AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #1 Skrevet 4. september 2022 Vi har bodd i utkanten av en by i flere år. Tenåringen blir 18 i januar, og har igjen de to siste årene på VGS. Nå har vi funnet nytt hus og skal flytte dit, ti minutter herfra. I «feil retning» mot skole/by, så tenåringen får lenger reisevei. Tenåringen får førerkort og fri bruk av bil av oss ved fylte 18, men er likevel misfornøyd. Bør vi ha dårlig samvittighet? Anonymkode: eb762...daa
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #2 Skrevet 4. september 2022 Nei absolutt ikke, snakk om 10 minutter og han får fri tilgang på bil!! Anonymkode: 8c396...5e2 22
Irrit Abel Skrevet 4. september 2022 #3 Skrevet 4. september 2022 Jeg stemmer «nei». Altså ikke dårlig samvittighet. 18 åringen er snart ute av rede og dere skal bli boende og trives lenge. 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #4 Skrevet 4. september 2022 Nei, det er ikke dårlig gjort. Fikk «bortskjemt tenåring» vibber av det Anonymkode: 0bc74...ec6 4
Gjest Athena Catalina Skrevet 4. september 2022 #6 Skrevet 4. september 2022 Nei, dere skal ikke ha dårlig samvittighet. Høres ut som en bortskjemt tenåring.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #7 Skrevet 4. september 2022 Altså, er vel ikke rart at tenåringen er misfornøyd. Misnøye er vel en følelse, følelser går ikke over av at de ikke passer for andre. Det betyr ikke at dere bør ha dårlig samvittighet, men dere kan jo velge å anerkjenne, vise forståelse etc? Ikke bare løse "problemet" med å tilby bil. Er det barndomshjemmet dere flytter fra, bor alle vennene i nærheten, gangavstand til fritidsaktiviteter? Det er mye som betyr noe for folk, både tenåringer og voksne. Anonymkode: f604f...bd3 5 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #8 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Altså, er vel ikke rart at tenåringen er misfornøyd. Misnøye er vel en følelse, følelser går ikke over av at de ikke passer for andre. Det betyr ikke at dere bør ha dårlig samvittighet, men dere kan jo velge å anerkjenne, vise forståelse etc? Ikke bare løse "problemet" med å tilby bil. Er det barndomshjemmet dere flytter fra, bor alle vennene i nærheten, gangavstand til fritidsaktiviteter? Det er mye som betyr noe for folk, både tenåringer og voksne. Anonymkode: f604f...bd3 Vi flytter bort fra en bussrute som går ofte til sentrum, og når da ikke lenger denne. Ingen fritidsaktiviteter, ingen venner som bor utenfor sentrum (må altså kjøre buss/bil uansett). Vi anerkjenner masse. Men samtidig blir jeg litt oppgitt inni meg, kanskje det skinner gjennom. Det er ikke barndomshjemmet. Tenåringen får større plass, egen stue og eget bad. Og da vi flyttet hit for fem år siden hørte jeg bare masse om hvor fælt dette huset var, alt fra stygg farge osv. Men jeg antar at dette er kanskje mer uro for endringer? Uro og at han misliker at rutiner forandres? Og klart det er kjedelig å være avhengig av oss til kjøring (går skolebuss, nekter å ta denne, så vi har godtatt kjøring frem til førerkort). Det er vanskelig å vite hva man skal gjøre, ene delen av meg kjenner på et behov for å si "Suck it up, du er snart voksen, du får masse goder her, nå er det på tide å se litt utenfor seg selv" til å forstå at det er sårt og vondt å se hvor annerledes vi ønsker å bo når han etterhvert flytter ut. Men vi tenker jo at med bedre plass så kanskje han vil bo hjemme under høyskolestudier og spare penger også. Anonymkode: eb762...daa
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #9 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Vi flytter bort fra en bussrute som går ofte til sentrum, og når da ikke lenger denne. Ingen fritidsaktiviteter, ingen venner som bor utenfor sentrum (må altså kjøre buss/bil uansett). Vi anerkjenner masse. Men samtidig blir jeg litt oppgitt inni meg, kanskje det skinner gjennom. Det er ikke barndomshjemmet. Tenåringen får større plass, egen stue og eget bad. Og da vi flyttet hit for fem år siden hørte jeg bare masse om hvor fælt dette huset var, alt fra stygg farge osv. Men jeg antar at dette er kanskje mer uro for endringer? Uro og at han misliker at rutiner forandres? Og klart det er kjedelig å være avhengig av oss til kjøring (går skolebuss, nekter å ta denne, så vi har godtatt kjøring frem til førerkort). Det er vanskelig å vite hva man skal gjøre, ene delen av meg kjenner på et behov for å si "Suck it up, du er snart voksen, du får masse goder her, nå er det på tide å se litt utenfor seg selv" til å forstå at det er sårt og vondt å se hvor annerledes vi ønsker å bo når han etterhvert flytter ut. Men vi tenker jo at med bedre plass så kanskje han vil bo hjemme under høyskolestudier og spare penger også. Anonymkode: eb762...daa Altså, unnskyld meg... NEKTER å ta skolebussen? Og dere kjører? Jeg hadde bedt ham ta beina fatt. Så bortskjemt bør det ikke lov til å være. Anonymkode: 4e943...bbc 9
BobbySocks Skrevet 5. september 2022 #10 Skrevet 5. september 2022 Han er bortskjemt. Det er det eneste du skal ha dårlig samvittighet for. 2
Gjest kruspersilletaco Skrevet 5. september 2022 #11 Skrevet 5. september 2022 Nei, bare å flytte. Si suck it up!
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 5. september 2022 #12 Skrevet 5. september 2022 (endret) Det høres ut som han takler endringer dårlig siden han var "misfornøyd" forrige gang dere flyttet også. Det kommer nok å gå seg til, så dere trenger ikke å ha dårlig samvittighet. Endret 5. september 2022 av Anonym Brukar0 Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #13 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi flytter bort fra en bussrute som går ofte til sentrum, og når da ikke lenger denne. Ingen fritidsaktiviteter, ingen venner som bor utenfor sentrum (må altså kjøre buss/bil uansett). Vi anerkjenner masse. Men samtidig blir jeg litt oppgitt inni meg, kanskje det skinner gjennom. Det er ikke barndomshjemmet. Tenåringen får større plass, egen stue og eget bad. Og da vi flyttet hit for fem år siden hørte jeg bare masse om hvor fælt dette huset var, alt fra stygg farge osv. Men jeg antar at dette er kanskje mer uro for endringer? Uro og at han misliker at rutiner forandres? Og klart det er kjedelig å være avhengig av oss til kjøring (går skolebuss, nekter å ta denne, så vi har godtatt kjøring frem til førerkort). Det er vanskelig å vite hva man skal gjøre, ene delen av meg kjenner på et behov for å si "Suck it up, du er snart voksen, du får masse goder her, nå er det på tide å se litt utenfor seg selv" til å forstå at det er sårt og vondt å se hvor annerledes vi ønsker å bo når han etterhvert flytter ut. Men vi tenker jo at med bedre plass så kanskje han vil bo hjemme under høyskolestudier og spare penger også. Anonymkode: eb762...daa Åherregud… snakk om å lage en bortskjemt unge. Anonymkode: 0bc74...ec6 2
Alauda Skrevet 5. september 2022 #14 Skrevet 5. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi har bodd i utkanten av en by i flere år. Tenåringen blir 18 i januar, og har igjen de to siste årene på VGS. Nå har vi funnet nytt hus og skal flytte dit, ti minutter herfra. I «feil retning» mot skole/by, så tenåringen får lenger reisevei. Tenåringen får førerkort og fri bruk av bil av oss ved fylte 18, men er likevel misfornøyd. Bør vi ha dårlig samvittighet? Anonymkode: eb762...daa Jeg kan godt forstå at 18-åringen kan være i mot flytting, hen har kanskje venner i kort gangavstand fra der han er nå. Tenåringer er heller ikke særlig glade i endringer de ikke initierer selv. Når det er sagt skal 18-åringen ikke bestemme dette, men dere kan jo gjerne anerkjenne misnøyen hans/hennes. Endret 5. september 2022 av Alauda
Daria Skrevet 5. september 2022 #15 Skrevet 5. september 2022 Hvorfor flytter dere? Har tenåringen fått være med på diskusjoner om hvor og hva og hvorfor? Å miste tilgangen til buss og bli gjort mer avhengig av foreldre og kjøring hadde jeg vært pottesur for i den alderen, selv med mulighet for bil etter hvert (Hva innebærer "fri bruk"? Egen bil eller låne familiebilen når andre ikke trenger den?). Dårlig samvittighet trenger dere (sannsynligvis) ikke ha, men tenåringen er heller ikke nødvendigvis vanskelig og bortskjemt bare fordi hen ikke er like begeistret for dette som resten av familien. Uønskede livsendringer er sjelden så stas.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #16 Skrevet 5. september 2022 Daria skrev (3 minutter siden): Hvorfor flytter dere? Har tenåringen fått være med på diskusjoner om hvor og hva og hvorfor? Å miste tilgangen til buss og bli gjort mer avhengig av foreldre og kjøring hadde jeg vært pottesur for i den alderen, selv med mulighet for bil etter hvert (Hva innebærer "fri bruk"? Egen bil eller låne familiebilen når andre ikke trenger den?). Dårlig samvittighet trenger dere (sannsynligvis) ikke ha, men tenåringen er heller ikke nødvendigvis vanskelig og bortskjemt bare fordi hen ikke er like begeistret for dette som resten av familien. Uønskede livsendringer er sjelden så stas. Han nekter jo allerede å ta buss. Foreldrene kjører. Anonymkode: 0bc74...ec6 1
flusa Skrevet 5. september 2022 #17 Skrevet 5. september 2022 (endret) Nei, ikke ha dårlig samvittighet for det?? Når ungdommen er blitt voksne,og storforlangende,kan de heller flytte ut og se hvordan det er å klare seg selv. Endret 5. september 2022 av flusa
Alauda Skrevet 5. september 2022 #18 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi flytter bort fra en bussrute som går ofte til sentrum, og når da ikke lenger denne. Ingen fritidsaktiviteter, ingen venner som bor utenfor sentrum (må altså kjøre buss/bil uansett). Vi anerkjenner masse. Men samtidig blir jeg litt oppgitt inni meg, kanskje det skinner gjennom. Det er ikke barndomshjemmet. Tenåringen får større plass, egen stue og eget bad. Og da vi flyttet hit for fem år siden hørte jeg bare masse om hvor fælt dette huset var, alt fra stygg farge osv. Men jeg antar at dette er kanskje mer uro for endringer? Uro og at han misliker at rutiner forandres? Og klart det er kjedelig å være avhengig av oss til kjøring (går skolebuss, nekter å ta denne, så vi har godtatt kjøring frem til førerkort). Det er vanskelig å vite hva man skal gjøre, ene delen av meg kjenner på et behov for å si "Suck it up, du er snart voksen, du får masse goder her, nå er det på tide å se litt utenfor seg selv" til å forstå at det er sårt og vondt å se hvor annerledes vi ønsker å bo når han etterhvert flytter ut. Men vi tenker jo at med bedre plass så kanskje han vil bo hjemme under høyskolestudier og spare penger også. Anonymkode: eb762...daa La meg gjette - stebarn? 😜
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #19 Skrevet 5. september 2022 Denne gutten høres ut som en bortskjemt drittunge, som ikke har noe særlig respekt for sine foreldre. Anonymkode: 8bb6b...b9c 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #20 Skrevet 5. september 2022 7 hours ago, BobbySocks said: Han er bortskjemt. Det er det eneste du skal ha dårlig samvittighet for. Enig.. Bjørnetjenester gjør ikke godt for noe. At tenåringen nekter å ta buss hadde jeg ikke godtatt, for det blir jo virkelig å sy puter under armene på han?? Anonymkode: 762ed...812
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå