Gå til innhold

Kan man få abort ved mye inntak av kaffe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet? Kan kaffe forårsake abort?

Anonymkode: 5dece...b07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Koffein er ikke bra for foster. Men det skal nok mye til om du med vilje vil bruke koffein for å forårsake abort.

Anonymkode: a8929...1bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Koffein er ikke bra for foster. Men det skal nok mye til om du med vilje vil bruke koffein for å forårsake abort.

Anonymkode: a8929...1bd

Neida jeg bare lurer. Siden jeg fikk spontan abort og har inntatt mye kaffe og mye stress også.

Skrevet

Nylig forskning viser at koffein ikke har noe negativ innvirkning på fosteret. Og her har vi i mange år vært opptatt av kun to kopper kaffe om dagen, tydeligvis uten grunn.

Anonymkode: bbed2...f22

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nylig forskning viser at koffein ikke har noe negativ innvirkning på fosteret. Og her har vi i mange år vært opptatt av kun to kopper kaffe om dagen, tydeligvis uten grunn.

Anonymkode: bbed2...f22

Fint med link hvis du skal vise til ny forskning som ikke er spesielt kjent og som sier motsatt av alle kostråd for gravide. 

Anonymkode: 9af13...05c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fint med link hvis du skal vise til ny forskning som ikke er spesielt kjent og som sier motsatt av alle kostråd for gravide. 

Anonymkode: 9af13...05c

Disse kostholdsrådene for gravide er ikke alltid særlig godt begrunna. Noen ganger kan de tvert i mot være skadelige, f.eks. dette med at man skal fullamme lengst mulig https://www.med.uio.no/klinmed/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2022/tidlig-introduksjon-av-mat-kan-forebygge-matallergi-hos-barn.html 

Anonymkode: 98bc7...d16

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Noen som vet? Kan kaffe forårsake abort?

Store mengder koffein (typ mer enn seks kopper kaffe om dagen) er assosiert med økt risiko for spontanabort ja. Det er derfor det er anbefalt at gravide holder seg til 1-2 kopper dagen. 

Anonymkode: d9a6b...4f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Store mengder koffein (typ mer enn seks kopper kaffe om dagen) er assosiert med økt risiko for spontanabort ja. Det er derfor det er anbefalt at gravide holder seg til 1-2 kopper dagen. 

Anonymkode: d9a6b...4f8

Jeg trodde grunnen for koffein var blant annet lav fødselsvekt, og tidlig fødsel, ikke at det fremprovoserer abort. Her fra en tidligere rapport: https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-svangerskap/gravide-bor-drikke-sa-lite-kaffe-som-mulig/650322

Til og med i 2013 var det funn at kaffedrikking ikke øker risikoen for å føde for tidlig, men jeg finner ingenting om abort. 

Anonymkode: 3cce1...a70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...