oss, med barna våre?" Når du skriver .."ikke sjans"... er det noe de har sagt, eller bare at de ikke har tilbydd? Anonymkode: 109f8...f9d 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #9 Skrevet 5. september 2022 Jeg lurer på hvorfor i all verden du inviterte henne til å bo hos deg i utgangspunktet, og jeg lurer på hvorfor hun synes det er greit å bo hos deg. Normale folk (din tante) tar inn på hotell, eller har i det minste funnet ut hvor de skal bo før de ankommer. Problemet er ikke din andre tante som ikke ønsker seg overnattingsbesøk, jeg ønsker heller ikke at noen flytter inn til meg i tre uker. Selv ikke eget søsken. Anonymkode: 3ebd3...c15 1
Anim92 Skrevet 5. september 2022 #10 Skrevet 5. september 2022 Kan det være at tante-her (som noen så fint skrev) tror at det er hyggelig og fint og hjelpsomt for dere å ha en ekstra voksenperson i hus? Har dere snakket sammen i det hele tatt, eller er alt du skriver basert på egne antagelser? 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #11 Skrevet 5. september 2022 Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å sette seg selv i sånne situasjoner.. man drar jo ikke til en annen by i 2-3 uker uten å ha avklart bosted. Og man henter ikke bare en person hjem uten å ha avklart hvor hun skal bo… beklager.. her har du vært dumsnill Anonymkode: 67c22...c15 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #12 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det jeg ikke forstår er at dette ikke er en ressurs for dere? Hvis mine familiemedlemmer kommer hit er det ikke måte på hvor mye enklere alt går. Hjelp til husarbeid, matlaging, de tar med ungene på artige aktiviteter, kjører til og fra trening osv osv. Jeg elsker å ha besøk av barnløse voksne, da faller det mye mindre på meg og mannen. Og hvis de ikke bidrar så setter jeg de i sving. "Tante Lise, kan du støvsuge huset imorra? Ser det er på tide. 😊" eller "Hva har du lyst til å lage til middag imorra? Jeg kan handle det du trenger på vei hjem fra jobb. 😊". Ingen kommer på besøk her uten å bidra til felleskapet da, det gidder vi ikke. Anonymkode: 30015...83f Mens vi har hatt nok besøk av folk som ikke er en ressurs, kun en utgift og belastning… Anonymkode: 67c22...c15 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #13 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Mens vi har hatt nok besøk av folk som ikke er en ressurs, kun en utgift og belastning… Anonymkode: 67c22...c15 Da må dere lære dere å sette grenser. Tydelig kommunikasjon om forventninger og behov er helt nødvendig når man skal ha besøk som varer mer enn en dag eller to. Og såklart, hvis noen ikke vil bidra, så er de ikke velkomne tilbake. Anonymkode: 30015...83f 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #14 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det jeg ikke forstår er at dette ikke er en ressurs for dere? Hvis mine familiemedlemmer kommer hit er det ikke måte på hvor mye enklere alt går. Hjelp til husarbeid, matlaging, de tar med ungene på artige aktiviteter, kjører til og fra trening osv osv. Jeg elsker å ha besøk av barnløse voksne, da faller det mye mindre på meg og mannen. Og hvis de ikke bidrar så setter jeg de i sving. "Tante Lise, kan du støvsuge huset imorra? Ser det er på tide. 😊" eller "Hva har du lyst til å lage til middag imorra? Jeg kan handle det du trenger på vei hjem fra jobb. 😊". Ingen kommer på besøk her uten å bidra til felleskapet da, det gidder vi ikke. Anonymkode: 30015...83f Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg synes det å ha overnattingsbesøk hjemme er veldig slitsomt. Jeg ville heller aldri bedt de om å støvsuge el- jeg hadde syntes det var veldig ubehagelig dersom de (selv min mor) hadde begynt å støvsuge hjemme hos oss. Og selv om noen hjelper til med barna f.eks vil det alltid likevel være mer slitsomt å ha folk boende så tett på seg. Nå har vi heldigvis ikke så mange slektninger som bor langt vekke, men vi er nok ikke av de rauseste til å tilby de å bo hos oss. Dersom vi kan invitere de på hytten føles det litt annereldes- men også der (og også det å være på besøk hos andre) tar mer energi enn det gir (selv om det kan være veldig hyggelig og koselig). Anonymkode: 66aad...4a0 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #15 Skrevet 5. september 2022 Uff... var jeg den eneste som klikket meg inn for å si at sånn har jeg det også i overgangsalderen? 😂 Men vet nesten ikke om det hadde vært bedre eller verre med ekte tanter heller. Når det gjelder sånne typer besøk klarer jeg aldri helt å forstå hvordan noen synes det er greit å komme ubedt på overnattingsbesøk (ja, det gjelder deg også, Tante Rød). Har faktisk større forståelse for at det er vanskelig å si nei, men det må man jo nesten hvis man først har sånne i slekta. Anonymkode: 0f1f8...779
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå