Gå til innhold

Kjæresten har ikke husleiekontrakt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flyttet inn til kjæresten for 4 mnd siden. I helga ble kjøleskapet ødelagt. Jeg anså det som et ikke-problem iom at kjæresten leier møblert inkl hvitevarer og da skal utleier erstatte sånt.  Så viser det seg at kjæresten aldri har fått (eller spurt etter) husleiekontrakt.

For meg er en kontrakt obligatorisk så det falt meg ikke inn å spørre om kjæresten hadde det. Det er en selvfølgelighet.

Nå tror jeg at vaskemaskinen snart tar kveld. Pr nå har vi ikke råd til begge deler.

Spørsmålet er: Om man leier ut en boenhet med hvitevarer og utleieren/ leietaker ikke bryr seg med kontrakt. Så streiker den ene hvitevaren etter den andre. Da er det utleier som står juridisk sterkest, utleier behøver ikke erstatte det?

Utleier mener kjæresten må kjøpe inn. Det mener jeg også siden det ikke finnes kontrakt dem mellom. Kjæresten mener utleier skal erstatte kjøleskapet, og snart vaskemaskinen. 

Ville aldri flyttet hit hvis jeg visste at kjæresten (og utleier) ikke hadde husleiekontrakt. Nesten så jeg flytter ut. Tanken på at det ikke finnes kontrakt mellom dem er mildt sagt utrygt. 

Gode råd? 

Anonymkode: 780da...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husleieloven gjelder uavhengig av om man har kontrakt eller ikke. Kan det dokumenteres kan han leier møblert?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøleskap finner du på Finn.no for 100- 1000kr, så vis han ellers trives så hadde jeg ikke laget noe konflikt på det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at om han eller du kjøper hvitevarer, så tilhører de dere og ikke utleiere. 

Man må ikke ha kontrakt, husleieloven gjelder uansett. 

Anonymkode: da5d4...b6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke du ansvar selv for å ordne egen kontrakt?

Anonymkode: e8a52...302

Nei, hvorfor det? Hun etablerer ikke noe nytt leieforhold. 

Anonymkode: 9fe2a...0c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leiekontrakt er ett absolutt minimum.

Men det er din samboer som opprinnelig flyttet inn uten kontrakt, og da får han ta det med utleier at hvitevarene tar kvelden. Risikoen er at utleier blir vanskelig... Og da sliter man uten kontrakt 

Anonymkode: 1ce86...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Leiekontrakt er ett absolutt minimum.

Men det er din samboer som opprinnelig flyttet inn uten kontrakt, og da får han ta det med utleier at hvitevarene tar kvelden. Risikoen er at utleier blir vanskelig... Og da sliter man uten kontrakt 

Anonymkode: 1ce86...2b2

Nei. Husleieloven er absolutt minimum.

Men kontrakt er absolutt å anbefale for begge parter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere eventuelt tilgang til annonse som sier det er møblert? 
Husleieloven har nemlig ett punkt om inventar
https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§5-3

Sitat

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.

Anonymkode: 672ec...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skummelt uten husleie kontrakt. Da aner man Ingenting om oppsigelsestid eller hva som er leietager sitt ansvar å ikke. I utgangspunktet så er det ingen kontrakt for å leie objektet slik det er nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (3 minutter siden):

Det er skummelt uten husleie kontrakt. Da aner man Ingenting om oppsigelsestid eller hva som er leietager sitt ansvar å ikke. I utgangspunktet så er det ingen kontrakt for å leie objektet slik det er nå. 

Joda, husleielovern gjelder. Uten kontrakt er det 3 mnd oppsigelsestid

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tussi84 skrev (9 minutter siden):

Må dere slutte å spre feilinformasjon.

Det er ikke skummelt i det hele tatt. Husleieloven gjelder som et minimum uansett, og den sier en del om både oppsigelsestid og leietakers ansvar.

Det er ikke et problem.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (49 minutter siden):

Jo, det vet man, bare å se til husleieloven, enkelt og greit. Det er 3 mnd oppsigelse og detaljert liste over hva som er leietakers ansvar og hva som er utleiers ansvar. 

Anonymkode: 9fe2a...0c3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...