Gå til innhold

Ukeplaner i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da poden begynte i bhg fikk vi en veldig detaljert halvårsplan med hva de skulle lære, gå gjennom mm. 
Jeg tenkte: shit, når skal de få leke og være barn. Heldigvis var er dette ting de gjør i tillegg til lek og ikke i stede for lek. 
Uansett så får jeg ikke en detaljert plan på hva de gjør i løpet av dagen. Jeg vet ikke hva som blir spist, og jeg skjønner at de ansatte ikke kan følge kun med på mitt barn. Jeg får oppdateringer om noe spesielt har skjedd, både godt og vondt. Og det synes jeg er veldig bra. Jeg ser at mitt barn trives i bhg og det holder egentlig for meg, uten sørre oppdateringer. 
De ansatte har stort sett tid til å snakke litt ved henting og forteller at barnet har hatt en bra dag og spist godt. 

For meg er det viktigste at barna har det bra, ikke hva de har gjort der. Men at de er mye ute og har litt variasjoner. Og det oppfatter jeg det som at det er. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En annen grunn er at planer veldig ofte går ut fordi det er sykdom blant personalet. Det er nesten umulig å få vikarer, og da er det uforsvarlig å gå turer. Det er flere barn som blir hysterisk når de er så godt forberedt på en tur det ikke blir noe av enn det er barn som trenger å bli forberedt på hva som skjer uten at verden raser sammen uten det. 

Er det en god lek på avdelingen er det meningsløst å dele opp for å ha lekegrupper eller samlinger. 

Det er så mye som skjer i en barnehagehverdag det ikke går an å forberede og planlegge, så å bruke tid på planer som går i vasken har vi gitt opp. 

Anonymkode: c96af...d3f

Ja, når det er mindre folk på min jobb pleier jeg også å finne på unnskyldninger for hvorfor ting ikke blir gjort. 

Satt på spissen. Jeg VET at det er årsaker til at ting ikke blir gjort hele tiden, og det er IKKE det jeg er ute etter nå. Nå er jeg ute etter erfaringer knyttet til ukeplaner i barnehagen, hvordan disse blir fulgt opp og hvordan kommunikasjonen er hvis noe endres ift planen. Jeg er ikke ute etter det 100% optimale, men jeg er heller ikke ute etter unnskyldninger til hvorfor man regelrett driter i å ha planer i det hele tatt. 

Anonymkode: 74177...93a

• Liker 1
Skrevet

Vi får månedsplan og det er en fast turdag i uka. Snakker med de ansatte innimellom ved henting. Også må jeg innrømme at jeg egentlig bryr meg fint lite om hva de gjør i barnehagen. Jeg vet ungen har det fint, hun leker og har venner og trives med de ansatte. Utover det så er det egentlig ingenting jeg trenger å vite.

• Liker 2
Skrevet
tangent skrev (27 minutter siden):

Vi får månedsplan og det er en fast turdag i uka. Snakker med de ansatte innimellom ved henting. Også må jeg innrømme at jeg egentlig bryr meg fint lite om hva de gjør i barnehagen. Jeg vet ungen har det fint, hun leker og har venner og trives med de ansatte. Utover det så er det egentlig ingenting jeg trenger å vite.

Det er en ærlig sak det, ikke alle liker mye like informasjon og det er helt greit det også! 🙂 

Skrevet

I den første barnehagen (kommunal) så bestod ukeplanene av 90% «frilek», og hver uke så stod det «varm lunsj: (det de skulle ha). Men så var det flere uker det bare stod «varm lunsj: blank», det var litt sløvt. Ellers stod det bare når barna hadde bursdag eller turdanser. Et par ganger ca hver andre måned så la de ut noen uklare bilder på nettsiden, knapt nok noe å spare på.

Fikk ellers lite info, når vi hentet fikk vi bare høre «hatt en fin dag» men ikke noe særlig mer rundt det. Jeg så at ungen trivdes og var fornøyd så det plagde meg ikke.

Nå går han i en privat espira barnehage pga vi flyttet, og her er det helt annerledes. Veldig detaljert ukeplan med alt ifra hva de skal gjøre på turer og hvor de skal, hvilke aktiviteter de skal gjøre mtp maling, bøker som skal introduseres ++
Poster også et «dagens innlegg» hver dag med masse bilder av det de har gjort og spist. I tillegg sender de bilder til oss privat om han foreksempel var litt lei seg på morgenen. De har jo en egen app så det gjør alt mye lettere, de kommunale må jo følge det de får beskjed om.

Var fornøyd med begge barnehagene, men den han går i nå synes jeg er helt fantastisk.

Anonymkode: 6d007...4df

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I den første barnehagen (kommunal) så bestod ukeplanene av 90% «frilek», og hver uke så stod det «varm lunsj: (det de skulle ha). Men så var det flere uker det bare stod «varm lunsj: blank», det var litt sløvt. Ellers stod det bare når barna hadde bursdag eller turdanser. Et par ganger ca hver andre måned så la de ut noen uklare bilder på nettsiden, knapt nok noe å spare på.

Fikk ellers lite info, når vi hentet fikk vi bare høre «hatt en fin dag» men ikke noe særlig mer rundt det. Jeg så at ungen trivdes og var fornøyd så det plagde meg ikke.

Nå går han i en privat espira barnehage pga vi flyttet, og her er det helt annerledes. Veldig detaljert ukeplan med alt ifra hva de skal gjøre på turer og hvor de skal, hvilke aktiviteter de skal gjøre mtp maling, bøker som skal introduseres ++
Poster også et «dagens innlegg» hver dag med masse bilder av det de har gjort og spist. I tillegg sender de bilder til oss privat om han foreksempel var litt lei seg på morgenen. De har jo en egen app så det gjør alt mye lettere, de kommunale må jo følge det de får beskjed om.

Var fornøyd med begge barnehagene, men den han går i nå synes jeg er helt fantastisk.

Turdager* ikke turdanser 😂

Skrevet

Takk for svar alle sammen. 

Her har vi ikke ukeplaner om sommeren, begrunnes med ferieavviklingen, så det er to mnd uten en plan for hver dag. I sommer ble det litt styr ved levering da ingen hadde fått beskjed om at avdelinger ble slått sammen, så vi kom til tom avdeling 🤷🏼‍♀️ Vi fikk siden beskjed om at han skulle på avdeling X etter vår ferie. Ved levering etter ferie så møter vi opp på avdeling X til rare blikk og spørsmål om hva vi gjør der. Da hadde de endret på planene uten å gi beskjed. Det var 1 tur på 6 uker. De var mye ute, men uteområdet består av kunstgress og asfalt, så det er ikke godt nok. 

Jeg har kommet for å hente kl 15 og funnet barnet mitt foran en tv-skjerm med barnetv på. 

Ukeplanene består av mandag: møtedag, tirsdag: tur gruppe 1, onsdag: tur gruppe 2, torsdag: maling gruppe 3, fredag: Varmmat. 

Ingen temaer, fokusområder, konkrete planer. 

Oppsummering: aldri. Bilder legges ut to til fire ganger i halvåret når de kommer på det, men ikke oppsamlet fra alt de har gjort, bare akkurat den dagen. Endringer informeres ikke om. Turer er gatelangs, enda vi har skog og fjære i umiddelbar nærhet. Ingen teater, bibliotek, besøk av andre barnehager... Kanskje det kommer til neste år når de er førskolebarn. Jeg vet ikke hva som er vanlig. 

Foreldremøter og foreldresamtaler er full av lovnader og enigheter, og ting følges ikke opp. Nå er det nytt foreldremøte for tur, og jeg vil stille forberedt til hva vi kan og bør forvente. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for gode eksempler på informasjonen dere får! Vår er privat, og som du ser over så gjenspeiler det ikke din erfaring med det å være privat. Det du beskriver passer dog småbarnsavdelingen i samme barnehage, de var helt fantastisk ❤️

Skrevet

Nå ble jeg ordentlig satt ut her! Vi får ingenting fra barnehagen vår, hverken månedsplan eller ukeplan. Vi har heller ikke MyKid, det eneste vi får er «Månedsbrev» med noen tilfeldige bilder av hva de har gjort den måneden. Selv månedsbrevet uteblir innimellom, slik som denne måneden. 

Barnet er 2 år og har gått i den barnehagen i 1 år. 

Er dette en dårlig barnehage? Vårt første barn og vi er ikke kravstore virker det som. Det eneste vi får er «han har hatt en fin dag» ved henting. Det har jeg sendt e-post om og klagd på, har ønsket meg litt mer utfyllende info ved henting. 

Anonymkode: b4a4d...ab3

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nå ble jeg ordentlig satt ut her! Vi får ingenting fra barnehagen vår, hverken månedsplan eller ukeplan. Vi har heller ikke MyKid, det eneste vi får er «Månedsbrev» med noen tilfeldige bilder av hva de har gjort den måneden. Selv månedsbrevet uteblir innimellom, slik som denne måneden. 

Barnet er 2 år og har gått i den barnehagen i 1 år. 

Er dette en dårlig barnehage? Vårt første barn og vi er ikke kravstore virker det som. Det eneste vi får er «han har hatt en fin dag» ved henting. Det har jeg sendt e-post om og klagd på, har ønsket meg litt mer utfyllende info ved henting. 

Anonymkode: b4a4d...ab3

Det syns jeg er veldig dårlig, spesielt på en småbarnsavdeling med de aller minste. Jeg hadde krevd mer. Still spørsmål HVER gang du henter hvordan han spiste, hvor mye, hva hadde han på, når sovnet han, når våknet han, har han malt eller tegnet i dag, etc. Til slutt skjønner de tegninga, og at det kanskje er enklere å gjøre det på et annet vis. Og ikke vær redd for å ta det opp på foreldremøtet, det er garantert andre som er enig med deg, og om endringer ikke skjer på de bare stilles til veggs. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det syns jeg er veldig dårlig, spesielt på en småbarnsavdeling med de aller minste. Jeg hadde krevd mer. Still spørsmål HVER gang du henter hvordan han spiste, hvor mye, hva hadde han på, når sovnet han, når våknet han, har han malt eller tegnet i dag, etc. Til slutt skjønner de tegninga, og at det kanskje er enklere å gjøre det på et annet vis. Og ikke vær redd for å ta det opp på foreldremøtet, det er garantert andre som er enig med deg, og om endringer ikke skjer på de bare stilles til veggs. 

Nei kjære vene, ikke hør på dette rådet 

Anonymkode: fb0c3...260

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nei kjære vene, ikke hør på dette rådet 

Anonymkode: fb0c3...260

Nei, for guds skyld, bare la de sture og gå, hvem trenger vel informasjon om 2åringen sin 8timers(+++) dag! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...