Gå til innhold

Din holdning til stell av gravminner ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har man først et gravsted, synes jeg man bør sørge for at det blir stelt, enten om han står for det selv eller betaler noen for å gjøre det - av respekt for de som ligger det. Jeg har hatt ansvar for å stelle farmors grav de siste årene, fordi jeg bor nærmest og har tid, og synes det er hyggelig å gjøre det for henne og plante blomster hun likte. Samtidig har jeg ikke noe stort følelsesmessig engasjement for graven i seg selv, jeg trenger ikke den for å minnes, og hun hadde heller ikke noe forhold til den (hun var enke i mange år og farfar ligger også der), annet enn at det skulle se pent ut der.

De siste årene har jeg mistet en onkel og en tante, de har blitt lagt i minnelund - jeg synes det er en vel så god løsning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det tar ikke mange minuttene å plante en blomst. Det har alle tid til.

Anonymkode: 93957...08d

Tid er èn ting.  Overskudd er en annen.  Prioritering er det tredje.  

Forresten så skal den blomsten kjøpes i en butikk.  Kanskje jord og gjødsel også.  Spaden skal fram, og det hele skal i bilen.  Tar en time for meg å kjøre til kirkegården.  

Det er disse kjerringene som provoserer meg mest.  Jeg får rett og slett ikke lyst til å dra til kirkegården bare for å tilfredsstille dem og deres opptatthet av hva som seg hør og bør.  Ja, det er skikkelig barnslig av en voksen kvinne å tenke sånn!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vært flere minnelunder. Er så mange overfylte kirkegårder og ustelte graver at det hadde vært kjekt med et alternativ til de som ikke har tid/råd/mulighet til å ta vare på en grav. 

Anonymkode: 91501...f69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig synes gravsteder er noe tull, og er ikke interessert i å bruke hverken penger eller tid på det. Jeg kommer ikke til å betale for at slektninger (ikke foreldre eller partnere heller) skal ha noen gravplass og eller blomster der. Hvis det er sååå viktig for dem får de sette av penger til dette før de dør. Jeg avsluttet akkurat gravstedet til min mor som døde da jeg var ung. Det er helt tåpelig at jeg skal betale flere tusen kroner for at levningene hennes skal ligge der. Gammeldags og merkelig tradisjon i mine øyne. De døde kan man minnes i felleskap over et glass vin og et fotoalbum. 

Anonymkode: d50e6...a2d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...