Gå til innhold

Date en Iraner - råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg har den siste tiden datet en veldig fin og hyggelig iraner. Han er i Norge på grunn av en doktorgrad og har planer om å bli i landet etter at den er ferdig. Han er rolig og liker å fiske, trene og lage mat, noe som jeg også setter veldig pris på. Jeg har møtt venner av ham, både fra Iran og fra Norge, og de er alle veldig hyggelige. Hans iranske venninner i Norge er høyt utdannede og ikke-religiøse, og det samme gjelder søstrene hans i Iran.  Jeg liker ham veldig godt og vi har gode og dype samtaler om verdisyn osv. Jeg må innrømme at jeg kanskje tester jeg ham ham av og til, fordi det er viktig for meg at vi ikke er en dårlig match på denne fronten. Det er kanskje litt fremmedfrykt på lur hos meg, men den iranske kulturen har jo et ganske dårlig rykte i vesten. Ting vi har snakket om er blant annet seksualitet og abort, og jeg er veldig overbevist om at han har modne og liberale holdninger i forhold til dette. Det virker som at han har alle de fine tinge fra sin kultur med seg og samtidig er veldig åpen for andres tanker og verdenssyn. Kanskje litt for bra til å være sant, eller hva? 

Det er i hvert fall noe i meg som gjør meg litt usikker, og jeg vet ikke om det er fordommer eller faktiske «red flags». En av disse tingene er at hvis jeg skal på en tur (ut av landet/byen) så foreslår han ofte at han kan komme å møte meg der jeg skal. Han har også foreslått at vi burde flytte sammen når vi etter hvert flytter til Oslo begge to. Jeg har sagt nei til ham når han foreslår slike ting, men han slutter ikke å ta det opp i nye situasjoner. Jeg har inntrykk at han er veldig klar for å slå seg ned så det kan jo selvfølgelig være relatert til det, men jeg er redd det er noe annet som ligger bak. Det siste jeg vil er å bli offer for en eiesyk person og i verste fall bo under samme tak som ham. Jeg kjenner ham ikke så godt enda, så jeg vil gjerne teste ham litt til og finne ut hva hans egentlige motivasjoner er. Det har blitt litt mer seriøst i det siste og jeg har begynt å lure litt på hvordan jeg kan stille spørsmål for å få frem dette. Jeg vet at han kan lyve om det, så det skal nok litt til før jeg blir helt overbevist.

Jeg går for tiden rundt med mye dårlig samvittighet  fordi jeg er så skeptisk, men også med litt frykt for at det skal være noe til grunn for denne skepsisen. Har dere noen erfaringer, eller eventuelt noen råd om hva vi burde snakke om? Jeg vil gjerne komme litt til bunns i hans verdisyn og fremtidsplaner for vårt forhold, men jeg er litt redd for å overse noe essensielt.

Anonymkode: b610a...912

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner flere par med iransk mann og norsk kone, det går veldig fint. Men jeg ville vært skeptisk til at han foreslår å flytte sammen, for det kan alltids være en mulighet for at han trenger ekteskap for å få fast oppholdstillatelse i Norge etter endt studie. Da er de her kun på visum. Jeg ville prøvd å ikke involvere meg seriøst med han før han fikk oppholdstillatelse selv så jeg hadde vært sikker på at han ikke bare brukte meg som et springbrett til det. Det gjelder alle nasjonaliteter ikke bare fra Iran. Jeg er veldig for innvandring bare så det er sagt men det er et faktum at mange fra fattige og krigsrammede land griper de mulighetene de får for å få et bedre liv. Får han permanent oppholdstillatelse her er han og familien hans sikret er bedre liv og med norsk lønn kommer han til å sende mye hjem forståelig nok for å hjelpe,  men som ikke nødvendigvis er positivt for deres relasjon. 

En annen ting jeg ville prøvd å kartlegge også er om han har noen traumer fra krig fordi det kan slå ut senere og være veldig vanskelig å leve tett på. Om han derimot har norskiranske foreldre og er født og oppvokst her hadde jeg ikke sett noen problemer så lenge dere godtok hverandres religion og ikketro og han ikke prøvde å endre deg for å få mer ære innad iransk æreskultur. Det sagt er det også veldig mange iranske menn som bryter ut av æreskulturen og er veldig for likestilling, men om du føler at det at han vil møte deg på reise er for å holde øye med deg eller evn få ferie på din regning er det rødt flagg. Test han mer når det kommer til kontroll, fortell at du skal ut på byen eller i bursdag, bli borte på familiebesøk en helg, ta en venninne ferie en uke og noen av gangene som han ringer så ikke svar. Det skjer jo at man står i dusjen eller ikke hører telefonen på stranden eller fest og hvis han reagerer med sinne og prøver å shame deg og si at hva skal du på fest å gjøre osv eller hvorfor reiser du med single venninner osv så ville jeg backet unna. Uavhengig nasjonalitet 

Anonymkode: f4cfd...9f6

• Liker 3
Skrevet

Hei! Takk for fint svar. Jeg føler ikke at det er noe problem rundt noen av tingene du tar opp, men jeg skal uansett undersøke det litt nærmere. Det gjør meg  mer positiv ovenfor forholdet, så takk for det. Jeg har allerede vært på jentetur og har i stor grad et eget liv uten ham, og det virker ikke som at det er et problem.  Vi er jo ikke kjærester helt enda så det er mulig at forventningene endrer seg etter hvert. Jeg skal være litt på vakt og sørge for at det blir flere dype samtaler. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei! Takk for fint svar. Jeg føler ikke at det er noe problem rundt noen av tingene du tar opp, men jeg skal uansett undersøke det litt nærmere. Det gjør meg  mer positiv ovenfor forholdet, så takk for det. Jeg har allerede vært på jentetur og har i stor grad et eget liv uten ham, og det virker ikke som at det er et problem.  Vi er jo ikke kjærester helt enda så det er mulig at forventningene endrer seg etter hvert. Jeg skal være litt på vakt og sørge for at det blir flere dype samtaler. 

Det høres positivt ut og at du har tenkt over det viktige! Dype samtaler kan en lære mye om hverandre av og kan egentlig aldri få nok av:) Så lenge handlinger matcher med ord er det grønt flagg! Håper det går veien for dere :)

• Hjerte 1
Skrevet

Ta opp "ikke uten min datter"... Boka, ikke filmen, og se hva han sier... Min erfaring er at de er vestlige, helt til dette temaet kommer opp. Da forsvarer de Mahmoody og mener Betty var den gale. 

Anonymkode: 7432a...b23

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må nesten finne ut på hvilken måte han kunne fått oppholdstillatelse i Norge, når doktorgraden er ferdig, uten deg. Det er jo en mulighet for at han sier alle de rette tingene, eller presser seg inn på venninnekvelder på byen osv fordi han har en agenda. Hvordan er det nå egentlig med kommunikasjonen? Prater dere engelsk sammen, eller kan han norsk allerede?

Nå virker jeg sikkert veldig kritisk, men man har gjerne varselslamper på grunn av noe.

Anonymkode: 64a89...207

• Liker 3
Skrevet

Hadde styrt unna. Hørt altfor mange skrekkhistorier... 

Anonymkode: f1c6b...f9b

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette ville jeg aldri ha tatt videre.

Vet om mange historier som viser at de snakker deg etter munnen, men straks de har fått mer grep om situasjonen blir det en helt annen tone. Altfor mange naive kvinner som går inn i slike forhold, mye stygt som skjer med mishandling osv. De er vant til et helt annet kvinnesyn enn her hos oss, kvinner skal være underordnet og ikke ha noe å si. Dette kvinnesynet er helt innarbeidet og blir delt av selv høyt utdannede mennesker. Du skal også forholde deg til hele familien hans (og venner), og de har ofte stor innflytelse og påvirkningskraft.

Anonymkode: 7ef4a...5d7

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vet om mange historier som viser at de snakker deg etter munnen, men straks de har fått mer grep om situasjonen blir det en helt annen tone. Altfor mange naive kvinner som går inn i slike forhold, mye stygt som skjer med mishandling osv. De er vant til et helt annet kvinnesyn enn her hos oss, kvinner skal være underordnet og ikke ha noe å si. Dette kvinnesynet er helt innarbeidet og blir delt av selv høyt utdannede mennesker. Du skal også forholde deg til hele familien hans (og venner), og de har ofte stor innflytelse og påvirkningskraft.

Jeg tror ikke alle er slik, men jeg kan være med på at det er et problem blant mange. Litt dumt for de som ikke er slik at du bare legger ut om din egen fremmedfrykt. Det hadde heller vært fint med noen råd om hvordan man kan luke ut slike personer. 

Jeg blir allikevel litt nysgjerring…Hvor mange/hvem kjenner du som har vært borti slike situasjoner? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vet om mange historier som viser at de snakker deg etter munnen, men straks de har fått mer grep om situasjonen blir det en helt annen tone. Altfor mange naive kvinner som går inn i slike forhold, mye stygt som skjer med mishandling osv. De er vant til et helt annet kvinnesyn enn her hos oss, kvinner skal være underordnet og ikke ha noe å si. Dette kvinnesynet er helt innarbeidet og blir delt av selv høyt utdannede mennesker. Du skal også forholde deg til hele familien hans (og venner), og de har ofte stor innflytelse og påvirkningskraft.

En «smule» fordomsfullt å si.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei! 
Jeg har den siste tiden datet en veldig fin og hyggelig iraner. Han er i Norge på grunn av en doktorgrad og har planer om å bli i landet etter at den er ferdig. Han er rolig og liker å fiske, trene og lage mat, noe som jeg også setter veldig pris på. Jeg har møtt venner av ham, både fra Iran og fra Norge, og de er alle veldig hyggelige. Hans iranske venninner i Norge er høyt utdannede og ikke-religiøse, og det samme gjelder søstrene hans i Iran.  Jeg liker ham veldig godt og vi har gode og dype samtaler om verdisyn osv. Jeg må innrømme at jeg kanskje tester jeg ham ham av og til, fordi det er viktig for meg at vi ikke er en dårlig match på denne fronten. Det er kanskje litt fremmedfrykt på lur hos meg, men den iranske kulturen har jo et ganske dårlig rykte i vesten. Ting vi har snakket om er blant annet seksualitet og abort, og jeg er veldig overbevist om at han har modne og liberale holdninger i forhold til dette. Det virker som at han har alle de fine tinge fra sin kultur med seg og samtidig er veldig åpen for andres tanker og verdenssyn. Kanskje litt for bra til å være sant, eller hva? 

Det er i hvert fall noe i meg som gjør meg litt usikker, og jeg vet ikke om det er fordommer eller faktiske «red flags». En av disse tingene er at hvis jeg skal på en tur (ut av landet/byen) så foreslår han ofte at han kan komme å møte meg der jeg skal. Han har også foreslått at vi burde flytte sammen når vi etter hvert flytter til Oslo begge to. Jeg har sagt nei til ham når han foreslår slike ting, men han slutter ikke å ta det opp i nye situasjoner. Jeg har inntrykk at han er veldig klar for å slå seg ned så det kan jo selvfølgelig være relatert til det, men jeg er redd det er noe annet som ligger bak. Det siste jeg vil er å bli offer for en eiesyk person og i verste fall bo under samme tak som ham. Jeg kjenner ham ikke så godt enda, så jeg vil gjerne teste ham litt til og finne ut hva hans egentlige motivasjoner er. Det har blitt litt mer seriøst i det siste og jeg har begynt å lure litt på hvordan jeg kan stille spørsmål for å få frem dette. Jeg vet at han kan lyve om det, så det skal nok litt til før jeg blir helt overbevist.

Jeg går for tiden rundt med mye dårlig samvittighet  fordi jeg er så skeptisk, men også med litt frykt for at det skal være noe til grunn for denne skepsisen. Har dere noen erfaringer, eller eventuelt noen råd om hva vi burde snakke om? Jeg vil gjerne komme litt til bunns i hans verdisyn og fremtidsplaner for vårt forhold, men jeg er litt redd for å overse noe essensielt.

Norske kvinner burde være sammen utlendinger, synes jeg da. 

Anonymkode: f3882...e71

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja, æreskultur er noe man ikke vil involvere seg i. Men her i Norge fins den like mye blandt hvite norske menn. Helt fra alle som slutshamer jenter for klær, oppførsel og flere partnere og sier de ikke ville hatt en sånn kjæreste,  til alle som tar det for gitt at kvinnen skal bli hjemme med barna i noen år for å sørge for at huset er rent, barna blir kjørt til og fra barnehage og har maten klar og aldri har tenkt tanken på at han kan være hjemme selv å gjøre dette mens kvinnen jobber, til alle fra norske trossamfunn som dominerer og underkuer og overvåker kvinnene, til alle karismatiske ledere og rollemodeller som banker dritten ut av kona hver gang han drikker og snakker ned til henne hver gang hun ikke har pyntet seg for han. 

I Iran er det blitt mange menn som støtter kvinnenes kamp for likestilling, og i Iran og hele verden, også Norge er det bevegelser og grupper av menn som aktivt kjemper mot æreskultur. Blandt annet har iranske og afghanske menn alltid svære grupper med seg bak fanene "Stopp æresvold", "Iranske menn for likestilling", og "Frigjør afghanske kvinner fra kvinneundertrykking i Afghanistan" i 8 mars toget i Oslo. 

De fleste iranske menn som har vokst opp i Norge er til og mer mer opptatt av likestilling enn mange norske menn, og man skal ikke anta at alle iranske menn som kommer hit er kvinneundertrykkende siden det er en stor bevegelse i Iran for likestilling og kvinnefrigjøring. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke flytt sammen med han. Vent minst to år. Jeg hadde ikke stolt på en fullblods iraner. Store kulturelle forskjeller. Kvinne undertrykkelse så det holder. Viss han ikke tolererer å ikke flytte samme, så vet du hvor han vil….. 

Anonymkode: 64de9...1a5

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nok vært litt skeptisk. Og tatt forholdet veldig sakte framover.

Jeg var sammen med en fra Iran i 1,5 år, men han kom til Norge da han var 2 år, og synes ikke han er annerledes enn andre nordmenn. Kjenner og en del Iranere, men de er enten født i Norge eller kom hit som små barn. Og føler alle de er som andre nordmenn. Flertallet av de er og gift med nordmenn. 

Jeg har ingen problemer med å bli sammen med menn fra andre land, men jo lenger de har bodd i Norge, jo bedre.

Anonymkode: 6c8ba...e44

Skrevet

Har vært bort i 3 iranske damer. 1 var grei, en var ok og en var klin gærn. Prøv å dra en konklusjon fra det?

Anonymkode: 25622...80d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har vært bort i 3 iranske damer. 1 var grei, en var ok og en var klin gærn. Prøv å dra en konklusjon fra det?

Anonymkode: 25622...80d

Skal man begynne å lage samme statistikk om norske menn tro? Da kan man si at norske menn er søppel bare fordi mange er det. Det hadde ikke vært rettferdig vel? 

Skrevet

Jeg var sammen med en fra Iran. Han løy masse… var manipulerende. Klarte overtale meg til å ta abort da jeg ble uplanlagt gravid. Sliter fortsatt, 2 år senere. Han gikk forresten fra meg etter aborten. Skulle ønske jeg aldri hadde møtt han.

• Liker 1
Skrevet
Sitat

Han er i Norge på grunn av en doktorgrad og harplaner om å bli i landet etter at den er ferdig.

Jeg ville spurt ham litt ut om dette. Hvordan planlegger han å få oppholdstillatelse? 

Anonymkode: e9e71...867

Skrevet

Takk for mange svar!

For dere som nevner det, hva løy de dere var sammen med om?

Skrevet

Synes mange av svarende her vitner om fremmedfrykt. 

Jeg har et godt inntrykk av Iranske menn generelt egentlig. Men det gir ingen mening å snakke om "iransk kultur". Det er et mye større land enn Norge og har mange kulturer. En iraner kan godt ha kultursjokk bare av å møte noen fra en annen iransk by. Det er ikke som her i Norge der det er en enorm konformitet med hensyn til kultur. Det er mange folkeslag i Iran. Kurdere har et dårligere rykte enn persere og tyrkere og er kjent for å lyve en del. 

Noen av mennene tror jeg er veldig bra, og behandler kvinner svært godt og så har du noen som absolutt ikke har respekt for kvinner. Ikke slik som i Norge der alle er... tja.. helt middels. 

Før den islamske revolusjonen så var Iran mye mer som vesten i kulturen. Det er altså ikke et land som har hatt islamistisk styre i all tid. Det er altså mange sekulære der. Iran har også mange med høy utdanning og er ganske avansert kulturelt. Tenker at det er positivt at han har utdanning:)

Du sier han har "modne og liberale holdninger". Hvis du skal finne ut om han er en god mann, ville jeg kanskje spurt mer om familie forholdet til søstre mor og om søsknene er godt gift. Menn som er positiv til abort og fri sex er gjerne av typen som vil utnytte kvinner og det sier lite om "gode holdninger". Sjekk om han er regimekritiker. Det vil være positivt. Sjekk om han støtter at kvinner bare skal arve halvparten av menn, slik loven er i Iran. Spør han hva han liker med iransk kultur og hva han ikke liker. Spør om forskjeller han merker mellom Iran og Norge. Spør hva han liker med Norge og hva han ikke liker. Spør hva han ser etter i en livspartner. 

En bra iransk mann varter gjerne opp kvinner med gaver og lar henne ikke betale, så du kan nok forvente og bli litt mer skjemt bort. 

Videre så anbefaler jeg å bare ta god tid på å bli kjent. Det tar hvert fall dobbelt så lang tid å bli kjent med noen fra et annet land. Ikke rush, ikke bo sammen. 

Lykke til!

Anonymkode: 1c408...316

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...