AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #1 Skrevet 5. september 2022 Jeg er ca 4 måneder på vei nå. Veide litt for mye før jeg ble gravid (lett overvektig ifølge BMI) men det meste var nok muskelvekt - dog ikke alt! Holdt på å slanke meg da jeg var gravid, men har lagt det bort nå. Jeg legger gjerne på meg rundt magen uansett og er litt følsom for kommentarer på det. Vi har begynt å fortelle venner og kjente om det, og da ei av våre bekjente så magen min sier hun: wow, den er ganske stor for 4 måneder! Selv er hun syltynn og så kanskje ut som jeg gjør nå da hun var fødeklar (litt overdrivelse). Men hva gjør dere med sånne kommentarer? Jeg vet jo at jeg må legge på meg nå, men er allikevel redd for å legge på meg for mye. Jeg trente mye før jeg ble gravid, men har nå redusert det for ikke å overdrive. Har også økt kaloriinntaket (med sunn mat). Det aller viktigste for meg er babyen, så derfor er jeg bekymret for om jeg legger på meg for mye..? Har gått oppca 3 kg. Anonymkode: 4a284...48a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #2 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er ca 4 måneder på vei nå. Veide litt for mye før jeg ble gravid (lett overvektig ifølge BMI) men det meste var nok muskelvekt - dog ikke alt! Holdt på å slanke meg da jeg var gravid, men har lagt det bort nå. Jeg legger gjerne på meg rundt magen uansett og er litt følsom for kommentarer på det. Vi har begynt å fortelle venner og kjente om det, og da ei av våre bekjente så magen min sier hun: wow, den er ganske stor for 4 måneder! Selv er hun syltynn og så kanskje ut som jeg gjør nå da hun var fødeklar (litt overdrivelse). Men hva gjør dere med sånne kommentarer? Jeg vet jo at jeg må legge på meg nå, men er allikevel redd for å legge på meg for mye. Jeg trente mye før jeg ble gravid, men har nå redusert det for ikke å overdrive. Har også økt kaloriinntaket (med sunn mat). Det aller viktigste for meg er babyen, så derfor er jeg bekymret for om jeg legger på meg for mye..? Har gått oppca 3 kg. Anonymkode: 4a284...48a Mennesker er forskjellige. Kvinner er forskjellige. Graviditeter er forskjellige. Noen ser ut som 9 måneder på vei etter 3 måneder, og noen som 3 måneder på vei på 9 måneder. Det er en uting at folk kommenterer kropp, uansett, men dessverre føler mange at de får en fripass når de ser en gravid kvinne. Da er kropp fritt vilt. Jeg har en litt annen historie, men jeg har fått mye kommentarer på kroppen i svangerskapet, også fra helsepersonell, for jeg er slank. Jeg tenker jeg er helt normalvektig, men jeg kan forstå at for en gravid kvinne, kan det falle inn i kategorien ganske slank. Eneste forskjellen hos meg er at jeg har en gravidmage, som kom først ordentlig rundt måned 6/7. I starten fikk jeg høre at magen min var så liten - «du er jo så liten, til og være så lang på vei - er du sikker?». Nå i det siste har det gått mye i at jeg har en «helt perfekt gravidmage»; slank og flott. Også fra fremmede. Spesielt når babyen har vært langt over gjennomsnittet stor, når jeg har vært på ultralyd, har jeg fått høre «hvordan er det mulig?». Problemet er at jeg har gått opp lite i vekt i perioder, selv om jeg har spist mye mer enn vanlig, og det har stresset meg veldig mye personlig. Til den grad at jeg har vært bekymret og hatt dårlig samvittighet. Gått og tenkt på det hele tiden. Det har tært på. «Alle andre» har lagt på seg X til Y kg… og «det er normalt». Så her er du og jeg, og mange andre, alle med våre bekymringer, og alt er like normalt Jeg har laget meg en abstrakt «søppelbøtte» i hjernen min hvor jeg plasserer disse innspillene og kommentaren, og kaster alt som kommer inn. Og jeg svarer at «Vet du? Mennesker og graviditeter er veldig forskjellige, dette er slik kroppen har valgt og se ut i graviditeten. Jeg er akkurat som jeg skal være». Da pleier de og begynne ro litt og rulle inn Anonymkode: 01751...d3d 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #3 Skrevet 5. september 2022 Hjelp, så slitsomt! Som om man ikke har nok å tenke på og bekymre seg for allerede! Folk er rare. Det stresser en jo begge veier når andre skal kommentere om at man er «for stor» eller «for liten» og tenker at babyen ikke har det bra. Min er helt etter boka mtp vekst og veldig aktiv. Og det er jo det viktigste. Takk for at du minnet meg på det og mange ande kloke ting! ❤️ Anonymkode: 4a284...48a 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #4 Skrevet 5. september 2022 For en utrolig sosialt uintelligent ting å si.. Jeg blir stadig forundret over hvor uhøflige folk kan være. Jeg fikk masse kommentarer om hvor liten jeg var, "det går jo nesten ikke an å se at du er gravid, du kan umulig være 8 mnd på vei"; osv. Ble stresset over om folk trodde jeg slanket meg og sultet babyen min.. Hvor stor mage man får, kommer an på veldig mye. Er man veltrent, får man gjerne mindre mage, siden magemusklene presser magen inn. Er man høy, har babyen mer plass i lengderetningen, og magen stikker ikke så langt ut. Ligger babyen veldig opp/ned, stikker også magen lengre ut enn om babyen ligger mer horisontalt. Jeg har hatt veldig liten mage med begge mine, men jeg har også vært veldig trent (mange år med styrketrening og kampsport = veldig mye magemuskler som holder magen inne), er slank og høy. Med andremann fikk jeg mage veldig tidlig, masse luft hovedsaklig. Vanskelig å holde "hemmeligheten" til etter 12 uker som vi ønsket. Men så vokste magen kjempesakte, og man kunne ikke se jeg var gravid om jeg hadde på dunjakke selv rett før termin. Med førstemann hadde jeg ikke antydning til mage før jeg var 6 mnd på vei. Mens andre får kjempestor mage tidlig. Det har som regel svært lite med fett på mors mage å gjøre.. Størrelsen på babyen har heller ikke så mye å si. Så bare drit i de kommentarene så godt det lar seg gjøre. Følg rådene fra jordmor/lege på kontrollene, og la dem, kvalifisert helsepersonell som har undersøkt deg personlig, avgjøre om vektoppgangen din er sunn eller ei. Anonymkode: 5e80f...87d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå