AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #1 Skrevet 4. september 2022 Jeg prøver meg på en kort forklaring av de siste årene. Jeg vet at vi alle har ulike grenser for hva som er greit/ikke greit i et forhold, så jeg trenger ingen kommentarer til avtaler som vi er enige om. År 1 Snakk om åpent forhold, enighet om noen grunnregler. - Ingen du må forholde deg til på jobb/fritid - ikke gjennomfør noe med noen uten å snakke med den andre parten først. - bruk beskyttelse - full åpenhet om hva som eventuelt blir gjort. Han får en mulighet, og tar den. Vi snakker gjennom det når han kommer hjem og har begge glede av situasjonen. Han har mye kontakt med henne før og etter, så mye at det går på bekostning av vårt forhold. Vi snakker om det og er enige om at kontakten må ta slutt. Han har utviklet følelser for henne og greier ikke å kutte kontakten. Prøver å skjule kontakt og lover bot og bedring flere ganger når jeg oppdager det. År 2 De møtes igjen og har sex. Regner med at følelsene enda er der. Han ringer meg selv og forteller hva som har skjedd. Sier selv at han angrer og kommer til å kutte kontakt. Jeg tar ham i å ha kontakt noen ganger etter dette; samme leksa om at nå skal det ta slutt. År 3/4 Jeg spør jevnt og trutt om det er noen kontakt mellom dem, får alltid til svar at nei, det er det ikke. Får innimellom en dårlig magefølese og sjekker av og til mobilen hans. (Med tillatelse) Så en dag oppdager jeg flere mailer mellom dem. Han prøver seg først med: det har ikke vært noe farlig. Jeg har bare ikke sagt noe fordi jeg visste du ville bli lei deg. Det viser seg da at de har hatt jevnlig kontakt helt siden første møte. Han har bare blitt flinkere til å skjule spor… Han mener at det nå er mer som et vennskapsforhold og at det ikke er noen følelser i bildet lengre. Så nå sitter jeg her igjen. Det jeg var aller mest redd for da det stormet som verst, var å tilgi for så å oppdage dette etter noen år. Hadde jeg bare gått med en gang så hadde jeg sluppet denne situasjonen og forhåpentligvis vært på et bedre sted nå. Jeg vet at det riktige er å løpe, fort og langt. Men jeg syns det er fryktelig vanskelig. Vi har et langt liv og flere barn sammen. Både økonomisk og mtp hverdagslogistikk så er det enklere å være sammen. Jeg har problemer med å se hvordan jeg kan tilgi. Han er jo tydeligvis ikke til å stole på. Han har heller ikke noen gode forslag til hva han kan gjøre for å bedre ting. Noen som har noen tanker til hjelp? Anonymkode: 835b6...bdb 3
Brunello Skrevet 4. september 2022 #2 Skrevet 4. september 2022 Dette er vel en av de største farene med åpent forhold. 7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #3 Skrevet 4. september 2022 Tenker at dette ikke lar seg redde, dessverre. Anonymkode: a8f76...35e 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #6 Skrevet 4. september 2022 Det later ikke til at dere helt har forstått dette med to likeverdige parter i et forhold, ts. Dee er to personer. Som har valgt å dele deler av livet med hverandre. Dette valget kan, selvsagt, når som helst endres. Tradisjonelt så man på forhold som varige og enden på forhold som uønsket. Etter moderne tankegang er et forhold poengløst når det ikke lengre øker begge parters livskvalitet. Altså kan et forhold vare og det er godt. Eller det kan ende, og det er godt. Et forhold som senker livskvaliteten men fortsetter? Det er destruktivt. Så har dere valgt å ha et åpent forhold og satt rammer for det. Så langt så godt. Men så glemmer du (og han) dette med «to likeverdige parter» Dere har avtalt å fortelle hverandre hvem dere har sex med og når. Men ikke å fortelle hverandre hvem dere er venner med. Dere har ikke avtalt at den ene parten kan sensurere den andres venneliste. Din mann er venner med en kvinne han har hatt sex med. Det er ikke noe du har noe med. Du har noe med om han ligger med henne, ja. Men vennskap står partene i et forhold fritt til å pleie uten å søke eller be om tillatelse eller velsignelse. Hvorfor han føler at du kan bestemme om han skal eller ikke skal pleie vennskap med tidligere elskere? Det vet jeg ikke. Har du gitt han inntrykk av at du driver med slik kontrollerende adferd? Jeg er også usikker på hva problemet er? Han har hatt sex med en kvinne. Og utviklet følelser av noe art. Det samme har sikkert du, for noen av mennene eller kvinnene du har hatt forhold til i tillegg til din mann? Følelser er ikke endelige. Man kan ikke enten elske A eller B. Man kan fint elske begge. Samtidig. Og like mye. Anonymkode: cdf82...2e2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #7 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): ...Dere har avtalt å fortelle hverandre hvem dere har sex med og når. Men ikke å fortelle hverandre hvem dere er venner med. Dere har ikke avtalt at den ene parten kan sensurere den andres venneliste. Din mann er venner med en kvinne han har hatt sex med. Det er ikke noe du har noe med. Du har noe med om han ligger med henne, ja. Men vennskap står partene i et forhold fritt til å pleie uten å søke eller be om tillatelse eller velsignelse. Hvorfor han føler at du kan bestemme om han skal eller ikke skal pleie vennskap med tidligere elskere? Det vet jeg ikke. Har du gitt han inntrykk av at du driver med slik kontrollerende adferd? Jeg er også usikker på hva problemet er? Han har hatt sex med en kvinne. Og utviklet følelser av noe art. Det samme har sikkert du, for noen av mennene eller kvinnene du har hatt forhold til i tillegg til din mann? Følelser er ikke endelige. Man kan ikke enten elske A eller B. Man kan fint elske begge. Samtidig. Og like mye. Anonymkode: cdf82...2e2 Her handler det vel om at hele åpent forholdstankegangen var å ha sex med andre, men ikke romantiske forhold. Og ganske fort ble det likevel et romantisk forhold som nå er blitt løyet om i årevis. Selvsagt kan man elske flere og ha et polyforhold med gjensidig åpenhet, raushet og omsorg mellom flere enn to. Men det krever en helt annen kompetanse enn det disse tre har. Anonymkode: a8f76...35e 2 7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #8 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han er jo tydeligvis ikke til å stole på. Ærlig talt, kutt ut! Du var selv med på å avtale åpent forhold, og gjør man det, så vet man at sjansen er høy for komplikasjoner. Her er det like gjerne deg som har pushet han inn i en slik situasjon. Takk deg selv for at du ikke handlet klokere og nektet å åpne forholdet. Anonymkode: 348e4...70b 1
Fremmed fugl Skrevet 5. september 2022 #9 Skrevet 5. september 2022 TS, Alle mennesker lyver. Absolutt alle. Så er vel ikke så nyttig å definere han som en som ikke er å stole på. Hvis man vil ha en kjæreste som alltid er ærlig så bør man bli none. Dagens situasjon er en komplikasjon av et felles beslutt. Så blir helt feil å peke på mannen din (hvis det med åpent forhold faktisk var reelt felles og ikke noe han pushet på deg). Mitt enkle forslag til deg, er å se realitetene, og endre reglene slik at mannen din og du du kan leve sammen uten at dette lager krise. Du har tidligere akseptert at han sjekker opp og har sex med andre enn deg, da har jeg litt vanskeligere å skjønne hvorfor det nå skulle være så viktig at han ikke har en ikke seksuell dimensjon i en relasjon med enn annen en deg. Det at han har vært "uærlig" er som vi alle skjønner for at han har vært i en skvis mellom to ulike interesser som begge har vært viktige for han. Deg og deres familie, og denne andre kvinnen. Er du egentlig redd for at mannen din skal forlate deg?
ClausSaus Skrevet 5. september 2022 #10 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det later ikke til at dere helt har forstått dette med to likeverdige parter i et forhold, ts. Dee er to personer. Som har valgt å dele deler av livet med hverandre. Dette valget kan, selvsagt, når som helst endres. Tradisjonelt så man på forhold som varige og enden på forhold som uønsket. Etter moderne tankegang er et forhold poengløst når det ikke lengre øker begge parters livskvalitet. Altså kan et forhold vare og det er godt. Eller det kan ende, og det er godt. Et forhold som senker livskvaliteten men fortsetter? Det er destruktivt. Så har dere valgt å ha et åpent forhold og satt rammer for det. Så langt så godt. Men så glemmer du (og han) dette med «to likeverdige parter» Dere har avtalt å fortelle hverandre hvem dere har sex med og når. Men ikke å fortelle hverandre hvem dere er venner med. Dere har ikke avtalt at den ene parten kan sensurere den andres venneliste. Din mann er venner med en kvinne han har hatt sex med. Det er ikke noe du har noe med. Du har noe med om han ligger med henne, ja. Men vennskap står partene i et forhold fritt til å pleie uten å søke eller be om tillatelse eller velsignelse. Hvorfor han føler at du kan bestemme om han skal eller ikke skal pleie vennskap med tidligere elskere? Det vet jeg ikke. Har du gitt han inntrykk av at du driver med slik kontrollerende adferd? Jeg er også usikker på hva problemet er? Han har hatt sex med en kvinne. Og utviklet følelser av noe art. Det samme har sikkert du, for noen av mennene eller kvinnene du har hatt forhold til i tillegg til din mann? Følelser er ikke endelige. Man kan ikke enten elske A eller B. Man kan fint elske begge. Samtidig. Og like mye. Anonymkode: cdf82...2e2 Hva betyr "har ikke noe med"…? (se utheving) Hun avgjør fullt og helt hva hun er villig til å være med på i et forhold. Dette er ene og alene opp til henne. Har hun da "ikke noe med" om han bedriver ting bak ryggen hennes som hun ikke ønsker å være med på? Er det liksom "greit" for ham å holde skjult ting som ikke er innafor det hun vil være med på, under påskudd av at dette er ting hun "ikke har noe med"…? En ting er at hun ikke har noen rett til å styre hva han gjør. Han bestemmer over sitt eget liv, og hvis han vil ha en relasjon til denne kvinnen er det han (og henne) som avgjør det. Hun kan ikke overstyre dette på noen måte. Men hun bestemmer over sitt liv. Og han har ingen rett til å lure henne til å være sammen med ham på tvers av hva hun er villig til å være med på. Det ligger en veldig vesentlig forskjell her. 5 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #11 Skrevet 5. september 2022 Jeg tror de to blir lei av hverandre etterhvert. Ikke si noe mer om det. Høres nå ut som mannen ønsker å bli hos deg. Det der vil brenne ut av seg selv. Du sliter deg ut med å «passe på» han. Det beste her hadde vel vært om du selv fikk en på si som du fikk følelser for. Da tror jeg du hadde tilgitt han lett. Anonymkode: 24272...d10 1
Andro Skrevet 5. september 2022 #12 Skrevet 5. september 2022 (endret) Man kan ikke gå inn i et åpent forhold med premisser om å ikke føle noe for andre, tenker jeg. Vi er ikke maskiner, og følelsene våre styrer vi slett ikke med. Derimot kan vi kontrollere våre egne handlinger. Han burde vært ærlig med deg: Sagt han ikke ville bryte med henne, at han var glad i henne, og at dette ville bli et parallellforhold. Kanskje du hadde greid å forholde deg til den realiteten med bearbeidelse, dersom han hadde vært ærlig med en gang. Han har ingen respekt for deg. Det kommer han heller ikke til å få. Han har løyet til deg gjentatte ganger. Det er ikke en glipp. Det er hans væremåte, og du har avdekket sannheten om hvem han er. Begynn med å invitere kvinnen på en kaffe. Snakk ut med henne om hvilke avtaler dere har i ekteskapet, og hvilken adferd han har utvist så langt. Få henne med på en rådslagning om hva du skal gjøre. Jeg synes ikke at han bør informeres før dere damane har snakka sammen. Enten du blir eller tupper ham ut så vil det være en nyttig erfaring å høre hvilken versjon av sannheten han har servert for henne. Du vil få det bedre alene enn med en som manipulerer deg og skape uro på denne måten. Når ord og handling ikke stemmer sammen så heter det manipulasjon. Du blir manipulert. Det er psykisk mishandling. Søk gjerne rådgivning f.eks. på krisesenterets telefon. Gå aldri inn i åpne forhold som ikke fordrer at alle parter har kontakt med hverandre, og kjenner til hverandres avtaler, gjøren og laden. Endret 5. september 2022 av Andro 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #13 Skrevet 5. september 2022 Fremmed fugl skrev (9 timer siden): Alle mennesker lyver. Absolutt alle. Det er tull. Vi er mange som er plagsomt ærlige. Og det finnes definitivt en del man kan stole på. Anonymkode: 348e4...70b 5
PM75 Skrevet 5. september 2022 #14 Skrevet 5. september 2022 Er det åpne forholdet ensidig? Du sier at han har benyttet sjansen. Men hva med deg? Jeg hadde aldri klart et åpent forhold. Men tenker at dersom man inngår det, så er det helt avgjørende med åpenhet og ærlighet overfor hverandre. Og at man setter kontakten seg imellom høyere enn kontakten med andre. Mannen din har feilet på alle punktene. 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #15 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det later ikke til at dere helt har forstått dette med to likeverdige parter i et forhold, ts. Dee er to personer. Som har valgt å dele deler av livet med hverandre. Dette valget kan, selvsagt, når som helst endres. Tradisjonelt så man på forhold som varige og enden på forhold som uønsket. Etter moderne tankegang er et forhold poengløst når det ikke lengre øker begge parters livskvalitet. Altså kan et forhold vare og det er godt. Eller det kan ende, og det er godt. Et forhold som senker livskvaliteten men fortsetter? Det er destruktivt. Så har dere valgt å ha et åpent forhold og satt rammer for det. Så langt så godt. Men så glemmer du (og han) dette med «to likeverdige parter» Dere har avtalt å fortelle hverandre hvem dere har sex med og når. Men ikke å fortelle hverandre hvem dere er venner med. Dere har ikke avtalt at den ene parten kan sensurere den andres venneliste. Din mann er venner med en kvinne han har hatt sex med. Det er ikke noe du har noe med. Du har noe med om han ligger med henne, ja. Men vennskap står partene i et forhold fritt til å pleie uten å søke eller be om tillatelse eller velsignelse. Hvorfor han føler at du kan bestemme om han skal eller ikke skal pleie vennskap med tidligere elskere? Det vet jeg ikke. Har du gitt han inntrykk av at du driver med slik kontrollerende adferd? Jeg er også usikker på hva problemet er? Han har hatt sex med en kvinne. Og utviklet følelser av noe art. Det samme har sikkert du, for noen av mennene eller kvinnene du har hatt forhold til i tillegg til din mann? Følelser er ikke endelige. Man kan ikke enten elske A eller B. Man kan fint elske begge. Samtidig. Og like mye. Anonymkode: cdf82...2e2 Dette er virkelig bare tull, du kunne spart deg for det innlegget. Hjelper ikke Ts på noe som helst måte. Anonymkode: 03bec...c2d 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #16 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tror de to blir lei av hverandre etterhvert. Ikke si noe mer om det. Høres nå ut som mannen ønsker å bli hos deg. Det der vil brenne ut av seg selv. Du sliter deg ut med å «passe på» han. Det beste her hadde vel vært om du selv fikk en på si som du fikk følelser for. Da tror jeg du hadde tilgitt han lett. Anonymkode: 24272...d10 Jeg er enig. Anonymkode: 03bec...c2d 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #17 Skrevet 5. september 2022 ClausSaus skrev (9 timer siden): Hva betyr "har ikke noe med"…? (se utheving) Hun avgjør fullt og helt hva hun er villig til å være med på i et forhold. Dette er ene og alene opp til henne. Har hun da "ikke noe med" om han bedriver ting bak ryggen hennes som hun ikke ønsker å være med på? Er det liksom "greit" for ham å holde skjult ting som ikke er innafor det hun vil være med på, under påskudd av at dette er ting hun "ikke har noe med"…? En ting er at hun ikke har noen rett til å styre hva han gjør. Han bestemmer over sitt eget liv, og hvis han vil ha en relasjon til denne kvinnen er det han (og henne) som avgjør det. Hun kan ikke overstyre dette på noen måte. Men hun bestemmer over sitt liv. Og han har ingen rett til å lure henne til å være sammen med ham på tvers av hva hun er villig til å være med på. Det ligger en veldig vesentlig forskjell her. Han tar fra henne muligheten til å leve i et funksjonelt og sunt forhold også. Pose og sekk mentalitet fra han. Anonymkode: 03bec...c2d 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #18 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ærlig talt, kutt ut! Du var selv med på å avtale åpent forhold, og gjør man det, så vet man at sjansen er høy for komplikasjoner. Her er det like gjerne deg som har pushet han inn i en slik situasjon. Takk deg selv for at du ikke handlet klokere og nektet å åpne forholdet. Anonymkode: 348e4...70b Følelser oppstår både i åpent forhold og med den ene random kollegaen på jobben. Det er ikke sikkert å ikke ha åpent forhold vill endret noe som helst. Men! TS. Dette er utroskap, og jeg ville gått. Han brøt vilkårene for åpent forhold første året, og å fortsette på det er ikke greit på noen måte. Anonymkode: 1701f...78c 6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #19 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Følelser oppstår både i åpent forhold og med den ene random kollegaen på jobben. Det er ikke sikkert å ikke ha åpent forhold vill endret noe som helst. Anonymkode: 1701f...78c Det er tull og det vet du. Vanskelig å bevare følelser for en partner som ikke bryr seg. Anonymkode: 348e4...70b 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #20 Skrevet 5. september 2022 Åpent forhold er begynnelsen på slutten for de aller fleste forhold. Det er kun en veldig veldig veldig liten gruppe spesielle mennesker som er skrudd sammen sånn at de trives i sånne relasjoner. Bifile og biseksuelle mannfolk må man jo som kvinne selvfølgelig ha åpent forhold med så de også får knullet menn/dekket sine behov, men det er det eneste unntaket. Anonymkode: ce30e...a95 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå