Gå til innhold

Hva slags salt bruker man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere brukt himalayasalt som jeg kjøpte på Iherb til alt der jeg brukte salt. Nå har jeg kjøpt maldonsalt med kvern. Det finnes jo så utrolig mange salttyper.. Og himalayasalt er vel ikke så mye sunnere enn de andre typene, som f.eks vanlig seltin salt. Dere om liker å være sunne, hvilke typer salt bruker dere til hva? :)

Anonymkode: 60b53...d61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Salt er salt.

Hvis man vil være sunn bruker man mindre salt.

Anonymkode: eb361...132

• Liker 10
Skrevet

Salt er natrium klorid. Du kan bruke Seltin, det inneholder mindre natrium, som kan forårsake økt blodtrykk, ødemer etc..

Anonymkode: 94f4d...3dd

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Salt er salt.

:opplyser: Ja - og nei! 

Natriumklorid er natriumklorid, akkurat som magnesiumklorid er magnesiumklorid, osv. Men ulike typer salt smaker ulikt, alt ettersom hvilke andre mineraler og næringsstoffer som befinner seg der saltet utvinnes. Persisk blått-salt smaker ganske ulikt lavasalt, og begge disse smaker igjen ulikt fra Maldonsalt og salt fra Dødehavet. 

I tillegg vil formen på saltet (f.eks. flak vs. pyramide vs. korn) og malingsgrad ha en betydning på hvordan saltsmaken oppleves. 

Salt og dets nyanser kan sammenlignes med vin. Vin er i sin enkleste form ikke mye annet enn fermenterte druer. Men så kommer druetyper, tidspunkt for innhøstning, vær og vind, lagringsmetode og -varighet.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Flaksalt om jeg skal strø salt på maten.

Vanlig salt om jeg koker pasta.

Fra kvern om jeg salter omelett eller lignende i matlagingsprossesen.

Anonymkode: 6a0bf...446

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Maldon flaksalt. Fordi jeg synes det smaker mye bedre. Prøvde den stund å bruke himalayasalt for å være sunn, men jeg liker ikke smaken like godt rett og slett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Salt er salt.

Tull. Det kommer helt an på totalen. Jeg får i meg for lite salt. Har lavt blodtrykk og ligger konsekvent litt for lavt på NaCl på blodprøvene. I motsetning til sukker er det ikke sånn at jo mindre salt, jo bedre, og null inntak er ideelt, man må ha i seg passe med salt. Faktisk anbefalte fastlegen meg å ta salttabletter i sommer, pga elektrolyttbalansen.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
velociraptor skrev (29 minutter siden):

Tull. Det kommer helt an på totalen. Jeg får i meg for lite salt. Har lavt blodtrykk og ligger konsekvent litt for lavt på NaCl på blodprøvene. I motsetning til sukker er det ikke sånn at jo mindre salt, jo bedre, og null inntak er ideelt, man må ha i seg passe med salt. Faktisk anbefalte fastlegen meg å ta salttabletter i sommer, pga elektrolyttbalansen.

Det vil alltid være unntak, men den norske befolkning i helhet spiser for mye salt.

Og det skjønte du nok at var poenget mitt hvis du ikke legge vrangsiden til.

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig er ikke Pakistan salt bedre bare fordi det er rosa og koster 10 ganger så mye. 
Salt kommer i mange former og man bruker det saltet som passer til oppgaven. Maldon salt på toppen av ting man steker osv, men billig bordsalt i f.eks pastavann. Havsalt til f.eks hasselback poteter osv.
Ingen ting av det jeg lager har noen gang behov for "himalaya" salt.

• Liker 2
Skrevet
K.B. skrev (9 timer siden):

Selvfølgelig er ikke Pakistan salt bedre bare fordi det er rosa og koster 10 ganger så mye. 
Salt kommer i mange former og man bruker det saltet som passer til oppgaven. Maldon salt på toppen av ting man steker osv, men billig bordsalt i f.eks pastavann. Havsalt til f.eks hasselback poteter osv.
Ingen ting av det jeg lager har noen gang behov for "himalaya" salt.

Men hvis jeg googler havsalt, så kommer det opp himalayasalt. Er ikke det det samme? Jeg har som sagt Maldon salt i kvern. Kan man bruke det saltet uten kvern da, som flaksalt? Man kan jo selvfølgelig, men gjør folk det? Eller har de eget flaksalt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men hvis jeg googler havsalt, så kommer det opp himalayasalt. Er ikke det det samme? Jeg har som sagt Maldon salt i kvern. Kan man bruke det saltet uten kvern da, som flaksalt? Man kan jo selvfølgelig, men gjør folk det? Eller har de eget flaksalt?

Himalaya salt er et salt utvunnet fra et begrenset geografisk område, kall det gjerne terroir.. "Himalaya" salt kommer fra Punjab i Pakistan, men det høres jo ikke like eterisk ut.

Skrevet

Liker best maldonsalt i flak. 

seltin smaker dritt, det kaller jeg ikke salt en gang. 

Anonymkode: add23...4b5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...