Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har fått vite at fra og med 1.desember får jeg ikke flere vakter i den bedriften jeg jobber i (har vært ekstrahjelp). Nå kom beskjeden veldig sent, og jeg klarer ikke å finne meg noe annet å gjøre før jul ihvertfall.

Har tidligere i år søkt dagpenger men har ikke tjent nok hverken det siste året eller de siste årene til å få det (har vært student), så det er dessverre ikke et sikkerhetsnett heller..

Det jeg lurer på er om det har noe poeng å søke sosialstønad? Jeg har en bsu konto med oppsparte midler, som noen sier sosialkontoret kommer til å be meg bruke opp først. Stemmer dette? Disse pengene er jo sperret for huskjøp etc?

Har ikke lyst til å søke stønad eller livsopphold som det vel heter, men tenker at jeg blir jo pent nødt til det etterhvert dersom jeg ikke finner meg noe annet å gjøre..

*lei av drittjobber som bare ansetter ekstrahjelper :tristbla: !!!*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg har forstått vil sosialkontoret alltid kreve at du bruker oppsparte midler, selv BSU, før de lar deg få sosialstønad av noe slag. Er de "snille" kan det være at de lar deg la BSUen være dersom det kun dreier seg om noen kroner over jul (dumt å tape flere tusen i skattepenger for å få en tusenlapp).

Dersom det ikke ikke går og det ikke dreier seg om så mye penger ville jeg nok sjekket med banken om å få en kreditt på lønnskontoen (min bank pleide å ha kr 5000 som slik kreditt som "alle" fikk), evt om det er noen venner eller slektninger som kan låne vekk noen kroner.

BSU er ikke sperret, men dersom du tar ut pengene må du tilbakebetale skattefordelen du har fått.

Hvor bor du forresten? Er det et vikarbyrå i nærheten kan det jo være du kan få noen oppdrag mot jul for å spe på litt.

Skrevet

Det må da være flust av butikker som trenger extrahjelp i julen .Spesielt i de store byene.

Skrevet

er vel enig med siste gjest, det bør være mulig å få seg en ekstrajobb nå i juletidene skulle en tro.

og om man får sosialstønad selv om man har penger stående på konto, så blir det lett veldig feil.

sosialstønad skal være siste utvei, når du ikke har andre muligheter. og selv om bsu er kjempefornuftig og de er sperret til huskjøp, så er det oppsparte midler du har. skal skatte pengene gå til sosialstønad til mennesker som ikke vil bruke sparepengene sine, så begynner jeg å bli skeptisk til hvordan skatten vår brukes. ;)

det er mange som betaler for de sosialpengene, som verken har bsupenger stående eller eier sin egen leilighet, så at disse skal betale for at andre ikke vil bruke opp oppsparte midler på livsopphold men heller få sosialpenger så irriterer det nok endel.

men du skal kunne få noe dagpenger selv om du ikke har jobbet?

jeg mener jeg fikk 146 kroner dagen eller noe sånt, men det er mulig det kun var mens jeg var med på kurser eller prosjekter via aetat.

ta kontakt med en saksbehandler på aetat, se om de enten har noen kursløsninger som gir deg rett til noe stønad, eller om de kan hjelpe deg å komme i ekstrajobb nå i julen.

lykke til.

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)
men du skal kunne få noe dagpenger selv om du ikke har jobbet?

jeg mener jeg fikk 146 kroner dagen eller noe sånt, men det er mulig det kun var mens jeg var med på kurser eller prosjekter via aetat.

Det stemmer nok, de har en individstønad man kan få dersom man deltar på jobbsøkerkurs eller annet via aetat. Man bør ta kontakt med dem, registrere seg som arbeidsledig og spørre om hjelp til jobbsøking, uansett om man har krav på dagpenger eller ikke.

Til trådstarter: De pengene du har satt inn på BSU-en i år kan du ta ut før nyttår, uten at det har noen skattemessige konsekvenser, siden du ennå ikke har fått fradrag for dem. Det bør du ihvertfall vurdere hvorvidt du må gjøre, men det skulle jo være mulig å skaffe seg andre jobber rundt juletider. Kanskje har du også feriepenger du kan ta ut, så du greier deg fram til jobb? (Dette kommer de også til å be om på sosialkontoret.)

Endret av Varg-Menja
Skrevet

heisann,

trådstarter her :) Takk for avklarende svar.

Skal på aetat på mandag og sjekke muligheter.

For å klargjøre en liten ting, jeg har ikke spart disse pengene i år. Det er sparepenger som er satt inn på bsu for lenge siden, og siden jeg tidligere i år har måttet bruke alt annet jeg har av sparepenger når jeg var arbeidsledig, har jeg en meget høy terskel for å begynne å tappe bsu'en. Ville derfor bare sjekke ut om noen visste hvordan reglene var.

Tror jeg klarer meg til over jul, får jo lønning for det som jeg har jobbet nå i november. Problemene melder seg nok heller i januar, men forhåpentligvis har jeg da fått ett eller annet å gjøre! Også får jeg heller ta den flaue telefonen hjem og spørre om litt støtte ei stund..

Krysser fingrene for at jeg får noe å gjøre, men det ser litt mørkt ut. Har søkt på alt av utlyste jobber her det siste halve året, fra renhold og butikkjobber til jobber som er mer penset inn mot det jeg har studert, men jeg har ikke hatt flaksen på min side, annet enn den ekstravaktjobben da..

Igjen, takk for svarene

Skrevet

Hva med å melde deg som vikar på sykehus/hjemmesykepleie/sykehjem/avisbud/barnehage osv!

Det er garantert noen ledige vakter :)

Skrevet

Til trådstarter: Du må ikke bare søke på det som er utlyst av jobber. Ta runden i butikker og presenter deg, hør om de har bruk for hjelp.

Veldig mange jobber blir aldri lyst ut...

Skrevet

Jeg diskuterte det med BSU og stønad med sosialsjefen her i kommunen ved lunsj en dag, og han sa det at dersom det var snakk om en liten stund ville han ikke kreve det, men dersom det ble mer enn tre måneder måtte også det inngå. Så dersom det kun er snakk om å overleve et par måneder, så ville jeg forsøkt om ejg var deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...