AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #1 Skrevet 4. september 2022 Barnet mitt sier veldig ofte at det er for mye lyd, i barnehagen, hjemme, i besøk med andre barn feks. Barnet skal mest sannsyneligvis utredes for adhd, når bhg har kommet litt mer i gang med dette, men de ser det også tydelig. kan dette med lyd være normalt for de med adhd? Jeg har add, og sliter mye med det selv, men jeg har også dårlig hørsel som kan være en årsak. Barnet klager mye for tiden, for flere mnd siden kunne barnet holde seg for ørene ved mye støy men sluttet med det nå. Anonymkode: 40393...b06
AprilLudgate Skrevet 4. september 2022 #2 Skrevet 4. september 2022 Det kan være hyperakusis, men lydsensitivitet er også vanlig ved for eksempel autismespekter. Adhd vet jeg ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #3 Skrevet 4. september 2022 Mitt barn med Aspergers har støydempende headset store deler av dagen, for lydene blir for overveldende. Anonymkode: f6d40...668 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #4 Skrevet 4. september 2022 Kan være et resultat av å være overstimulert. Jeg har ADHD (uoppmerksom type; tidligere ADD) og har alltid "slitt med hørselen". Har sjekket hørselen, men ingenting galt. Fikk ADHD-diagnose etter 30 år på denne kloden. Vi med ADHD kan føle at det er mye "støy", når vi prøver å føre en samtale. Det kan være pga at man sliter med konsentrasjonen. Og når man stadig må prøve å tolke hva folk sier, så blir man sliten, og da kan man fort bli overstimulert. Kan være at barnet er på autismespekteret også. Det er ganske høy komorbiditet mellom ADHD og ASD. Anonymkode: 25e66...a38 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #5 Skrevet 4. september 2022 Min sønn har slitt med høye lyder hele livet. i år fikk han diagnosen adhd og autisme. Men det med lyden var mer autismespekteret enn adhd fikk jeg vite. har brukt 7 år på å finne ut hva som feiler. Så veldig fint at dere får begynt tidlig. Her regulerer han selv veldig ofte med å få lov å gå ut hvis det blir for støyete osv. i barnehagen var de flinke til å ta han ut på slutten av lesestunder osv da alle barna skulle klappe og hyle. Her har det også bedret seg meg noe type støy. Vi øver på det for det er ikke alle som tar hensyn alltid. Anonymkode: d37b1...fda
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #6 Skrevet 5. september 2022 Hypersensitivitet (som også omfatter lydsensitivitet) er et adhd-trekk. https://www.additudemag.com/slideshows/senses-hypersensitivity-and-adhd/ Jeg sliter veldig med det. Det finnes ørepropper som blokkerer litt mindre enn typisk sov-i-ro gjør, som er godt egnet når man bare trenger ta den verste edgen av all lyden. Anonymkode: b74ba...78d 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #7 Skrevet 5. september 2022 Barn er også veldig flinke til å herme og gjennta. Jeg sliter endel med ryggen - og jaggu sier ikke barna også: Jeg har litt vondt i ryggen i dag. Så om du klager endel over mye lyd, så kan det også være det. (Sier ikke at det er det, men det er også en tanke å ha med seg). Anonymkode: 71b24...0ba
Snok1 Skrevet 5. september 2022 #8 Skrevet 5. september 2022 DundreMilfin skrev (8 timer siden): Det kan være hyperakusis, men lydsensitivitet er også vanlig ved for eksempel autismespekter. Adhd vet jeg ikke. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mitt barn med Aspergers har støydempende headset store deler av dagen, for lydene blir for overveldende. Anonymkode: f6d40...668 Tenkte det samme. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #9 Skrevet 5. september 2022 Snok1 skrev (2 minutter siden): Tenkte det samme. Hypersensitivitet er vanlig både ved autismespekteret og ADHD. Anonymkode: b74ba...78d 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #10 Skrevet 5. september 2022 Høres ut som Sensory overload. Barn med ADHD/Spekterdiagnose kan slite med å være følsomme ovenfor sanseinntrykk- lyd, lukter, smak, tekstur i mat osv. For mye kan være utrolig belastende. Anonymkode: cd572...8fa
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #11 Skrevet 5. september 2022 Helt vanlig ved adhd https://www.statped.no/adhd/barn-og-elever-med-adhd/sensorisk-annerledeshet/ Anonymkode: e7340...c36
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #12 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Barnet mitt sier veldig ofte at det er for mye lyd, i barnehagen, hjemme, i besøk med andre barn feks. Barnet skal mest sannsyneligvis utredes for adhd, når bhg har kommet litt mer i gang med dette, men de ser det også tydelig. kan dette med lyd være normalt for de med adhd? Jeg har add, og sliter mye med det selv, men jeg har også dårlig hørsel som kan være en årsak. Barnet klager mye for tiden, for flere mnd siden kunne barnet holde seg for ørene ved mye støy men sluttet med det nå. Anonymkode: 40393...b06 Dette med lyd høres mer ut som symptomer på autisme enn symptomer på ADHD. Men jeg tror kanskje at ADHD og ADD er diagnoser innafor autismespekteret. Jeg vet ikke dette helt 100 % sikkert, da, jeg er ikke akkurat noen utdanna psykolog. Anonymkode: 53e13...d87
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #13 Skrevet 5. september 2022 Mer autisme enn adhd. Anonymkode: b18c4...1e4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #14 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette med lyd høres mer ut som symptomer på autisme enn symptomer på ADHD. Men jeg tror kanskje at ADHD og ADD er diagnoser innafor autismespekteret. Jeg vet ikke dette helt 100 % sikkert, da, jeg er ikke akkurat noen utdanna psykolog. Anonymkode: 53e13...d87 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Mer autisme enn adhd. Anonymkode: b18c4...1e4 Det er helt vanlig ved ADHD også Anonymkode: e7340...c36 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #15 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dette med lyd høres mer ut som symptomer på autisme enn symptomer på ADHD. Men jeg tror kanskje at ADHD og ADD er diagnoser innafor autismespekteret. Jeg vet ikke dette helt 100 % sikkert, da, jeg er ikke akkurat noen utdanna psykolog. Anonymkode: 53e13...d87 Hvorfor svarer du når du overhodet ikke har peiling? Nei, ADHD og ADD er ikke diagnoser innenfor autismespekteret. Og nei, lydsensitivitet er en plage ved ADHD, på samme måte som for mange med autisme. Anonymkode: b74ba...78d 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #16 Skrevet 6. september 2022 Min har hyperakusi. Da hører man for godt, og får fysisk smerte ved lyd som andre tenker er normal lyd. (Feks gråt han av smerte når vi støvsugde). Har hverken adhd eller autisme. Anonymkode: 0c7b2...3b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå